Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 maart, 2013 18:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
Mijn bijdrage aan de groepsbouw word een Fiat G.55 en de bedoeling is om het tweede prototype (MM 492) na te bouwen. Dat is er dus wel eentje met die gezellige vlekken en ik ben benieuwd of ik dat voor elkaar ga krijgen. Een airbrush heb ik, maar de nodige ervaring nog niet, dus of dat helemaal goed gaat komen.......Daarbij moet ook de neus en de staart vervangen worden door resin-onderdelen, word al met al best een spannende klus!

Alvast wat foto's van het vliegtuig in kwestie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verhaaltje over het toestel:

Aan het begin van de oorlog had Italie nog geen jachtvliegtuigen die zich konden meten met de vijand. Grootste probleem was dat er geen geschikte motor voorhanden was. Totdat Alfa Romeo een DB601-motor in licentie mocht bouwen, waarmee ook Fiat ging experimenteren in verschillende vliegtuigen. Deze experimenten werden echter gestopt, maar Fiat kon wel verder gaan met het ontwikkelen van de motor. Dit resulteerde in de DB605, welke uiteindelijk in de Macchi MC205, de Reggiane RE2005 en de Fiat G.55 terechtkwam. De prototypes van deze drie vliegtuigen deden het goed, maar de Fiat stak er volgens de Italiaanse piloti bovenuit.
Er werden een kleine 3600 Fiat's besteld, maar omdat de produktie ervan zo anders was dan wat de Fiat-monteurs gewend waren, verliep alles nogal traag. Daarom zijn er toch meer MC205's en RE2005's gebouwd en afgeleverd aan de Regia Auronautica dan G.55's.
In februari 1943 kwam een duitse commissie op de latte machiato bij Fiat om de nieuwe vliegtuigen te evalueren. Net als de Italianen vonden ook zij de Fiat verreweg het betere vliegtuig. Maar wederom gooide het langdurige produktieproces roet in het eten, want een Bf109 stond in 5000 manuur startklaar tegenover een G.55 in 9000 manuur. Daarnaast verliep de oorlog ook ietsje anders dan het Duits opperbevel had gehoopt, dus al met al ging de hele boel mooi niet door.

Zoals ik al geschreven heb, word de mijne het tweede protoype, MM 492, gevlogen door collonello Guiseppe Baylon van het Centro Sperimentale in Guidonia (allemaal volgens de bouwbeschrijving van SpecialHobby). Nu ben ik in het bezit van het boek Courage Alone en laat daar nou net die beste man niet in voorkomen, wel een maggiore Baylon. En bij het stukje over het Centro Sperimentale word niet gesproken over de G.55... :? ...in het hele boek trouwens weinig info over de G.55. Gelukkig heb ik nog een paar italiaanse vliegtuigen uit de RA-periode in de stapel liggen, dus dat boek komt nog wel van pas.

Succes en veel plezier allemaal!

Groeten,
Ron

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Laatst bijgewerkt door erdejee op di 02 apr, 2013 19:01 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 maart, 2013 18:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Welkom Ron. Mooi dat je alle toebehoren voor de model al beschikbaar hebt. En wat een beauty van een jager! Ik zet een foto van de bouwdoos bij je naam op de deelnemerslijst.
Succes en veel bouwplezier!

vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 maart, 2013 23:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
Dankje, Jan. Overigens zat zowel het resin als het pe-spul al bij de kit, een behoorlijk complete bouwdoos dus.

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 18:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
Zo, de eerste stappen zijn gezet! Ik ben begonnen met het spuiten van diverse onderdelen in het welbekende cockpitgroen (na een primer uiteraard), in mijn geval Pale Green van Vallejo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook wat kleur op de pe-delen geverfd

Afbeelding

En toen de zaag erin gezet..... :shock:

Afbeelding

Deze kit is namelijk gebaseerd op de serie 1 van de G.55, maar het gaat om het prototype en die had een andere neus dan de produktiemodellen. Dus de neus moet eraf en vervangen worden door de bijgeleverde resin versie van het prototype. Dus ff in dr. Schumacher-modus:

Afbeelding

Afbeelding

Het lijkt erop alsof de operatie best wel geslaagd is. Als de boel aan elkaar geplakt zit, moet er nog wel een beetje plamuur aan te pas komen, maar dan heeft deze Fiat een passende neus gekregen.

Tot de volgende update!

Ciao,
Ron

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 19:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 27 maart, 2011 20:06 pm
Berichten: 751
Woonplaats: doesburg
beetje eng altijd om de zaag/mes er in te zetten, maar dit ziet er uit als goed gelukt :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 20:11 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Misschien een stomme vraag, maar wat is er nu eigenlijk zo bijzonder aan (de reden van) de andere neus en staart?
Verder kan ik me voorstellen dat zo'n verbouwing best eng is, het is wel iets definitiefs natuurlijk.

Succes verder! :brouw:

Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 22:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
De reden voor die nieuwe neus zit in de bewapening. Dit prototype had vier kanonnen in de neus zitten terwijl de productiemodellen er twee in de neus en twee in de vleugels hadden. Was inderdaad wel even spannend om de zaag erin te zetten. En de staart moet ook nog, maar dat ziet er makkelijker uit. Zal je zien dat het daar fout gaat....

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 apr, 2013 22:21 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Aha, vandaar. Bedankt voor de uitleg. :)


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 apr, 2013 12:31 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
Er is weer wat gedaan aan de Fiat, en wel de cockpit. Heel erg pietepeuterig pe-spul, wat het nodige gezucht en gesteun met zich meebracht, maar het is wel wat geworden, geloof ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoop dat het een beetje te zien is op de foto's. Er moet nog wat schilderwerk verricht worden en ik heb zelf een (soort van) richtvizier gemaakt, want dat zit er dan weer niet bij. Beetje vreemd, miniscule voetbandjes die je nooit meer gaat zien, zitten er wel bij, maar een vizier, wat je overduidelijk ziet, zit er niet bij...... :?:

Groeten,
Ron

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2013 23:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 10 dec, 2012 16:11 pm
Berichten: 88
Woonplaats: Leidschendam
Inmiddels weer een stukje verder gevorderd met de Fiat. Het officia di piloti zit erin, maar dan merk je wel dat dit geen Revell of Tamiya is, hoor. Hoezo paspennen, geleiding of wat dan ook, gewoon zelf lekker uitvogelen hoe wat waar moet. En dan is het ook nog eens resin, dus secondelijm......ik was bijna vereeuwigd met een Fiat G.55 maar dankzij een snelle reflex kon ik nog net mijn vinger uit de gevarenzone redden. Maar goed, het zit erin, moet er alleen nog een foto van maken.
Daarna de romp tegen elkaar plakken, ook natuurlijk geen passtukken ofzo. Maar die heb ik zelf maar even gemaakt van wat plastic plaat, maakt het net wat makkelijker. Vervolgens aan de slag met de vleugel en de wielbakken. Toen kwam ik erachter dat de grondverf van de Airbrushshop uit Almere blijkbaar niet hecht op resin, want ik kon de verf er als een soort sticker vanaf trekken..... :?: Afijn, toch maar erin geplakt en dan later maar in de Vallejo-grondverf sproeien. En dan wacht je de volgende verrassing: na montage van de wielbak sluiten de twee vleugelhelften niet meer lekker op elkaar aan door de wielbakken :shock: Twee mogelijkheden: de wielbak afschuren of de bovenste vleugelhelft dunner schuren. Optie 1 lijkt me niks want dat resin is al zo dun, dus optie 2 gaat het worden. Maar dat volgt later, eerst plaatjes bij deze praatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het monteren van de achtervleugeltoestanden gaat ook nog spannend worden, want zoals te zien is, schitteren paspennen en dergelijke handige hulpjes ook hier door afwezigheid. Wat je je al niet op de hals haalt voor zo'n italiaans vliegtuig..... :brouw:

Ciao,
Ron

_________________
Wie ben ik: http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=15&t=38706


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement