Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:50 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 28 apr, 2013 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik heb er sin an! En dat blijkt wel uit het feit dat ik er nóg eentje aankondig. Ook maar eens eentje van wat verder voor de tweede wereldoorlog, deze Caproni Ca101 Bommenwerper / transportvliegtuig.

Afbeelding

We hebben het hier natuurlijk alleszins "gezellig" over de Regia Aeronautica, maar het mag ook wel eens gezegd worden dat juist deze luchtmacht één van de grootste hufteracties op zijn naam heeft staan en wel het gooien van gifgasbommen op krijgers met pijl en boog en burgerbevolking in Ethiopië. Ik geloof dat ook dit toestel daar aan zijn steentje bij gedragen heeft.

Goed, kleurenschema:
Afbeelding

Ik denk dat het de bovenste wordt.

Plastic:
Afbeelding
Opbouw doet me denken aan dat andere Tsjechische merk: "Valom" .

Eenvoudige maar duidelijke bouwbeschrijving:
Afbeelding
Overigens zonder een letter over de historie van het vliegtuig! :?


Decals + correctiesetje :wink: :
Afbeelding


Het benodigde resin:
Afbeelding
Gelukkig met stermotoren uit één stuk.

Glaswerk:
Afbeelding
Met een cockpitkap uit twee helften (feest!).

Dit kitje ga ik op mijn werk bouwen, dus foto's van een uit de doos bouwverslag :D ..

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2013 18:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Eerste werk vandaag gedaan. Interieur bevat veel resin. Één stoeltje was gebroken tijdens het verwijderen van het blok (gebeurt me altijd wel :? ..), maar was goed te lijmen. Verder was het instrumenten maneel aan een enorm gietblok vast gezet. Ik heb het meeste verwijderd, maar over gelaten wat niet in de weg meer zat bij het plaatsen van het geheel.

Afbeelding

Het geheel heb ik in de romp geplaatst en ik kon toen sommige deeltjes nog uitlijnen zodat ze op de goede plek zaten ten opzichte van de cockpit opening en het schuttersgat. Dat ziet er nu goed op zijn plek uit.

Afbeelding

Ook de romp viel nog eventjes samen gezet te worden met stukjes plakband, en ik moet zeggen voor een short run kit met resin delen, lijkt het allemaal erg goed te passen.

Afbeelding

Afbeelding

Volgende keer weer alles loshalen en vloertje eruit en dan alles schilderen. In de bouwbeschrijving hebben ze het over "interior green" maar dat lijkt me geen goede optie, ik ga denk ik voor grijs.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2013 19:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
Wat een mooi model!

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2013 23:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Zonder het gifgas zouden ze het nog verloren hebben. Maar weer een originele bommenwerper, mooi aan deze gb. Je ziet hier niet de alledaagse vliegtuigen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 21:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een bijzondere kist, Nico. Hij was in 1923 nog in gebruik en kan gewoon mee in de GB hoor.
Of hij mostergasbommen heeft afgeworpen betwijfel ik echter.

vrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 21:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 196
"Zonder het gifgas zouden ze het nog verloren hebben"

Bovenstaande is onzin. Het gifgas is gebruikt om de verovering van Abessinie te versnellen.
Ondanks de toegezegde afzijdigheid van de Fransen en Britten, werden de regeringen door de publieke opinie in beide landen genoodzaakt enige vorm van actie te ondernemen tegen de Italianen. Dit resulteerde uiteindelijk in zeer slappe en nutteloze sancties. Benito Mussolini, onzeker over eventuele vergaande sancties, wilde dus haast maken. Daarnaast liet de Italiaanse schatkist een langdurige oorlog ook niet toe.

Er is voor het gebruik van het gifgas ten tijde van de campagne uit Franse en Britse politieke hoek ook nauwelijks ophef gemaakt. 1: omdat men de campagne ook zelf graag beëindigd zag, zodat de Italianen weer konden aansluiten in het Frans/Britse kamp. 2: men maakte zich niet zo druk om het gebruik van onethische middelen in dat deel van de wereld (om het netjes te verwoorden).

Over hufteracties gesproken: de Regia Aeronautica heeft uitgevoerd wat haar is opgedragen. Daar kan het wapen op zich niets aan doen. Deze hele oorlog was een vuile oorlog met misdaden aan beide kanten. Ik hoef niet uit te leggen wat de Abessiniers deden met gestrande piloten…. De Italianen konden vanwege hun meer geavanceerde strijdmacht echter grotere, in onze huidige tijd bezien, excessen begaan.

Lees eerst wat boeken over het onderwerp voordat er zomaar wat geroepen wordt.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 21:34 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Bedankt voor je verbetering. Ik had dit wel ergens gelezen hoor maar dan zal ik het misschien verkeerd begrepen hebben. Staat genoeg in den kast. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
RN.VV schreef:
Over hufteracties gesproken: de Regia Aeronautica heeft uitgevoerd wat haar is opgedragen. Daar kan het wapen op zich niets aan doen.


Ah,... wat is Italiaans voor "Wir haben es nicht gewußt"?
Voor mij is het nog steeds een hufteractie; KLAAR!

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 23:50 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
RN.VV schreef:
"Zonder het gifgas zouden ze het nog verloren hebben"

Bovenstaande is onzin. Het gifgas is gebruikt om de verovering van Abessinie te versnellen.
Ondanks de toegezegde afzijdigheid van de Fransen en Britten, werden de regeringen door de publieke opinie in beide landen genoodzaakt enige vorm van actie te ondernemen tegen de Italianen. Dit resulteerde uiteindelijk in zeer slappe en nutteloze sancties. Benito Mussolini, onzeker over eventuele vergaande sancties, wilde dus haast maken. Daarnaast liet de Italiaanse schatkist een langdurige oorlog ook niet toe.

Er is voor het gebruik van het gifgas ten tijde van de campagne uit Franse en Britse politieke hoek ook nauwelijks ophef gemaakt. 1: omdat men de campagne ook zelf graag beëindigd zag, zodat de Italianen weer konden aansluiten in het Frans/Britse kamp. 2: men maakte zich niet zo druk om het gebruik van onethische middelen in dat deel van de wereld (om het netjes te verwoorden).

Over hufteracties gesproken: de Regia Aeronautica heeft uitgevoerd wat haar is opgedragen. Daar kan het wapen op zich niets aan doen. Deze hele oorlog was een vuile oorlog met misdaden aan beide kanten. Ik hoef niet uit te leggen wat de Abessiniers deden met gestrande piloten…. De Italianen konden vanwege hun meer geavanceerde strijdmacht echter grotere, in onze huidige tijd bezien, excessen begaan.

Lees eerst wat boeken over het onderwerp voordat er zomaar wat geroepen wordt.

Groet,


Kun je dat ook wat vriendelijker en op een minder pedante toon zeggen? De toon van je berichten valt op in negatieve zin. En niet alleen bij mij.

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 23:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Volledig akkoord met Jan.
Laten we hier geen politieke discussies houden maar aan modelbouw doen.
Ik kijk uit naar de bouw van deze leuke Caproni!

Gr
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement