Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 17:32 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2013 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Als eerste maar eens een blik werpen op de kit zelf:

Afbeelding

Het gebeurt niet zo heel vaak dat ik een bouwdoosmerk niet ken, maar eerlijk gezegd had ik tot voor kort nog nooit gehoord van Flying Models. Een tsjechisch merk, en kijk je naar de inhoud:

Afbeelding
Dan krijg je toch al snel het gevoel dat de mal zijn oorsprong vindt bij dezelfde makers als Special Hobby, MPM en Classic Airframes. Ook de bouwbeschrijving (heb ik niet gefotografeerd) is van precies dezelfde opzet. Gelukkig heb ik met dit soort kits aardig wat ervaring, maar het blijft benieuwen tegen welke eventuele problemen ik aan ga lopen bij dit exemplaar, want meestal zitten er wel wat addertjes onder het gras. Maar één ding scheelt: deze heeft vooralsnog 1 vleugel 8) , en da's voor mij een uitzondering.

Afbeelding


Afbeelding
Mooi helder glaswerk, de geheel gesloten versie wordt de mijne.

Afbeelding
Wat specifieke delen voor de Spaanse versie.

Afbeelding
De nodige resin en PE delen. Stermotor met alle cilinders één voor één te monteren :? ..

Afbeelding
En de decal voor mijn specifieke versie.

Binnenkort meer over het vliegtuig zelf.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op wo 15 mei, 2013 21:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 maart, 2013 22:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Kijk, nummer 3 staat ook in de startblokken. Mooi!
Ben benieuwd hoe het gaat lopen. Zie ik het goed dat het grijze plastic wat korrelig is? Of moet ik mijn bril schoonmaken?
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2013 11:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Zo,

Eventjes zitten speuren naar informatie over deze G.50 , en dan specifiek hun rol in Spanje:

In early autumn of 1938. A number of newly G.50 was tested and delivered the first unit for operational use. The unit is stationed at the airport Campina (Ciampino) near Rome, I had a group name Sperimentale d cation (Gruppo Sperimentale to Caccija-hunting experiment group) and was appointed commander Maj. Mario Bonzano, as the Cr.32 the Spanish war. Interest in sending this type of aircraft in the war in Spain is still encouraged in 1937 when the Francoist air as Joaquim Garcia Morato (Joaquin Garcia Morato) G.50 prototype tested at the airport Gvidonja (Latina).
Twelve G.50 had arrived in January 1939 in Spain morskimputem. The unit was based in ESKALON (Escalona), a town 70 km away from Madrid. Effects are mainly consisted of patrols and escorted to the higher altitudes. Communist air forces were greatly weakened by the conflict that almost never happened. The only conflict was one fighter Polikarpov I-16, which is probably piloted by a Canadian pilot Dickinson. After that conflict, G.50 was forced landing near the river and later transferred to ESKALON. One of the causes of accidents in Spanish G.50 battlefield lies in the weakness of the landing gear. In May, the 1939th G.50 all the Spanish battlefield of the composition of the GSC are given to Spanish Air Force and served in 27 Grupo Kit (gruppo Caza-hunting group) in Seville. From 1943. moving to a service in Spanish Morocco, where they belonged to the second Miksto Regiment (Regiment Mixto-mixed regiment) and flew along with the German fighter He112B. Interestingly, the G.50 in the Spanish Air Force visited the various parties with interest the Commission for the purchase (eg, Bolivia, Sweden, Finland, Persia and Siam).


D'r zijn er dus twaalf naar toe gestuurd en eentje heeft daadwerkelijk strijd geleverd met een Polikarpov I-16 waarbij de G.50 een noodlanding heeft moeten maken. Nou, als Flying Models dus een beetje historisch correct heeft willen werken zou dat volgens de box art mijn exemplaar moeten zijn...

Ook nog wat bewegend beeld in Italiaanse dienst:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6J06WhhoEjw[/youtube]

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Laatst bijgewerkt door KitBoy op zo 31 maart, 2013 14:46 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2013 14:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
OKÉ DAN!

Ik heb gisteravond en vandaag al heel wat uren achter het internet gezeten om inzake het kleurenschema van dit toestel. Ik heb dus decals voor het exemplaar van maggiore Mario Bonzano die dit toestel heeft gevlogen in mei 1939 in Spanje. Ook berichten op internet spreken mekaar tegen. Het bericht dat ik eerder geschreven heb, heeft het over één luchtgevecht, andere berichten zeggen dat die er helemaal niet waren. Echter dat dit toestel sowieso een noodlanding heeft gemaakt (op basis van dit luchtgevecht?) bewijst in ieder geval deze foto:

Afbeelding

Het specifieke witte vlaggetje in de zwarte cirkel is teken van de leider van de unit. Het gaat dus om het toestel met de registratie 1 1. Ook een andere foto van gevonden:

Afbeelding

Hier zit het vlaggetje nog niet in de zwarte cirkel maar ook die witte band erachter geeft aan dat we te maken hebben met de aanvoerder. Het valt me ook op dat op deze foto het unitembleem een stuk kleiner is. Verder naar de foto kijkend krijg je het idee dat de bovenkant uit één egale (zandbruine) kleur bestaat. En dat is wat sommige kleurenschema's van andere merken óók aangeven, zoals deze voor dezelfde kit, maar dan 1/72 van AML:

Afbeelding

Zouden de stippen later "in the field" zijn aangebracht. Dat spreekt overigens dit artikel weer tegen:

Afbeelding
het is wat onscherp, maar met samengeknepen ogen lees ik:
"The camouflge scheme was typical of the first 45 production aircraft with green and brown blotches on a Sand background and light grey lower surfaces. "" Dit impliceert dus, dat alles toestellen in dit patroon de fabriek uitkwamen. Het kleurenschema in de kit heeft duidelijk dit artikel als basis genomen. Ik betwijfel de correctheid van deze interpretatie inmiddels flink. Ik heb meer het gevoel dat ze in zandkleur in Spanje aankamwn, en dat er in het veld uitsluitend groene stippen zijn aangebracht. Andere bouwer (en ik weet dat is niet zaligmakend) interpreteren dit vooralsnog ook zo:

Geheel zand:
Afbeelding

Of met uitsluitend groene stippen:
Afbeelding

MAARRRR!!
Sommige andere foto's impliceren ook weer wat anders:
Afbeelding
Dit zouden wel weer bruine en groene stippen kunnen zijn, en deze ook:

Afbeelding
Deze laatste foto is volgens mij van latere datum toen de toestellen helemaal aan de Spanjaarden zijn overgedragen (volgens mij is dat het Falange teken, in de zwarte cirkel).

Kortom ik neig nu naar een zankleur exemplaar met uitsluitend groene stippen.... Maar ben er nog niet helemaal uit. Ik vond ook nog deze interieur tekening:
Afbeelding
Het bekende groen, iemand op het Stormo forum bezweerde echter dat fiats in deze periode grijs van binnen waren! De bouwbeschrijving benoemt ook weer groen.

Zucht, in wat voor een kleurenwespennest heb ik me weer eens begeven :? :wink: ...

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2013 14:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
En dan zijn er nog de profieltekeningen op Wings palette:
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/352/67/0#2

LOL

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2013 15:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Vanuit de fabriek: "a base colour over which two or more colours were applied in mottle form"
Interieur: matt grey - Floors and inside of doors: dark grey


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2013 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
cupofwondering schreef:
En dan zijn er nog de profieltekeningen op Wings palette:
http://wp.scn.ru/en/ww2/f/352/67/0#2

LOL


Yep ook die had ik al bekeken, en de meeste schema's laten uitsluitend groen zien over zand, de optie waar ik tot nu toe het meeste naar neig.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2013 16:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
[quote="RN.VV"]Vanuit de fabriek: "a base colour over which two or more colours were applied in mottle form"
Interieur: matt grey - Floors and inside of doors: dark grey[/quote

Bestaat er ergens een voorbeeld?

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2013 16:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Een andere vogel heeft 'm zo gemaakt:
Afbeelding

En wordt op het Stormo forum geprezen om zijn goede kleurenkeuze "iallo mimetico 1, verde mimetico 1 and marrone mimetico 1 "....

We speuren nog even lekker door :mrgreen: .

Deze meneer heeft overigens wel een grijs interieur gekozen voor zijn Fiat, zo zag ik op een andere foto.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 maart, 2013 19:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 200
Geen kleurenfoto-voorbeeld, slechts documentatie.
Het model hiervoor gepresenteerd is juist: (je hebt wel Italiaans spelfoutje gemaakt :D )

Logisch Kleurenenschema "Schema mimetico a reticolo" van 14 maart 1938.
Dit is het kleurenschema voordat men op 16 maart 1939 overging op geheel Verde Oliva Scuro.
Giallo Mimetico
Bruno Mimetico
Verde Mimetico
-
Grigio Mimetico

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement