Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Laat ik meteen maar uit het kastje komen: ik heb niets met onderzeesche vaartuigen, u-boote en of (yellow)submarines.
Een schip vaart in mijn beleving nou eenmaal op het water en niet eronder. Zo die knuppel ligt in het kippenhok.
Waarom verschijn ik dan wel hier? Tja ik heb nou eenmaal zo’n kitje in de kast enneh een groepsbouw in het scheepsbrouwersforum komt ook niet zo vaak voor dus ik doe mee.
Het onderwerp –een type VII C- hoef ik niet te introduceren want die kennen jullie allemaal wel.
Laat ik dus verder gaan met het kitje..
Een aantal jaren geleden kocht ik deze doos.
Afbeelding

Sorry voor de matige foto maar het deksel heb ik al lang niet meer dus ik kan niet even een betere produceren
De inhoud van deze doos bestond uit: 1x zerstorer, 1x torpedoboot t39, 2x mijnenveger m35, 1x u boot VII C en 4x schnellboot type s80. De eerstgenoemden heb ik al gebouwd (en hier op het forum laten zien), de u boot is nu aan de beurt en wat betreft die s boten? Tja ik heb geen flauw idee wat ik ermee moet doen. Mocht iemand dus s boten in 1/400 kunnen/willen gebruiken in bijvoorbeeld een dio laat het me dan maar weten(in pb) dan neem ik ze mee naar de brouwersdag.
Verder met de duikert.
Zoals je ziet een enkele sprue met een beetje plastic.
Afbeelding

Oftewel een romp, een dek en twee torens.
Eentje met en eentje zonder wintertuin. Mijn voornemen is om dit bootje ergens in 1939 neer te zetten dus geen wintertuin.
Und jetzt gehts loss!
Afbeelding

twee romphelften en maak in deze schaal maar eens floodholes, ik heb het geprobeerd meet een boortje 0.4 maar echt fraai? nee zeker niet.
Het torentje is ook al simpel, gewoon twee helften met een beetje plak ertussen en hoppa een enorme naad in het midden.
Plamuren in dit kleine hoekje leek me niks dus het ik simpelweg een dekje gesneden uit dunne evergreen plaat (0.4) en dat er op gelijmd. Het is in ieder geval strak.
Afbeelding
Ook het dekje vond ik apart. Ergens voorop daar waar je de boegbuisruimte vermoed stonden vier grote eieren op dek.
Stonden want ik heb ze met een vijl verwijderd. Als er al mijnen gelegd moeten worden staan die niet daar los op dek.
Het was in ieder geval een poging tot detaillering van de firma heller.
Afbeelding

Achterop staan ook nog twee driehoekige hekjes en dat bevalt me ook al niet, weg ermee dus.
Dit hele feestje mag even bijkomen en om de gang er in te houden heb ik meteen de vrijheid genomen om de bewapening te bestuderen
Afbeelding

Links de 20mm rheinmetal van heller en rechts een amerikaanse 20mm uit de rommeldoos.
Dat heller geschut is prima bruikbaar als ik ooit ergens een drieduimer nodig heb en die yank daar kan het mes in.
En niet alleen een mes maar ook een boortje en een messing 20mm loopje (wel een bedoeld voor 1/350).
Afbeelding

Nu ik toch in de wapenloods bezig was heb ik gelijk de vierduimer van een stukje messing voorzien en deze is wel degelijk in 1/400 maar is misschien wat te lang.
Afbeelding

Ach daar kan de dremel uitkomst bieden.
tot zover ik ga schilderen
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 19:36 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
De vaart zit erin. ;)
Ga je oo nog railingwerk etc aanbrengen?

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 sep, 2013 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Citaat:
De vaart zit erin

Hm de vaart was er even uit. Mijn dochter heeft pas een heel fraai 1 op 1 model op de wereld gezet en dus had deze blije opa wel wat anders aan z'n hoofd.

Nou heeft dit heller kitje ook erg weinig onderdelen dus het schiet toch best wel op.
Afbeelding

Het dek was voorzien van (inheems) hout en om dat te benadrukken heb ik er sterk verdunde bruine zut op gesmeerd.
Daaroverheen gingen heel veel laagjes zwart/grijze soep.
Op deze foto's lijkt het erg bruin en ik vermoed dat dat komt door het licht.
Het echte ding is behoorlijk donker.
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft een Oostzee/baltische zee jasje aan zoals gebruikelijk voor een oefenboot. Jazeker ze is nog niet operationeel.
Dat zien we aan de gele strepen op het dek en de toren
De bemanningen hadden hier een enorme hekel aan en stonden te popelen om die strepen weg te schilderen. Immers pas dan hoorde je bij de "echte" U-boten en mocht je de oceaan op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De laatste foto laat zien dat ze wat achterover helt op het plankje. Om de een of andere stomme reden leek medat wel aardig maar nu vind ik dat een van mijn stommere gedachten.
Het montage blokje zit onderaan het dek gelijmd en daar kom ik nooit meer bij dus is ze gedoemd zo verder te gaan.
Ik probeer nog wat details te verzinnen en die kleur wat af te zwakken maar dat is voor de volgende keer.
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 sep, 2013 21:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Nog gefeliciteerd opa

Maar met de duikroeren in een goede stand geeft het wel een mooi dynamische static

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 04 sep, 2013 22:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Heeft wel wat zo schuin op een plankje. Het is maar een klein ding en dan valt hij nét even wat meer op tussen alle andere scheepjes.

Wordt dit een trainings-vaartuig gezien de gele banden die ik op de toren en het dek zie?

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2013 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
het antwoord op die vraag had ik al gegeven
Citaat:
Ze heeft een Oostzee/baltische zee jasje aan zoals gebruikelijk voor een oefenboot. Jazeker ze is nog niet operationeel.
Dat zien we aan de gele strepen op het dek en de toren
De bemanningen hadden hier een enorme hekel aan en stonden te popelen om die strepen weg te schilderen. Immers pas dan hoorde je bij de "echte" U-boten en mocht je de oceaan op


gelukkig hebben we de plakken knop

Waar ben ik inmiddels?, nou simpel ik ben er wel zo'n beetje klaar mee.
Het zijn maar een paar stukjes plastic zonder pe en ander lekkers.
Om de boel toch iets op te fleuren heb ik nog een soort nettensnijder voorop geprutst en de antenne steunen teruggezet. Dit keer zijn ze van draad 0.3 in plaats van plastic 0.8
Vooruit ik heb ook nog een stukje sprue opgerekt en dit moet het dan maar zijn.

De eindplaatjes dus:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga weer lekker boven water, misschien tot zaterdag
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 sep, 2013 15:39 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Ik had over dat stukje heen gelezen... Is een mooie sub geworden zo vind ik. Wat zijn ze klein in 1:400 he?

De floodholes zijn inderdaad wat grof, ik denk dat ik die bij mijn bootjes maar niet uit boor.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2013 9:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 feb, 2011 0:07 am
Berichten: 989
Woonplaats: Antwerpen
Erg mooi resultaat!

:brouw:

_________________
Groetjes,
Marc

https://www.modeling-skills-flandres.com/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 12 sep, 2013 15:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 0:48 am
Berichten: 3821
Woonplaats: Purmerend
Erg leuk kitje :D

_________________
Word vervolgd.

* Groeten Bert *


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement