Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2013 8:08 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Zoals beloofd zou ook ik hier een topic aanmaken en hierbij een mooi Italiaans raspaardje bouwen, in mijn geval is dat dus ook de Macchi MC202 Folgore geworden. Een redelijk recent (2001) kitje van Italeri, dus zoals je eigenlijk dan wel kunt verwachten een vrij strak afgewerkt modelletje. Er zit echter 1 maar bij, als ze dan van die mooie interieurtjes willen maken in Italië, zorg er dan voor dat er geen overtollig gietsel overal en nergens zit, want dat vergt nogal wat herstelwerkzaamheden. Verder lijkt het zo op het eerste oog een mooi kitje met veel detail voor 1:72, maar nu eerst wat meer vertellen over de kit, dit heb ik grotendeels gekopieerd van de website http://www.militaria.forum-xl.com en aangevuld met informatie van de wikipedia.

Macchi MC202 Folgore:

Afbeelding

Afbeelding

Intro:
Een van de beste Italiaanse jachtvliegtuigen uit het midden van de Tweede Wereldoorlog was Mario Castoldi's Macchi MC.202 Folgore ('Donderslag'). Het type was een doorontwikkeling van de MC.200 met stermotor,maar kreeg een Daimler-Benz DB 601 motor. Deze werd onder licentie gebouwd als de Alfa Romeo RA. 1000 RC 41-1 Monsone.

Testpiloot Carestiato ging met het toestel voor de eerste keer op 10 augustus 1940 de lucht in. De productieversie van de MC.202 serie werd in de zomer van 1941 in gebruik genomen bij de 1° Stormo in Udine.
Deze eenheid arriveerde in november 1942 in Libië. De Folgore was een eendekker met lage vleugels met een naar binnen intrekbaar landingsgestel. Zijn bewapening bestond uit twee 12,7-mm Breda-SAFAT machinegeweren in de neus. Ook was er de mogelijkheid voor twee 7,7-mm machinegeweren in de vleugels. De motorproductie verliep langzaam en vertraagde de introductie van het type ernstig.

Tijdens zijn loopbaan werd de Folgore nauwelijks gewijzigd. Hij werd in elf series geproduceerd. Uiteindelijk werd het toestel bij 45 Squadriglia van de 1),2°,3°,51°,53° en 54° Stormi in Noord-Afrika,Sicilië,Italië,rond de Egeïsche Zee en in de Sovjet-Unie ingezet. De productie bedroeg rond de 1600 toestellen,waarvan er 392 werden geproduceerd door de moedermaatschappij en de rest door Breda. Tijdens één luchtduel bleek de Folgore met zijn vliegprestaties een geduchte partij voor de Supermarine Spitfire Mk V,maar zijn bewapening schoot ernstig tekort. Hoewel de Folgore iets beter was dan Amerikaanse jachtvliegtuigen,o.a. de Bell P-39 Airocobra,voorkwam zijn lichte bewapening dat Italiaanse piloten veel bommenwerpers van de geallieerden konden uitschakelen.
De laatste ontwikkeling tijdens de oorlogsjaren van de MC.200/202 serie van Italiaanse jachtvliegtuigen was de MC.205 met Daimler-Benz motor. Toen Italië zich terugtrok uit de As,waren hier slechts 66 exemplaren van in dienst. De MC.205V Veltro ('Hazewind') zou wel een geduchte tegenstander zijn geweest voor de meeste geallieerde jachtvliegtuigen

Zoals de meeste Italiaanse producten had het toestel wel wat eigenaardigheden en mogelijke defecten. Zo kon het toestel zomaar in een spin raken, vergelijkbaar met zijn voorganger, de MC200. Daarnaast was het model zoals eerder genoemd heel licht bewapend en blokkeerden de Breda (Fyra anyone?) machinegeweren vrij snel. Dus daar vlieg je dan met je geweldig gelijnde, snelle jagertje en dan kun je er niet eens mee schieten. Daarnaast waren de Italiaanse radio's niet bepaald denderend, daardoor moesten de piloten met elkaar communiceren door middel van het bewegen van de vleugels. En als laatste was het zuurstofsysteem lang niet toereikend, daardoor werd ca. 50 - 60 % van alle missies vroegtijdig afgeblazen, soms zelfs met dodelijke afloop. Werd je dus gedood door je eigen vliegtuig, lijkt mij dat de piloten die met het toestel mochten vliegen toch wel een beetje extra gevarengeld kregen.

Specificaties
Macchi MC.202 Serie IX Folgore.
Type: Eenzits jachtvliegtuig.
Motor: Een 802-kW (1075-pk) Alfa Romeo RA 1000 RC 41-1 Monsone 12-cilinder omgekeerde-V zuigermotor.
Prestaties: Maximumsnelheid:600 km/u op5600 m ; Klim naar 5000 m in 4'36" ; Plafond:11.500 m ; Vliegbereik:610 km.
Gewicht: Leeg:2490 kg ; Maximaal startgewicht:2930 kg.
Afmetingen: Spanwijdte:10,6 m ; Lengte:8,9 m ; Hoogte:3,5 m ; Vleugeloppervlak:16,8 m².
Bewapening: Twee 12,7-mm Breda-SAFAT machinegeweren in de neus,plus mogelijkheid voor twee 7,7-mm machinegeweren in de vleugels.

Varianten:
Net als zijn voorganger de C.200, had de MC.202 relatief weinig wijzigingen tijdens zijn loopbaan,slechts 116,de meeste van hen praktisch onzichtbaar van buitenaf. De totale productie bedroeg 1554: 900 door Breda,150 door SAI Ambrosini en 403 door Aermacchi.

Een van de verschillen tussen de prototype-en serieproductie was het gebrek aan een radio-antenne en het intrekbare staartwiel (deze verschillen veroorzaakten het lichte voordeel in snelheid), het verschil in snelheid is niet zo groot,de serie versie had het vaste staartwiel en de radio-antenne. Toch was de steun voor de motor,oorspronkelijk gemaakt in staal,vervangen door een lichter aluminium structuur.

C.202:
Startte met de Serie VII,het vliegtuig had een nieuwe vleugel met voorzieningen voor twee 7,7-mm (.303-inch) Breda-SAFAT machinegeweren en een gepantserde voorruit (Voorheen werden alleen de gepantserde stoel en de zelfsluitende tanks voorzien).
Serie IX had een gewicht van 3069 kg met de 7,7-mm machinegeweren in de vleugels.

C.202AS:
Voorzien van stoffilters voor operaties in Noord-Afrika (AS - settentrionale Afrika, Noord-Afrika),ze hadden weinig invloed op de snelheid en dus bijna alle Folgores hadden een stoffilter.
Serie XI had een voorziening voor twee 50, 100 of 160 kg bommen,kleine clusterbommen (10, 15, 20 kg) of 100 liter tanks. Deze pylonen onder de vleugels werden zelden gebruikt,omdat deze Folgores nodig waren als onderscheppingsjager.

C.202CB:
Deze had voorzieningen voor bommen of droptanks onder de vleugels. (CB - Caccia Bombardiere,jachtbommenwerper)

C.202EC:
EC: Esperimento Cannoni (experimenteel kanon),Een vliegtuig (Series III, s / n 91974e MM) was uitgerust met twee,in gondels,gemonteerde 20 mm kanonnen met 200 patronen per stuk (het vloog op 12 mei 1943),later werd het toestel gemodificeerd naar een C.205V. Vier andere exemplaren werden uitgerust met de kanonnen,maar ondanks de goede resultaten tijdens de tests,was er geen verdere productie omdat de kanonnen de prestaties verminderden. Er was in de Folgore geen ruimte om ze te monteren in de vleugels en de neus,ze werden later in de MC.205V/Ns gebruikt. Desondanks kreeg de Serie XII een nieuwe vleugel met MG 151 voorzieningen. Over het toestel bestaat weinig documentatie,omdat deze serie geproduceerd werd door Breda na de wapenstilstand en de productie werd stilgelegd door de vele vernietigende bombardementen van de USAAF,samen met vele andere o.a., de Macchi 205 productie en het prototype van de 206 (30 april 1944: na vijf dagen van zware bombardementen slaagde de USAAF erin om de productie bij Macchi en Fiat volledig stil te leggen).

C.202RF:
Voorzien van een camera voor foto-verkenning (R -Ricognizione,verkenning),slechts een paar werden er geproduceerd,later werd deze rol overgenomen door de Veltro's.

C.202D:
Prototype met een herziene radiator onder de neus,vergelijkbaar aan deze van de P-40.

C.202 AR.4:
Tenminste één vliegtuig werd 'drone director' (gekoppeld met S.79's),er werden ook plannen gemaakt om de Folgore te gebruiken als Mistel met een AR.4 "radiobomba". Een soort radiogestuurde kamikaze bom.

C.202 met DB 605 en andere motoren:
Macchi MC.202 met DB 605 motor werden aanvankelijk bekend als de MC.202 bis; later als de C.205 Veltro. De Macchi C.200, C.202 en de C.205 deelden veel gemeenschappelijke onderdelen. De MC.200A / 2 was een MC.200 met Folgore vleugels (MM.8238). Na de wapenstilstand,Aeronautica Sannita begon MC.205 wijzigingen aan te brengen bij de C.202s met DB 605s. Deze vliegtuigen zijn ook bekend als "Folgeltro". Ongeveer twee dozijn werden er gemaakt. Een andere Folgore werd uitgerust met een DB 601E-1 (1350 pk) in de zomer van 1944,maar deze hybride met Bf-109 F-technologie crashte op 21 januari 1946. De MC. 204 was een versie met een L.121 Asso (1.000 pk);deze werd voorgesteld in het begin van de oorlog (28 september 1940) , maar men bleef alleen de DB-601 motoren gebruiken. Vroege Folgores hadden originele DB 601S, terwijl uit de Serie VII,de RC.41s beschikbaar was. Italiaanse motoren hadden 100 pk minder vermogen dan de Duitse DB 601S.

De kit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou tot zover, in de zijlijn ben ik reeds met het model begonnen, wil alleen eerst mijn Albatrosje voor de meerdekkers nog proberen af te ronden. Ik ga proberen de groene camouflage te spuiten conform het model op de doos, zou wel eens lastig kunnen worden, maar dat zien we dan wel weer. Eerst het kitje maar eens in elkaar zetten.
Mark

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei, 2013 21:24 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Mooie kit, Markie. Weet je al welke versie van de twee je gaat bouwen? Nu je begonnen bent zet ik de foto van de doos bij je naam op de deelnemerslijst.
Succes en plezier met deze jongen!

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun, 2013 18:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Helaas valt de bouwkwaliteit me toch nogal tegen. Het is een prachtig gedetailleerd kitje, maar er zitten vreemde aansluitingen verspreid over het model en daarnaast zitten er op de onmogelijkste plaatsen ejector pins e.d. Dit kost meer schuurwerk dan ik had verwacht bij deze kit. Ik wil in ieder geval even laten zien dat het model al redelijk wat vorm krijgt.
Ondertussen heb ik diverse gaatjes geboord, onder andere uitlaten, de boordmitrailleurs en de inlaten.
Helaas zit er nog wel her en der wat plamuurwerk aan, maar goed, dat komt wel weer in orde.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun, 2013 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
Hm, ik heb nog een MC 205 Veltro van Italeri liggen, ben benieuwd of die ook net zo prettig in elkaar valt......succes ermee, Mark!

Groeten,
Ron

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jun, 2013 21:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik hoop dat hij beter is, normaal schijnt deze ook wel redelijk te zijn, maar op een of andere manier heb ik een maandagmorgen model ofzo. Alles is scheef en sluit niet aan, gelukkig heb ik van tevoren droog gepast en heb ik de aansluiting met de vleugels hierdoor behoorlijk netjes voor elkaar kunnen krijgen, maar heel prettig is het allemaal nog niet. Heb al wel zin om te gaan spuiten trouwens, kan er helemaal op los gaan.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jun, 2013 8:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Nog even verder aan het zoeken geweest Ron en als ik zo de modellen van de Veltro en de Folgore naast elkaar zet, heb ik het idee dat de beide kits in de basis hetzelfde zijn en dat er voornamelijk in de toevoeging van details verschillen zitten. Met andere woorden, in de basis heb je een mooi gedetailleerde kit met leuke valkuilen, zoals de voorkant van de kit, het aanbrengen van de motorkappen aan de boven- en onderzijde. De aansluiting van het achterwiel en de in mijn geval niet passende vleugelwortels van de romp op de vleugels.
Ik ben gisteravond flink aan het schuren geweest en heb het grootste deel van de fouten reeds hersteld, zal morgen even moeten plamuren en dan de boel weer verder herstellen. Het grootste nadeel blijven de ejector pins op de raarste plekken in ieder geval.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2013 19:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Is er misschien iemand die een idee heeft of de mitrailleurs bij de Folgore zichtbaar behoren te zijn of dat ze onder de kappen zitten? Ik kan er slecht foto's van vinden en ik weet dus ook niet of ik een messing buisje moet gebruiken of niet. Iemand een idee?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2013 19:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Na enkele schuurrondes is dit het model tot op heden:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mocht er nog iemand antwoord hebben op mijn vraag, dan hoor ik dat graag trouwens. Had de Folgore zichtbare mitrailleurs of niet?
Groeten Mark

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2013 20:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Nee.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2013 22:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Jan, heel erg bedankt.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement