Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 19 maart, 2024 6:48 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 aug, 2013 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Na nog een paar uur zoeken op Internet een paar foto's van het interieur van de Maritime gevonden op http://www.maritiemdidgitaal.nl. Dat ziet er best anders uit dan het interieur in de kit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De radarconsole is anders (rond scherm links en laag, kit twee vierkante schermen rechts en hoog), de stoelen hebben geen hoofdsteunen, de zithoek is anders (twee aan twee naast elkaar i.p.v tegenover elkaar met een tafeltje er tussen). Maar deze foto's zijn zo te zien foto's gemaakt tijdens de testvluchten van de Maritime; die stellage met al die draadjes is een typisch test rek om de prestaties van het apparaat te meten.
Het interieur van de kit klopt wel met dat in de video. Die is van de drie Spaanse Maritimes. Tenzij iemand nog komt met een bewijs voor het tegendeel, ga ik toch maar de kit indeling (en kleurstelling van de video) volgen.

Ron

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Als je nog referentiefoto's zoekt voor de stoelen: ik heb een set van deze thuis staan :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 17:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Kleurenfoto's van het echte KLu Maritime interieur zouden welkom zijn. De interieurfoto's in mijn vorige post zijn zeer waarschijnlijk van het F.27 Mk.100 Maritime prototype. Van de buitenkant heb ik intussen aardig wat foto's en samen met het artikel uit 1993 moet dat voldoende kunnen zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug, 2013 16:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
De stoelen voor de cabine hebben alleen een voorkant; da achterkant staat open. Ook al zal er waarschijnlijk niet veel van te zien zijn, heb ik er toch maar achterkanten ingezet (0,13 mm plastic sheet gelijmd met die heel dunne Tamyia lijm).

Afbeelding

De kleuren zij niet goed; in de film is de bekleding zandkleurig. Op de foto's is geen deur rechtsachter te zien. Op de tekening in Modelbouw in Plastic staat in het zijaanzicht van de M-1 een lage, tamelijk brede deur getekend. In de cabine zit op de plaats van het dichtgeplamuurde raam en de deur de pantry en het toilet, dus de hoge (normale) deur die in de kit zit, is zeker niet goed, wat overigens niet in het artikel als "fout" wordt genoemd. Ik heb de hoge deur in de romp gelijmd, de naden dichtgeplamuurd en alles glad geschuurd. Dat laatste was wel nodig, want de romp is daar dubbelgekromd en de deur is dat duidelijk niet.

Afbeelding

Ik moest van het dichtgeplmuurde raam aan de binnenkant bijna al het plastic weghalen om het pantry/toiletblok op zijn plaats te krijgen; zal dat dus ook bij alle andere racks, die tegen de wand moeten komen te staan moeten controleren.
Ik twijfel nu of ik de lage deur zal in graveren: zat ie er of zat ie er niet. Toch verbazend, een relatief jong vliegtuig en toch zo weinig documentatie te vinden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug, 2013 16:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5689
Woonplaats: Flevoland
Hoi Rob,

Ik vond een mooie foto van de M-1 waarop wel degelijk de kleine deur te zien is:

http://cdn-www.airliners.net/aviation-p ... 633158.jpg ( geen directe foto vanwege copyrights ).

Het laatste cabineraam is daar inderdaad dicht ( heel vaak wordt er een vulplaat gebruikt dus ik was hier niet zeker van ).
Ik heb zelf 11 jaar aan de KLC F-50's gewerkt ( officieel een F-27Mk50 genoemd ) dus het airframe is mij niet geheel onbekend.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug, 2013 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Hi Arjan,

Bedankt voor de link. Dat wordt dus graveren. Bovendien zijn bij het schuren natuurlijk de meegegoten dingetjes op de deur verdwenen, maar daar versier ik wel wat op. Ik neem aan dat het een servicedeur was voor het pantry/toilet blok.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep, 2013 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Hoofdzakelijk bezig geweest met verf werk. De binnenkant van de romp lichtgrijs geschilderd met een strip zwart van 4 mm breed aan de onderkant boven de vloer. Dat was tenminste te zien in de video van de Spaanse Maritime.

Afbeelding

In die video was ook te zien dat de achterste deur aan de binnenkant van de romp naar achteren schuift in een nis. Die zal ik dus ook moeten maken, als ik hem open laat, want het achterste schot loopt door tot de wand.
De buitenkant (onderste helft van de romp) heb ik vast van een eerste laagje donkergrijs voorzien. Na vergelijking van de foto's in het IPMS tijdschrift en op Internet is de keus gevallen op Humbrol 164. De verflaag was hoofdzakelijk om te zien op het plamuur- en graveerwerk de toets der krtiek kon doorstaan.

Afbeelding

Niet dus. Het plamuren is redelijk (behalve het dichtgemaakte raam en één klein plekje in de "richel"), maar ik had vergeten de linkerhelft te graveren waar ik de romp opgedikt had en de deur aan de rechterkant moet ook beter.
Ik heb de cabinevloer blauw ververfd (H109) en de metalen vloer bij de voordeur aluminium. Een dry fit met pantry, annex toilet:

Afbeelding

Het meubilair is ook een slag verder. Kleurtjes hoofdzakelijk ontleend aan de Spaanse Maritime.

Afbeelding

Ik wil ook nog een kast, c.q. garderobe maken tegenover de voordeur zoals in de opengewerkte Flight tekening te zien is. En wat klokjes en metertjes tegen het plafond van de cockpit.
Ik heb ook even gekeken naar de Dutch Decal decals.

Afbeelding

Gelukkig zitten daar de witte randjes om de ramen bij en zijn die in de maten van de ESCi kit (die volgens de bespreking van de kit te groot zijn), want schilderen van zulke dunne kromme lijntjes zou voor mij een ramp zijn.
De ramen zelf ga ik op advies van Joe Silent met Kristal Clear maken; dat heeft hij ook gedaan, en het resultaat ziet er goed uit. De twee bolle observatieruiten zal ik moeten ontdoen van hun plakranden, want met Kristal Klear worden de ramen vlak.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2013 18:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
tjong, dat wordt een mooi toestel en met die kleuren zal ie niet snel gaan vervelen in de vitrine kast.

ga je het interieur nog wat behandelen met iets, ik vind het er nu wat speelgoed achtig uitzien. met een wash kun je ook niet zo'n strak geschilderd lijntje maskeren.

wat bedoel je precies met de cristal clear raampjes? dat je cristal clear in de raam laat vloeien waarna je het kleurloos opdrogen?

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 sep, 2013 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
Het interieur wordt nog gewassen, maar eigenlijk is dat meer voor de foto's. Als het eenmaal binnen zit en de romp dicht zit, is er niets meer van te zien. Kijk maar naar het zeer fraaie interieur van Joe Silent's Troopship http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=6437&p=123143&hilit=troopship#p123143.
De raampjes: inderdaad opvullen met Kristal Klear en volgens Joe wordt het dan prachtig helder.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 sep, 2013 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4377
Woonplaats: Leiderdorp
De ongerechtigheden in het grijs van de romp heb ik opnieuw geplamuurd en geschuurd. De bovenkant van de twee romphelften heeft een eerste laagje wit gekregen.

Afbeelding

Ook nu blijkt weer dat sporen van de dichtgeplamuurde deur nog zichtbaar zijn (glansverf is onverbiddelijk :roll: ).

Afbeelding

Ik heb ook het escape hatch boven het laatste raam gegraveerd (eerst natuurlijk weer fout gedaan).
De laatste interieurdelen zijn gemaakt. De kasten die voor in de romp komen zijn gemaakt van delen van een tussenschot, dat voor de passagiersversie gebruikt moest worden, 0,5 mm plastic en strip van 0,5 x 0,13 mm.

Afbeelding

Ik heb zoveel mogelijk materiaal verwijderd van de randjes van de twee bolle ruiten; op die manier vallen ze hopelijk minder op in het interieur. De twee gebogen stangetjes (0,5 mm dik) komen aan weerskanten van de doorgang naar de cockpit. In dat schot zitten twee gaten, waarvan het niet duidelijk is waarvoor ze dienen.
Al het kleine grut zit op zijn plaats. Inderdaad veel te vrolijk gekleurd.

Afbeelding

Ik heb een treetje gemaakt vanaf de laadvloer naar de cockpit. Die afstand zou in werkelijkheid meer dan 40 cm geweest zijn, en dat is een grote stap.

Doorkijkje naar de cockpit.

Afbeelding

En een dry-fit van alles in de romp.

Afbeelding

Het pantry/toilet blok sluit niet goed aan op de vloer; daar moet nog wat aan gebeuren. Rechts is nog het gewijzigde achterschot te zien, waar ik een stuk van af gehaald heb om de deur tussen te schuiven.
Nu nog voetenstuur maken en stoelriemen (geschilderde tape) en hier en daar wat details schilderen. Daarna een laagje zijdeglans en een wash en alles in de romp plakken. Als laatste een instrumentenpaneel in het dak van de cockpit freubelen, bolle ramen er in en dan kan de handel dicht.
Eigenlijk jammer dat er straks bijna niets meer van te zien is, maar daar is misschien nog wel wat aan te doen door een ledje aan te brengen (as looplamp voor het onderhoud of zo; tenslotte zullen de deuren open staan).

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
Nu bezig met de 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 en de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement