Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2013 17:50 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Omdat de Su-33 een tikkie te veel werk vereist om binnen 6 maanden af te krijgen (ik wil het in ieder geval niet riskeren af te moeten raffelen oid), heb ik nog eens in de stapel zitten zoeken naar een mooie kit.
De Wildcat was de eerste kit die ik in de stapel zag, maar de -cat familie is al 2 keer vertegenwoordigd in deze GB.
Dan maar iets anders... De tweede kit waar mijn oog op viel was een kit die ik nog niet op dit forum (en andere fora) ben tegengekomen.
Dus dan pakken we deze kit. Op het ogenblik zal de meeste aandacht nog wel op Jut en Jul gevestigd zijn, maar ik zal zo nu en dan wel wat aan dit toestel kunnen plakken.

Mag ik u voorstellen:

Chance Vought SB2U-2 Vindicator:

Afbeelding

In 1934 liet de US Navy een gedetailleerde type specificatie uitgaan voor een nieuwe scout-bomber voor gebruik op vliegdekschepen.
Het ontwerp van Chance Vought Was de XSB2U-1, wat dus de Vindicator zou worden.
Tegen de tijd dat Amerika betrokken raakte in de Tweede Wereldoorlog was de Vindicator al verouderd, ondanks het feit dat de Vindicator aktief meegevochten heeft in de Battle of Midway werd het toestel na 1942 gedeeltelijk vervangen voor modernere toestellen. De Vindicator werd daarna voornamelijk gebruikt als trainingstoestel, en vlogen deze voornamelijk rond met oefenbom dispensers.
Afbeelding
Onder de linker vleugel is zo'n dispenser te zien.

Type: Scout Bomber
Crew: 2, Pilot and observer
Armament: one .50 cal machine gun firing forward,
one .30 cal machine gun in rear cockpit,
up to 1000 lbs. of bombs

Specifications:
Length: 34' (10.36 m)
Height: 10' 3" (3.12 m)
Wingspan: 42' (12.80 m)
Wing area: 305 sq. ft (28.33 sq. m)
Empty Weight: 5634 lbs (2555 kg)
Gross Weight: 9421 lbs (4272 kg)

Propulsion
No. of Engines: 1
Powerplant: Pratt & Whitney R-1535-02
Horsepower: 825

Performance
Range: 1120 miles (1803 km)
Cruise Speed: 152 mph (244 km/hr)
Max Speed: 243 mph (391 km/hr)
Climb: 1070 ft/min (326.12 m/min)
Ceiling: 23600 ft (7192.90 m)


Op naar de kit!

De doos:
Afbeelding
Zien ik nou Spitfires op 't dek staan :?: :!:

De decalopties:
Afbeelding
Mijn voorkeur gaat uit naar 't toestel wat vanaf de USS Wasp heeft gevlogen.

Sprues:
Afbeelding
Afbeelding

Fijne details:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Nog meer fijne details:
Afbeelding
Afbeelding
Mooie profieltekening:
Afbeelding
Die tevens als tweede deksel fungeert om de clearparts te beschermen:
Afbeelding

Beetje PE van een heul onbekend merk. :lol:
Afbeelding

Decals:
Afbeelding
Boekje:
Afbeelding

Met een hoop leesvoer ter verduidelijking:
Afbeelding
Om de boel wat aan te kleden wilde ik deze set gebruiken:
Afbeelding

Dit als ondergrond gebruiken:
Afbeelding
En wellicht ook iets met deze set doen:
Afbeelding

Well, tot zover!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 okt, 2013 18:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Mooi project Danny, en een goed verzorgd kitje ook, alleen zie ik wel de nodige ejectormarks op lelijke plaatsen.

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2013 3:02 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt, 't is inderdaad een mooie kit. De pinmarks zitten op wat ongelukkige plekjes, zeker bij de kleine details, maar dat komt wel goed.
Ik wilde morgen aan de plak, en misschien ook al wat spuiten. Het interieur moet zilvergrijs, en er is een kans dat ik alclad ga gebruiken óf ik pak een metallic van valejo.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2013 7:02 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Fraaie kit, maar ben ik nou de enige die een jet bouwt? :lol:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2013 12:15 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Nee hoor, Dave bouwt ook een jet. :wink:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2013 14:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Oh wouw mooi speelgoed! Afbeelding

Om de een of andere reden heb ik veel te weinig van die Amerikaanse 'Pacific Theathre'-toestellen in mijn kast dus ik moet mij vermaken met topics zoals deze - dus wens ik ons beiden veel plezier toe bij de bouw! Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2013 15:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 681
leuke kit en leuke set met accesoires ook.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 okt, 2013 19:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Een mij onbekend merk, maar de kit zie er erg goed uit.
Heel leuk dat je een diorama ga maken.
Het volgen waard vermoed ik.
En volgens mij zijn het echt Spit's die er staan.

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 okt, 2013 1:16 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Nem, ik ga m'n best doen!

@ Leon, bedankt. :)

@ Verbeek, Accurate Miniatures staat (stond) erom bekend mooie kits te maken, maar helaas zijn de eerdere modellen (zoals de Helldiver) moeilijk te vinden.
Ik moet alleen even kijken of de grondplaat groot genoeg is voor 't toestel én accessoires.

Welnu, nadat er ruimte was gemaakt op de werkbank was de vraag waar ik m'n boekje ging laten. Ik wilde 'm in de buurt houden, maar hij moest niet in de weg liggen...
Afbeelding
Ook goed! Hmmm.... wel een hoop tekst, eens kijken wat er allemaal staat, en voor diegenen die niet bekend zijn met de boekjes van Accurate Miniatures zal dit een hele aparte lay-out zijn (ik stond verbaast te kijken toen ik voor het eerst in zo'n boekje keek).
Afbeelding
Dus daarom staan er Spit's op de boxart!
Afbeelding
Gelijk al een waarschuwing om te voorkomen dat de bouwer de boel bij stap 1 al vernaggelt.
Afbeelding
Er wordt een duidelijke bouwvolgorde aangehouden, en waar van toepassing worden er ook kleine waarschuwingen gegeven.
Afbeelding
Verfinstructies per onderdeel, ook niet bij elk merk een gewoonte.
Afbeelding
En de diverse kleurnummers van een aantal bekende en een paar minder bekende merken. In mijn ogen ruim voldoende voor de meeste bouwers die met acrylverf werken.

Naast m'n snijmat (waar het meeste werk gedaan wordt) had ik ruimte gemaakt voor wat referentiemateriaal.
Afbeelding
Zoals jullie waarschijnlijk wel doorhebben komt 't linker boek uit de Revell/Monogram TBD-1 Kit. Het is een mooi boek met (kleuren)foto's van diverse torpedo/duikbommenwerpers, inclusief de Vindicator.
Afbeelding
Stukje geschiedenis.
Afbeelding
Afbeelding
Mooie kleurenfoto's met uitleg van de diverse componenten in de cockpit.
Wat betreft de kleuren in de cockpit, deze vond ik oorspronkelijk wat apart met het blauw in de cockpit, maar voor zover ik heb gezien lijkt de handleiding van de kit deze kleuren te bevestigen.

Het bouwen!
Er werd al gewaarschuwd voor de breekbare onderdelen, en om een mesje te gebruiken leek me wat riskant, dus heb ik een PE zaagje gebruikt om de onderdelen los te zagen.
Afbeelding
't Is een heel mooi zaagje, hij is alleen gelijk krom als je een keer uitschiet... :roll:

Dave had het al aangegeven, de pinmarks op de meest vervelende plekken.
Afbeelding
Dat is er dus een van.
Afbeelding
Dichtgesmotzt met Mr. Surfacer, en morgen eens kijken of we de boel netjes kunnen maken.

Omdat, gezien de kleine details die andere kleuren moeten krijgen, het me niet handig leek om eerst te plakken en dan te spuiten, heb ik alvast wat verf rondgesproeid.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik wilde eerst met Dull Aluminum van Alclad gaan werken, maar dat vond ik geen mooi resultaat geven. Daarom heb ik maar Chrome van Valejo gepakt. Als de details zijn ingekleurd en er zit een wash overheen zal dat best mooi zijn gok ik.

Tot zover!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 okt, 2013 0:45 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Omdat ik er spontaan zin in kreeg heb ik 't motortje er maar even bijgepakt.
De cilinders zijn gespoten met Vallejo 70.865 Oily Steel, dit geeft net even wat meer leven aan de motor dan wanneer ik alu verf had gebruikt.
Afbeelding
Daarna ging er nog even een mooie wash overheen:
Afbeelding
En toen gingen we even kijken wat we met de crankcase en de aangrenzende stoterstangen en bougiekabels gingen doen.
De crankcase is geschilderd met Vallejo Air 71.050 Light Grey, de stoterstangen met Revell Aqua 36180 zwart, en de bougiekabels nog met niets. Ik zit er namelijk aan te denken om de meegegoten kabels te vervangen door exemplaren van looddraad. Mocht ik dat inderdaad gaan doen moet ik alleen wel even goed kijken hoe ik het meegegoten spul netjes verwijder...
Afbeelding
Gaan we dus nog over nadenken.

Intussen is de cockpit ook weer een beetje aangepakt. Ik heb in m'n referentie gezien dat het deel tussen de piloot en wo/ag (wireless operator/air gunner) blauw was. En dan ook nog eens dezelfde kleur als de buitenkant moet krijgen. Dus ik heb even een mooie kleur blauw opgezocht, en dat is Vallejo 70.943 Grey Blue geworden. Het reddingsvlot is geel geschilderd in meerdere dunne laagjes, en de banden om het vlot zijn in Deck Tan van Tamiya gekwast.
Afbeelding
Over het vlot is ook een wash geweest, maar misschien moet ik dat nog maar een keertje doen...

Well, tot zover!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 88 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement