Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 16 nov, 2013 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 02 nov, 2013 20:34 pm
Berichten: 107
Ben alvast benieuwd naar foto's :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 nov, 2013 17:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
De afgelopen week bezig geweest met de lege romp van de Aichi te vullen met zelfgemaakt materiaal. Wat is 1/72 dan toch ontzettend klein....
Zelfgemaakt zijn de MG met munitietrommel en beugel, radioapparatuur, vloer en eindschot. Je ziet er straks niet veel meer van, maar toch,. Ik wilde dat scratchbuilden eens zelf proberen. Ik moet het verfwerk nog nalopen.

VrGr
Jan

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2013 11:45 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ziet er goed uit!
Bij het herstarten van deze hobby (een paar jaar geleden) heb ik het doosje uit 1965 in elkaar gegooid (echt letterlijk te nemen). Hierna heb ik deze site gevonden en heb ik me voorgenomen om de kwaliteit van mijn werkjes te verhogen... Nostalgie!

Succes met de bouw!

Gr
T


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2013 23:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Weer een stukje verder gekomen. Eerst even een grove fout van het model gecorrigeerd. De wheel cuffs zijn veel te lang en zouden in het echt zo het dek raken en ze zijn bovendien niet goed afgerond:

Afbeelding

Tekeningen en foto's vergeleken om te kijken hoe de rondingen precies moesten lopen. Daarna met beleid schuren en de romp dichtgemaakt waarbij bleek dat één rompdeel aan de onderkant hol staat. Toen de wingtips op de goede plek van de vleugels afgezaagd. Dat ging niet vlekkeloos, zoals je ziet: de zaagsnede loopt niet helemaal recht. Moet ik nog wat aan doen:

Afbeelding

De wheel cuffs hebben nu de goede maat. De kieren zijn gevuld, waarbij de dorsal fin niet correct was en ongelijk. Aansmeren en schuren dus. Na 3 pogingen was het goed.

Afbeelding

Kijk en hier ben ik trots op: ik had de wingtips afgezaagd en vleugels en tips in twee ronden dichtgeplamuurd. Vanavond heb ik met een foto van een Val met opgeklapte vleugels als leidraad daarin voorzichtig gaten geboord om de balken en holle ruimten te simuleren. Moet nog afgewerkt worden als alles goed droog is.

De onderkant van romp vroeg veel werk om de holte in een van de rompdelen gelijk te maken met de andere helft. Dat lijkt gelukt:

Afbeelding

Vanmiddag meteen maar een potje XF-76 Green Grey IJN gescoord.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 nov, 2013 23:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Je maakt het jezelf niet makkelijk, maar wel leuk dat je de vleugels opklapt.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 nov, 2013 2:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Juggernaut schreef:
Kon die maar 170kg bommen meenemen? Lijkt me nogal weinig....


Citaat:
...De bewapening bestond uit twee 7,7-mm mitrailleurs plus 170 kg bommen (140 kg bij Pearl Harbor)...
...Gewicht leeg 1325 kg en beladen 2010 kg...


Kan het zijn dat 2010 - 1325 = 685 kg --> dus kon hij (zij ?) ongeveer 4 bommen van 170 kg meenemen? Al mis ik dan wellicht nog het gewicht van een piloot, brandstof en overige items.

4 x 170 kg is toch wel auwww.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 nov, 2013 3:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
1 x 500lb plus 2 x 132lb = 764lb oftewel 346kg dus het lijkt wel te kloppen: http://www.vf31.com/aircraft/val.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2013 23:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Het gaat heeeel langzaam maar we komen verder.
Hieronder de canopydelen. Nu wilde ik de piloot en de schutter in de buitenlucht zetten en dan zou ik de openschuivende delen over elkaar heen moeten zetten. Op foto's is te zien dat er dus twee delen over het middelste, vaste deel heen schuiven. Het laatste schuine deel werd neergeklapt achter de schutter. Op foto's is dat zelden te zien. Maar u voelt hem al komen: dat gaat hier niet. Ze zijn te dik om te stapelen. Ik denk dat ik de piloot toch maar binnen laat zitten en het schuine deel van de canopy weg laat. Ik word er niet echt blij van :twisted:

Afbeelding

Vervolgens de hele kit in matzwart gezet. Eens kijken of de eindlaag dan dieper van kleur wordt. Vast een proefstukje gedaan. Daarvoor gebruik ik Tamya XF-76 IJN Grey Green, al lijkt me dat die kleur iets meer naar beige zou moeten neigen.

Afbeelding

Intussen zijn de wielen klaar en ben ik de overige onderdelen van flash af te helpen.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 dec, 2013 18:20 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nou mannen, deze gaat het worden:

Afbeelding

Ik worstel nog steeds met die complexe canopy maar blijf optimistisch. Dit weekend foto's maken.

Voor de liefhebberds deze aanvullende historische informatie:
Vrgr
Jan

Type 99 Carrier Bomber (D3A1) Model 11 ‘AII-256’of F 1/c Shinsaku Yamakawa aboard Kaga ,December 1941–March 1942
F 1/c Yamakawa’s Type 99 is seen here in standard Kaga markings and early war finish. This aircraft was a presentation machine, as evidenced by the inscription on the rear fuselage superimposed over the double red stripes. This reads Hokoku 522(Dai55 Zen Nippon G), denoting that it was the522nd aircraft presented to the IJN and the 55th machine purchased by nationwide subscription. In this particular case the aeroplane was purchased by student donations from girls’schools throughout Japan.

Yamakawa flew this aircraft from Pearl Harbor through to the anti-shipping sweep south of Java in March 1942. All presentation weapons, including aircraft, for the IJN, were referred to as hokokumachines,while those for the Imperial Army were called aikoku. Both terms may be translated as ‘patriot’or ‘patriotism’, although the literal translation for hokoku is ‘service to country’, while aikoku is ‘love of country’.

Yamakawa’s dive-bomber also sports a different style of flash marking seen on the wheel covers of some Kaga aeroplanes, with the upper and lower edges converging in a straight line instead of a curve. The difference between the two styles probably reflects separate maintenance buntai assignments for the aircraft. Finally, note the white stencilling block on the sideof the engine cowling. This served as a handily placed checklist for Type 99 engine maintenance personnel.

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 dec, 2013 23:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Na lang dubben heb ik besloten twee cockpitdelen weg te laten: de canopy van de piloot en het achterste schuine deel, dat overigens op de carriers werd gedemonteerd, zo weet ik sinds gisteren. De jongens zaten graag buiten :lol: Het vizier van de piloot is met houtlijm bevestigd, zoals je kunt zien en moet eerst een dag drogen voor de glansvernis erop kan.

Afbeelding

Waar de tips zijn afgezaagd zijn de zijkanten cockpit green gemaakt (Tamya XF-71). De antenne staat inmiddels recht.

Afbeelding

Propeller en duikremmen zijn bijna klaar. Het wordt nog een hele toer om die vleugeltips opgeklapt te bevestigen. Ik zit erover te denken om spelden te gebruiken die de telescopische buizen moeten voorstellen waarmee de tips kunnen worden neer- en opgeklapt. Maar daarvóór zal ik al moeten vernissen en de rode bollen moeten plakken, want anders kan ik er niet meer goed bij.

Afbeelding

De bommen heb ik staalkleurig gemaakt, een nieuwe Humbrol kleur waar ik tevreden over ben (# 27003 Polished Steel Metalcote). De bom onder de romp weegt in het echt 250 kg. Daarnaast konden twee bommen van 60 kg mee worden gevoerd, maar die zaten niet in de doos. In de sparebox vond ik nog twee kleine bommen van een Matchbox Mosquito die ik ooit voor de buiurman bouwde.

Afbeelding

En weer vraag ik me af bij deze kit, die je in een weekendje kunt bouwen, waar ik in vredesnaam aan begonnen ben.... :mrgreen:

VrGr,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement