Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 13:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 12:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Inleiding.

Deze heli stond al veel langer op de planning om gebouwd te worden, maar nu deze GB er is ga ik er nu maar eens aan beginnen. Als basis gebruik ik de Bell 412 kit van Italeri. Ik zal zelf echter ook het één en ander moeten scratchen aan deze heli aangezien het interieur dat Italeri bij dit kitje heeft geleverd niet overeen komt met het daadwerkelijke interieur van de SAR helikopters die in dienst zijn bij de Koninklijke Luchtmacht. Ook zijn de decals van dit kitje wat aan de kleine kant, maar aangezien ik daar geen vervangende voor kan vinden zal ik het daar mee moeten doen. Ook wil ik de Friese vlag op de staart hebben dus die zal ik zelf moeten proberen te schilderen. En dan zijn er nog een aantal kleine dingetjes zoals het zoeklicht en de floats aan de zijkant van het landingsgestel die gescratcht moeten worden. Dit kitje wil ik dus gaan gebruiken:

Afbeelding

En dan moet dat uiteindelijk dus zoiets worden:

Afbeelding

De Geschiedenis.


De AB-412 is een door het Italiaanse bedrijf Augusta geproduceerde helikopter afgeleid van de Bell 412. In Nederland wordt de AB-412 door de Koninklijke Luchtmacht bij het 303 SAR Squadron gebruikt voor het uitvoeren van Search And Rescue (SAR) taken. Dit komt er in het kort op neer dat deze heli’s reddingoperaties uitvoeren. De hoofdtaak van het 303 squadron is het opsporen en redden van militaire luchtvaartbemanning in nood. De SAR wordt met name ingezet tijdens oefeningen op de schietrange Vliehorst op Vlieland en in de TRA’s (Tempoary Reserved Area’s) boven de Noordzee. Een tweede taak van de SAR is het vervoeren van patiënten vanaf de Wadden eilanden naar ziekenhuizen op het vaste land. Hiervoor vliegt de SAR meer dan 150 keer per jaar. Tenslotte wordt hij ook ingezet door de Kustwacht voor Reddingsacties op het water of door regionale meldkamers ter ondersteuning bij zoek acties op het land. De AB-412 SP (Special Performance) is sinds 1994 in dienst bij de Luchtmacht waar hij de Alouette III helikopter verving. De AB-412 is een verbetering ten opzichte van de Alouette. Deze heli beschikt namelijk over moderne navigatie apparatuur, waardoor hij ook tijdens slecht weer en ’s nachts kan worden ingezet. Daarnaast beschikt de AB-412 SP ook nog over andere apparatuur die er voor zorgt dat hij zijn taak nog beter kan uitvoeren. Zoals bijvoorbeeld een 1600 watt zoeklicht, een Homing-systeem die de locatie van een noodbaken aangeeft, een ‘’autopilot’’ die automatische zoekpatronen kan afvliegen, Nachtzicht apparatuur en nog een aantal andere verschillende communicatie middelen zoals bijvoorbeeld de marifoon waarmee direct contact kan worden onderhouden met andere hulpverlenende instanties. In totaal beschikt de KLU over drie AB-412 SP SAR helikopters; de R-01, R-02 & R-03. Deze drie zijn allemaal gestationeerd op Vliegbasis Leeuwarden en op Vlieland Heliport. En dan als laatste nog een paar technische gegevens:

    - Romplengte: 12.28 meter
    - Hoogte: 3,32 meter
    - Hoofdrotor Diameter: 12,5 meter
    - Motoren: 2 Rolls-Royce Gen 2 Mk 1004D van 704 kW
    - Kruissnelheid: 250 Km/h
    - Vliegbereik: 560 Km

De Kit

De eerste indruk bij deze kit is op zich wel goed, hij heeft redelijk mooie details, niet al te dik gegoten onderdelen en mooie fijne inliggende paneellijnen.
Even een totaal overzichtje van de inhoud van deze kit:

Afbeelding

En nog even de 2 sprue's apart, van de clear-parts heb ik geen foto.

Afbeelding

Afbeelding

En als laatste de decals:

Afbeelding

De Bouw

Ik heb nog niet echt heel veel gedaan aan deze heli, ik heb slechts een klein beginnetje gemaakt aan het interieur. alles past tot nu toe wel redelijk, de foto's.

Afbeelding

Afbeelding



Ik heb alleen nog een vraag aan jullie, verschilt het interieur van de R-02 van de overige 2 SAR Heli’s, of zijn dezen allemaal aan elkaar gelijk en maakt het dus niks uit welke foto ik gebruik als referentie voor het scratchen van het interieur zolang het maar een Nederlandse AB-412 SP is?


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Laatst bijgewerkt door mr.vdh op za 04 jan, 2014 21:32 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 13:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Interieur zou ik niet moeilijk over doen.

Deze had je er zelf ook al bij gezocht?

Aftermarket-decals kun je bestellen bij decal@hetnet.nl. Hij heeft een mooi setje voor alle 3 de heli's.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 14:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Dat topic had ik al eens gelezen, over het interieur wil ik eigenlijk juist moeilijk doen, aangezien ik alle deurtjes open wil laten. :D
Bedankt voor dat mail adres voor die decals! Ik ga nu direct een mailtje versturen. :D


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 16:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Hee wat grappig, een SAR AB412 hoort er natuurlijk wel bij. Lekker opvallend in het geel enzo. 8)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 22:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1062
Woonplaats: Putten
Ja, erg leuke heli. Ben er wel aardig wat maandjes mee bezig geweest destijds :D De opblaasbare floats kun je zelf mooi maken en daar zijn twee types mogelijk. Succes met de bouw en mocht je vragen hebben kun je altijd even een pb sturen.
Groeten Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 jul, 2013 23:03 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
1.JaVA_Platypus schreef:
Hee wat grappig, een SAR AB412 hoort er natuurlijk wel bij. Lekker opvallend in het geel enzo. 8)

Ik vond ook dat deze zeker niet kon ontbreken in deze GB. Tsja, en dat gele... Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan qua spuitwerk. :roll:
spiderbrouwer schreef:
Ja, erg leuke heli. Ben er wel aardig wat maandjes mee bezig geweest destijds :D De opblaasbare floats kun je zelf mooi maken en daar zijn twee types mogelijk.

Ik wil het laatste model floats er op doen, dus die lange. Ik ben benieuwd hoe snel ik deze af zal hebben.
spiderbrouwer schreef:
Succes met de bouw en mocht je vragen hebben kun je altijd even een pb sturen.

Bedankt man. :D

Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jul, 2013 11:18 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Heb deze ooit ook eens gebouwd. Wat me wel opviel was dast in de kit niet het bolle raam in de deur zit wat de NL-versie heeft. Succes daarmee 8)

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jul, 2013 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18506
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat bolle raam is niet zo moeilijk. Als je ook een 1:72 Chinook hebt, zitten daar genoeg bolle ramen in, die heb je niet altijd nodig. Mocht je in de knoei komen, ik heb er genoeg.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 jul, 2013 14:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 23 apr, 2013 20:22 pm
Berichten: 1555
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Kijk ! en zo helpen we elkaar weer ! :D :D

_________________
N1K1 1:72 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 8#p1045038

Mil Mi-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 25&t=51829

KLM Bo105 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 46&t=50937


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 sep, 2013 20:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Het werd tijd dat dit verslag weer even van onderaan de lijst vandaan werd gehaald, dus ben ik deze week weer eens wat bezig geweest met deze heli. Het interieur is nu eigenlijk helemaal af. Alleen het plafond moet nog vastgelijmd worden. Het interieur van de Italeri kit is zoals ik eerder al zei niet bepaald waarheidsgetrouw vergeleken met het interieur van de daadwerkelijke SAR. Maar om het allemaal goed waarheidsgetrouw te krijgen zou ik erg veel moeten scratchen. Dat had op zich niet zo'n probleem geweest, maar aangezien het interieur slecht paste in de romp van de heli en er daardoor behoorlijke naden ontstonden had ik maar besloten om de deuren dicht te laten. Maar om dan helemaal niks aan het interieur te veranderen leek mij ook geen goed idee, aangezien je altijd wel iets terug ziet via de raampjes. Dus heb ik de meest opvallende dingen die in het Italeri interieurtje ontbraken er zelf bij gemaakt, namelijk de 2 stoelen achter de stoelen van de piloten en een brancard. Vervolgens, toen het interieur voorzien was van de nodige kleurtjes, heb ik het verweerd met een dunne donkere wash.

Zo zag het er uit voor de wash:

Afbeelding


En na de wash, het valt mij trouwens op dat de wash op de foto's veel minder goed zichtbaar is dan in het echt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden,


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement