Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 18:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 9:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Omdat de Sellotape optie de makkelijkste is, eerst die van JohnH maar geprobeerd :mrgreen:
Reepje afgesneden van dunne clear plastic sheet op ruim de breedte, in twee stukjes geknipt en in kokend water gehouden. Gedrapeerd over de vleugelvoorrand. Ze werden iets minder recht, maar het hield niet over (niet heet genoeg, maar ik wilde niet het risico lopen om verf en model te beschadigen; dit moet je natuurlijk in een veel eerdere fase van de bouw doen).
Bij een tweede poging gewoon maar de twee uiteinden van het strookje naar elkaar toegeknepen in de pincet en in het kokende water gehouden. Nu bleef het wel zitten, en door de pincet dichter naar de vouw te brengen kan je de kromming steeds groter maken tot ie goed is.

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog bijwerken en daarna voorzichtig vast zetten met een beetje Kristal Klear.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 16:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
De glaasjes beetje bij beetje op maat gesneden. Ik heb wel gemerkt, dat het verreweg het makkelijkste werkt als de breedte van de oorspronkelijke stripjes al goed is. Als je de glaasjes na het vormen smaller wilt maken, kan dat alleen met schuren, en dat is lastig bij dunne sheets. Daarna spaarzaam gelijmd met Kristal Klear.

Afbeelding

Ook de wieltjes er ondergezet en daarmee de scheve stand van het model gecorrigeerd.

Afbeelding

Daarna was het de beurt van de wieldeuren, die aan de hoofdstijl vast zitten. Die moesten nogal gewijzigd worden om naast de stijl in de wielkast te passen en de juiste lengte te krijgen.

Afbeelding

Het achterwiel heeft een extra schaartje gekregen. Ook de remleidingen zitten op hun plaats. 0.25 mm metaal draad, koper en zwart geschilderd.

Afbeelding

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2013 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Het schiet lekker op Rob, dat ziet er goed uit!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 0:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Prachtig model aan het worden hoor.

Wellicht heb ik het eerder gevraagd, die licht band op de kap rondom de motor. Wat is dat en wat voor functie heeft het?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 8:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
..... die lichte band op de kap rondom de motor. Wat is dat en wat voor functie heeft het?

Geen idee. Ook de Finse Fokker C.X's hadden dat. De kleur (brons) heb ik gekopieerd van de CMK-instrukties van die C.X. Overigens is het wel vreemd (net zoals de gele banden) om zo'n afstekende kleur op een zwaar gecamoufleerde kist te hebben. Ik zal het mijn Finse Winteroorlog expert eens vragen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Kan het te maken hebben met het feit dat hier een verbinding zit tussen bovenste kap en onderste kap (klinknagels) waardoor er wat kleurverschil is/lijkt?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 19:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Laat ik nu gedacht hebben dat je de vraag stelde over de F.K.52 :oops:
Dan komt hier het goede antwoord: Jawel, de NACa kap zoals Koolhoven die toepaste, bestond uit twee helften, die aan weerskante met een horizontale strip aan elkaar bevestigd werden. Uit foto's dacht ik opgemaakt te hebben, dat die wit is; de weerspiegeling is bij de foto's te gering op onbehandeld aluminium te zijn. Hetzelfde is ook toegepast bij de F.K.51. Bij de replica van dat vliegtuig in het MLM hebben ze die wel blank aluminium gelaten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug, 2013 22:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
War klein spul gedaan. De wieldeuren en het uitlaatpijpje.

Afbeelding

De afsteubstijlen van de staart zaten niet op de goede plaats. Oude gaatjes dichtgesmeerd en nieuwe geboord. Ook de 0,3 mm gatjes voor de spandraden van de staart zitten er al in.

Afbeelding

Mitrailleurs (0,8 mm plastic staf met een 0,4 mm gaatje er in) vastgeplakt in de vleugel en het antennemastje op de staart (0,4 mm messing draad).

Afbeelding

Morgen verder.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2013 15:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4381
Woonplaats: Leiderdorp
Verder met klein spul. De rolroeren er aan gezet (drie druppeltjes dikke secondelijm per stuk als scharnier) in een rol linksom (klopt met stand stuurknuppel) en dry-fit van de antennemast (0,6 mm staaldraad in een diep gat, want ie moet straks recht blijven staan).

Afbeelding

Stijlen voor het horizontale staartvlak (0,4 x 0,65 mm Strutz messing stroomlijnprofiel).

Afbeelding

Verspanning van het verticale staartvlak (0,08 mm zwart gelakt vissnoer).

Afbeelding

Afgespannen en richtingsroer rechts uitgeslagen. Klopt met de stand van het voetenstuur.

Afbeelding

Landingskleppen vastgelijmd. Stuurkabels voor het richtingsroer in de romp gelijmd.

Afbeelding

Ziet er best aardig uit als je de landingslichten aanzet met de flits.

Afbeelding

Wat resteert nu nog? Stuurkabels afspannen, hoogteroer (inclusief trim), pitot buis, de antenne zelf, cockpitkap, feestverlichting. Misschien de bandjes nog een beetje afschuren. En hier en daar wat bijtippen met kleur of zijdeglansvernis. Komt wel af van het weekend.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2013 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
robh schreef:
Dan komt hier het goede antwoord: Jawel, de NACa kap zoals Koolhoven die toepaste, bestond uit twee helften, die aan weerskante met een horizontale strip aan elkaar bevestigd werden.


Duidelijk. Een stripje dus, vaak in een afwijkende kleur. Kwam het ook tegen bij een 2-dekker die ik eens gebouwd heb. Op de foto van de box-art zie je zelfs 2 van zulke stripjes. Ik heb ze niet op het model zitten.

Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement