Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbrouwers.nl chat Brouw Chat   Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 20 nov, 2018 13:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2013 17:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 3339
Woonplaats: IJsselstein UT
Op 1 april ga ik starten met deze Ooievaar, al weet ik nog niet of het de BR.20 of de BR.20M versie gaat worden. Die dag hoop ik ook klaar te zijn met mijn Marauder.

Even wat informatie over deze vliegende schuurdeur. De Cicogna is een typische "overgangsbommenwerper". Ontwikkeld en ingezet vóór WOII, werd hij aangepast en bleef tot 1945 in productie, alleen toen niet meer als bommenwerper. Dit is 'm:

Afbeelding

Ontwikkeling

De Fiat B.R.20 “Cicogna” (ooievaar) was een Italiaanse middelzware bommenwerper die vanaf het midden van de jaren ’30 tot aan het einde van de Tweede Wereldoorlog in productie was. Toen het toestel in 1936 in dienst trad, was het de enige geheel metalen bommenwerper van de Italiaanse luchtmacht (“Regia Aeronautica”), alsmede één van de modernste in haar klasse. De vuurdoop vond in 1937 plaats, toen het toestel met de tekens van de “Aviazione Legionaria” op de vleugels deelnam aan de Spaanse Burgeroorlog. Tijdens de vijandelijkheden vormde de Fiat B.R.20 samen met de Duitse Heinkel He-111 de ruggengraat van de bombardementsvloot van de Nationalisten. Daarna werd het toestel ook met succes ingezet door de Japanse legerluchtmacht gedurende de Chinees-Japanse oorlog. Toen Italië in 1940 Frankrijk aanviel en daarmee toetrad tot de Tweede Wereldoorlog, bestond de Italiaanse bombardementsvloot voornamelijk uit Fiat B.R.20’s. Maar het ontwerp begon inmiddels al tekenen van ouderdom te vertonen. Vanaf 1942 werden ze eigenlijk alleen nog maar ingezet voor maritieme verkenningsdoeleinden alsmede als opleidingstoestel voor bommenwerperbemanningen. Tot aan het einde van de oorlog werden er zeker meer dan 500 stuks geproduceerd. Het toestel werd ook geleverd aan Japan, Spanje, venezuela, Kroatië en Hongarije.

De Cicogna is in de volgende variaten gebouwd:
B.R.20A: in 1937 werden voor deelname aan de wedstrijd Istres-Damascus-Parijs twee civiele varianten gebouwd. Ze hadden geen bewapening en werden gekenmerkt door een ronde neus en een groot vliegbereik. De beide toestellen werden 6e en 7e in de eerste etappe.
B.R.20L Santo Francesco: civiele variant waarvan in 1939 een enkel exemplaar gebouwd werd. Het toestel had een verbeterde aerodynamica, verlengde neus en extra brandstoftanks. Het werd op 6 maart 1939 door Maner Lualdi gebruikt voor een non-stop vlucht van Rome naar Addis Abeba. De gemiddelde snelheid over de hele vlucht lag op 404 km/h.
B.R.20M: variant van de originele B.R.20 die aanvang 1940 in productie ging. Ze werd gekenmerkt door een enkele decimeters langere, nieuw ontworpen neus met veranderd raamwerk en een nieuwe, makkelijker te bedienen, Fiat “H” toren voor het machinegeweer. Tot aan de lente van 1942 werden er 264 van gebouwd.
B.R.20C: prototype met een 37mm kanon in de neus. Op een foto van de mock-up is te zien dat er nog twee machinegeweren wederzijds van het kanon gepland waren. Deze type-indicatie wordt ook wel gebruikt voor een B.R. 20 met een neuswielopstelling, in plaats van het traditionele staartwiel. Deze zou dan waarschijnlijk geïnstalleerd zijn om het door het zware kanon verplaatste zwaartepunt op de vangen. Het toestel werd door de Agusta-fabrieken gebouwd.
B.R.20bis: evolutie van het B.R. 20 project waarvan tussen maart en juli 1943 15 exemplaren werden vervaardigd. Het had een nieuwe, volledig glazen neus en nieuwe “puntige” richtingsroeren. Daarbij was het staartwiel intrekbaar, de defensieve bewapening verbeterd en had het toestel nieuwe motoren.

Afbeelding

Operationele inzet bij de Regia Aeronautica

Toen de 13e ‘Stormo Bombardamento Terrestre’ (“landbommenwerpers”), gestationeerd in Lonate Pozzolo, eind 1936 met de ‘Cicogna’ uitgerust werd, was ze waarschijnlijk de modernste bommenwerpereenheid ter wereld. De eerste operationele acties werden tijdens de Spaanse Burgeroorlog gevlogen. Een door de Italiaanse dictator Benito Mussolini gestuurde expeditie-luchtmacht, de “Aviazione Legionaria”, nam zowel overdag als ’s nachts deel aan bombardementsvluchten. Toen Italië toetrad tot de Tweede Wereldoorlog door aan Duitse zijde Frankrijk binnen te vallen, beschikte de Regia Aeronautica over 219 toestellen, waarvan er echter maar 132 operationeel waren. Daarnaast begon vanaf begin 1940 de nieuwe versie B.R.20M bij de verschillende eenheden te arriveren. De toestellen werden ingezet voor bombardementsvluchten tegen doelen in Zuid-Frankrijk.

Op 10 September 1940 werd de “Italiaanse Luchtvaartafdeeling” oftewel het “Corpo Aereo Italiano” in het leven geroepen, bestaande uit de 13e en 43e ‘Stormo’ die uitgerust waren met 80 splinternieuwe Fiat B.R.20, om deel te nemen aan de Slag om Engeland zij aan zij met de Duitse Luftwaffe. Tijdens de vlucht naar België gaan er overigens, door het ontbreken van een gedegen blindvliegtraining alsmede geschikte instrumenten in combinatie met slechte weersomstandigheden, 5 toestellen verloren en zien nog eens 17 anderen zich gedwongen op andere vliegvelden langs de route te landen. De eerste missie vindt plaats op 24 oktober wanneer het 13e en 43e ‘Stormo’ met elk acht toestellen een aanval uitvoeren op Harwich. Eén toestel gaat door motorpech bij het opstijgen verloren, terwijl nog twee anderen op de terugweg verdwalen waardoor de bemanningen zich genoodzaakt zien zich met valschermen te redden als de benzine opraakt. Op 29 oktober bombarderen 15 toestellen van het 43e ‘Stormo’ overdag Ramsgate, zonder eigen verliezen. Op 11 november vindt een harde strijd plaats waarbij 10 B.R. 20’s van het 43e, geëscorteerd door Fiat CR.42 jagers (en niet door Fiat G.50’s zoals wel gedacht wordt) een aanval uitvoeren op Harwich. De groep wordt onderschept door Hurricane’s van de RAF waarbij drie bommenwerpers neergeschoten worden en er nog eens drie averij oplopen.

De B.R.20’s kwamen daarna nog in het gehele Middellandse Zeegebied in actie. Mettertijd werden de toestellen echter meer en meer ingezet voor verkenningsmissies op lange afstand, voornamelijk boven de Balkan, waar de toestellen op zoek gingen naar partizanenactiviteit.

Afbeelding

Tijdens de wapenstilstand op 8 september 1943 zijn er nog slechts 81 B.R.20’s operatief, die vervolgens worden ingezet voor opleidingsdoeleinden voor bommenwerper- en transportbemanningen. Aan het einde van de oorlog zijn er nog slechts een handvol Cicogna’s luchtwaardig.
De B.R.20’s voerden vervolgens nog zonder verliezen te leiden aanvallen uit op Ipswich en Harwich in de nachten van 5, 17, 20 en 29 november en nog eens driemaal in december. Na nog twee nachtelijke aanvalsvluchten in januari, keert het 43e op 10 januari naar Italië terug, aan het eind van dezelfde maand gevolgd door de Fiat jagers van het 13e. Gedurende deze 12 operaties klokken de B.R.20’s in totaal 315 vlieguren waarbij 54.320 kg bommen afgeworpen worden. Twintig toestellen gaan verloren, waarvan echter maar drie door vijandelijk vuur. Het dodental onder de Italiaanse bemanningen loopt uiteindelijk op naar 15.
(Bron: Wikipedia)

De kit

Ik koos voor de Cicogna van italeri, uit de Vintage Collection, een re-release van het originele model uit 1972 in dezelfde doos als toen. Een limited edition van 3500 exemplaren, waarvan de mijne nummer 238 is. En met het mooie ouderwetse art work. Gelukkig is hij voor 14 jaar en ouder :lol:

Afbeelding

Afbeelding

En deze zak met plastic, die dicht blijft tot 1 april (popel, popel):

Afbeelding

VrGr
Jan

_________________
Op tafel: Vickers Wellington Mk. IA/C (Airfix 1:72, 2018) en RAF bomber re-supply set
GB 2014:Zu wenig & zu spät: Duitse jets en raketwapens uit WOII
GB 2013: Regia Aeronautica Italiana 1923-1946
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Laatst bijgewerkt door Trajanus op za 08 jun, 2013 22:35 pm, in totaal 4 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fiat BR.20/M Cicogna
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2013 18:52 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 5916
Woonplaats: Zwolle
Kijk eens aan, de eerste post zijn geopend. De mijne zal t.z.t. volgen. Eerst die verbouwing hier maar eens tot een goed einde brengen!

Dit is een mooie kist met een leuke camo! Succes!

_________________
Groepsbouwvoorstel! De Grumman Cats!
https://modelbrouwers.nl/group-builds/the-cats/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fiat BR.20/M Cicogna
BerichtGeplaatst: za 30 maart, 2013 11:52 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 1525
Ik heb deze doos ook liggen, maar dan de originele, uit 1972!
succes!

_________________
BB-voorstel: 40jr F-16 in Europa

mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fiat BR.20/M Cicogna
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2013 22:25 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 3339
Woonplaats: IJsselstein UT
Eigenlijk wilde ik met iets kleins beginnen (zie "Wat nou weer" van vandaag). Maar het wordt toch de Cicogna. De doos levert twee versies:

Afbeelding
ingezet boven de Balkan en

Afbeelding
Ingezet boven Frankrijk (junim1940) en later vanuit Sicilië tegen Malta en Gibraltar.

Bij de laatste ontbreekt de decal met het hondje. Ik ben nog aan het dubben welke het gaat worden.
VrGr
Jan

_________________
Op tafel: Vickers Wellington Mk. IA/C (Airfix 1:72, 2018) en RAF bomber re-supply set
GB 2014:Zu wenig & zu spät: Duitse jets en raketwapens uit WOII
GB 2013: Regia Aeronautica Italiana 1923-1946
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fiat BR.20/M Cicogna
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2013 22:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 03 okt, 2008 14:32 pm
Berichten: 198
cupofwondering schreef:

Bij de laatste ontbreekt de decal met het hondje. Ik ben nog aan het dubben welke het gaat worden.
VrGr
Jan


Ik vind ze allebei even mooi. Ben ook nog aan het dubben of ik voor mijn Macchi een versie zal nemen met een groene basis of juist met een Giallo Memetico.

Mvg

Huib


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fiat BR.20/M Cicogna
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2013 7:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 2410
Woonplaats: Bovensmilde
Ik vind die eerste wel wat hebben Jan, maar aan de andere kant heeft dat hondje, wat er dus niet bij zit, ook wel wat.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fiat BR.20/M Cicogna
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2013 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6046
Woonplaats: ARNHEM
Ik vind zelf sowieso de neus van de bovenste versie mooier. Die heb ik toentertijd zelf ook gekozen.

Groetjes, Nico

_________________
Een bouwdoos is sneller gekocht dan gebouwd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Fiat BR.20/M Cicogna
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2013 16:04 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 3339
Woonplaats: IJsselstein UT
Nog even een paar shots van de sprues. Het plastic is redelijk zacht, wel mooi gegoten en bijna doorschijnend.

Afbeelding

Het aantal onderdelen valt me wat tegen. Er is bijna niets voor cockpit en bommenruim. Nu zie je daar later toch niets van, maar het laat wel zien dat het om een re-release van de oude kit gaat:

Afbeelding

Een deel van de romp is als glaswerk uitgevoerd. Daar zal deels de verf op moeten worden aangebracht. Hoe dat moet hangt af van de versie. Het model heeft een forse standaard meegekregen, maar die gebruik ik niet.

Afbeelding

De vleugelpanelen: je ziet waarom hij de vliegende staldeur werd genoemd. Ik heb de binnenzijde van de ramen vast geschilderd om nodeloos afplakken en wegkrabben straks te voorkomen. De raampjes zitten in een strip. Dat plakt handig weg. Cockpit en binnenwerk zijn zoals je ziet nagenoeg leeg. Het dashborad zit al aan de romphelft. De stuurwieltjes zijn wsch in de stofzuiger beland :evil:

Afbeelding

VrGr
Jan

_________________
Op tafel: Vickers Wellington Mk. IA/C (Airfix 1:72, 2018) en RAF bomber re-supply set
GB 2014:Zu wenig & zu spät: Duitse jets en raketwapens uit WOII
GB 2013: Regia Aeronautica Italiana 1923-1946
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 23:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 3339
Woonplaats: IJsselstein UT
Ik schiet niet echt op met mijn Cicogna. Het aantal onderdelen mag dan beperkt zijn, het wordt toch een heksentoer om hier iets goeds van te maken. Nadat ik besloten had om de BR.20 en niet de BR.20M versie te bouwen ben ik research gaan doen. En daar werd ik niet blij van. OK, ik weet het: het is een model van 1970, maar toch Italeri? Nu blijken er diverse onderdelen gewoon niet bijgeleverd te zijn en zelf maken is te ingewikkeld. Daarnaast zitten er fouten in het model. De goeie punten heb ik hiervoor al genoemd. Nu de slechte:

    - De instructies zijn onduidelijk getekend.
    - De nummers op de instructiebladen wijken af van wat er op de mallen staat aangegeven.
    - De stermotoren passen niet goed in de motorgondel. Ze kunnen nergens op steunen of tegenaan worden gezet. Dit kan ik oplossen maar er blijven kieren zichtbaar.
    - De wielbakken zijn helemaal leeg.
    - Het interieur is van hetzelfde niveau als dat van Airfix in de zestiger jaren: Spartaans en leeg.
    - De dome achter de cockpit moet het zonder opening in de romp doen. Er kan dus niet naar buiten worden gekeken.
    - Er ontbreekt een gleuf in de romp achter de rugkoepel, waar de mitrailleur in ruststand in ligt.
    - Er is een neusschutter/bombardier meegeleverd, die in een spastische houding ergens moet worden geplaatst, maar waar?
    - De rugkoepel kan alleen in ingetrokken toestand worden geïnstalleerd.
    - In het "buikluik" moet een mitrailleur worden bevestigd. In gesloten toestand werd die binnengehouden en was niet zchtbaar. In uitgeklapte toestand wel, maar
    - er ontbreken beugel, de kruk voor de schutter, een trapje en munitiekisten.

Kortom: het is een tobbertje, of beter gezegd: een uitdaging. Ik moet nog meer foto's zien te vinden om e.e.a. aan te passen. Er zit een fraaie standaard bij. Misschien maak ik een "in flight"versie.

Ik wil de "Balkanversie" bouwen vanwege de drie groentinten, wat niet veel voorkwam. Ik hoop met het uiterlijk goed te maken wat met het interieur niet kan.
Toch nog twee plaatjes.
VrGr
Jan

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Op tafel: Vickers Wellington Mk. IA/C (Airfix 1:72, 2018) en RAF bomber re-supply set
GB 2014:Zu wenig & zu spät: Duitse jets en raketwapens uit WOII
GB 2013: Regia Aeronautica Italiana 1923-1946
Portfolio: Mijn ATF portfolio


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 6:02 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10049
Woonplaats: Installation 05
Heb je evt. iets aan de handleiding van de 1/48 Special Hobby kit? Dan wil ik wel even foto's maken voor je. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!
Gebouwd vs. gekocht 2018: 0 -0
photo 423465AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement