Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 9:15 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 sep, 2010 17:40 pm
Berichten: 465
knap hoor dat je toch doorzet
zeker als je zo'n mooie hebt liggen!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 8:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk om te lezen dat bepaalde mensen het leuk vinden om van niets (ouwe airfix bijvoobeeld) iets te maken en dat anderen juist het liefst prachtige resultaten proberen neer te zetten met een al zo gedetailleerd mogelijke kit. Succes nog maar even met deze doos uit vervlogen tijden.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 11:04 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
markie schreef:
Leuk om te lezen dat bepaalde mensen het leuk vinden om van niets (ouwe airfix bijvoobeeld) iets te maken en dat anderen juist het liefst prachtige resultaten proberen neer te zetten met een al zo gedetailleerd mogelijke kit. Succes nog maar even met deze doos uit vervlogen tijden.

Tja, en als ik nou helemaal geen gedetailleerdere kitjes had liggen...Waarom heb ik nou juist deze gepakt?? waarom??
Afbeelding

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 11:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Zelfkastijding?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 11:58 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Nee, eerder iets met zeer hardnekkige eigenwijsheid :lol:

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 12:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Het blijft een Fries natuurlijk ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 12:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Ahum?? :P

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ik ben ervaringsdeskundige ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 15:47 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Geachte medebouwers!
Uiteraard kan ik me voorstellen dat jullie na een periode van betrekkelijke stilte van mijnerzijds de vraag al gerezen was of de A-4 een vluchtje naar het ronde archief had gemaakt! Neen, driewerf neen! Sterker nog, ik kan met enigszins gepaste trots mededelen dat deze af is! Dat dit echter niet zonder slag of stoot is gegaan spreekt voor zich, want uit research bleek dat deze kit uit het jaar des heren 1989 stamde, en wellicht voor die tijd uiterst modern was, doch in deze moderne tijd uitsluitend leuk is voor beginners, en absoluut niet geschikt is voor bouwers die al enigszins besmet dreigen te worden met het AMS syndroom! Of juist wel, daarover kan men discussiëren!
Maar genoeg geleuterd, ik begrijp dat een ieder zit te wachten op de voortzetting van het bouwverslag van deze gedateerde kit!
Ik was aanbeland bij een droogpassing van het cockpitdak(je)! viel me niet tegen, al was het "glas" getekend door krasjes en andere oneffenheden, afijn, het zij zo..
Afbeelding
Hierna moest toch de cockpitruimte voorzien worden van een zwart kleurtje, dus het maar afgeptaped, en de luchtspuit aangetrapt! (want: als je spuiten kan...juist!)
Afbeelding
Van het gefröbel en het creatief met tamiya maskingtape zijn vanwege het afplakken van het cockpitdak had ik jullie graag plaatjes willen laten zien. Allen kwam ik te laat tot de ontdekking dat zelfs batterijen van fototoestellen weleens opgeladen dienen te worden! Uiteraard had ik deze kunnen vervangen door geluidsfragmenten, maar gezien er zich mensen op dit forum bevinden die niet gediend zijn van krachttermen in de meeste ruime zin van het woord heb ik besloten deze achterwege te laten! Wel heb ik ondertussen iets anders in elkaar gezet, waarvan ik de betekenis nog moest opzoeken..
Afbeelding
Het bleken rocketpods te zijn...tja, het zal!
De landingsgestelpoten (6x woordwaarde) waren tot mijn verassing voorzien van heuse leidingen...opmerkelijk toch?
Afbeelding
Maar aangezien het compressetje nog vrolijk stond te snorren heb ik het geheel eerst maar eens voorzien van een preshade! Ja, als je toch bezig bent kun je er ook beter maar wat van maken toch?
Afbeelding
Afbeelding
Joy! Toen kwam ik tot de ontdekking dat de luchtinlaatgevallen er nog op moesten! Deze hadden ietwat overtuigingskracht nodig..
Afbeelding
Ach ja, beste medebouwers, als de luchtkwast dan toch aan is, dan kun je ook wel vrolijk doorspuiten toch? De onderzijde kon al voorzien worden van de eindkleur: Insigna White! Zonder flits:
Afbeelding
En met:
Afbeelding
Leuk hé? Tja, en toen was ik niet meer te houden, en heb ik alle zaken die gespoten moesten maar verzameld en oh joy,me compleet uitgeleefd! En ja,even met zn allen: Als je spuiten kan, doe het dan!
Afbeelding
Genoeg gekheid, verder met deze inferieure kit,want de klok tikte door, en er ligt een hele bult plastic op me te wachten wat uiteindelijk een F-18 moet worden, maar terzijde, hierover later meer!
Ik moest dus gezwind verder, en dat deed ik met het aanbrengen van de masking voor de witte gedeeltes op de vleugels en ik moest me psychisch voorbereiden op het aanbrengen van de Light Gull Grey kleur op de rest van het toestel!
Afbeelding
De nette scheiding tussen 2 kleuren bereik ik altijd door graag en veelvuldig gebruik te maken van Buddies van Pritt, verkrijgbaar bij de eerste de beste kantoorwinkel en/of zaken zoals Blokker en Marskramer! hier dan mooie rolletjes van maken, en de rest is een fluitje van een eurocent:
Afbeelding
Geachte medebouwers; even een waarschuwing hierbij; laat je, door economisch-financiële redenen wellicht, niet verleiden tot het kopen van soortgelijk spul bij de AC-tion, in de volksmond ook wel Action genoemd (hoe ze bij die naam komen is me een raadsel, want ik zie er heel weinig van terug bij de kassa's van de genoemde firma) want dit is inferieur spul! Het zij gezegd! Verder maar! Het geheel zijn grijze jasje gegeven:Kijk maar even, ik ga ondertussen even naar het kantoor!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De firma Academy en minicraft hadden niet voorzien in rode plakkertjes voor de jetintakes (klinkt mooi toch?) dus werd dit overgelaten aan mijn eigen creativiteit:
Afbeelding
Afbeelding
Nooit gedacht dat ik zo creatief kon zijn! Met dank aan de firma Testors voor de lakstift, dat dan weer wel!

Geachte medebouwers, we maken even een sprongetje in de tijd, want Rome is ook niet in één dag gebouwd, en deze kit derhalve zeker niet!
Tevens had Mrs.Prutser diverse klusjes voor mij op het programma staan die ik, op straffe van een (tijdelijk) celibatair bestaan maar zo snel mogelijk heb vervuld! Maar tussen de voorbereidingen van de kerstdagen en de onvermijdelijke bijbehorende winkeldagen was ik toch aanbeland bij de decals! De decals van de kit waren logischerwijs net zo oud als de kit zelf, dus ik heb echt overal waar ik maar kon roundels en andere aanverwante zaken van een recentere datum die de amerikanen op hun kisten plakten opgedoken! al moet ik toegeven dat de orginele decaltjes met een paar liter set en sol nog wel waren te gebruiken..eerst de onderzijde vanwege het weinige aantal decals..(1)
Afbeelding
Afbeelding
en door met de bovenzijde:
Afbeelding
Afbeelding
En plotseling waren we aanbeland bij de eindfase; het inkleuren van de panellines! Daarvoor heb ik nog het nodige werk gehad met het wegwerken van oneffenheden, met gebruik makend van de nodige houtlijm! Houtlijm? Jawel!
Houtlijm, medebouwers, is plakspul wat oorspronkelijk bedacht werd om houten delen aan elkaar te plakken. Houtlijm is een witte, plakkerige substantie op waterbasis (niet te verwarren met dat andere) welk, in licht verdunde vorm, ook prima geschikt is om kleine kieren en naden op te vullen.Een kleine howto, ik heb toch even niks te doen;Men neme een fijn penseel (maatje 00 is wat mij betreft het mooist, maar Mrs.Prutser zegt dat het formaat niet zo heel belangrijk is), gooit een druppel houtlijm in een mengbakje, bevochtigt het penseel een ietwat (even dippen in water en even gauw over de pols of een ander voor handen zijnd lichaamsdeel heenstrijken) en doopt de punt van het penseel even in de lijm.Hiermee het naadje, kiertje, whatever opvullen, en als je het heel goed doet is achteraf schuren overbodig!
Maar ik dwaal ongemerkt toch af! Panellinewash van Tamiya erop gekliederd:
Afbeelding
En ook op de andere kant:
Afbeelding
De onderzijde heb ik uiteraard ook gedaan, hiervan geen fotoreportage vanwege vergeten..excuses! Van het uitgebreidde poetswerk heb ik wegens de saaiheidsfactor van 8 bewust en met opzet geen plaatjes gemaakt!
De klok gaf inmiddels aan dat het tijd was om de vleugels te beladen! op de boxart stond dat het toestel ook uitgerust kon worden met een royale hoeveelheid bommetjes, echter heb ik dat achterwege gelaten door de bedroevende onaccurate staat van eerder genoemd oorlogstuig, en deze vervangen door 2 accurate brandstoftanks, die ik nog in mijn reservedoosch had liggen, en een korte research deed blijken dat de A-4 er regelmatig mee werd uitgerust! dus kreeg ik deze configuratie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ff leuk zijn:
Afbeelding
Ja, medebouwers, ik begrijp dat jullie interesse in dit bouwverslag als sneeuw in een pekelbad begint te verdwijnen, en derhalve is het dan eindelijk zover: DE EINDFOTO'S:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gaat lekker!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(toestel is niet scheef, ik was het wel!)
Afbeelding
(zien jullie wel?)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Resumé: (geen idee wat het betekend, maar klinkt leuk!)
Voor deze A-4 heb ik een Amerikaans spreekwoord:"If it looks like a duck and walks like a duck, quacks like a duck,flies like a duck, it is a duck." Met andere woorden; het lijkt op een A-4!
Tja, geachte medebouwers; ik moet eerlijk toegeven dat ik me aardig vergaloppeerd heb toen ik dacht dat dit een shake and bake kitje zou worden, want dat werd het niet! Ik heb er erg veel moeite voor moeten doen om hier toch een enigszins gelijkend en acceptabel model neer te zetten, en deze bouw heeft momenten gekend waar ik er een "cancelled" plakkaat op wou plakken! Maar een eenmaal geopende doosch sluit men niet weer, en van elke kit is wel iets te maken, zoals blijkt! (toch?)
Afbeelding

Echter; voor mezelf heb ik besloten, en op dringend advies van mijn goede vriend Heico1980, om geen energie meer te steken in gedateerde kitjes en/of kitjes van twijfelachtige komaf! Scalemates is mijn bijbel mbt kitreviews, en deze zal geraadpleegd worden voor elke aanschaf van nieuwe kits, al ben ik me ervan bewust dat dat nog geen garantie is op een onbezorgde bouw!
Voor ik ga verzanden in oeverloos geleuter wou ik nog wel mededelen dat ik in het NAVY-gebeuren blijf, ik verhuis echter tijdelijk naar een andere groepsbouw; de War on Terror, die heden van start gaat! Hier ga ik trachten een FA-18F neer te zetten van de Firma Trumpeter, en wel in de indrukwekkende schaal 1:32! Het staat u allen vrij om daar mijn verrichtingen te volgen, en uiteraard van commentaar te voorzien! Derhalve bied ik u: Tot de volgende update!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 jan, 2014 16:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Je bouwtempo is moordend zeg.
En wederom een topper neergezet, enige puntje maar daar kan jij niks aan doen is dat de slats niet uitgeschoven kunnen worden, dit was in de geparkeerde toestand altijd het geval, omdat het ding anders op zijn kont ging.
Daarnaast wil ik je bedanken voor de rijkelijke toevoeging van modellen in deze groepsbouw, en de F-18 die je bij de WOT gaat neerzetten ga ik zeker op de voet volgen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement