Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:34 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2014 13:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Beste,

ik heb me zonet ingeschreven en heb even een kattebelletje neergepoot in het introductieforum. Ik had me dus graag aangemeld voor deze groepsbouw met de RA-5C Vigilante. En zoals zo dikwijls, gebeurt het wel eens dat ik 2 kits heb liggen met hetzelfde thema.
Ditmaal behelst het de stokoude Airfix kit en een weet ik veel wat het is kitje van Kangnam. De doos zag er goed uit...

De geschiedenis van het toestel kunnen jullie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/North_American_RA-5C_Vigilante gewoon lezen, maar even kort gezegd:

Oorspronkelijk ontworpen als strategische nucleaire bommenwerper bruikbaar vanaf een vliegdekschip. Het toestel was zeer snel en zeer geschikt als fotoverkenner ten tijde van Vietnam. Wegens het overdragen van de nucleaire capaciteit aan de duikboten en SAC werd er voor gekozen om alle Vigilantes om te bouwen naar de fotoverkenner-rol.

De Vigilante was een zeer complex toestel en zeer vooruitstrevend voor z'n tijd.

Op naar de kits:

Afbeelding

Wat zit er in de doos:

Afbeelding

Afbeelding

Nogal korrelig zacht plastic, we zien wel wat we er van kunnen maken.

Afbeelding

Dit zijn we gewoon van ouwe getrouwe Airfix.

Hier heb ik reeds een begin gemaakt en was ik een beetje aan het dryfitten.

Afbeelding

Zoals je kunt zien heb ik reeds de brandstoftanks gelijmd, maar ik heb toch besloten om deze niet te gebruiken. Zo'n gracieus toestel ga je niet ontsieren met die ondingen en uitsteeksels.

In de cockpits ga ik wat consoles scratchen, want het zijn anders wel heel erg lege kantoortjes. De achterste cockpits zullen niet veel aandacht krijgen, je ziet er geen hol van terug.

Tot de volgende


Laatst bijgewerkt door Flynn op zo 23 maart, 2014 22:20 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 RA-5C Vigilante
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2014 13:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik ken het merk niet, maar als ik het zo lees ga je er veel werk aan hebben. Ik hoop dat je het nog redt voor het einde van maart.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 RA-5C Vigilante
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2014 14:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk dat je meedoet!
De Airfix kit ben ik qua model niet mee bekend of dat een fijn kitje is, en de Kangam is een identieke kopie van de Hasagawa kit.
Ik heb vroegah de Hasa gebouwd, en zo uit mijn hoofd nog een liggen waar ik vanaf wil wegens inmiddels een Trumpy in de stash.
De Hasa bouwt goed weg, alleen de aansluiting van het achterste rompdeel op de romp is niet helemaal geweldig.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 RA-5C Vigilante
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2014 17:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
markie schreef:
Ik ken het merk niet, maar als ik het zo lees ga je er veel werk aan hebben. Ik hoop dat je het nog redt voor het einde van maart.


Veel werk zal het zeker zijn, maar dat schrikt me niet af. Ik was eerst van plan om er eerst de bommenwerper van te maken, maar dat had me te ver geleid. Dan had ik de hele rug moeten ombouwen om de bult te verwijderen. Blijkbaar zou de Revell versie hiervoor beter zijn. Misschien komt dit er nog wel van

Einde maart zou geen probleem mogen wezen. maar toch bedankt voor je input.

dave the doctor schreef:
Leuk dat je meedoet!
De Airfix kit ben ik qua model niet mee bekend of dat een fijn kitje is, en de Kangam is een identieke kopie van de Hasagawa kit.
Ik heb vroegah de Hasa gebouwd, en zo uit mijn hoofd nog een liggen waar ik vanaf wil wegens inmiddels een Trumpy in de stash.
De Hasa bouwt goed weg, alleen de aansluiting van het achterste rompdeel op de romp is niet helemaal geweldig.

Dave


Airfix is rechttoe, rechtaan hoor en zou redelijk simpel moeten in mekaar vallen. Hier en daar wat putty, maar dat had ik wel verwacht.
Van Kangnam wist ik de oorsprong niet, maar ik had al een vermoeden toen ik de pilootjes zag. M'n dryfit zei me dat het probleem eerder zal liggen bij de vleugelaansluiting, inlaten en de rug. De staart is met genoeg lijm, wat uitlijnen en een stevige schuurbeurt wel te makkelijker op te lossen. 't Zal denk ik wel een illegale kopie zijn van Hasegawa :) , de sloebers.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 RA-5C Vigilante
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2014 19:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Potverdorie, just my luck, m'n fotootjes van de cockpitopbouw zijn corrupt....
Enfin ik heb er nog een paar kunnen redden, maar helaas niet van de cockpits.
Het stelt niet veel voor, maar ik heb wat consoles gemaakt en een stuurknuppel toegevoegd, puur om het lege gat op te vullen.

Zucht...

Ik heb de rompen reeds toegeplakt en wat klein grut aan mekaar kunnen futselen

Afbeelding

en ik moet toegeven, 't gaat hard vooruit. Da's het voordeel van met Revell Aqua te werken, de droogtijden zijn verbluffend snel.
Even de dryfit

Afbeelding

De Kangnam heeft wat issues met pasproblemen... vooral zoals ik dacht rond vleugels, inlaten en rug.

Afbeelding

Voor de spleetjes tussen de vleugels en de romp heb ik wat stretched sprue en liquid polly Van Revell gebruikt om deze te dichten.
Ik weet niet of het wat zichtbaar is op de foto.

Afbeelding

Als het wat meezit, kan ik vanavond nog de eerste verflaag zetten.

Ik denk dat we op schema zitten hè :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 RA-5C Vigilante
BerichtGeplaatst: do 27 feb, 2014 23:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Slimmerik dat ik ben :roll:

Grijze putty op wit plastic en witte putty op grijze plastic... komt wel goed.

Ik ben net goed genoeg gevorderd voor de eerste laag. Hiervoor gebruik ik Humbrol-verfjes.
In dit geval gebruik ik voor het grijs Humbrol 183. Zeer spijtig dat dit kleurtje uit het gamma is verdwenen.
Voor het wit zullen verschillende lagen nodig zijn. Normaalgesproken doe ik voor navy-toestellen eerst de witte ondergrond met een spuitbus, maar ik ben spijtiggenoeg zonder gevallen. Dus oldschool schilderen met penseel. Tussen de gedroogde laagjes tussendoor eventjes lichtjes schuren en polijsten dan maar.

Zo, de eerste laag zit erop. Nu kan het uitharden.

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 RA-5C Vigilante
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 13:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Goed bezig!
Zie ik daar nou ook zo'n leuke Skyray liggen!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 RA-5C Vigilante
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 27 feb, 2014 12:23 pm
Berichten: 728
Jawel, maar die ligt daar al enkele weken. Ik ben eigenlijk m'n hele stash US Navy-kisten aan het bouwen momenteel.
Tijdens m'n zoektocht voor referenties kwam ik deze groepsbouw tegen en 'k vond het wel een leuk forum.
En aangezien je op een groepsbouw niet kunt komen afstormen met een halfgebouwde kit, nam ik maar het besluit om de Vigilantes onder handen te nemen.

De rest van de kits zul je wel zien opduiken in het reguliere kanaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 RA-5C Vigilante
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 17:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
De Vigilante, die ken ik nog van vroeger uit de Buck Danny strips. Mooi toestel!
Je gaat wel als een trein zeg! Pech van die foto's - maar beter pech daarmee dan met je model :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/72 RA-5C Vigilante
BerichtGeplaatst: vr 28 feb, 2014 19:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
De Vigilante! Een prachttoestel, ik heb er nog een liggen van de firma Trumpeter in 1:48!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement