Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 9:55 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 sep, 2013 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Passing ziet er goed uit. Ik heb ooit mijn Esci F-27 romp eens droog gepast. Zo krom als een hoepeltje. Houd me nog een beetje tegen om deze ooit te maken. Dus je hebt bij deze mazzel.

De bouw ziet er zoals gebruikelijk weer goed uit.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2013 8:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Passing ziet er goed uit.

Maar hij is voldoende slecht om hem in gedeelten dicht te moeten lijmen en dan ook nog alle paneellijnen goed uit te lijnen. Maar als je resin gewend bent ......

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2013 14:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
Jelle schreef:
Dat ziet er aantrekkelijk uit zeg! trouwens zag ik de topic van Joe Silent van 20 jaar geleden, hij heeft de naden om het cockpitraampje niet dicht gemaakt. waardoor er een lelijke naad zit om het cockpitraampje, ik herkende er zelfs geen Friendship meer in.

Jelle


mijn vorig berichtje kwam misschien wat bot over maar dit bedoel ik:

Met mijn opmerking over het cockpitraampje probeerde ik de kennis uit 't airliners circuit te combineren met mensen die vaak millitair bouwen. Airliners hebben bijna altijd zo'n cockpitraampje waardoor je van die opening rondom heb raampje krijgt dit kun je heel erg mooi en strak oplossen door deze te dichten met bijvoorbeeld houtlijm putty of revell clear is helemaal. waardoor het uiteindelijke resultaat veel strakker wordt. nog mooier wordt het als je het cockpitglas gelijkschuurt/polijst met de romp, als je dit doet moet je er wel zeker van zijn de de achterkant ook mooi helder is en dat er geen schuursmots lekt naar achter het raampje wat je er dan niet meer weg kunt krijgen. eventuele uitstekende raamstijlen die weg geschuurd moeten worden zijn te verwaarlozen in deze schaal en misschien ook in 1:72.

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2013 15:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Alles is gisteren weer heel thuis gekomen, dus na het opbergen weer aan de slag. Het laatste stukje interieur: De kast naast de achterdeur. Om er zeker van te zijn dat die bij het sluiten van de romp niet los zou komen heb ik hem met een pin van 0,5 mm in een blokje plastic aan de vloer vastgezet.

Afbeelding

En ja, hij staat scheef. :roll: Daar schijn je een foto voor nodig te hebben om het te zien. Is intussen gecorrigeerd.
Verder gegaan met de kleppen en rolroeren. Een opname van de tussenstand.

Afbeelding

Bovenaan het begin van de linkervleugel. Om het verband er goed in te houden heb ik bij beide vleugels eerst de flap in het midden er uit gehaald en de spleet afgedicht voordat ik de binnenste klep en het rolroer er uit gehaald heb. Onderaan de rechtervleugel, waar de grote flap klaar is (in ruwbouw en primer) en de afdichting van de vleugel links en rechts nog op maat geschuurd moeten worden. Voor de zekerheid een stickertje op de flap geplakt. Voorkomt verrassingen als bij de Koolhoven F.K.56, dat plotseling de roeren niet meer blijken te passen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2013 14:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat ik al genoeg staartzitters heb, flink wat lood in de neus geplempt.

Afbeelding

Dit was de eerste stap. Daarna de neus voor het witte schot nog vol vislood gestapeld en ook nog wat platgedrukte kogeltjes onder het voorste stuk van de cabinevloer gestopt. Alles vastgezet met witte houtlijm. Ik heb wel even geprobeerd of de andere romphelft er nog wel op past.
Het instrumentenpaneel in het plafond heb ik "gedetailleerd" door er verschillende maten gaatjes in te boren.

Afbeelding

Geeft net voldoende reliëf, denk ik. Ik ga het pas in de romp plakken als die dicht zit. De deuren zijn ook afgeschilderd, dus als alles droog is kan de romp dicht.
Het afwerken van de vleugels kost veel tijd. De rechtervleugel (boven) is af op het wegplamuren van de laatste onregelmatigheden na.

Afbeelding

Van de linkervleugel zijn de spleten gedicht, maar moet alles nog netjes afgewerkt worden. Schuren maar ....

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2013 15:07 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Hoi Rob,

Ziet er netjes uit tot nu toe. Overigens is de wand tussen cockpit en cabine wel wat dikker want hier zit nog het electrical power center tussen.....de trafo's, e.d. Maar aangezien je hier niet zo heel veel meer van ziet kom je hier wel mee weg. Ditzelfde geldt ook voor de bobbel die halverwege het plafond in de cabine zit als uitsparing voor de vleugel ( ik kon vroeger altijd redelijk rap door de cabine rennen terwijl mijn langere collega's vaak hun hoofden stoten :mrgreen: ). Voor en achter de vleugel zitten namelijk ook nog kleine drukschotten.
Voor je flaps moet je er wel rekening mee houden dat de inboard flaps een kleinere uitslag hadden dan de outboard flaps......ongeveer 2/3 van de outboard flaps ( dit is volgens mij niet doorgevoerd bij het model van Bert/Joe Silent maar dat kan ik ook mis hebben ). Dit komt eigenlijk door de 'tunnel' tussen romp en motoren waardoor die flaps veel effectiever zijn dan de outboard flaps.....exact als bij de F50/60.
Nogmaals, een leuk project en ik hoop 'm ooit nog 's live te mogen aanschouwen.....ESM??

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2013 15:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Arjan, aangezien jij er wat van af schijnt te weten: Wat is de maximale outboard flap uitslag? Kan ik ze daarop zetten. Ten aanzien van het interieur: als ik niets speciaals doe is er zeeeeer weinig van te zien, als de romp dicht is, zelfs met open deurtjes. Ik zit er over te denken om van een ledje een soort looplamp te maken, zodat er tenminst nog iets te zien is.
De ESM ga ik met dit tempo waarschijnlijk niet halen :( ; is nog maar zes weken of zo.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2013 16:14 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Rob,

Als eerste moet ik wel zeggen dat mijn info gebaseerd is op de F50.....in veel gevallen identiek aan de F27 maar er zitten verschillen in. Vwb de flaps denk ik dat dit nagenoeg hetzelfde is aan de F50 om de certificering van de F50 ( F27Mk50 ) niet te ingewikkeld te maken. De maximum uitslag van de F50 was 35 graden en de inboard flaps dus 2/3 hiervan. De outboard flaps staan dan nét boven de mainwheel deuren. Je weet dat ze ook nog wat naar achteren schuiven? ( het draaipunt bevindt zich onderaan de fairing die halverwege de vleugel zit )
Hopelijk kan je hier wat mee.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2013 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt, Arjan. Met dat naar achteren schuiven ga ik smokkelen, want erg veel "neus" heb ik niet aangebracht (ben niet zo goed in kleien). Maar ik zal er voor zorgen dat de schijn opgehouden wordt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De vleugels zijn nu afgewerkt. Aileron fairing en aileron trim tab fairing heb ik gemaakt van halve sesamzaadjes.

Afbeelding

Na het commentaar van Arjan heb ik toch maar besloten de vleugelligger in de romp te "modelleren" van 0,5 mm plasticard.

Afbeelding

Loop ik in ieder geval niet het risico dat dat alsnog opvalt als de romp dicht zit.
Ook nog een ongelukje gehad. Potje lijm omgestoten, en een druppel was op een romphelft terecht gekomen. Ik dacht dat alleen de verf beschadigd was, maar na het overschilderen van een paneel bleek ook het plastic aangetast te zijn.

Afbeelding

Ook is het bijschilderwerk niet al te best (andere kwast gebruiken). Dat wordt dus een schuur en plamuur job. Positief is dat het apart schilderen met afplakken op paneellijnen goed werkt. Hoeft tenminste niet alles over.
Voordat de motorgondels aan de vleugel gelijmd kunnen worden, moeten eerst de stijlen van het hoofdlandingsgestel klaargemaakt worden. Die missen wat detail. Wat ik in eider geval veranderd heb is de schaar en de dwarsstang.

Afbeelding

Links voor en rechts na de behandeling. Het massieve driehoekje van de schaar heb ik uitgeboord en verder met het mes bewerkt, de helft van de stang heb ik rond gevijld. Verdere detailering zal ik met het schilderwerk en met later aan te brengen leidingen proberen te doen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 245 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement