Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 10:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2013 3:07 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Omdat de I-400 af is en de I-27 bijna af is vond ik wel dat ik het me kon veroorloven om een nieuwe kit open te trekken.
Aangezien merendeel van de onderwerpen US NAVY of FAA is heb ik besloten om deze ronde maar eens iets anders te pakken, ik heb een redelijke stapel axis spul en ik vond dat ik maar weer eens in een bepaalde hoek moest kijken.

Dus mag ik u voorstellen:

Nakajima B5N2 "Kate"
Afbeelding
Mijn B5N2 in WarThunder.
De ontwikkeling van de B5N begon in 1935, en ook al was het toestel sneller dan de gealliëerde tegenhangers zoals de TBD Devastator, Fairey Swordfish en Fairey Albacore, was het toestel tegen 1941 al redelijk verouderd aan het raken. Desondanks vloog het toestel de hele oorlog in actieve dienst, deels ook omdat de ontwikkeling van de opvolger, de B6N vertraging had opgelopen.
De B5N heeft diverse successen geboekt in de vroege stadia van de oorlog in de Stille Oceaan, en voornamelijk bij Pearl Harbor, Coral Sea, Midway, en de Santa Cruz eilanden.
De B5N was gebouwd om uitsluitend op carriers te vliegen worden, maar werd ook weleens vanaf land gebruikt.
De gebruikelijke bemanning van de B5N bedroeg een piloot, een navigator/bommenrichter/observator en een radiotelegrafist/schutter.

De B5N heeft voor het eerst in actieve dienst gevlogen in de Chinees-Japanse oorlog, waar gevechtservaringen een aantal zwakke plekken aantoonde in het ontwerp van het eerste productiemodel, de B5N1. Het grootste gebrek was (waar de rest van de Japanse vliegtuigen ook last van hadden) het gebrek aan bepantsering om de brandstoftanks en de bemanning te beschermen.
Omdat de Japanse marine er weinig voor voelde om het toestel te bepantseren en dus trager te maken, werd er besloten om het toestel uit te rusten met een sterkere motor, in de hoop om de vijand te ontlopen. Het resultaat was de B5N2, welk was uitgerust met een sterkere motor en was meer gestroomlijnd dan z'n voorganger, maar desondanks waren de prestaties maar iets beter. Het gebrek aan bescherming voor de bemanning en de brandstoftanks werd echter niet verholpen. De B5N1 werd in 1939 vervangen door de B5N2.

Het was de B5N2 welke de USS Arizona heeft laten zinken, en een aantal andere 'successen' die de "Kate" had geboekt waren het zinken van de USS Hornet en USS Lexington, en het uitschakelen van de USS Yorktown.

De "Kate" diende later als basis voor wat de B6N "Jill" moest worden, en deze laatste zou de "Kate" vervangen in frontlijn diensten. De B5N bleef wel in dienst voor secundaire rollen, als trainingstoestel, doelsleper en duikbootbestrijding. Tijdens de verdediging van de Filipijnen werd de B5N ook gebruikt als bommenwerper, en later ook voor kamikaze aanvallen.

Wat gegevens van Wiki:

General characteristics
Crew: 3 (1 pilot, 1 commander and 1 backgunner/radio operator)
Length: 10.30 m (33 ft 9½ in)
Wingspan: 15.52 m (50 ft 11 in)
Height: 3.70 m (12 ft 1⅝ in)
Wing area: 37.7 m² (406 ft²)
Empty weight: 2,279 kg (5,024 lb)
Loaded weight: 3,800 kg (8,380 lb)
Max. takeoff weight: 4,100 kg (9,040 lb)
Powerplant: 1 × Nakajima Sakae 11 radial engine, 750 kW (1,000 hp)

Performance
Maximum speed: 378 km/h (204 kn, 235 mph)
Range: 1,992 km (1,075 NM, 1,237 mi)
Service ceiling: 8,260 m (27,100 ft)
Rate of climb: 6.5 m/s (1,283 ft/min)
Wing loading: 101 kg/m² (21 lb/ft²)
Power/mass: 0.20 kW/kg (0.12 hp/lb)

Armament
Guns: 1 × 7.7 mm Type 92 machine gun 'Ru' (Lewis) in rear dorsal position, fed by hand loaded drum magazines of 97 rounds. A number of B5N1s were equipped with 2 × 7.7 Type 97 machine guns in the wings.
Bombs: 1 × 800 kg (1,760 lb) type 91 torpedo or 1x 800kg (1,760lb) bomb or 2 × 250 kg (550 lb) bombs or 6 × 132 kg (293 lb) bombs


Op naar de kit!

De kit die ik heb gepakt is de Hasegawa kit (niet dat er voor zover ik weet andere merken zijn die de "Kate" hebben...).
Boxart:
Afbeelding

Boekje:
Afbeelding

Sprues:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mooie details:
Afbeelding
Afbeelding
Alleen wel jammer van de pinmarks... :roll:

Glaswerk:
Afbeelding

Decals:
Afbeelding

En met de nachtdienst hebben we alvast een klein begin gemaakt...
Het eerste wat me opviel is de grootte van de vleugels:
Afbeelding
En als ik de Vindicator er even bij pak ter vergelijking...
Afbeelding
Mjah, redelijk wat vleugeloppervlak inderdaad.

Dan kijken we nog even naar het interieur:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zo te zien moet ik even met een tweede laag Mr. Surfacer langs de pinmarks, en ik moet even kijken in hoeverre de holle achterkant van de radio te zien gaat zijn.

Als laatste toch even de romp van de Kate met tape in elkaar geplakt en nog eens naast de Vindicator gelegd:
Afbeelding
Qua rompformaat zijn ze redelijk gelijk, maar die vleugels blijven bijzonder groot.

En toen was het opeens zo ver:
Afbeelding
De eerste lege sprue van de kit!
En daar moet op gedronken worden hi, ha, ho!
Daar moet op gedronken worden hi, ha, ho!

Afbeelding
:brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2013 14:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
mooi vliegtuig wat je niet zoveel ziet. Niet echt Hasegawa-gewijs met al deze zichtbare uitstoterrondjes...

O ja, gezondheid....

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2013 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een groot ding inderdaad zeg! Mooi toestel. Als het een schip was geweest had je 'm mooi de SS Sinkmark kunnen noemen :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 21 nov, 2013 9:54 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@silenoz; klopt, deze kit kom je niet vaak op fora tegen, en dat is jammer, want het is een mooi toestel. De pinmarks zijn jammer inderdaad, ik snap niet dat ze die onderdelen andersom gieten zodat de pin marks niet in het zicht zitten...

@Nem; die grote vleugels zijn niet ongewoon, de TBD heeft ook zo'n enorm vleugeloppervlak.

Ik heb gisteren de pinmarks (wat totaal andere dingen zijn als sinkmarks btw) op de zijwanden een tweede laag Mr. Surfacer gegeven en met nagellakverwijderaar bewerkt.
Vanmiddag gaan de zijwanden gespoten worden en dan gaan we zien of de pinmarks een beetje netjes zijn weggewerkt. Ik denk sowieso niet dat je er veel van gaat zien, omdat de cockpit erg donker is.

De bodemplaat is ook gespoten, gechipped en gewashed.
Afbeelding
Er moeten nog wat kleurenaccenten bij, en uiteraard moet de cockpit nog een stuk voller worden.

Als laatste is het instrumentenpaneel geschilderd.
Afbeelding

Vanmiddag eens kijken waar m'n vel styreen is gebleven, zodat ik de achterkant van de radio kan dichtmaken en hopen dat m'n pakket van Eduard snel komt, daar zit een aantal maskingsets in, onder andere voor dit toestel.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 nov, 2013 21:31 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nou, de pinmarks zijn wat ondieper maar niet helemaal weg. Ik ga hier verder weinig aan doen, en de reden waarom zal zo duidelijk worden.
De zijwanden zijn al wel gespoten, en dat is gedaan Tamiya XF-71
Afbeelding
Afbeelding

Hier is de cockpit als dryfit in de romp:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daar staat een aardig felle daglichtlamp op te schijnen en het interieur blijft erg donker, dus jullie kunnen wel begrijpen dat ik niets meer doe aan de pinmarks (al weet ik zeker dat als deze mee zou doen met de wedstrijd op de ESM ik er zeker weten commentaar op zou krijgen :roll: ).

Toen was de radio aan de beurt, en ik ging ik eerst maar eens de achterkant dicht maken.
Afbeelding
Afbeelding
Lijkt me goed zo.

Als laatste even de voorkant opleuken, want daar blijf je wel iets van zien.
Afbeelding
Afbeelding

Vanavond/morgen maar verder met wat details inkleuren, een beetje chippen en een lichte wash. En dan kan de romp alweer dicht. Bij de vindicator was ik daar langer mee bezig. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2013 17:32 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nou, de zijwanden zijn zo goed als af. Alleen de magazijnen voor de type 92 (kopie van de Engelse Lewis) moeten nog op de linker zijwand, en het bommenrichtgeval op de rechter zijwand. Dan moeten de stoelen nog wat riemen krijgen en dan kunnen die ook in de cockpit.

De zijwanden zijn intussen gewashed en ik heb gepoogd om het interieur er een beetje leuk uit te laten zien.
Ik ben hier en daar uitgeschoten met het schilderen van de dunne leidinkjes op de rechter zijwand, maar ach. dat gaat toch niet opvallen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2013 18:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Jippie, een Kate erbij. Mooi! De kit ziet er goed verzorgd uit. Mar ik meen dat in de tweede cockpit de bommenrichter zat, Hoort daar geen buis op de vl;oer te komen met een bomvizier erop? Vanavond eens checken bij Tota Tora Tora :lol:

VrGr,
Jan (die nu weer verder gaat met scratch builden om het piepkleine interieur van zijn Val te vullen)

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2013 20:15 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Tora Tora Tora? Dat zijn Vultee's. :lol:
Stukje van Wiki:
Altogether, around 1,150 were built; however, not a single complete example survived. Replicas of the B5N2s were made from U.S. BT-13 Valiant training aircraft, which were modified to represent Japanese aircraft for the movie Tora! Tora! Tora!, and have been used in a number of movies and airshows since to depict the aircraft.

Wat betreft 't bommenrichtgeval, dat moet het zwarte diagonale ding zijn wat hier op de foto achter de stoel en de radio te zien is zijn:
Afbeelding
Bron: http://www.aircraftresourcecenter.com/G ... ce/00.shtm
Ik snap alleen niet hoe dat ding moet werken, wegens 't raampje om naar beneden te turen zit aan de andere kant:
Afbeelding

Maar goed, niet teveel over nadenken. :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 nov, 2013 22:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik heb hem ooit in 1/72 gemaakt en toen zat hij een de linkerkant. Maar ik de Tora film heeft de tweede man hem rechts naast zich, als ik het me goed herinner. Ik zal straks even kijken of ik ergens een cutaway drawing voor je kan vbinden. Maar hij zit zo mooi op z'n plek, dat ik hem er niet meer uit zou verwijderen :lol:

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2013 19:12 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik was druk aan het denken wat ik met de stoel boor de piloot zou doen, wegens de stoel had heel typisch gaten in de rugleuning en het kit onderdeel had die dus niet. Daarbij komt dat de rugleuning en de zijkanten wel van heel dik plastic was...
En toen kwam er opeens een PE set binnen... :roll:
Jullie snappen wel dat ruim de helft van die set niet gebruikt gaat worden, maar desondanks zitten er bruikbare onderdelen in zoals o.a. de wieldeuren én!...
Afbeelding
De stoel inderdaad! :)
Bommenrichtdingesgeval (weet nog steeds niet hoe dat ding gebruikt werd)...
Afbeelding
Ophanging van de stoel van de vent in het midden:
Afbeelding
Ik ben ook bezig geweest met het bedraden van de motor. Ik ben zo'n uur of 2 bezig geweest, met dit resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er moet nog het één of ander geschilderd worden.

En toen was het interieur ook af:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Er moet nog een paneel tussen de werkplekken van de piloot en de observator, en dan kan de hele boel ingebouwd worden.
Tot zover.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement