Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 14:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik heb em in het eggie gezien, en ik vind het niet overdone.
Wel een aandachtspuntje is dat je niet moet vergeten de chipping mee te nemen in de decals, dus met een klein penseeltje of stretched sprue ook daar wat aanbrengen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 18:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Ja Dave: leuk dat ik je even kon consulteren toen je de Flettner op kwam halen. Je tip neem ik mee. Ben nu bezig het glaswerk te installeren en kom tot de ontdekking dat ik de vleugellichten heb weggegooid :evil: Zelf maar maken dus.
vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 21:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Druppeltje Cristal clear werkt ook prima.
Eerst de juiste kleur van het positielicht aanbrengen, en dan een druppie van dat spul erop.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jan, 2014 23:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Dat moet ik dan toch maar eens aanschaffen.

Vanavond alle glaasjes gelijmd en met houtlijm afgewerkt. Gaatje geboord voor de MG in de neus. De laatste onderdelen zitten er nu ook op, waaronder een "hooivorkantenne" aan de vleugel. Ik neem aan dat die voor de radio is. Opvallend is dat deze jongen geen aerials had.

Ik heb een andere manier van verwering toegepast, geïnspireerd door deze foto:

Afbeelding

Opvallend is dat bij veel vliegtuigen hele lappen verf verdwenen zijn. Bij de jongere typen begint het met afbladdering bij naden en rondom luiken. Daar heb ik het bij gehouden.

Maar ik heb jullie advies nodig over een ander probleem. Er zijn 3 bommenruimen: één in iedere vleugel (voor extra grote bommen, zie de uitstulping) en één in de romp. Op de foto zie je hoe grof plaatwerk en naden zijn. Daar kan ik niet omheen. De kit geeft geen panellines aan, maar ik wil wel dat die lijnen van de bomdeuren zichtbaar zijn en wil niet scriben. Weet iemand wat het alternatief is?

Afbeelding

De kit is in principe klaar nu, maar er moet meer worden afgewerkt dan ik verwachtte dus ben nog wel even zoet.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 23:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
[selfquote]Maar ik heb jullie advies nodig over een ander probleem. Er zijn 3 bommenruimen: één in iedere vleugel (voor extra grote bommen, zie de uitstulping) en één in de romp. Op de foto zie je hoe grof plaatwerk en naden zijn. Daar kan ik niet omheen. De kit geeft geen panellines aan, maar ik wil wel dat die lijnen van de bomdeuren zichtbaar zijn en wil niet scriben. Weet iemand wat het alternatief is?[/selfquote]

Kom op mannen, is er echt niemand die raad weet?
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 23:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 15 feb, 2008 17:10 pm
Berichten: 78
Woonplaats: UK
Hmm Niet scriben, lastig om dat na te maken.
Ik ben geen expert maar ik zie de volgende opties als een mogelijke oplossing:
Lijnen afplakken en spuiten / schilderen
Lijnen maken van decals
Lijnen op het model tekenen met potlood/ stift

Zomaar mijn 2 cents

Ik ben benieuwd of er nog iemand betere opties heeft voor je, succes

Leo :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Ik zou voor decals gaan. Donkergrijze lijntjes van enkele tienden mm breed op transparant decal vel. Als je ze wilt tekenen met stift of potlood: malletje maken. Ik zelf gebruik soms een 0,1 mm fijnschrijver er voor (heb ik alleen maar in zwart kunnen vinden).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 jan, 2014 23:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Eigenlijk is scriben het beste wat ik zou weten: het zijn rechte lijnen die haaks op elkaar staan dus voor een eerste keer lijkt het een goede gelegenheid. Krassen is ook minder moeilijk dan het lijkt, met wat beleid en voorzichtigheid kom je een heel end. Rustig beginnen met een naald of een passerpunt en heel geleidelijk de diepte die je nastreeft bereiken. Om recht te blijven kun je een stukje PE of iets dergelijks erlangs plakken als geleiding (er zijn ook speciale scribing-mallen). Het enige alternatief wat ik kan bedenken is opliggende lijnen maken: als je erin slaagt om het luik zo af te plakken dat alleen de omliggende en middennaad overblijven zou je die kunnen vullen met verf of plamuur. Gezien de rest van het plaatwerk in 1/1 moet dat in 1/72 ook geloofwaardig overkomen :wink: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 10:22 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Bedankt mannen: ik doe het met decallijntjes die ik heb bewaard.

Het zit niet mee: de SMER-decals zijn vliesdun en scheuren bij het opbrengen. Ze zitten er wel strak op, maar de diagonale lijnen over de vleugels kreeg ik niet voor elkaar. Ik ga dat nu met verf proberen. Al met al gaat dit gebakje langer tijd vragen dan ik dacht.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 feb, 2014 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Zonde Jan, maar ergens wel te begrijpen. Als je SMER mailt, krijg je redelijk snel nieuwe decals. Kreeg ze zelf ook voor mijn Amiot, zelfs in tweevoud en een set clearparts waar ik niet eens om had gevraagd. Misschien dat die decals beter zijn.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement