Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2014 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Doe maar rustig aan hoor. Vaak is het voor het model beter om juist niet te haastig te werk te gaan. Als je gewoon zo door gaat, zal jij een pracht van een kist neer zetten. Ziet er goed uit. Al die moeite loont in ieder geval wel.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2014 22:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Je vleugel ziet er fantastisch uit, Pieter, de motor overigens ook. :brouw: Ik heb het gevoel dat de radiator wat hoog staat; misschien nog eens kijken naar de D.VII tekening die ik je gestuurd heb. Lekker doorgaan, hè.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 19 jan, 2014 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ja Rob, aan die radiator moet nog wat gesleuteld worden. Ik heb het idee dat de motor zelf wat te ver naar voren staat in relatie tot het frame waar de motorkap tegenaan zou gaan. Maar daar kan ik echt helemaal niets meer aan doen. Op de foto stond hij er nog maar los op. Inmiddels heb ik wat plastic strips ertegenaan geplakt, maar daar heb ik nog geen foto's van gemaakt.

Bedankt voor het commentaar jongens ;)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Tijd voor een update! Niet zo'n grote dit keer, maarja, dat zit in de aard van het project. Een tijdje geleden had ik de motor definitief in het frame geplaatst. Maar het werk aan het motorcompartiment is daarmee nog lang niet over! In één van de laatste foto's kon je zien dat ik een bedieningsstang voor de gashendel had geplaatst. Die moest nog aan de motor geplaatst worden. Goede exacte foto's daarvan kon ik niet vinden, dus moest ik ook hier een beetje gokken. Ik nam er in elk geval een heel dun stripje metaal van een theelichtje en een stukje koperdraad van 0.3mm. Door het stripje boorde ik een gaatje van 0.4mm.

Afbeelding

Dat stukje koperdraad plakte ik in een gaatje aan de zijkant van de motor. Daaromheen ging het stripje metaal wat ik weer vast plakte aan de stang die ik al eerder had geplaatst. Sorry dat de foto een beetje wazig is, ik vond het lastig om hem scherp te maken.

Afbeelding

Hier zie je de uiteindes van de ondervleugels. Ik heb ze hier net op maat gevijld. De verf heb ik langs de naden gestreken om te kijken of en waar er plamuur nodig is. De vleugeltips heb ik trouwens met CA eraan gelijmd. Best wel eng om te doen. Aangezien ik ze stevig aan wil drukken en met superlijm heb je dan het gevaar dat er een beetje tussen de raakvlakken vandaan wordt geperst en dit aan je vingers kan komen. Maar alles ging goed (dit keer) ;)

Afbeelding

Tevens ben ik aan de uitlaat begonnen. Ik heb een resin motor geplaatst en ik wil de D.VII uitlaat van Eduard gebruiken. Natuurlijk past dit niet helemaal goed. Uit elke cilinder loopt een klein stukje van de uitlaat en uiteindelijk komen alle stukjes bij elkaar aan het einde. Voor zover ik kan zien (nameten is erg lastig) is de ruimte tussen de cilinders allemaal even groot. En de ruimte tussen de uitlaatstukjes bij Eduard is ook allemaal even groot. De totale lengte van de uitlaat van Eduard is exact 19mm. De aansluitpunten op de motor zijn verspreid over iets meer dan 21mm (ook dat is lastig te meten)

Afbeelding

Het idee is nu dat ik de uitlaat vijf keer ga doorzagen en hele kleine stripjes plastic ertussen ga lijmen. Dit is zo klein freubel werk dat ik ze daarna op maat moet gaan vijlen/schuren. De stripjes plastic doe ik met normale plastic lijm aan elkaar plakken. Het plastic zal dan goed aan elkaar smelten en omdat het niet meteen vast zit, kun je de stukjes nog even verschuiven om ze mooi op te lijnen.

Afbeelding

Dit lijkt mij mooi gelukt lijkt me zo. ;)

Afbeelding

Elke keer als ik er een stripje plastic tussen heb gelijmd wil ik dit minstens 24 uur goed uit laten harden. Want door het zagen kan er best wat 'spanning' op het plastic staan en het zou zonde zijn als de lijmvlakken weer los breken. Ik moet in totaal vijf stukjes plastic ertussen plaatsen, dus dit gaat minstens vijf dagen duren. Leuk voor de volgende update. ;)

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Neem je tijd....

Wellicht kun je er nog een stukje koperdraad of ijzerdraad in boren, wordt het sterker en verschuift het ook niet. Misschien kun je het dan in één keer in elkaar lijmen, hoeven wij niet zo lang te wachten. Het enige nadeel is, dat je alle gaatjes exact in het midden moet boren. Of je boort nu al door je uitlaat heen (is ook lastig besef ik mij), je hoeft er dan alleen nog maar de plastic stripjes tussen te doen. Als je een beetje goed mikt met je boor, moet het te doen zijn, als je maar met het gat in de kern van de uitlaat blijft. Volgens mij is dan de uitlaat na verlenging nog steeds goed, dan maakt het volgens mij ook niet uit of het koper- of ijzerdraadje er wat scheef doorheen loopt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 22:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Was zelf de uitlaat maken van een stuk spue niet makkelijker geweest dan dit werkje?

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: zo 26 jan, 2014 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
ingzagers schreef:
Was zelf de uitlaat maken van een stuk spue niet makkelijker geweest dan dit werkje?

Johannes


Ja, daar heb ik over nagedacht. Maar zoals je ziet wordt de uitlaat aan het uiteinde breder en platter. En dat had ik niet na kunnen maken. Aangezien ik dan ineens een dikker stuk sprue zou moeten gebruiken. De manier hoe ik het nu doe is langzaam, maar lijkt mij een betere garantie voor een goed resultaat. En och, ik ben er al zo lang mee bezig dat een dagje of wat extra ook niet uitmaakt. :D Het zagen en plakken neemt hooguit een minuutje of tien in beslag. En in die 24 uur droogtijd die ik mezelf heb opgelegd kan ik mooi andere dingen doen. Zoals slapen, naar werk gaan enz... ;)

@René: De uitlaat is iets te dun en te lang om zomaar met een handboortje erdoorheen te jassen. Ik snap wat je probeert te zeggen, maar dan moet je wel superrecht boren. Als je een graadje afwijkt van de ideale lijn, (en die kans is zeer groot sinds ik alles met de hand moet vasthouden) dan komt de boor er ergens middenin aan de zijkant weer uit. Zoals ik het nu doe is het niet supermoeilijk ofzo, het duurt alleen lang.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2014 1:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Je kan ook alleen de uiteindes van de uitlaten een klein beetje uitboren, het gaat erom dat je de suggestie van diepte geeft, niet dat ze daadwerkelijk hol worden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2014 14:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat was ook niet de bedoeling.

Van tevoren geheel van voor naar achter doorboren (ik weet het, het is lastig). Als je dan de uitlaat in elementen uit elkaar zaagt en je doet er een staafje door - met tussenplaatjes - dan zou het weer exact in lijn moeten zitten. Een beetje scheef lijkt mij niet erg, heel erg scheef is inderdaad lastiger.

Maar goed, als je de tijd hebt...... Moet je wel elke avond een deel doen hé.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 Fokker C.I
BerichtGeplaatst: ma 10 feb, 2014 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Vorige week heb ik geen update gedaan, maar de vorderingen waren ook niet zo spectaculair dat dit een update zou verdienen. De progressie is maar langzaam in dit stadium. Maar dat komt ook omdat veel details zelf verzonnen moeten worden. Daarover later meer. Ik begin eerst met de uitlaat. Om de Eduard uitlaat aan te sluiten op de resin motor moest ik deze aanpassen. Dit wilde ik doen door er steeds stukjes uit te zagen en dan aan elkaar lijmen met stukjes plastic plaat ertussen zodat de zes uitlaatstukjes precies met de cilinders opgelijnd zouden zitten. Dit is een langzaam proces, maar opzich niet zo heel ingewikkeld. Maarja, het ging dus fout. Ik zat dus op een rustig avondje voorzichtig in de uitlaat te zagen. Op het moment dat de zaag door het plastic heen was, sprong het stukje van de uitlaat weg. Ik zag het in de prullenbak, onder de tafel verdwijnen. Die prullenbak zat behoorlijk vol en zo'n klein onderdeeltje ga je dan niet meer terug vinden. Met andere woorden, UITLAAT VERPEST!!!

Afbeelding

Ik wist even niet meer wat ik er mee aan moest. Ik heb nog even online gekeken, maar volgens mij zijn er voor de Fokker D.VII (of C.I) uitlaten apart te verkrijgen. En de tweede Fokker D.VII in het Eduard pakket wil ik toch intact laten. Daarom heb ik de brokstukken van de uitlaat maar even opzij gelegd. Toen begon ik aan de olie tank. Bij de eerste modellen van de D.VII zat de olietank aan de brandstoftank gelast. Dit gaf problemen met condensatie in de brandstoftank en op de latere modellen van de D.VII hebben ze die olietank ergens anders geplaatst. En wel aan de rechterkant van de motor. Het leek me wel zeer aannemelijk dat dit bij de Fokker C.I ook zo zat gemonteerd. En de rechterkant van de motor kon nog wel wat details gebruiken. De afmetingen daarvan zijn gemakkelijk terug te vinden op het internet. Ongeveer 25cm breed en 40cm hoog. Toen ik de plastic plaatjes op maat maakte, leek dit prima te passen in mijn model. Dit is dus een typisch voorbeeld van een detail wat opzich niet zo ingewikkeld is om te maken. Maar door het gebrek van goede referentie hierover moet je toch veel zelf verzinnen.

Afbeelding


Ik heb de olietank uit meerdere laagjes plastic gemaak en wat details aangebracht zoals een soort hijsoog van koperdraad, een vulopening van ijzerdraad, bevestigings beugels van zilverfolie en nog een soort aftap/overflow/ontluchtingsleiding ding. De vorm van de tank heb ik ietsjes aan moeten passen om deze in het model kwijt te kunnen, maar hij heeft de correcte afmetingen. (en het past gewoon!)

Afbeelding

Hier nog een fotootje van de rechterkant. De olietank is zichtbaar maar ook de uitlaat. Deze heb ik even los op het model geplaatst. Het missende stukje heb ik met strectched sprue er tussen gelijmd. Inmiddels zit er een klodder plamuur op de aansluitpunten en moet het nog recht gevijld worden. Maar dat zal wel lukken.

Afbeelding

Ik heb tevens een olieleiding gefabriceerd van koperdraad. Die loopt van de tank zo naar de achterkant van de motor. Kijk ook naar de vulopening van de tank. Die is van ijzerdraad en heb ik niet geverfd. Tevens heb ik het uiteinde vlak gevijld. Ik hoop dat ik nog iets van PE kan vinden wat voor tankdop door kan gaan. Tevens zie je wat vlekken op de motor zitten, dit is de aangebrachte verwering.

Afbeelding

Deze week heb ik vrij genomen (joepie!) en zal ik lekker verder kunnen werken.

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 175 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement