Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 okt, 2013 20:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Valt me echt zwaar tegen, zo'n mooi kitje, en dan zo'n beroerde pasvorm, en wat betreft die motor, ze moeten zich schamen!
Hebben ze dat ding dan niet zelf gebouwd bij Italeri vraag je je dan af....

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 okt, 2013 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Een beetje een uitdaging is best leuk, maar zulke fouten in de kit zijn eigenlijk onacceptabel. :?

Opzich heb je het nog best aardig passend gekregen, al is het natuurlijk jammer van de details.

Hoop dat er nog wat moois van te maken valt :!:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 16 okt, 2013 23:06 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
We doen ons best. Als het tegen valt komt het modelbouwersbeest in mij boven en wil er toch alles uithalen wat erin zit.
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2013 22:09 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Even een updeetje.

Hier begon het gedonder met de cilinderringen. Zie foto. Toen ik alles in elkaar had gezet kwam de propeller niet goed uitgelijnd op de as te staan. Alles voorzichtig opengebroken en dat kon nog omdat ik UHU-lijm heb gebruikt nadat ik mijn Revell lijm had omgegooid.... Toen de ringen losgehaald en de pinnentjes weggevijld, verf verwijderd en opnieuw vastgezet. Nu is de stand van de prop wel goed. Lastig is wel dat er in de instructies nummers zijn omgewisseld. Weet iemand trouwens wat dat gekke dingen op de voorste ring zijn? Het lijken 3 extra cilinders:

Afbeelding

En inderdaad: de F6F-3 had nog geen ophangpunten onder de vleugels. De gaten moesten dicht, maar het spul kromp dus dat moest nog een keer:

Afbeelding

Hier heb ik de plamuur wat bol gelaten i.v.m. het krimpen. Morgen schuren. Een tijdrovende klus bleek het installeren van de flaps in neerwaartse toestand. Voor mij de eerste keer ooit dat ik dat gedaan heb. Met opzet zijn de binnenflappen in een iets lagere stand gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je dat ik een probleem had met het raampje achter de cockpit. Moet ik nog afwerken. De arrester hook is klein, want in ingetrokken toestand. Die raakte ik natuurlijk kwijt, maar hij kwam weer boven water.

Afbeelding

Met de panel scriber ga ik nog proberen om wat van de paneellijnen te herstellen. Wish me luck...
Ik vorder dus langzaam, maar om nou te zeggen dat ik enorm geniet van deze bouw... nou, nee.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2013 22:23 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
cupofwondering schreef:
Weet iemand trouwens wat dat gekke dingen op de voorste ring zijn? Het lijken 3 extra cilinders:

Afbeelding


Dat zijn de magneto's Jan......die verzorgen de ontsteking van de motor ( het zijn er overigens 2......elke cilinder heeft 2 bougies waardoor je dus 2 compleet gescheiden systemen hebt ).
Nu zit ik me de laatste tijd een beetje te verdiepen in sommige 1/72 kitjes en dit leek me ook wel een leuke want de nieuwere Italeri's zijn toch best wel leuk. Maar als ik jouw verhaal zo lees kan ik er het beste met een wijde boog omheen lopen......Eduard dan maar.
Veel sterkte met deze kit verder.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2013 22:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank Arjan. Dat wist ik niet. Het zijn twee cilinders en de middelste knobbel kan ik niet thuisbrengen. Wellicht een stroomverdeler? Of "iets" dat de propstand kan veranderen?

Ik ben gek op Italeri en heb nog allerlei oude meuk van ze liggen. Maar deze kit is van 2002 en is al aan z'n 4e rebox toe, wel met nieuwe decals. Dat vond ik op de onvolprezen Scalemates-site: http://www.scalemates.com/products/prod ... ?id=101702 Hij valt me echt tegen. Op de ESM eens kijken of ik nog een andere kan scoren.

Op Scalemates heb ik ook mijn stash ondergebarcht: http://www.scalemates.com/profiles/mate ... 33&p=stash en al mijn albums van voltooide projecten: http://www.scalemates.com/profiles/mate ... 3&p=albums Zo maak je snel een eigen portfolio, waar je bij kennissen, vrienden en collega's mee kunt "geuren". :lol:

Zouden meer mensen moeten doen :lol:

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 22 okt, 2013 23:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Jan,

Ik ben 's aan het zoeken geweest en de middelste 'knobbel' is de vervroeger terwijl de 2 ronde apparaten aan de buitenzijde dus de magneto's zijn....een combinatie van bobine en verdeler. Elke magneto voedt dus 18 cilinders.
En ja, Scalemates ben ik al vaker tegegekomen maar vind het op het eerste gezicht een beetje onduidelijk.....heeft wat studie nodig, zeg maar :mrgreen:

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2013 1:17 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Arjan Ouwendijk schreef:
Jan,
Elke magneto voedt dus 18 cilinders.
En ja, Scalemates ben ik al vaker tegegekomen maar vind het op het eerste gezicht een beetje onduidelijk.....heeft wat studie nodig, zeg maar :mrgreen:

14 cilinders toch? Oh wacht, ik zit met de Wildcat in m'n hoofd.

Citaat:
Ik ben 's aan het zoeken geweest en de middelste 'knobbel' is de vervroeger terwijl de 2 ronde apparaten aan de buitenzijde dus de magneto's zijn....een combinatie van bobine en verdeler.

Is dat niet de governor? 't Apparaat wat de spoed van de prop regelt? Die zit ook altijd op de crankcase dacht ik.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2013 1:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Danny,

Ik heb het van Wikipedia afgehaald en als dat fout is lieg ik dus in commisie :lol:
Op Wiki zie je dus ook kabels van en naar de magneto's lopen en propeller pitch control heeft daar niets mee te maken. Het is dat mijn Anthony Fokker School boeken ver weggestopt liggen anders was ik wel even daarin gaan zoeken ( ze hebben ooit gepoogd me nog wat les in zuigermotoren te geven :mrgreen: ).

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 okt, 2013 1:36 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Wat de magneto's betreft heb je gelijk, dat zijn de 'kastjes' die op ongeveer op 11:00 en 01:00 op de crankcase zitten, 't geval wat bovenop zit (12:00 dus) is volgens mij de governor.
De governor is meestal op de crankcase geplaatst omdat deze motorolie naar het verstelmechaniek in de propnaaf stuurt (de prop werd door de druk van de motorolie versteld). Uiteraard kan het zo zijn dat deze kisten een elektrisch verstelbare prop hadden, en in dat geval heb ik niets gezegd.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement