Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 13:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Sikorski S-58 MLD Karel Doorman

Voor deze groepsbouw wil ik graag de Sikorski S-58 bouwen die opereerde vanaf het vliegdekschip Karel Doorman. Eerst wat info over de heli en de kit.
Als opvolger van de Sikorski S-55 nam de MLD in 1960 twaalf helikopters van het type Sikorski S58(HSS-1N)in gebruik. Het was een helikopter die speciaal was ontwikkeld voor onderzeebootbestrijding. Hiervoor was hij uitgerust met een dipping sonar, die aan een kabel in zee werd neergelaten om onderzeeboten te lokaliseren. Ook was het de eerste helikopter van de MLD die zowel overdag als s’nachts op enkel instrumenten kon worden gevlogen. Voor deze onderzeebootbestrijding werd vanaf het vliegdekschip Hr.Ms. Karel Doorman veel samengewerkt met de eveneens aan boord gestationeerde Grumman S-2T Trackers. Ook trad hij hier op als Plane guard van het vliegdekschip. Tijdens de gebruiksperiode bij de MLD gingen zes helikopters meestal door motorstoringen, verloren.
Als uitgangsbasis voor mijn model gebruik ik de Italeri kit. Ook heb ik een Eduard etssetje erbij gekocht voor wat meer details. Ook is er een mooi decalvel voor de Heli op de Karel Doorman verschenen wat ik voor mijn exemplaar gebruik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door spiderbrouwer op wo 05 maart, 2014 23:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 13:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk hoor dat je deze wilt neerzetten, ik heb dezelfde kit liggen, dus kan ik mooi van je afkijken waar de schoen wringt!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Hier twee sfeerfoto's van de heli op de Doorman(bron Smaldeel5)
Afbeelding

Afbeelding

Ook inmiddels al wat met de bouw begonnen. Met deze bouw wil ik wat meer ervaring met PE bewerken krijgen. Op ESM heb ik een goede kwaliteit PE buiger gekocht waar we eerst wat pit delen mee te lijf gaan. Ook moet er flink wat hak en breekwerk gedaan worden om de diverse roosters te monteren. Nu ben ik wat info aan het verzamelen van mede brouwers, zag al een mooie bouw van Shake.

Mbt de PE heb ik nog wel wat vragen, hoe kan ik het als gemonteerd is het beste schilderen? Ik wil de heli straks eerst met spuitbus gronden, waarschijnlijk dan eerst het roosterwerk afplakken?
Ook van het interieur bestaat maar weinig referentie fotos, ik heb ze enkel van de Soesterberg museum heli. Waren er ook andere opstellingen van de stoelen en zo?

Buiger :D
Afbeelding

Inimini Pe deeltjes
Afbeelding

Wat gemonteerde andere PE
Afbeelding

Eerst nu alles maar van een kleurlaagje voorzien en kijken waar roosters moeten komen.
Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 14:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Past mooi naast de S-55 die je vorig jaar heb gebouwd.

Denk wel om het juiste nummertje op het juiste toestel. Ze waren er met 2 verschillende pootvormen.

Afbeelding

Afbeelding

Even een stukje uit de MLD bouw van vorig jaar van Hubschrauber:

Citaat:
Dan is het alleen een kwestie van de registratie in de gaten houden. Hele korte samenvatting uit de thread waar tsjopper bob aan refereert;

Citaat:
het gebruik van een Dog- of Vee leg heeft niets te maken met de toepassing (zee of land), maar met de productiedatum. De 141 t/m 145 kwamen, in tegenstelling van wat je gezien de nummering verwacht, als eerste in januari 1960 in dienst en hebben de Dog leg. De 134 t/m 140 kwamen tussen september 1961 en juni 1963 in dienst en hebben het Vee gestel. Sikorsky heeft dus blijkbaar tussen begin 1960 en half 1961 besloten het landingsgestel te wijzigen. (Data uit "70 jaar MLD")


René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 23:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Hartelijk dank voor de heldere foto's Rene! Ik had er al over gelezen en zal even kijken welk onderstel er op gaat.
Vandaag ook vast wat voorbereidend werk voor de roosters gedaan en vast aan het snijden geweest....
Afbeelding

Ook de lelijke sinkmarks wat opgevuld
Afbeelding

Toch denk ik dat ik de binnen-zijkanten ga bekleden met stof wat op de isolatiematten lijkt. Ben vast wat aan het experimenteren geslagen.
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 jan, 2014 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed bezig JJ. Dat PE is even wat werk, maar dan heb je ook een leuk resultaat. Soms vind/vond ik het zelfs jammer om er een kleurtje overheen te doen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2014 0:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
De randen binnenzijde ramen geel geschilderd, daar komt straks nog de bekleding overheen.
Afbeelding

Ook verder bezig met de pit, stoeltjes van oranje kussens voorzien, ligt nu te drogen, fotos volgen.
Gr.Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 jan, 2014 1:00 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Het ziet er goed uit, mooi gedaan ook die matten!
Succes,

Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 21:06 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Wat heb je eigenlijk voor die isolatiematten gebruikt? Lijkt op kool- of glasvezel.
't Effect is mooi. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 23:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Het is de stoffen bekleding van een briletui wat ongeveer hetzelfde relief heeft als de matten in het interieur. Ze zijn ietsje te grof voor deze schaal maar het effect lijkt wel goed. Ik heb dit ook gebruikt voor het interieur van de nieuwe 1/48 Airfix Merlin die ik voor IPMS gebouwd heb, fotos hiervan plaats ik nog wel eens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement