Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2013 12:44 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Ik weet het, het was de bedoeling dat ik met de I-27 zou beginnen, maar ik had al een heel klein beginnetje gemaakt aan de I-400 (komen zo foto's van), en ik vind de I-400 ook een heel bijzonder schip.

Dus, mag ik jullie voorstellen:

I-400
Afbeelding
Liggen er gewoon 3 naast elkaar! :shock:
Is wel goed te zien hoe groot ze waren.


Even een kort introotje:
De bouw van de I-400 begon op 18 Januari 1943, en het was de bedoeling dat er 18 I-400 klasse duikboten gebouwd werden.
Na de dood van Admiraal Yamamoto is dit aantal bijgesteld naar 9, later naar 5 en uiteindelijk naar 3. Alleen de I-400 en de I-401 zijn uiteindelijk in dienst geweest, de I-402 was 5 weken voor het eind van de oorlog klaar, maar heeft nooit de open zee bereikt.

Het doel van de I-400 klasse was oorspronkelijk het aanvallen van Amerikaanse steden zoals Washington DC en New York.
Omdat de IJN niet meer overheerste in de Stille Oceaan werd er een plan bedacht om de sluizen van het Panama kanaal aan te vallen, om zo ervoor te zorgen dat de Amerikaanse marine een vertraging van minstens 6 maanden opliep bij hun reis naar de Stille Oceaan.

Aanvankelijk was het Panama kanaal zwaar verdedigd, maar toen de Amerikanen de overhand kregen in de Stille Oceaan werd de beveiliging van het kanaal steeds lakser, omdat men er niet meer vanuit ging dat vijandelijke troepen nog een aanval op het kanaal uit zouden voeren. Dit feit maakte het plan van de IJN des te meer haalbaar.

Voordat de IJN de aanval uit kon voeren was Okinawa echter gevallen, en men besefte dat er een directere aanval nodig was.
De Amerikaanse marine had zich intussen met 15 vliegdekschepen verzameld op het Ulithi atoll en de IJN had besloten om deze schepen aan te vallen.
De manier waarop ze dat deden was erg typisch, en zelfs een overtreding van de regels van oorlog.
De I-400 en I-401 zouden elkaar in de nacht van 14 en 15 augustus op een bepaald punt treffen, en op 17 augustus zouden hun 6 Seirans kamikazeaanvallen uitvoeren op de Amerikaanse vliegdekschepen.
Voor de aanval zouden de Seirans overgeschilderd worden in zilvergrijs, en zouden de Hinomaru's overgeschilderd worden met Amerikaanse stars 'n bars. Dit werd gedaan om de Amerikaanse piloten te verwarren in het geval dat de Seirans van te voren al opgemerkt werden. Needless to say was dit dus een grove overtreding van de regels van oorlog. Buiten de overtreding waren de piloten er niet bepaald blij mee dat hun toestellen vijandelijke kleuren hadden, sommigen voelden zich persoonlijk in hun eer aangetast, en zelfs in de eer van het Keizerrijk.

De aanval is niet doorgegaan omdat Japan zich had overgegeven voordat de aanval uitgevoerd zou worden, en de Japanse marine kreeg het bevel om al hun wapens te vernietigen. De Seirans werden met opgevouwen vleugels afgeschoten, de torpedo's idem.
Toen de bemanning van een Amerikaans fregat de I-400 betraden, stonden ze versteld van het formaat van het schip.

Wat technische gegevens:
Displacement: 6,560 long tons (6,670 t)

Length: 122 m (400 ft)

Beam: 12.0 m (39.4 ft)

Draft: 7.0 m (23.0 ft)

Propulsion: 4 diesels: 1,680 kW (2,250 hp) each, surface
2 electric motors: 1,600 kW (2,100 hp) each, submerged

Speed: 18.7 kn (34.6 km/h), surfaced
12 kn (22 km/h), submerged

Test depth: 100 m (330 ft)

Complement: 144 officers and men

Armament: • 3 Aichi M6A1 Seiran sea-planes
• 8 × 533 mm forward torpedo tubes
• 1 × 14 cm/40 11th Year Type naval gun[2]
• 3 × 25 mm 3-barrel machine gun
• 1 × 25 mm machine gun


Op naar de kit, shall we?
De doos:
Afbeelding
Sprue's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
PE:
Afbeelding
Metalen torpedo's:
Afbeelding
Masks:
Afbeelding
Decals:
Afbeelding
Stickers voor de voet:
Afbeelding

En tot slot een klein beetje voortgang:
Vliegtuigjes:
Afbeelding
Hangaardeur:
Afbeelding
En de voet:
Afbeelding

[Edit]De hull heb ik nog niet op de foto staan, die wil ik eerst even in elkaar hebben. Ik wil namelijk de hull van de I-400 op de foto zetten met de U-XXI die ik een tijdje geleden gebouwd heb, om het verschil van formaat goed te laten zien. :) [/Edit]

Tot zover! :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2013 15:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Héééé........

Geen vliegding maar een zink-boot.
Ben je ziek???? :mrgreen:


Ben benieuwd naar de build van deze. De sprue's zien er goed uit maar lijken wat werk te hebben.

Succes ermee... :wink:

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2013 15:56 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
bravo104 schreef:
Héééé........

Geen vliegding maar een zink-boot.
Ben je ziek???? :mrgreen:

Valt wel mee hoor, maar de U-XXI was erg leuk om te bouwen, en het is weer eens wat anders.
Gelukkig zitten er wel 3 vliegtuigjes bij. :lol:


bravo104 schreef:
Ben benieuwd naar de build van deze. De sprue's zien er goed uit maar lijken wat werk te hebben.

Tot zover valt 'ie op z'n Tamiyaans in elkaar, heb zin in het eiland. :)

bravo104 schreef:
Succes ermee... :wink:

Komp vast wel goed. :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 aug, 2013 23:55 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Tja, ik wilde iets duits gaan bouwen, maar dit ziet er ook wel goed uit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 10:14 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
veel succes met deze, heb hier de gewone versie liggen... kunnen we bij elkaar afkijken...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
Zo dat is een mooie set spullen en erg leuk dat je juist deze hier bouwt.
Ben wel benieuwd naar de actieradius van deze serie. Als je helemaal naar de us westcoast wilt, daar een aanval uitvoeren en ook nog eens terug wilt naar huis dan moet je aardig wat diesel meenemen en toch nog onderweg bijvullen.

Ik ben maar een simpele bootjes bouwer en die maskers ken ik niet, is dat om een bepaald patroon te kunnen spuiten?
Ik ben benieuwd
groet wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 12:01 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Bert, de Duitsers hadden ook mooie duikboten hoor. :lol:
@Silenoz, hoe ver ben jij met de jouwe?
@ Wim, de I-400 had genoeg brandstof bij zich om 1,5 keer rond de aarde te varen. En uiteraard had ze ook elektromotoren bij zich voor de voortstuwing onder water.
De masks zijn achteraf geen masks, maar zijn in principe matrijzen om gaatjes in het dek te maken voor de railings.

Ik zou de hull nog laten zien met de U-XXI erbij, om het formaat van de I-400 aan te geven.
Well, bij deze:
Afbeelding
Afbeelding
Groot dus. :o


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 12:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 jan, 2010 14:17 pm
Berichten: 837
Woonplaats: hilversum
sodeknetter dat is een joekel van een i boot
Gewoon nieuwsgierig maar hoe lang is dat ding wel niet?
wim


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 12:37 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Dat is het inderdaad. :lol:
Het origineel was 122 meter lang, het model is zo'n 35cm lang.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 aug, 2013 19:35 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Een geweldenaar! Zo naast zo'n angry-bird valt het pas echt op....

Werden deze schepen eigenlijk echt als duikboot gebruikt of meer als een gewoon schip dat voor een aanval of in nood onder water kon, gezien het zo veel op een regulier schip lijkt met luchtafweer en alles erop?

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement