Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 8:47 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2013 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Als je verf goed dun is, moet het na 2 á 3 lagen wel goed dekkend worden en niet streperig, anders is er iets mis met de verf. Beter 2 á 3 dunne lagen dan in één keer een 'dikke'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2013 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
mad viper schreef:
Deze Alu-kleur is van Model Master.

Dan ook nog een algemene vraag voor personen die meer bekend zijn met de P-51. In het Dutch Profile boek zie ik op de z/w foto's en op de kleurprofielen dat de rudder een andere kleur is. Iedergeval wordt het afwijkend weer gegeven. Enig idee iemand of er een andere kleur voor het roer bedoeld is? Helaas kan ik er niets over vinden in DP dus vandaar mijn vraag.


Ja, dat is een goeie vraag en er is een goed antwoord op. 8) Het rudder (en waarschijnlijk ook elevators en ailerons) waren helemaal niet van aluminium. Die waren bekleed met ouderwerts doek. Dat betekent dat deze vlakken dus beschilderd zijn met alu verf en dat ziet er toch anders uit dan de blanco aluminium huid van de rest van het vliegtuig. Als ik dit op mijn model na moet bootsen, dan doe ik altijd de alu/zilver kleur met ongeveer 50% wit erdoor. Zo wordt de verf een stuk doffer van kleur. Het vreemde was dat de trimvlakjes dan wel weer van gewoon aluminium waren gemaakt. Sommige P-51's (en meerdere amerikaanse toestellen) werden ook wel eens geheel in aluminium gespoten. Dan moeten de besturingsvlakken weer in dezelfde kleur worden gemaakt dan de rest van het vliegtuig. Maar als jij foto's ziet van Nederlandse P-51's met een afwijkende tint op het rudder, dan kunnen we veilig aannemen dat ze voor de rest blanco gelaten werden.

Leuk dus om zelf te maken. :mrgreen: Kijk ook eens goed naar foto's van de ailerons en de Elevators. Die zouden geloof ik ook in de afwijkende kleur uitgevoerd moeten worden.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2013 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik heb even voor je gegoogled, maar het lijkt erop dat het rudder en de elevator allebei met doek waren bekleed en dat de ailerons van gewoon aluminium zijn. Dus dan weet je wat je moet verven. :)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2013 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Kijk dat is wat ik zocht. Zelf durfde ik nog niet de doek-kaart te spelen aangezien ik dat wat raar vind voor zo'n kist. Maar goed dat nemen we mee in het lijstje, even kijken hoe wat dat een andere tint kunnen geven. Misschien andere metaal kleur of iets zelf mengen. Bedankt voor de info.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 aug, 2013 23:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Alleen het rudder... Elevators zijn ook gewoon van aluminium.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug, 2013 17:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
En waar wat gedaan. 2de Alu-laag zit erop, streperige is op de romp stukken minder, vleugels nog wel zichtbaar, maar minder dan de eerste laag. Even kijken of we er nog een laagje bij doen op de vleugels. Ook lopen stoeien met de andere kleur van het roer. Wat Alu-kleur plus Revell 371 grijs door elkaar gemengd en erop gesmeerd. Ben wel tevreden over dat resultaat. Alleen ja je moet niet direct de verf weer opvegen met een keukenpapiertje voordat je de kleine stukjes bijwerkt :P Gelukkig was de verf nog nat op het papiertje en zat er nog genoeg op. Eerste laag Olive drab op de neus geschilderd, kwamen wat plekjes naar boven die wat plamuur vragen.

Afbeelding

Verder nog foto-pod geschilderd, maar kwam er direct achter dat die nog even plamuur moest hebben om de tankdop weg te halen :P Dus snel dikke laag plamuur en een andere keer verder. Prop-bladen kregen ook een zwarte kleur, mooi is dat Revell een opliggende lijn heeft gemaakt voor de tips, helpt met afplakken.

Hij kruipt langzaam naar de decals toe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 15 sep, 2013 17:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Zo en voorlopig de laatste update voor een poos. Kist kruipt langzaam naar decals toe, er komt steeds meer verf op, vandaag het olive drab gedeelte op de neus afgemaakt. Helaas is dit niet geheel hetzelfde zoals in het echt qua lijnen zag ik, dacht dat het goed was uitgemeten maar toch net niet, nemen we mee naar een volgend model. Ook is het donkere gedeelte rond de uitlaten geschilderd, dit is geen aluminium kleur maar donkerder metaal. Hiervoor heb ik gewoon ijzer-kleur gepakt wat iets donkerder is.

Afbeelding

Ook de vleugels een derde laag aluminium gegeven om het streperige effect wat te minderen, is wat verbeterd maar toch nog wel zichtbaar. Maar storend als je dat echt zelf vind. Verf kan mooi een paar weken uitharden voordat er weer wat wordt gedaan aan deze Mustang.

Tot zover deze update. Meer over, helaas, een paar weken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 sep, 2013 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Mooie Mustang wordt het! Ik heb deze kit ook gebouwd, lastige kit. Veel plamuren.
Heb hem gebruikt voor Aluminium te leren spuiten. Maar schilderen is ook een hele klus.

Ik vind dat je kleur op de neus netjes hebt gedaan, net een andere kleur.

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 sep, 2013 19:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 feb, 2008 13:29 pm
Berichten: 1003
Plamuren was op sommige punten erg veel inderdaad, vooral de inlaat. Maar de rest viel eigenlijk wel mee.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18 sep, 2013 12:30 pm 
Offline
Moderator
Moderator

Geregistreerd: za 11 sep, 2010 12:30 pm
Berichten: 876
Domme opmerking misschien, je zei dat de .50's verwijdert waren. Waarom zit er dan nog een richtapparaat in de cockpit?

Het waren dure onderdelen. Zeker de latere versies met 2x gyroscoop tbv bepalen voorhoudhoek etc etc. Het waren kleine computers geworden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement