Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/72 Fokker XXI PM Model
BerichtGeplaatst: di 02 jul, 2013 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Hallo mede-Brouwers,

Dit wordt mijn bijdrage aan deze GB: Te weten een Fokker D21, eerst wat info van Wiki:

De D.XXI was bedoeld voor de onderschepping van vijandelijke vliegtuigen. Het toestel werd ontworpen voor het ML-KNIL, dat echter koos voor Amerikaanse toestellen. Vervolgens werd de D.XXI aangeschaft door de LVA, de Luchtvaartafdeling van het Nederlandse leger, die de eerste exemplaren in 1938 in dienst stelde. Dit waren exemplaren met een krachtiger motor, die volgens Finse specificaties waren ontwikkeld. De D.XXI werd met de oorspronkelijke lichtere motor geleverd aan Denemarken en met de zwaardere motor aan Finland. Denemarken bouwde tien exemplaren in licentie. Finland bouwde het type eveneens in licentie en gebruikte het met succes tijdens de Winteroorlog. Na de Winteroorlog hervatte Finland de productie, met een andere motor. Hoewel ook Spanje de licentierechten verkreeg (Hispano Aviacion) zijn er nooit Spaanse toestellen in dienst gekomen. Er werden 25 rompen en 50 vleugels gebouwd. Slechts een exemplaar werd testgevlogen met een Russische M-25 motor. De fabriek viel daarna in Nationalistische handen en de Fokkers werden niet afgebouwd. Onderdelen werden later gebruikt voor de bouw van Hispano 42 trainers.


Het model dat ik ga bouwen heeft registratie nr 237 (bijna standaard in modelbrouwwereld :D ) Over de echte 237 heb ik 2 verschillende versie,s gevonden, te weten: 1 Deze was gestationeerd op De Kooy (bij Den Helder) en op 22 november 1939 is deze ge-crached en hierbij is vlieger J.J. Clinge Doornenbos omgekomen.

Versie 2: De 237 was inderdaad gestatoineerd op De Kooy en op 10 Mei 1940 vernietigd in de hangar.

De boxart:
Afbeelding

De handleiding:
Afbeelding

De versie,s: (uiteraard valt de Fin af :wink:) :
Afbeelding

En de 3 spreu (tjes):
Afbeelding

Het idee voor deze GB is dat ik deze (uiteraard gestationeerd) op De Kooy maak en dan op een diorama plaats voorstellende dat het grondpersoneel aan het werk is aan het boordgeschut, en tevens stellen van het geschut en het vizier. Uiteraard in overleg met de vlieger. En dit speelt zich af op/rond 8 mei 1940. Maar goed, ik laat hier eerst nog even mijn gedachten overgaan.

Wou eerst deze nemen: viewtopic.php?f=14&t=40011 Maar was/is nog niet voorhanden. Maar goed 1/72 en wie weet nemen we nog een leuk model uit de stash.
Heb er zin in! 8)

Gr Porta.

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 03 jul, 2013 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Deze Fokker moet natuurlijk ook in de GB komen!
Succes met bouwen!

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2013 1:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 mei, 2013 21:02 pm
Berichten: 148
Woonplaats: Brabant
Succes met de D.21!
Ik had deze eerst ook besteld, wordt ik gebeld dat die niet meer leverbaar was :(

_________________
From this day, to the ending of the world,
We in it shall be remembered,
He, that sheds his blood with me,
Shall be my brother.
- William Shakespeare


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 jul, 2013 22:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Heb hem net vorige maand als tussendoortje gebouwd om te oefenen met panellines scriben. Ook al zijn de onderdelen tamelijk grof, je kunt er met wat aandacht en geduld best wat moois van maken. Ik heb ipv de decals die bij de kit een setje van modelwereldeu gebruikt wat veel beter van kwaliteit is. Hij staat nu in de P+, een fototje volgt eerdaags.
Groeten Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul, 2013 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
@freddie: Ga mijn best doen. :wink:

@Jeffreybakker,
Nog wat gehad aan mijn PB?

@spiderbrouwer:
Ben benieuwd wat jij er van gebrouwd hebt. 8)

Gr Porta.

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 jul, 2013 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 mei, 2013 21:02 pm
Berichten: 148
Woonplaats: Brabant
@Porta Ik moet het nog vragen :oops:
Maar het heeft geen haast hoor, als ik een DXXI ga maken doe ik dat pas als ik heel wat beter kan verfen, want ik wil wel een mooie :D

_________________
From this day, to the ending of the world,
We in it shall be remembered,
He, that sheds his blood with me,
Shall be my brother.
- William Shakespeare


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 22:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
Zo Brouwmeesters, even een nieuwe up-date. Foto,s zijn niet super. :?
Maco-functie heeft de geest gegeven, word aan gewerkt.


De "cockpit": (functie ok )
Afbeelding

Na wat knutselen: (functie foetsie! :x ) Maar plaats hem toch even, met veeeeel fantasie zie je de pedalen, knuppel e.d. (zit er echt :D )
Afbeelding

Romphelften bekleed (gedeeltelijk buizen frame gefreubeld) die je op deze schaal eigenlijk niet meer ziet, maar goed.
Afbeelding

Hendeltje hier, brandblussertje daar, en de rompdelen kunnen (na drogen paint) op elkaar.
Afbeelding


Ps iemand nog een tip hoe ik het beste de cockpit kap kan openmaken? Is aan een stuk gegoten en wil hem straks open laten staan. (figuurzaagje?) Tips welkom!

Gr Porta.

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul, 2013 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
De kap zou je voorzichtig met een mesvijltje kunnen bewerken, het kunststof is echter nogal dik en flink bekrast.
Ik heb het zelf eerst met steeds fijner wordend schuurpapier bewerkt en toen 2 lagen P+ gegeven, toen was het redelijk toonbaar. Ik heb hem vanmiddag even voor je gefotografeerd in de zon :)
Afbeelding
De kleurstelling is altijd een discussie met deze vooroorlogse toestellen. Ik had destijds voor mijn D23 het white ensign setje gekocht met de drie kleuren. Achteraf vond ik de lichtbeige kleur wat aan de lichte kant en heb hier wat lichtbruin bijgemengd.
Hier een foto van het verschil in kleur.
Afbeelding
Groeten Jaap Jan en succes verder met je bouw!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2013 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 19 apr, 2013 10:37 am
Berichten: 449
Woonplaats: Velp (GLD)
@spiderbrouwer,

Ga ik eens proberen, bedankt voor de tip. Is jou Fokker D21 1/72 of 1/48? En gevoelsmatig ga ik ook voor die kleurstelling. Vindt de D23 beige inderdaad te licht, waardoor ook het bruin weer anders lijkt. Heb van mede-brouwers inderdaad de discussie gehoord aangaande de kleuren! Maar die ga ik niet meer voeren. :wink:


Gr Porta.

_________________
Like Germans said in this branch there will not be wounded, only dead.

'Laat ze maar', argumenteren velen, 'ik doe niks verkeerd.' Het probleem is dat Big Brother bepaalt wat verkeerd is, niet jij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2013 21:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Is dezefde kit die jij gaat bouwen. Ik heb hem tussendoor gebouwd om te oefenen met het inscriben van panellines.
Voor de decals heb ik het setje van modelwereld.eu gebruikt want ik had weinig vertrouwen in de meegeleverde decals.
succes, Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 68 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement