Modelbrouwers.nl modelbouw
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/

Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72) [KLAAR]
http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=212&t=40357
Pagina 1 van 3

Auteur:  Trajanus [ vr 24 mei, 2013 22:21 pm ]
Berichttitel:  Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72) [KLAAR]

Ok, ik weet het: de Cicogna is nog niet af maar moet een dag of 2 drogen en ik heb zit in een klein tussendoortje. Eeen kitje van niks, nou ja, van 4,75 Euro, die al jaren in de kast ligt, maar met een interessant schema. Het wordt mijn 4e italiaan, en weer met een ander camouflage patroon. Deze C.200 is uit de eerste serie; Herr Kaleun bouwt er eentje uit de tweede serie. leuk!

Dit is 'm:
Afbeelding

De C.200 "Saetta"(bliksem) was het eerste Italiaanse jachtvliegtuig met een zelfdragende romp en een volledig intrekbaar landingsgestel. De "Saetta" werd vanaf 1940 ingezet op alle gevechtsterreinen in het Middelandse Zeegebied en vanaf de zomer van 1941 ook aan het Oostfront. Het toestel werd in 1936 ontworpen en maakte eind 1937 zijn maiden flight. Het toestel bleek in vergelijking met andere echt state of the art voor die dagen en in 1939 startte de massaproductie ervan bij Macchi, Breda en Ambrosini. Aanvankelijk geleverd met een gesloten cockpit, stapte men op advies van de vliegers over op een windscreen, waardoor hij later voor het Oostfront niet geschikt bleek.. Naast de jager werd een jachtbommenwerper ontwikkeld (C.200 CB) en de tropenversie voor Afrika (C.200 AS). De zeer wendbare Saetta kreeg zijn vuurdoop boven malta in 1940, maar werd vooral bekend tijdens de Balkancampagne in 1941, waar hij in handen van een bekwame piloot de Hurricane de baas kon. In de zomer van 1941 werden er 50 naar het oostfront gezonden ter ondersteuning van Operatie Barbarossa en ondanks haar te lichte bewapening (een tekort van veel Italiaanse jagers) met succes ingezet boven de zuidelijke sector aldaar. In Afrika werd hij in 1942 aanvankelijk vooral ingezet als jachtbommenwerper. Motorvermogen en bewapening bleven achter bij nieuw ontwikkelde typen zoals de C.202 en 205 en de Fiat G50, die steeds vaker werden ingezet. Toch bleef de Saetta nog tot 1945 in dienst bij de 3 Italiaanse luchtmachten (1943-1945).

VrGr
Jan

Auteur:  Trajanus [ za 25 mei, 2013 11:35 am ]
Berichttitel:  Re: Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72)

Hier de inhoud van dit simplele kitje. Het missende onderdeel was een windshield van nog geen 1 cm, dat ik van Revell in deze grote doosch kreeg toegestuurd binnen twee weken. Klasse.

Afbeelding

De meeste onderdelen zaten los in een plastic zak. De antennes zitten al aan de vleugels. Krom, dat wel.

Afbeelding

Uiteraard wordt het de linker uitvoering, die gestationeerd was op het vasteland van Italië. De decals zijn gedrukt bij Italeri.

Afbeelding

VrGr,
Jan

Auteur:  KitBoy [ za 25 mei, 2013 17:44 pm ]
Berichttitel:  Re: Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72)

Op zich een goed passend kitje, en voor zijn tijd (midden jaren '60 vorige eeuw) ook erg goed. Ik vond die de oude boxart heel bijzonder, één van de heel weinige waarbij het vliegtuig op zijn kop vliegt:

Afbeelding

Groetjes, Nico

Auteur:  erdejee [ zo 26 mei, 2013 15:04 pm ]
Berichttitel:  Re: Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72)

Die heb ik ook nog in de stapel liggen, dus ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken, Jan, ik hou je in de gaten 8)

Ik vind de oude boxart overigens wel mooier dan de huidige versie. Minder afleiding door al die info zoals op de moderne versie, maar gewoon hetgeen waar het om gaat: het vliegtuig. Of is het de leeftijd (van mij dan, niet van de kit....)??

Groeten,
Ron

Auteur:  KitBoy [ zo 26 mei, 2013 17:11 pm ]
Berichttitel:  Re: Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72)

Ik vind die laatste uitvoering nog wel aardig, alweer een stuk beter dan toen ik mijn eerste ooit kocht in de jaren '80:

Afbeelding

Dieptepunt bouwdoospresentatie: een foto van een gemaakt model; yech.

groetjes, Nico

Auteur:  erdejee [ ma 27 mei, 2013 10:20 am ]
Berichttitel:  Re: Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72)

Oja, dat ziet er inderdaad niet uit!

Auteur:  Trajanus [ za 01 jun, 2013 11:59 am ]
Berichttitel:  Re: Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72)

Dat laatste doosje lijkt er alles aan te doen om te zorgen dat je dat model nooit koopt..... Zelfs ik kan dat beter. :roll:
Terwijl de vernis op de Cicogna droogt ga ik verder met die geinige Macchi:

Afbeelding

Moeilijkheidsgraad 3. Als ik dat maar aan kan .... :lol: De piloot die erbij zat had de maat van een kleuter, dus die heb ik vervangen. De Macchi-cockpits zijn heel krap, zoals bij deze Folgore:

Afbeelding

en aangezien Revell er een poppetje bij wilde doen werd het een kleintje. Gevolg was dat ik de stoel lager in de romp moest plaatsen. Plamuren en schuren zijn geheel gelukt volgens de Zimmermaniacmethode. De cowling paste niet over de cilinders, dus die moest ik bijvijlen. Vanavond het landingsgestel en dan weer lekker kleuren. Ik kan niet wachten om dat ingewikkelde schema op de doos na te maken.

Afbeelding

Het valt me trouwens op dat veel van de Italiaanse jagers erg klein zijn in vergelijking met die van de RAF:

Afbeelding

Zo, en nu vanmiddag in de modelbouwwinkel in Utrecht koperverf halen voor de cowlingring, primer (want ik ga weer die enge groene kleur van Valejo gebruiken) en een setje nieuwe kwasten.

vrGr
Jan

Auteur:  Lt D [ zo 02 jun, 2013 1:44 am ]
Berichttitel:  Re: Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72)

Nou Jan, je gaat er stevig tegen aan.

Ziet er een leuk toestel uit. Succes!

Gr
T

Auteur:  erdejee [ vr 07 jun, 2013 21:45 pm ]
Berichttitel:  Re: Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72)

Jan, even een linkje ter inspiratie: http://www.scalemates.com/profiles/mate.php?id=11283&p=albums&album=14524

Auteur:  Trajanus [ vr 14 jun, 2013 21:58 pm ]
Berichttitel:  Re: Macchi C.200 Saetta (Revell 1:72)

Dank Erdejee!

De volgende fase: romp dichtgemaakt, geplamuurd, de cowlingring koper geverfd en het landingsgestel geplaatst. De passing is redelijk tot goed.

Afbeelding

De cowling afgewerkt, eerst rood geverfd en daarna twee keer geel. En inderdaad: de kleur geel wordt zo dieper. Wijzer geworden met de Cicogna besloot ik eerst alles in de primer te zetter. Daarna kon de verde oliva scuro erop:

Afbeelding

Maar wat is dat nu? Een naad op de neus! Schuren dus en opnieuw verven. Tussen de MG's hoort hij te blijven zitten omdat hier twee luiken samenkomen:

Afbeelding

Als morgen alles goed droog is gaan de eerste vlekken erop.
VrGr
Jan

Pagina 1 van 3 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/