Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
De fase is aangekomen waarop je zegt "het begint écht ergens op te lijken":

Afbeelding
Deze allereerste Spaanse Fiat' G50s hadden nog geen wielkappen, wel een intrekbaar landingsgestel.


Eveneens de cockpitkap proef gepast en achteraan zal er wel wat houtlijm bij aan de pas moeten komen, maar ik voorzag in eerste instantie grotere problemen:
Afbeelding

Volgende stap is de cockpitkap mooi pas maken en dan verven! Maar helaas, ik moet een paar weekjes op de Italeri set wachten. Eerst met iets anders beginnen.... Italiaan !?

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 21:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
KitBoy schreef:
Eerst met iets anders beginnen.... Italiaan !?

Groetjes, Nico


Jaaaa!

Ziet er goed uit man!
Over de canopy; doe je de spijltjes voor of na het vastlijmen?
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Altijd erna.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Mijn net nieuw aangeschafte boek besteedt ook nog wat aandacht aan de Fiat G.50 in Spaanse dienst. Om te beginnen deze foto's:

Afbeelding
Dit zou in feite "mijn"toestel moeten zijn, in de zin dat de schuine witte band er op zit van de aanvoerder. Hierbij is nog sprake van het kleinere wapenembleem en ook op de zwarte cirkel zit nog niet het pijl embleem.

Afbeelding
Hier wordt zowaar het grotere wapenembleem er op geverfd. Tevens krijgen we een wat mooier beeld rondom de cockpit. Mooi duidelijk is de rand achter de schuifkap, die is vrij prominent terwijl ik eerst dacht dat de bouwdoosfabrikant dit schromelijk had overdreven. Verder ook een aardige indruk van de soort van driehoekvorm beugel achter het hoofd van de piloot. Hier zitten middenin rondom ook nog stangetjes, die heeft de bouwdoosfabrikant vergeten, kan ik prima zelf doen.

EN DAN!

Ook nog twee kleurenschema's van deze G.50:
Afbeelding

Afbeelding

Hier dus weer de optie groene "mottling" over zandkleur.
In mijn kersverse boek "Regia Aeronautica" staat het één en ander geschreven over de periode Spanje en de Italiaanse vliegtuigen. Tijdens de Spaanse camapgne begonnen de Italianen te experimenteren met camouflage patronen. De meeste werden op unit niveau aangebracht (meeste Italiaanse toestellen waren bij aankosmt niet gecamoufleerd, bijvoorbeeld de geheel alu. gekleurde Fiat CR32's). op basis van deze experimenten werden wel officiële richtlijnen opgezet zoals het door de DGCA uitgegeven "Schema Mimetico a Retilico" van 1937 wat vrij verteld camouflagenet schema is. Echter tijdens het Spaanse conflict werden op unitniveau de vliegtuigen vaak per seizoen aangepast. Dus concludeer ik hier zelf een beetje het volgende uit: de Fiat G50's zouden inderdaad wel eens met een geheel zandgele bovenkant aangekomen kunnen zijn, zoals op dit voorbeeld is te zien (en wat eveneens doet denken aan de eerste foto die ik heb geplaatst op blz. 2):

Afbeelding

Ik stel me zo voor dat al vrij snel groene vlekken aangebracht zijn. En dan kan ik me voorstellen dat nog weer later er ook bruine stippen (hoog zomer, wanneer het daar best een dorre boel kan zijn in Spanje). zijn aangebracht. Eveneens is er tussendoor flink gestoeid met unitembelemen en dergelijke. Allemaal specul;atie, ik was er niet bij natuurlijk.

Voor mezelf: ik wil de situatie weergeven dat deze toestellen daadwerkelijk nog hebben gevochten met Italiaanse vliegers en dat was in maart 1938. Ik ga er vanuit dat ze in deze tijd alleen de groene "mottling" hadden, dus dat gaat het worden. Mijn besluit staat vast; BASTA!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 0:43 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
BENE, BENE!
Echt interessant om je informatie en je redenering te volgen. Ik steun je in je keuze!

Gr
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 10:38 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Moest jij trouwens nog de cilinders bijvijlen om de motor in de cowling te laten passen, Nico?
Dat moet ik bij de Romeo namelijk wel... :roll:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Danny,

Dat ken ik wel van dit soort kits, en heb ik ook wel eens moeten doen. Echter, bij deze kit zat de motor er als gegoten in; perfect! Ben benieuwd of dit bij de Breda ook zo zal gaan. Heb jij nog wel de stoterstangen aangebracht. Deze zitten er zo overduidelijk op en worden in de bouwbeschrijving niet benoemd. Eveneens bij de Breda hetzelfde verhaal.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 17:46 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
De stoterstangen zitten er nog niet op, maar die komen er nog wel op. Ik ben bij de Romeo tijdens een dryfit er achter gekomen dat de motoren niet in de cowlings passen.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 18:00 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat leuk om te lezen over die kleuren. In hetzelfde, onvolprezen boek over de R.A. vond ik ook een verklaring waarom sommige toestellen heel veel groene blotches hadden en anderen weinig; in gebieden met veel vegetatie of weinig vegetatie pasten de units de camouflage aan. Bruin is een nazomer-/herfstkleur. In 1941 stapte men af van de seizoenscamo omdat dat te duur werd. Omdat de campagnes in Spanje en Afrika tegelijk plaatsvonden raakte men door het budget heen.

Het boek bevat illustraties van bijna alle typen camo. Helaas ontbreekt het schema dat ik ga gebruiken: Balkan 1941 winterschema: heldergroen met donkergroene blotches. Maar daar kom ik wel uit.

En had ik al gezegd dat het een uitstekend boek is? Ik lees nu meer dan dat ik bouw.... Het is zo goed geschreven.

Met de cilinders heb ik hetzelfde probleem.Maar bijvijlen is geen optie omdat bij mij de cilindervattingen dan verdwijnen. Nu heb ik dat opgelost door simpel plamuren. Niet verder vertellen....

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 apr, 2013 10:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
cupofwondering schreef:

En had ik al gezegd dat het een uitstekend boek is? Ik lees nu meer dan dat ik bouw.... Het is zo goed geschreven.

VrGr
Jan


Herkenbaar, maar ik heb 'm inmiddels uit, dus kan weer meer bouwen. Eerst maar eens een weekendje met het gezin op stap. De Italeri verfset is ook binnen, maar die bewaar ik voor de Breda, de Fiat staat al gedeeltelijk in de Humbrol verf (HB 94 boven en HB 140 onderkant).

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement