Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 10:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
De geschiedenis van deze wonderschone creatie van R.J. Mitchell zal menigeen onderhand wel bekend zijn, dus die ga ik nu eens even niet herhalen. De originaliteitprijs zal ik er niet mee winnen, maar ja een wijs man zei eens ‘you can never have too many spitfires’ dus…I rest my case.

Hoewel ik zelf onderhand al de nodige Spits gebouwd heb gebouwd was de 100 jaar Klu groepsbouw een mooi excuus om er maar weer eens een bij te pakken…en niet zomaar één…maar de nieuwe Eduard Mk.IX kit. Ik heb me er sinds de release meerdere malen aan vergaapt, maar de prijs-kwaliteit verhouding van de Profi-Pack vind ik navenant slechter dan wat we tot nu toe van Eduard gewend zijn, en dan heb ik het nog niet eens over een half dozijn andere edities met tassen, bierkroezen, t-shirts, onderzetters, nepmedailles etc. Ben ik niet zo in geïnteresseerd en vond het dan ook niet zo’n goed plan om daar voor te betalen.

Uiteindelijk via de webshop van Eduard twee sets over-trees besteld. Da’s in essentie alleen het plastic, dus geen hippe boxart, geen bouwtekening (die is in PDF van hun site te downloaden) geen resin/PE, geen decals en bovenal geen extra meuk waar ik niet op zit te wachten en ook zeker niet voor wil betalen. Resultaat…voor de prijs (incl verzenden) van 1 profi-pack het plastic voor 2 kits thuis afgeleverd. Dat zijn naar mijn menig de betere deals.

Dan de bouw van de kit. Dit is/was nou typisch zo’n project waarbij het allemaal even goed ging/gaat. Hoewel alle hoepla om de release heen van mij niet echt hoeft was het mij ook bepaald niet ontgaan dat met de nieuwe Eduard kit er eindelijk een grotendeels accurate MK.IX op de markt is die zeer uitnodigt om te bouwen. Eduard stelt in deze niet teleur, ook al werken ze (zoals alleen Eduard dat eigenlijk kan) ook bij deze Spitfire nog wel eens volgens het ‘waarom makkelijk als het ook moeilijk kan principe…de foto’s van de bouw zullen dat overigens wel uitwijzen. Het moet gezegd dat de kit ondanks dat opvallend weinig problemen met passing heeft. Links en rechts een kwastje Mr.Surfacer en een enkel drupje secondelijm op plekken waar iets te bruut de sprue gates heb weg gekapt is alles wat er aan vul en schuurwerk hoefde te gebeuren (hoe anders is dat bij bijvoorbeeld de 1/48 Bf-110 serie van Eduard…die overigens met voldoende tijd en moeite ook potentie hebben om tot ware meester-werkjes uit te groeien)

Aangezien ik dus ben begonnen met de over-trees en dus nog geen decals voor de kit had al bouwende maar eens nagedacht over wat daarmee te doen. Toen zag ik deze groepsbouw lopen en was het plan natuurlijk al snel gemaakt om er dan daar maar iets mee te doen. Aldus nog een setje Dutch Decals in laten vliegen waar o.a. een aantal Spitfires mee gemaakt kunnen worden. Mijn keuze is gevallen op de H-60. Aan de ene kant wel het typisch grijs/groene schema dat we van een Spit verwachten, maar toch net even anders…net even een ander patroon, net even andere kleuren en natuurlijk een Nederlander.

Voor de rest laat ik foto’s wel spreken, en als er vragen/opmerkingen zijn dan houd ik me uiteraard aanbevolen. Ik heb het verslag in eerste instantie even aangehouden omdat ik anders bang ben dat ik weer een topic begin maar de inspiratie het na drie stukkies plakken weer ouderwets laat afweten. Deze gaat echter zo lekker, dat ik het verslag nu ook maar start omdat het goed begint op te schieten.


-----------------------------------------------------------------------------------
Inhoud van het Eduard over-trees pakket en het setje decals
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

-----------------------------------------------------------------------------------
De bouw tot nu toe
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit is dus hoe het geheel er na een weekje op en af knutselen er bij staat.
Afbeelding

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Laatst bijgewerkt door sorrowman op ma 14 okt, 2013 13:00 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 12:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Wat een fantastisch spuitwerk! Heel mooi, die preshade. En ook complimenten voor het topic, zoals je de foto's plaatst is het net een cursus, erg leerzaam! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Mooi hoor, dat spuitwerk vooral. Vooral vind ik de kleurtjes heel goed uitgekozen (welke zijn het trouwens?). Zelf heb ik ook nog de Eduard spit leggen en was ik van plan om daar ook de H-60 van te maken.

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 14:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
@ tehomazie
Ik zal nog even nakijken welke kleuren ik gebruikt heb. Da's bij mij meestal niet echt hogere wiskunde, maar ik heb ze nog bij elkaar liggen dus ik post vanmiddag ff een lijstje voor je :brouw:

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 16:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Ziet er super uit! Die kit ziet al zonder update's super uit.
Wat een details. En slim van je om gewoon de sprues alleen te kopen.

GR Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Een topic zonder sorrows. Ziet er prachtig uit Jelmer. Mooi verslag (tot nu toe). Opmerkingen kan ik je niet geven, ik heb wel een vraagje:

Boven op de neus heb je een wat bruiner vlak gespoten, keurig afgetaped. Heb je dat freehand gespoten of heb je de rest van het model toch nog wel afgedekt i.v.m. overspray? Die fase ontbrak/ontbreekt in het uitgebreide verslag.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 sep, 2013 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Rene, wat er aan tape op de neus te zien is is wat er op heeft gezeten, maar ik ben met je eens dat ik eigenlijk net even ruimer er omheen wat extra tape had moeten doen, want als je goed kijkt zie op de laatste foto (het overzichts-plaatje) op de linker wingroot net wat minimale overspray zitten. Daarom bij de gele ID-banden op de vleugels wel ruimer afgeplakt.

Over het algemeen spuit is onder redelijk lage druk en met dunnere verf, waar ik persoonlijk dan net even dat extra beetje controle over het resultaat krijg, maar overspay blijft afentoe wel een dingetje

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29 sep, 2013 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 16 dec, 2009 11:09 am
Berichten: 898
Woonplaats: Liwadden
Aangezien mijn bibliotheek nou niet exact uitpuilt van referentiemateriaal over Nederlandse Spitfires heb ik getwijfeld of ik ze er op moest doen ja of niet, maar op de profielen die Dutch Decals bij deze Spit geeft zitten de gele ID-banden op de leading edges van de vleugels, en voor wat het waard is vind ik het de relatief fletse grijs/groene kleuren ook wel weer leuk opbreken...dus vandaar dat ik daar maar een beetje mee geprutst heb. Van die exercitie dus de volgende serie foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
"live like I'll die tomorrow, dream like I'll live forever"[/i]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2013 14:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 689
Er strak spuitschema, ziet er mooi uit.

_________________
Mijn website: www.ElveScaleModeling.com


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30 sep, 2013 14:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ziet er prima uit!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 56 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement