Hierbij mijn bijdrage aan deze groepsbouw:
In 1966 zocht de KLu een vervanger voor de F-84F, en hierbij viel de keuze op de F-5. Gehoopt werd dat er samen met de Belgische luchtmacht zo’n 200 stuks afgenomen konden worden welke dan in Nederland en België geproduceerd zouden kunnen worden.
Helaas kozen die voor de Mirage 5 als vervanger van de F-84F waardoor Nederland genoodzaakt was een andere oplossing te vinden.
Probleem hierbij was dat de Nederlandse Luchtmacht niet helemaal tevreden was over de standaard F-5 en graag een aantal aanpassingen zou willen doorvoeren waardoor de Canadees gebouwde CF-5 ineens een ideale oplossing was. In 1967 besloot de Nederlandse regering om 105 CF-5A/B’s aan te schaffen bij Canadair in plaats van de productie naar Nederland te halen. Deze zouden NF-5A/B genoemd gaan worden en vanaf eind 1969 geleverd gaan worden. In die tijd was de NF-5 door de aanpassingen die er gedaan waren de meest geavanceerde F-5 variant welke er vloog.
Op 5 maart 1969 rolde de eerste NF-5A van de band in Canada en de eerste vlucht van dit toestel was op 24 maart 1969 en op 1 juli vloog de eerste NF-5B.
Op 7 oktober 1969 werd de eerste NF-5B (K-4002) afgeleverd aan de Koninklijke Luchtmacht. De allereerste NF-5’en kwamen aan op vliegbasis Twente waar de piloten klaargestoomd werden voor het vliegen met de NF-5.
Op 10 maart 1972 werd de 105e en laatste NF-5 aan de Koninklijke Luchtmacht afgeleverd.
De volgende squadrons hebben met de NF-5 gevlogen:
- 313 Sqn op vliegbasis Twente (1969-1987)
- 314 Sqn op vliegbasis Eindhoven en Gilze-Rijen (1969-1990)
- 315 Sqn op vliegbasis Twente (1969-1986)
- 316 Sqn op vliegbasis Gilze-Rijen en Eindhoven (1970-1991)
Eind jaren 80 schakelde het ene naar het andere NF-5 squadron over op de F-16 waardoor de NF-5 overbodig begon te worden en de overbodig geworden kisten werden opgeslagen op vliegbasis Gilze-Rijen en later ook op vliegbasis Woensdrecht.
Er was vanuit diverse landen interesse in deze NF-5’en. Turkije kocht er 60 (waarvan er nu nog steeds een aantal rondvliegen), Griekenland 11 en Venezuela 7. Overige zijn terug te vinden in diverse musea en scholen.
De kit die ik hiervoor ga gebruiken: