Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2013 12:03 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
En dan gaat het opeens hard.
Ziet er heel gaaf uit.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 dec, 2013 23:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Nou, inderdaad!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22 dec, 2013 21:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 23 sep, 2010 17:40 pm
Berichten: 465
knap opgelost met die canopi.
verf ligt er ook strak op.
gave kist aan het worden.
leuk met dat grondplaatje zo.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 2:58 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt lui! :brouw:

Ik heb nog even de 1000-ponder aangepakt, ik heb een lichtere kleur overheen gespoten, en een gele band aangebracht.
Afbeelding


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23 dec, 2013 8:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Begint al heel wat te lijken zo deze vindicator, jammer dat die canopies zo beroerd aansluiten. Het lijkt wel een oude Airfix. Wat me doet herinneren dat ik ook nodig weer met mijn Devastator aan de slag moet.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 17:59 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Markie, de passing van het glaswerk is inderdaad wat ongelukkig op sommige plekken. Zo zit het windscherm ook niet helemaal zoals ik het graag had gezien...

Dan nu nog even over de kleuren, ik was bang dat het toestel te 'eentonig' was qua kleur. Ik heb tenslotte geen preshade of wat dan ook gebruikt, en ik was bang dat ik daar spijt van zou krijgen. Desondanks heb ik een wash gemaakt en ben ik aan het soppen geweest en heb ik zitten boenen.
De linker vleugel is op onderstaande foto gewashed:
Afbeelding
Valt me toch niet tegen.
Als jullie goed kijken kunnen jullie wat subtiele chipjes op de vleugels zien, ik heb lichtjes gechipped om de grote blauwe oppervlakten verder te breken. Daarbij komt, het toestel is gebruikt, dus hij mag er ook best zo uit zien.
Nog wat chipping zonder wash:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb de chips voornamelijk geconcentreerd op de randen en hoeken van panelen, wegens dat leek mij logischer dan chips in het midden van een paneel.
De chips zijn nog niet perfect, maar ik denk dat ik in de gaten heb hoe ik het aan moet pakken met de stift.
Afbeelding
Afbeelding
De wash had ik aangebracht in een vrij uurtje voordat ik naar werk moest, en dat geeft de verf mooi de tijd om wat aan te drogen. Daarom heb ik de onderkant ook nog niet gedaan, omdat ik dan ongetwijfeld vingerafdrukken in de olieverf zou krijgen. Dat hoop ik dus op deze manier te voorkomen.
Afbeelding
Toen de cowling definitief vastgeplakt zat (dit kan pas als de uitlaten op hun plek zitten), had de linker uitlaat zin om los te komen en in de cowling te verdwijnen. Aandgezien ik 'm er niet meer uit kreeg heb ik er maar één moeten maken van een plastic buis van dezelfde diameter. De uitlaten ga ik als laatste verweren en schilderen, dus het klopt dat deze nog 'blank' zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door de wash zijn de chipjes wat doffer geworden. Ze zitten er natuurlijk nog wel, maar ze zijn wat minder prominent aanwezig. Gezien de lichte basiskleur en het feit dat ze nauwelijks opvallen had ik er wellicht meer aan kunnen brengen, maar dat is een les voor de volgende.

Als laatste heb ik de 1000-ponder ook heel licht gechipped met de vertrouwde spons techniek. De reden daartoe is a) dat een bom er ook wel redelijk verweerd uit mag zien, en b) het volgende:
De Vindicator was, net als de Dauntless, als scout bomber in dienst. Dat wilt zeggen dat ze ook weleens met bom rondvlogen op zoek naar 'targets of opportunity'. Nu kwam het ook voor dat er niets gevonden werd, en dat het toestel dus ook wel eens landde met de bom nog bij zich.
Vanavond of morgen wil ik de onderkant van het toestel gaan washen, daarna is het een kwestie van de boel afbouwen (wielen, banden en prop), de uitlaten schilderen en aflakken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 18:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Fraai! Kun je uitleggen wat voor wash je gebruikt en hoe? Ik wil leren om die paneellijnen donker te maken. Lukt me niet met waterverf of o.i.-inkt.
Dank,
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 19:13 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Jan, dat kan ik. :)
Allereerst is het zaak om de verf goed te sealen met bijv. P+. Ik breng binnen 2 uur een laag of 2 á 3 aan, en laat het zeker een dag goed drogen.
Dan maak ik m'n bende aan door een klein beetje olieverf te verdunnen met wat terpetine/white spirit (dit is ook de reden waarom het belangrijk is om goed te sealen). De kleur verf wat ik meestal gebruik is Vandyke brown uit de Van Gogh olieverf reeks, welk o.a. bij de V&D te verkrijgen is.

De olieverf is doorgaans wat stug, het is niet zo vloeibaar als gewone verf, dus als ik een drolletje in de terpetine heb liggen prak ik die altijd lekker fijn met een redelijk dikke kwast. Met die kwast ga ik dan ook lekker smeren, en dan zodanig dat de hele vleugel onderzit, elke cm² smeer ik onder, dan laat ik dat een minuutje of 2 á 3 aandrogen en dan veeg ik met een stuk keukenpapier de olieverf in de vliegrichting uit. Hoelang je blijft vegen is een kwestie van smaak, nadat je klaar bent met vegen kan je het een dagje laten aandrogen voordat je gaat aflakken en klaar.
Oh, pas wel op met vingerafdrukken, want daar wil ik ook nog weleens de fout mee ingaan. :roll:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 21:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Ik vind de wash precies goed Danny, ik denk dat als je het nog meer zou hebben aangezet het wat overdone zou worden.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2014 21:45 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dus toch met olieverf. Bedankt Danny. Dat ga ik uitproberen.
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement