Mijn bijdrage aan de groepsbouw word een Fiat G.55 en de bedoeling is om het tweede prototype (MM 492) na te bouwen. Dat is er dus wel eentje met die gezellige vlekken en ik ben benieuwd of ik dat voor elkaar ga krijgen. Een airbrush heb ik, maar de nodige ervaring nog niet, dus of dat helemaal goed gaat komen.......Daarbij moet ook de neus en de staart vervangen worden door resin-onderdelen, word al met al best een spannende klus!
Alvast wat foto's van het vliegtuig in kwestie:
Verhaaltje over het toestel:
Aan het begin van de oorlog had Italie nog geen jachtvliegtuigen die zich konden meten met de vijand. Grootste probleem was dat er geen geschikte motor voorhanden was. Totdat Alfa Romeo een DB601-motor in licentie mocht bouwen, waarmee ook Fiat ging experimenteren in verschillende vliegtuigen. Deze experimenten werden echter gestopt, maar Fiat kon wel verder gaan met het ontwikkelen van de motor. Dit resulteerde in de DB605, welke uiteindelijk in de Macchi MC205, de Reggiane RE2005 en de Fiat G.55 terechtkwam. De prototypes van deze drie vliegtuigen deden het goed, maar de Fiat stak er volgens de Italiaanse piloti bovenuit.
Er werden een kleine 3600 Fiat's besteld, maar omdat de produktie ervan zo anders was dan wat de Fiat-monteurs gewend waren, verliep alles nogal traag. Daarom zijn er toch meer MC205's en RE2005's gebouwd en afgeleverd aan de Regia Auronautica dan G.55's.
In februari 1943 kwam een duitse commissie op de latte machiato bij Fiat om de nieuwe vliegtuigen te evalueren. Net als de Italianen vonden ook zij de Fiat verreweg het betere vliegtuig. Maar wederom gooide het langdurige produktieproces roet in het eten, want een Bf109 stond in 5000 manuur startklaar tegenover een G.55 in 9000 manuur. Daarnaast verliep de oorlog ook ietsje anders dan het Duits opperbevel had gehoopt, dus al met al ging de hele boel mooi niet door.
Zoals ik al geschreven heb, word de mijne het tweede protoype, MM 492, gevlogen door collonello Guiseppe Baylon van het Centro Sperimentale in Guidonia (allemaal volgens de bouwbeschrijving van SpecialHobby). Nu ben ik in het bezit van het boek Courage Alone en laat daar nou net die beste man niet in voorkomen, wel een maggiore Baylon. En bij het stukje over het Centro Sperimentale word niet gesproken over de G.55...
...in het hele boek trouwens weinig info over de G.55. Gelukkig heb ik nog een paar italiaanse vliegtuigen uit de RA-periode in de stapel liggen, dus dat boek komt nog wel van pas.
Succes en veel plezier allemaal!
Groeten,
Ron