Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 14:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2013 0:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
freddie schreef:
Grumman maakt pracht poezen!.... Freddie


Daarvoor maakten ze eenden, ganzen en albatrossen. Blijkbaar hebben ze ooit besloten van prooi naar roofdier te willen gaan :wink: . BOT: Mooie kist, interessante historie en een leuke kit. Als ik weer nieuwe dozen mag kopen staat deze hoog op het verlanglijstje.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2013 8:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4290
Woonplaats: Bovensmilde
De Vigilante uiteraard ;)
En voor nu, succes met bouwen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2013 15:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Dat ik dit nog mee mag maken!! *emotioneel moment, snif* :lol:

Maaruh, voor hierna zeg ik de Skyraider. Benieuwd tot in hoeverre je deze keer naar mij luistert, zal wel weer niet :P

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2013 16:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Mooi kitje, had alleen wel verwacht dat je voor een uitdaging zou gaan en hem om zou bouwen naar een F9F-5P ;). Alle gekheid op een stokje. leuke kit en ben benieuwd wat je ervan gaat maken. In de Oktober 2013 uitgave van FSM's heeft een artikel gestaan over het verkrijgen van een Gloss blauwe finish op een Panther met Acryl verf. erg interessant en misschien iets voor jou.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2013 17:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Inderdaad interessant wellicht. Kan ik dat artikel ook ergens online lezen?

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2013 19:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
En zo heeft deze bouw ook alweer een aanvang genomen! Natuurlijk was ik benieuwd hoe de algemene passing van de romphelften was; nou, dat viel niet tegen, slechts 1 (rest)maskingtapeplakkertje (18x woordwaarde!!) bleek al voldoende om het geheel bij elkaar te houden!
Afbeelding
Afbeelding
Dat geeft de bouwer alvast moed, nietwaar? Maar, net als bij een wedstrijd waarin Ajax speelt, niet te vroeg juichen!
Uiteraard mag ik wel zeggen begon de bouw van dit vernuftige stukje techniek uit de tijd toen geluk nog heel gewoon was met het kantoor, a.k.a. de cockpit! Ik presenteer u: De zetel!
Afbeelding
Hierna zou ik graag een stichtelijk woordje willen richten aan Dhr. Trumpeter en cs;
Mijne heren! Wilt U zo vriendelijk zijn om in de toekomst de voorraad PE die U bij uw modellen stopt, uit te breiden met minimaal 2 riempjes, die door kunnen gaan voor seatbelts? Dank U!

Deze bleken dus niet aanwezig..maar terwijl ik me beraadde op oplossingen en ook tot de conclusie kwam dat een mailtje sturen naar China niet zoveel zin had, vanwege mijn beroerde kennis van de Chinese taal, ben ik vrolijk aan het spuiten gegaan! Lekker de boel zwart maken, ook de plofstoel, want alle plofstoelen uit die tijd waren immers gewoon zwart..meende ik.
Afbeelding

FOUT!! En hierbij blijkt wel weer dat men in deze fascinerende hobby niets aan moet nemen, behalve dan de koffie, cq frisdrank, en eventueel bier dat door onze lieftallige vriendinnen,echtgenotes,dan wel moeders gebracht worden..of niet natuurlijk.
Maar ik dwaal af! Een controle op het WWW toonde haarfijn aan dat de plofzetels in de F9F-2 in "interior green" uitgevoerd waren!! Op deze foto slecht te zien, maar neem maar van mij aan dat het wel zo was! (dit mogen jullie wel aannemen!)
Afbeelding
Geen probleem; de luchtkwast gevuld met Interior green van Gunze (H058) en de boel gecorrigeerd, en de rest van de cockpit wat die kleur moest hebben ook maar even daarvan voorzien!
Afbeelding
Op de tekening kijkend ontdekte ik nóg een foutje van 尊敬的先生 (=Dhr) Trumpeter:
Afbeelding
Nee geachte 尊敬的先生 Trumpeter, de juiste kleur is niet H316 White Insigna..Dat was pas zo ruim na Februari 1955! Ook hier diende weer Interior Green toegepast te worden! Zo gezegd, zo gedaan!
Afbeelding
Meteen ook maar wat andere onderdeeltjes meegenomen, ik was toch bezig nietwaar? En na droging een beetje vies gemaakt:
Afbeelding
Dat de plofstoel geen riempjes had begon mij in toenemende mate te storen! Helaas was mijn voorraad PE-riemen inmiddels op, dus maar even in de montessori-mode; als het niet is zoals het moet, dan doen we het maar naar eigen inzicht:dus creatief zijn met maskingtape!
Afbeelding
Niet perfect, maar goed genoeg...vind ik!
Afbeelding
De badkuip had ik inmiddels gedroogborsteld:
Afbeelding
Daarna ff lekker fröbelen met tandenstokers-met-een-puntje-verf...
Afbeelding
Tja, tijd om het cockpitje eens in elkaar te zetten had ik zo gedacht! Ik hou mn mond even zodat jullie rustig kunnen kijken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tot zover deze update eerst weer even, ik wil jullie tenslotte ook niet teveel belasten!

Nog even over de kleur van dit geval in die tijd; blauw uiteraard, maar dit gebeurde als een piloot op een verkeerd vliegdekschip landde.. (heus, dat scheen weleens te gebeuren!)
Afbeelding

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2013 19:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Die opmerking over Ajax zal ik voor deze keer maar even door de vingers zien ;) Dat gaat overigens bij m'n linker wat makkelijker dan bij de rechter...

Maar je pitje ziet er leuk uit, al vraag ik me af of op de zijvlakken ook niet nog wat groen moet komen? Dus dat alleen de 'paneeltjes' zwart zijn.

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2013 20:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Goede vraag; ik heb druk op het www gezocht op afbeeldingen van de cockpit van de F-9, maar zover ik kon zien waren de zijpanelen geheel zwart..
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 nov, 2013 21:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Al weer voortvarend van start, en het leest weer lekker weg.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19 nov, 2013 21:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Ja, geachte medebouwers, dit kitje gaat wel zeer voortvarend! Zelfs zodanig dat ik bij tijd en wijle er even de rem op moest zetten. Zonder iets af te doen aan de kwaliteit van deze kit, is het eigenlijk een beetje saaie bouw..geen W.T.F. momenten, geen passingsissues, niks! :( Alles valt gewoon in elkaar!
Anyway, geen reden om geen update te plaatsen, dus waar waren we gebleven?
Ah ja, we hadden een testpassing van de romphelften, en die bleek zeer succesvol! Maar eerst even wat kleinigheden gespoten, zoals de motoronderdelen, welgeteld 2!
Afbeelding
En wat hebben we hier? Jawel, een tailhook!
Afbeelding
Ook niet echt spectaculair...toch maar iets opgeleukt, al zal je er straks niet veel van zien!
Afbeelding
Afbeelding
De tijd was daar, hét spannenste moment van de gemiddelde vliegtuigbouwer, hét moment waarbij een model staat of valt, dé climax van de bouw, namelijk het sluiten van de romphelften!
Afbeelding
Dat was gebeurd voordat ik er erg in had...eigenlijk...Ook weer moeiteloos, en wederom zonder W.T.F. momenten...
Afbeelding
toen heb ik me maar even bezig gehouden met een niet onbelangrijk deel van de bewapening, namelijk de 4 × 20 mm (0.79 in) M2 kanonnen waarmee Lt.H.Plog op 3 juli 1950 een Noord-Koreaanse Yak-9 neerschoot, uiteraard van Russische makelij! (bron:http://www.history.navy.mil/nan/backissues/1990s/1997/mj97/plog.pdf )
En op 9 november van hetzelfde jaar werd dit kunstje herhaald door Lt.CDR William Amen, C.O. of VF-111 "Sundowners", maar ditmaal was een Mig-15 het slachtoffer, die overigens beter presteerde dan de F9! Desalniettemin werden er op 18 november nog 2 Mig-15's tot schroot gereduceerd door deze toestellen. En op 18 november 1952 flikten ze het nóg 2 keer!
Na dit stukje interessante geschiedenis gaan we weer verder met de bouw! De kanonnen dus!
Afbeelding
Schattig hé? netjes in de neus ingebouwd:
Afbeelding
En ik hoor jullie denken; had Prutser deze niet netter kunnen spuiten en detailleren? Wis en waarachtig wel, maar men ziet er straks geen ene Foxtrot Uniform Charly Kilo meer van, dus de meerwaarde van al die energie die ik er in zou moeten steken ontging mij enigzins!
Nog een neussectie in elkaar geplakseld:
Afbeelding
en het naadje netjes weggewerkt:
Afbeelding
Tijd voor het grotere werk, voor zover van toepassing dan; het is tenslotte geen groot toestel:
Afbeelding
"KLIK" zei het geheel, en het zat er netjes op, met een minimum aan naadjes, 1 welgeteld, en dat is er één van de 2e catagorie, peanuts (pinda's) dus!
Afbeelding
Gelijk maar even in de weer met plakband, ik wou de wheelbays (yesss, leuk woord!) van Interior Green voorzien!
Afbeelding
En zo geschiedde:
Afbeelding
een paar vleugelgedeeltes gemonteerd, en Mrs.Prutser kan fluiten naar haar tepelklemmetjes, veel te nuttig voor de plakkerij!
Wel jammer dat er hardnekkige gietraamaanhechtingspunten (18X woordwaarde) op de romp zaten, maar dat corrigeer ik nog wel, het valt niet onder een W.T.F.-moment!
Afbeelding
Uiteraard wens ik te voorkomen dat deze kist een staartzitter wordt, en daarvoor heb ik het volgende bedacht:
Afbeelding
Kogels!? Neen, dit betreft lood! Geen idee waar het voor diende, maar nu dient het hiervoor:
Afbeelding
Toen een heel zootje kleinigheden opgesteld voor de spuiterij!
Afbeelding
Alles onder het motto: (even allemaal luidop:) Als je spuiten kan, doe het dan!
Landingsgestel:
Afbeelding
En ja, dat hoort blauw, heus!
Wieletjes:
Afbeelding
Met de puntjes op de letter I
Afbeelding
Geld ook voor het landingsgestel:
Afbeelding
En toen werd het zo zoetjes aan tijd om me maar eens bezig te houden met de bewapening; 6 raketjes, en 2 bommen van 500 kg:
Afbeelding
Had ik de twee bommen van 500kg al genoemd?
Afbeelding
Meer hing er nooit onder, om de doodeenvoudige redenen dat het toestel anders niet van het dek af kwam! Nou ja, hij kwam wel van het dek af, maar niet zoals iedereen het zich wenste! De motor was niet krachtig genoeg, bij de latere types is dat verholpen.
De raketjes waren grijs, met een kop van Olive Drab, twee keer afplakken én spuiten dus!
Afbeelding
Afbeelding
Want weten we het nog? Als je spuiten kan, doe het dan!
Voorlopig resultaat:
Afbeelding
En zoiets moeten ze uiteindelijk worden:
Afbeelding
En verhip! Er waren ook nog een paar vleugels!! Jippiieeeee!!
Afbeelding

En met die heugelijke werkzaamheden besluit ik wederom deze leerzame update! Tot de volgende!
En onthou: Als je spuiten kan....goedzo!

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Laatst bijgewerkt door prutser332 op wo 20 nov, 2013 14:37 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement