De voorbereiding van de bouw is vandaag begonnen. Ik ben aan het uitzoeken welke kleuren ik moet aanschaffen voor deze fraaie Franse bommenwerper.
Deze SMER-kit is een rebox van de oude Heller-kit. Het plastic is wat dun en er is veel flash, maar de decals zijn uitstekend. Er kan uit 2 versies worden gekozen, en er is een schema voor een derde versie van het fascistische Vichy-regime, maar daar zijn geen decals voor meegeleverd. Hieronder de doos en haar inhoud en wat achtergrondinformatie. Ik ben er helemaal klaar voor.
VrGr,
Jan
Historische achtergrondDe LeO 451 zou een van de meest esthetische tweemotorige toestellen van de Tweede Wereldoorlog zijn. Het toestel ontstond na een Franse specificatie uit 1934 waarin gevraagd werd om een vierzits dagbommenwerper uit de B.4-categorie. Het LeO 45.01 prototype werd ontworpen door Jean Mercier en vloog voor het eerst op 16 januari 1937. Het toestel was veelbelovend, maar besturingproblemen bij de start maakten dat de staart aangepast moest worden. Ook liepen de Hispano-Suiza 14AA motoren vertragingen in de ontwikkeling op. In september 1938 werden Gnome-Rhône 14N motoren geïnstalleerd en kreeg het toestel de nieuwe benaming LeO 451.01. Ondertussen was de serieproductie gestart in de SNCASE fabrieken in Clichy en Levallois; Lioré-et-Olivier was in februari 1937 genationaliseerd. De eerste serie LeO 451 vloog op 24 maart 1939, maar op 25 juni 1940 waren slechts 452 vzan de 1783 bestelde LeO 451's en varianten geleverd.
In productieDe uitmuntende kwaliteiten van de LeO 451 maakten dat de Vichy-regering, met Duitse goedkeuring, 225 machines bestelde in augustus 1941. Alle contracten die in die tijd van de Franse capitulatie in 1940 nog openstonden, werden als ongeldig beschouwd. LeO 451 nr. 453, het eerste product van de SNCASE Ambérieu fabriek, vloog op 30 april 1942.
Varianten waren de LeO 455.01 met 1025-kW Gnome-Rhône 14R motoren, die op 3 december 1939 voor het eerst vloog. Vijf andere LeO 451's werden in 1948 geconverteerd als soortgelijke voortgestuwde LeO 455P civiele toestellen, en werden gebruikt door het Institute Géographique Nationale voor topografische werkzaamheden. In 1946 werden circa veertig in Noord-Afrika gestationeerde LeO 451's geconverteerd naar de LeO 453 standaard met Pratt & Whitney R-1830-67 stermotoren. Sommige vlogen bij marine Escadrille 11.S, andere werden gebruikt voor liaison of lucht/zeereddingswerkzaamheden. Er werden vier civiele LeO 453 toestellen gebruikt voor het optrekken van zweefvliegtuigen.
Operationele inzetDe gevechtsgeschiedenis van de LeO 451 begon in december 1939, toen de opbouw van operationele eskaders gestart werd. De eerste oorlogsmissie was op 11 mei 1940, toen toestellen van Groupes de Bombardement I/12 en II/12 bruggen in Maastricht aanvielen in een poging om de Duitse Blitzkrieg te vertragen. Van toen tot aan de wapenstilstand in juni werden er meer en meer LeO 451's in gebruik genomen, bij verschillende eenheden.De verliezen tijdens aanvallen overdag waren groot en in juni werd begonnen met langeafstands aanvallen tijdens de nacht op Duitse en Italiaanse doelen. Er waren ook LeO 451M's besteld, die aangepast waren voor gebruik bij de marine en een van deze toestellen werd eind mei 1940 geleverd. Vichy-eenheden van de Armée de l'Air en de Aéronavale in Noord-Afrika gingen in 1940 en 1941 over op de LeO 451. Ze namen in 1941 deel aan acties in het Oosten en tegen de geallieerde landingen in Noord-Afrika eind 1942, waarbij ze aanzienlijke verliezen leden, vooral aan de grond. Vanaf juli 1944 werden de resterende LeO 451's in Noord-Afrika ingezet voor communicatietaken. Twaalf omgedoopt tot LeO 451E2 toestellen werden gebruikt voor diverse taken, waaronder het optrekken van zweefvliegtuigen. Toen de Duitse troepen in november 1942 het onbezette Frankrijk overnamen, confisqeerden ze alle beschikbare LeO 451's. Sommige gingen naar de Regia Aeronautica om als bommenwerptrainingstoestellen te fungeren. Ongeveer vijftig toestellen werden geconverteerd tot LeO 451T transporttoestellen voor de Luftwaffe. Twaalf toestellen, die de naam LeO 451C hadden gekregen, werden gebruikt voor het vervoer van post voor Air France.
Diverse overgebleven LeO 451's die niet tot LeO 453's geconverteerd werden, bleven na de Tweede Wereldoorlog nog jarenlang dienst doen in verschillende rollen.
(Bron: http://nl.escertico.wikia.com/wiki/Lior ... livier_451)
_________________
Op de werkbank:*
Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden