Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 jul, 2013 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt voor de link, John. Ik had ook gezocht op internet maar niets gevonden. Het lijkt inderdaad dezelfde gun mounting te zijn als toegepast op de Fokker C.X, zoals te zien is op deze foto.

Afbeelding

Met de artistieke vrijheid van de modelmaker, natuurlijk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2013 16:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Nog een beetje klein frutselwerk.

Afbeelding

Alle druktanks, die in de cockpits moeten (als er ruimte voor is). Links twee zuurstofflessen, daarnaast de tank voor de brandblusser, dan de persluchtfles voor de mitrailleurbediening en de handbrandblusser. De grote flessen zijn gemaakt van sprue, afgedraaid op de met-de-boormachine-geïmproviseerde draaibank; de bevestigingsbanden zijn 0,25 mm metaaldraad, de kleine tank en de handblusser zijn van Evergreen staf.
Ik zie net dat ik er nog één moet maken: de lagedruk accumulator voor het landingsgestel. Zit ook gezellig in de cockpit.
Bij het echte vliegtuig zat veel van dit spul gemonteerd tussen het buizenframe en de buitenbekleding. Zal bij het model slecht lukken, want daar zit de rompwand.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2013 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Je bent dus kleine freubel details aan het maken waarvan je nog niet weet of ze wel in je model passen. GAAF :lol:

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jul, 2013 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 04 sep, 2011 15:56 pm
Berichten: 686
Woonplaats: Epe (Veluwe)Gelderland
dat is nog eens klein. :shock:
maar dat geeft dan later wel meer voldoening :brouw:

Jeroen :brouw:

_________________
is bezig met:
- Italeri 1/72 DC-3 KLM PH-PBA


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jul, 2013 8:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
.... kleine freubel details aan het maken waarvan je nog niet weet of ze wel in je model passen ....

Ach, als je toch bezig bent ... En liever 1 keer zo'n marteling dan twee, want na een tijdje zie je dubbel :? Ik ben er overigens zeker van dat 1 zuurstoftank, de brandblussers en de persluchttank er wel in passen (eventueel overlangs een beetje afgeschuurd). Wat overblijft gaat in de scrapbox. Indertijd bij de F.K.51 had ik gelukkig nog zuurstoftanks over uit een G.I kit.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jul, 2013 16:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Boodschappen in de LHS:
Hamilton Standard logo's voor op de prop:

Afbeelding

En blauwe verf:

Afbeelding

Rechts de kleur die JohnH aanbevolen heeft (Humbrol 89), links die van de website van IPMS Stockholm/Bouko de Groot (Xtracolor X214). Die laatste komt dichtbij de oude Humbrol 115, die ik voor mijn Fokker S.II gebruikt heb, maar die niet meer gemaakt wordt. Humbrol 89 ligt midden tussen deze kleur en Humbrol 48 in, die ik voor mijn Fokker S.IX gebruikt heb. Moeilijk kiezen.
Kwam ook nog dit tegen bij de LHS:

Afbeelding

Prima geschikt om mitralleurs mee te simuleren. Ik moet alleen nog uitvinden hoe je er stukjes afhaalt zonder het plat te drukken of dicht te smeren, zoals mij meestal overkomt als ik van die dunne aluminium buisjes doorzaag of -slijp.
Het eigenlijke bouwwerk. Passen met de stoeltjes leverde op dat de cockpitvloer aan de voorkant een millimeter omhoog moet/kan en de vloer van de waarnemerscockpit nog wat meer. Eerst een vloertje trial-and-error in vorm gesneden van 0,5 mm plastic, daarna een doubler aan de voorkant van 0,5 mm en aan de achterkant een van 1,0 mm plastic.

Afbeelding

Na het lijmen passen.

Afbeelding

Zit goed. Tegelijkertijd ook het tussenwandje weggehaald. Daar zat nog wat pech mee, want het piefje zijwand van de rechteromp tussen beide cockpits, dat moest blijven staan, bestond voor de helft uit lucht bel. Was wel gerepareerd met putty, maar dat heeft de stevigheid van een schoolkrijtje, en deed dus wat krijtjes meestal doen: knap. Gelukkig was er dikke secondenlijm, waarmee het puntje van een kleine kubieke millimeter toch nog aan de overkant van de luchtbel gelijmd kon worden. Die lijm heb ik ook rijkelijk gebruikt om het gat te dichten en de resin daar te verstevigen.

Afbeelding

De instrumentenpaneeltjes heb ik zeer donkergrijs (Humbrol 164 aangelengd met zwart) geverfd, zodat de zwarte instrument decals er toch nog een beetje tegen afsteken (hoop ik). Met de hand ook nog het ontbrekende tankje gemaakt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 15:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag mij geamuseerd :evil: met het plakken van de decals op de instrumentenpanelen. De Cockpit Details CKP-072 van Mike Grant Decals moeten apart uitgeknipt worden. Op het vel zijn ze al nauwelijks te "lezen" (zelfs vanaf een vergrote scan) en in uitgeknipte staat helemaal niet meer (en beschadigen bovendien toch makkelijk). Na het afweken en bij het opplakken is het gokken hoe de klokjes gedraaid staan. Afweken niet in een bakje maar in een druppel water op de snijmat. Ik heb mijn best gedaan, zie hier het resultaat.

Afbeelding

Het messing streepje bovenaan op het kleine paneel moet de verlichting voorstellen, de groene en rode spikkeltjes rechts op het grote paneel de verklikkerlampen van het landingsgestel, de rode knop links de bediening van de brandblusser.
Ik had de binnenkant van de romp al wel geschilderd, maar de opbergruimte voor de Fairey mitralleur affuit moest nog gemaakt worden, zoals op het bovenaanzicht te zien is.

Afbeelding

Bovendien was ik bij het uitdunnen van het tussenwandje tot een buis van het rompframe weer gestuit op een luchtbel, en heb ik toen maar alles weggeghaald. Dus opnieuw schilderen moest ik toch.
Het te maken gat ingeschetst op de romp:

Afbeelding

Ingefreesd en daarna met handsnijwerk afgemaakt:

Afbeelding

Daarna weer geverfd. Op de foto is ook het begin van het buizenframe in de romp te zien.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 19:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Je hebt dus wat werk overnieuw moeten doen. Tja, dat kan wel eens voorkomen. Zeker als je je niet helemaal netjes aan de bouwbeschrijving houd en als je zelf onderdelen gaat vervaardigen. Ik weet waar je over praat ;)

Ik heb ook veel bewondering over hoe je veel van die friemelige details op een mooie manier erin weet te werken. Zo op de macrostand van het verschrikkelijk kleine instrumenten paneel kun je nog steeds genoeg detail onderscheiden. Echt mooi hoor!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul, 2013 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
In dit geval bestaat de bouwbeschrijving uit een maatschets en een (foutief) verfschema. En straight-out-of-the-box ben ik nog zelden tegengekomen bij resin kits. Maar het aanpassen en opleuken is deel van de pret, althans vooor mij. :)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 jul, 2013 16:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het rompframe, gemaakt van donkergrijs geschilderde 0,25 x 0,50 mm strips, is af. Niet helemaal volgens het originele voorbeeld, maar een redelijke weergave.

Afbeelding

Het vereiste wel veel passen met de vloer en de vleugel. Ook dat zit niet zoals bij het origineel. Daar lag de vloer van de waarnemerscockpit veel lager dan die van de cockpit van de piloot, zodat de waarnemer/schutter als hij stond alleen maar met het bovenste deel van zijn romp boven de rand van de cockpit uitstak; tussen vloer en cockpit rand zat ongeveer 1 meter. Is te zien op bijgaand plaatje.

Afbeelding

Dat hield naar mijn gevoel ook in, dat de tweede vliegerzitplaats bij de inrichting va de F.K.56 als trainer zo'n beetje in zijn cockpit zweefde. In het model is heb ik dit niet gemodelleerd; gewoon een vlakke vloer gemaakt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement