Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 23:42 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 21:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
KitBoy schreef:
Die wil ik ook wel ;-)

Heb je nog meer?

Nico


cupofwondering schreef:
@David, dank voor de mooie foto. Ik ga de gun loshalen en terugschuiven, zodat je maar een klein stuk van de loop ziet.
@ Barry: heel graag! Ik zoek hier al een tijdje naar.

vrGr
Jan


Als jullie dan je mailadres even pb-en dan mail ik het bestand naar jullie.

Ik heb nog veel meer Nico, ik weet niet wat je precies zoekt.
Italiaans spul heb ik niet zoveel.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2013 14:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Na lang zoeken naar de kleuren zoals die in juli 1941 door de Regia werden voorgeschreven aan de vliegtuigfabrikanten kon ik gisteren in de modelbouwwinkel in Utrecht de goede kleuren vinden. Ik heb het befaamde boek over de R.A. als referentie gebruikt.

Voor de bovenkanten wordt het Verde Oliva Oscuro / Flat Green van Valejo Model Color (70968)
De vlekken worden Dark Green van Tamya (XF-61)
De onderkanten worden Gris Azul Claro /Blue Grey Pale van Valejo Model Color (70905)
Het landingsgestel wordt Avane / Light Brown
Het interieur is Pale green (Humbrol 120), maar dat had mat grijs moeten zijn terwijl deuren. luiken en vloeren donkergrijs hadden gemoeten. Omdat dat deel al in elkaar zit kan ik dat niet meer veranderen.
De positie van de mitrailleur in de buik heb ik aangepast n.a.v. de foto's hiervoor.

Afbeelding

Omdat ik twijfelde aan de juiste kleur groen had ik ook nog een flesje Verde Claro meegenomen. Beide kleuren even getest op de vleugel. Conclusie: die kleur valt te licht uit. Een avond bezig geweest met het glaswerk. De rugkoepel is een crime, met al die gebogen raamstijlen. Het afplakken vroeg uren en met het resultaat ben ik niet tevreden: de verf bleef aan de tape zitten bij het verwijderen. Hopelijk brengen de cocktailprikkers soelaas. Eigenlijk gaat het hier om een binnen- en een buitenkoepel. Het geheel werd bij gevaar handmatig omhoog gedraaid. Daarna werd de de koepel met de hand (!) bediend. Dat laatste gold ook voor de neuskoepel die uit langwerpige raampjes bestaat.

Afbeelding

Er zitten flinke uitlaten bij, die aan de cowlings en de onderkant van de vleugels worden bevestigd. Ik heb ze even uitgeboord:

Afbeelding

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2013 17:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Ik heb voor de Caproni volgende kleuren gekozen:
Humbrol 120 (licht groen), 117 (donker groen) en 140 (grijs).

Als ik me niet vergis, is de camo van de Fiat en de Caproni ongeveer hetzelfde.

Gr
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 mei, 2013 22:01 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Ja dat klopt. Die tinten ontlopen elkaar niet veel. En een geruststellende gedachte is dat tientallen fabrikanten die verf leverden dus enig verschil zal er wel geweest zijn.

Inmiddels is de romp dicht. De rugkoepel is vastgezet met houtlijm. De neuskoepel is geverfd maar raamstijlen moet ik nog afwerken:

Afbeelding

En hieronder het gewraakte neusgedeelte. De neuskoepel zit op zijn plaats. In de neus zitten 10 raampjes waarvan je de stijlen bijna niet ziet. Ik ben de hele avond bezig geweest met afplakken....

Afbeelding

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 16:56 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Schuurvlak afgetaped om verlies van details te voorkomen. Daarna geplamuurd:

Afbeelding

Laten driogen en daarna gladgeschuurd:

Afbeelding

Vervolgens een dun laagje verf op de geplamuurde en geschuurde naden om te kijken of het hoogteverschil echt weg is. Nee dus. Verder schuren. De neus zit na een eerste verfbeurt er inmiddels aan, maar dat vraagt ook schuurwerk want hij is dikker dan de romp waar hij aan moet.

Omdat er een fraaie standaard bij dit model zit lijm ik de wielen ingetrokken. De Cicogna had geen wieldeuren. De staartvlakken vast aangebracht, omdat dat goed droog moet zijn voor ik stabilo's en stangen kan aanbrengen:

Afbeelding

ik twijfel nog over de kleur van de uitlaten. Volgens meneeer Italeri moeten die zilverkleurig, maar bij de Canguru zag ik een donkere roestkleur. Heeft iemand een tip?

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 19:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4289
Woonplaats: Bovensmilde
Oorspronkelijke kleur al van Italeri zijn geweest, roestkleur na gebruik van de motor lijkt mij.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Ik zou ook voor de roestkleur gaan.

Aangezien jij je modellen vaak verweert, lijk me splinternieuwe uitlaten niet echt mooi hierbij.

Cheerz :brouw:

Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 21:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 feb, 2007 15:59 pm
Berichten: 3111
Woonplaats: venlo
Tenzij je een gloednieuwe kist maakt dat nog nooit gevlogen heeft zou zilverkleur wel kunnen denk ik,
maar een roestkleur komt wel meer natuurlijk over.

Mn tweede bijdrage aan deze GB is in bestelling ,het wordt de S.79 Sparviero van italeri .

Henny

_________________
Modelbouwen is geen hobby, het is een verslaving


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 21:57 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Dank mannen. Ik neem de kleur over die Henny ook gebruikt heeft bij zijn Skippy.
@Henny, aan die bestelling ga je plezier beleven!
VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2013 22:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
De laatste dagen heb ik steeds kleine klussen gedaan, waarna ik de zaak moest laten drogen. Eerst heb ik zijn snufferd maar eens aangepakt. Met plamuur de sinkmarks opgevuld en geschuurd. Toen maakte ik een domme fout. Ik had de helften van de glazen neus met houtlijm aan elkaar gezet i.v.m. de vele raampjes. Daarna afgeplakt en geschilderd. Omdat ik bang was dat de houtlijm niet zou houden heb ik twee druppel gewone lijm in de neus gedaan. Na het verwijderen van de tape bleek de lijm het voorste raam te hebben aangetast. Dom dom dom! Even overwoog ik hem te dumpen. Maar dat is ook weer zonde. Hier kan ik niets meer aan doen. Een andere fout: mij is ontgaan dat de bevestigingsring van de koepel te zien is door de voorramen. Die had ik grijs moeten maken. Nu is dat te laat. De vleugels pasten perfect. Toch de kleine naadjes maar gevuld met houtlijm.

Afbeelding

De stijlen van de canopy heb ik in vier rondes geverfd na getaped te hebben. Met de cocktailprikker alles recht gemaakt. Vandaag met houtlijm bevestigd, maar ik moet dat nog afwerken. De canopy is iets te hoog bij de aansluiting op de romp. En dan die rare radiomast, of wat het ook mag zijn... Daarna op lastige plekken vast wat groen aangebracht zodat ik straks achter elkaar door kan verven. Probleem met deze Valejo-acrylverf is dat het heel snel droogt en dat je dus snel moet werken. Meteen ook maar de gewichtjes op de vleugelkleppen gelijmd.

Afbeelding

En nu komt het probleem/tegenvaller waarvoor ik jullie advies wil vragen. Zie de omcirkelde delen: de romphelften zijn hol in de lengte. Ondanks zorgvuldig plamuren krijg ik dat niet gelijk. Nog meer plamuur laat alle details verloren gaan. Is meerdere verflagen een optie? Bestaat er een vloeibare plamuur die ik erop kan kwasten? De vliegers hebben inmiddels een Marokkanenkraagje gekregen. Het glas is helder, dus je kunt ze goed zien.

Afbeelding

Daarna het hele model afgeplakt en zijn eerste laagje Blue grey pale gegeven. Het dekt al aardig. De uitlaten zijn roestbruin gemaakt (Humbrol 113). Let op het bruine landingsgestel (specificatie 1939). Moet ik nog afwerken. Opvallend is ook dat het groen relatief ver aan de onderkant van de vleugels doorloopt. Dat wijst erop dat deze jongen al actief was in Spanje. Later wijzigde men dat door de groene rand aan de onderkant minder breed te maken.

Afbeelding

Kortom: er is nog een hoop werk aan de winkel. Het is natuurlijk wel een 40 jaar oude kit....

VrGr
Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement