Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 22:53 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Nu ik weer terug van vakantie ben én eindelijk ook de grote zolderverbouwing achter de rug is kan ik mooi een topic openen in deze GB. Ik begin met een eenvoudige kit van Hasegawa om er even lekker weer in te komen. Ik heb al bijna een drie maand niets aan modelbouw gedaan! Ik heb gekozen om een mooie Macchi C.205 van de ANR, Aeronautica Nazionale Repubblicana te maken.

De doos die ik ga gebruiken.
Afbeelding

Inhoud. Mooie scherpe details, schone sprues.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je kan twee versies maken. Ik wilde er eerst weer één maken met smoke rings maar die heb ik al in de kast staan en kies ik voor de 2e versie. Geel en donkergroen in een zogenaamde haringgraatcamouflagepatroon (mooi woord). Ik gaan niet de eerste nemen, dat wordt dan weer voor een groot gedeelte een nasiballenvliegtuig en daar staan er al genoeg van in de kast. Trouwens, iemand anders heeft die specifieke uitvoering wel eens gemaakt op Brouwers enkele jaren geleden, die is leuk om te zien.
Afbeelding

Nog een plaatje van een voorbeeld.
Afbeelding

En een paar in real life.
Afbeelding

Afbeelding

Nu kan ik weer een verhaaltje ophangen over de ANR en de andere Italiaanse luchtmachten maar dat weten we nu allemaal wel niet? Dan vertel ik iets over de cocarden. In WO I vlogen de Italianen met de cocarden zoals we die nu kennen. Het klassieke rondje met rood-wit-groen. Deze cocardes werden gebruikt tot 1926 wanneer de fascistische regering besloot om nieuwe rondjes te introduceren met drie fasces op de bovenste en onderste vleugels.
Afbeelding

En een naar voren wijzende 'fascio' op de romp.
Afbeelding

De oorsprong van dit symbool kan worden herleid tot de Romeinse tijd, toen vertegenwoordigde het symbool de keizerlijke macht. Met de val van het fascisme, in juli 1943, werd de Koninklijke Italiaanse luchtmacht gewoon opgedragen om alle fasces te bedekken met verf. Alleen het Savoy-kruis werd behouden op de fin/roer. Met de wapenstilstand, september 1943, besloot de luchtmacht in Zuid-Italië terug te keren naar de drie kleuren cocarden.

In het noorden, nog steeds onder Duitse controle, werd een nieuwe fascistische regering opgericht in oktober '43. De nieuwe luchtmacht werd Aeronautica Repubblicana (later Aeronautica Nazionale Repubblicana - ANR) genoemd. Zij koos voor een nieuwe / oude symbool op de vleugels: een kwadraatvorm met twee fasces alleen. Op de romp en het roer werd een Italiaanse vlag geplaatst. Tijdens de laatste maanden van de oorlog kregen ANR-vliegtuigen Duitse zwarte/witte kruisen op de vleugels en romp voor gemakkelijke identificatie voor de flak.
Afbeelding

Zo, dat was de intro! Ter zijner tijd een update van de bouw.

Gr.
Eelco


Laatst bijgewerkt door Eelcog op do 12 sep, 2013 13:16 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Vet Eelco! Een mooie kit denk ik. Leuk om een "zusterschip" te zien van mijn Bf109.

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2013 7:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Succes,

Fijn voor je dat JOUW zolder klaar is. Afgelopen week gepland dat de onze half juli in aanmerking komt voor een verbouwing. Dat gaat deze G/B vermoedelijk enigszins in de weg zitten :roll: ...

We zullen zien.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 mei, 2013 17:32 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Prachtig model, Eelco! Ik zet de foto op de deelnemerslijst. Eerst nog een paar uurtjes lesgeven.
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 12:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi model en benieuwd naar de bouw van deze (ligt hier ook tussen de isolatie maar met big ed van eduard... die blijkbaar bij de flaps niet zo goed zou passen)

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 jun, 2013 22:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mijn projecten van de IDF-GB zijn klaar en nu kan ik me hier meer op richten. Kitje is niet zo groot en valt lekker in elkaar. Vleugeltjes zitten aan elkaar.
Afbeelding

Het pitje valt ook in elkaar, staat hier in de primer en ondertussen al in de basiskleur.
Afbeelding

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2013 0:55 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Lukt het allemaal een beetje?

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2013 12:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Toevallig wilde ik vandaag net een update doen. Want nu mijn eigen GB afgelopen is (kom stemmen allemaal!) en mijn werkplank leeg aan het raken is ben ik gisteravond weer een stuk opgeschoten met dit mooie kitje. Het spannendste moet nog komen, dat wordt het spuitwerk.
Afbeelding

Gr.
Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2013 13:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
mooi werk tot nu toe. Ik weet niet of je voor de camo van de boxart gaat? Indien wel is het bruin met groen de onderste laag van de camouflage en zijn de grijstinten erboven geschilderd. Heb ooit de reden hiervan teruggevonden, maar kan de link nu niet direct meer vinden. Blijkbaar zouden de Italiaanse piloten hun vliegtuigen van een eigen camouflage voorzien hebben, maar moest deze door het duitse opperbevel overspoten worden naar de meer gangbare camouflages...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 aug, 2013 16:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Ik heb even zitten dubben voor welke camo ik ga. Aan de ene kant is die bruin/geel met groen eens wat anders maar aan de andere kant is dat andere schema een uitdaging...
Ben er nog niet over uit..


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement