Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 16:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 17:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Ooit in een heel ver verleden (30+ jaar geleden denk ik :? ) een tabletop landschap gemaakt voor fantasy wargaming, die is lang onafgemaakt op zolder blijven liggen en later heb ik daar een WW2 1:72 scenario van gemaakt. Dat topic, eveneens lang, lang geleden, vind je hier: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 29&t=24432

Nu heb ik er een hele tijd uitgelegen met fanatiek modelbouwen, de bedoeling is/was als eerste verder te gaan met de Soleil Royale, na een grondige inventarisatie bleek dat het juiste hout om door te gaan waar ik moet doorgaan op is. In de buurt geen winkel die het juiste hout wel heeft.....Dus dat wordt toch even later beginnen dan ik wil. Voor 2 latjes 3x3mm een hoop kilometers maken schiet niet op. Dus dat wordt wachten op een beurs, Goes haal ik niet dus dat wordt waarschijnlijk dan de modelbouwbeurs in het Autotron.

Maar goed, ik heb ook de zolder opgeruimd en daar kwamen wat paketten naar beneden die ik kwijt wil (zie aangeboden) maar ook een hele stapel 1:72 die ik in de loop van de jaren wel ben blijven verzamelen. Een tijd lang in Rijswijk gewerkt en dan wilde ik nog weleens binnenlopen bij Wapstad om wat te snuffelen en scoren en wonende in Tilburg ook regelmatig bij Arrow binnen. Beidde zaken bestaan helaas niet meer, maar zo her en der kwam je ook elders nog weleens wat tegen.

Dat bleek bij elkaar behoorlijk veel te zijn in de loop der jaren. Teveel om op 1 dio kwijt te raken. Hmmmmmmmm, kriebelt toch wel om er iets mee te doen, en 1:72 vind ik gewoon erg leuk om te prutsen met die mm onderdeeltjes. Dus wat hebben we allemaal nog liggen? Nog een paar bussen pur van de verbouwing, 2 pakken gips, behanglijm en blijkbaar nog wat oud strooisel, zand, grit, baksteentjes. Misschien wel genoeg voor een uitbreiding. Alleen een nieuw plaatje triplex 1,20 bij 60 gehaald en 4 balkjes om doorzakken te voorkomen en de 2 delen netjes aan te laten sluiten op elkaar.

Overzichtje van een deel van de kits, ligt nog meer op zolder, nog 5 tanks, Shermans, Panthers, Tiger I, wat 1:72 vliegtuigjes, geschut en ruines. Die komen later wel. Op het oude deel was het altijd de bedoeling ook een treintunnel te maken, dat is er toen niet van gekomen maar na wat speurwerk 1:72 treinen gevonden. Hobby Boss Kriegslokomotief, 3 platte wagons en 1 meter 1:72 rails. Dat gaat dus ook allemaal verwerkt worden.

De rivier was gemaakt van een of andere gelachtige substantie, die was na al die jaren nog wel flexibel, maar stoffig en met de uitbreiding moet er nieuw water komen. Dat wil ik deze keer gaan doen/proberen met resin en water effecten, een waterval tussen beidde platen is onderdeel van de planning en 1 op 1 de rivier aansluiten of wellicht iets van een lage dam. 1 brug en een kleine spoorbrug moeten de aansluiting van de 2 delen op elkaar compleet maken.

Deel van de pakketen die op zolder lagen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Die heb ik de afgelopen 2 weken in elkaar zitten prutsen en in totaal hebben we nu het volgende (en daar komt dus nog meer bij :? :o :shock: )


Afbeelding

Afbeelding


De "oude" Churchill bruggenligger (de inspiratie voor het idee van een "River Crossing" ) en daarachter de nieuwe:


Afbeelding


Het "oude" deel


Afbeelding

Afbeelding


En dan nu het brouwverslag van het nieuwe deel:

Plaatje purren en drogen zonder dat alle pur eraf druipt :mrgreen: :mrgreen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Grof in vorm gezaagd met een los ijzerzaagblad, viel me op dat er tussen de merken pur veel verschil is, de een is veel "fijner" dan de ander welke opdroogt met grote airpockets.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ja en nee, ik wil geen al te vlak, makkelijk landschap maken waarop je makkelijk alles kwijt kan, niet alle voertuigen hoeven er ook altijd op, kunnen we altijd een beetje spelen en varieeren. Reden is dat men destijds ook niet altijd het ideale terrein voor het uitzoeken had. Er komt een kapotte brug over de rivier waarvan alleen de uiteindes nog intact zijn en die de Churchill bruggenlegger moet overbruggen.


Als eerste heb ik er een laag behangplak opgesmeerd om een goede hechting te hebben en eventueel doorlekken van gips/water te voorkomen. Eerste laag gips (over van de verbouwing gewoon Knauf superfiller) om de grootste airpockets op te vullen


Afbeelding

Afbeelding


Drogen, smeren, drogen, smeren, drogen, smeren :mrgreen:


Afbeelding

Afbeelding


Owja, we wilden een spoortunnel, hmmmmm hoe doen we dat dan!?

Men duikt de garage in opzoek naar een stuk pijp, in dit geval vonden we een perfecte maat regenpijp 8cm doorsnede, vijl wat tanden op het uiteinde, et voila men heeft een TBM
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Komende tijdnog wat meer gips opsmeren om de zijkanten gladder te trekken, dan moeten we opzoek naar wat stenen voor de rivier, in de wanden, rotsen boetseren en zorgen dat de aansluiting van de 2 platen netjes is voor we de brug kunnen inmeten en fabriceren. Dan komen van het weekend hopelijk de 1:72 rails binnen en kunnen we bekijken en bedenken hoe we de tunnel inrichten. Ik denk momenteel aan het uitschuifbaar maken van de tunnel en eventueel zelfs led verlichting er in. Puur om ook de trein te kunnen zien, die zie je weliswaar gedeeltelijk tussen de twee platen, maar als je ook het deel in de tunnel kunt zien lijkt me wel leuk.

Dan natuurlijk ook nog alle modelletjes van wat drab en weathering voorzien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2023 19:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Afgelopen dagen nog wat meer gesmeerd her en der, een spoortunnel gefabriekt (was een probeersel of het lukte, en dat deed het in een keer, foto's maak ik van de 2e tunnel)

Beetje met de opzet aan het spelen, hoe, wat, waar en verder.

Plek van de kapotte brug waar de Churchill bruggenlegger zijn werk mag doen even grofjes opgezet.

Afbeelding


De houtjes onder op de plek waar een brug komt tussen de twee delen van het diorama.

Om het water straks op elkaar aan te laten sluiten, een kleine vertakking vanaf het linker oude deel naar het nieuwe deel, de ruine wordt de ruine van een oude watermolen.


Afbeelding

Tussen de twee bergen van de 2 delen komt een waterval die onder de brug door in de rivier stroomt.

Afbeelding

De probeer tunnel die in een keer gelukt is :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hier had ik een klein spoorbruggetje gepland, maar vanwege de totale hoogte van de kriegslokomotief + de rails heb ik alle hoogte hard nodig en komt de rails gewoon op de grondplaten te liggen.


Afbeelding

Dan was ik vandaag in de buurt van Maastricht dus even bij Shamrock binnengelopen en later op de middag in Aken bij Hünerbein binnengeweest. Bij die laatste viel hhet aanbod plastic wat tegen maar toch nog een leuk setje van Academy en een Revel Mustang gescoord :)

Als ik in de treinbouw zat liep ik daar nu nog te watertanden, wat een geweldige winkel zeg, wat mij betreft een ritje Aken waard alleen al om de hele dag rond te kijken :D

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2023 11:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 dec, 2022 11:12 am
Berichten: 220
Mega dio... respect, gewoon omdat je met 1/72 werkt, niks voor mij.
Ik blijf volgen
Mvg davy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2023 15:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Thanks Davy,

1:72 heeft gewoon iets, ik weet niet wat het is, maar ik heb meer lol met 1:72 bouwen dan grotere schalen in militair thema.


Ok, 4 dagen geen carnaval vieren maar wel lekker brouwen. Als je dan ietwat van een productielijntje opzet en bouwen en schilderen afwisselt kun je behoorlijk productief zijn :D :D Alleen ben je dan af en toe zo diep in het bouwen dat je tijd en foto's weleens vergeet :D


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


yep, foutje :wink:

Afbeelding

Afbeelding


De BR 52 Kriegslokomotiv van Hobby Boss


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De wagons zijn van Modelcollect

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Ik had nog 2 Dragon Panthers liggen met diecast metalen hull, ik had er al eens eerder een gebouwd, volgens mij ook een G !?, maar de 2 kits die er nog lagen zijn toch significant anders waar het de koepel betreft. Veel eenvoudiger en niet echt mooi of getrouw. Bovenaan het stompje wat de loop moet voorstellen!? :roll: :roll: Gellukig heb ik nog een 1:72 parts box en daar vond ik nog 2 lopen in :D :D Dus maar een beetje creatief brouwen en prutsen :D

Hier de eerste Dragon Panther die ik jaren geleden gebouwd heb met het stumpje van de andere 2 kits ter vergelijking:


Afbeelding

De oude en nieuwe lopen

Afbeelding

En aangepast en gemonteerd

Afbeelding


En dan de rest van het Duitse materieel gebouwd en wachtend op een klodder verf :wink: :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb, 2023 19:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 dec, 2022 11:12 am
Berichten: 220
Je houd er wel de vaart in, goed bezig


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb, 2023 14:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Nu begint het pass :mrgreen: 1:72 zit snel genoeg netjes in elkaar, maar na de basiskleuren!? Bandjes zwart maken, heel veel bandjes en dan washen en weatheren...........Den k niet dat het vanaf nu zo'n vaart gaat nemen :mrgreen: :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 feb, 2023 14:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 jan, 2023 16:36 pm
Berichten: 12
Hoi Pepijn,

Gaaf wordt dit. Ik vind met name de locomotief met wagons mooi geworden.

En inderdaad, zoals gezegd, respect dat je dit in 1:72 doet. Ook niets voor mij. Net iets te klein :wink:

Benieuwd naar het vervolg.


Marko


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2023 2:07 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Thanks, 1:72 is een uitdaging en er is maar 1 ding waar ik een echt grondige hekel aan heb bij 1:72

Afbeelding


Dit is echt de hel :mrgreen: :brouw: :twisted: losse tracks in 1:72 dat haalt echt het bloed onder m'n nagels vandaan :evil:


Affijn de schade na een weekendje brouwen, ik heb alle Axis voertuigen in DunkelGelb of German grey gespoten als basis en alle geallieerde voertuigen in USAF Olive drab (alles van Vallejo). Wheateren is niet iets wat ik heel vaak doe en erg goed in ben, maar ik had een plan.

Alles eerst in een ruim Sepia wash sopje gezet en daarna, drybrushen wil ik het niet noemen, maar hetzelfde principe met wat meer verf.

De geallieerde voertuigen: Vallejo Model air 71.016 USAF Olive Drab, Game wash 73.200 Sepia Sahde en de "drybrush" 70.894 Camo olive green. Canvas 70.873 US field drab met een "drybrush" 70.894 Flat brown, bandjes en stuurtjes en pookknoppen en Micky Mouse camo Nato zwart.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Op de Axis voertuigen heb ik wat geexperimenteerd met Vallejo thick Mud, 1e keer dat ik iets van weathering materiaal gebruik, en werkt toch wel erg fijn met goed resultaat al zeg ik het zelf :) Dit lopen we nog een keer na en gaan we dan ook nog doen op alle geallieerde voertuigen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dan had ik nog een Jagdpanther liggen en daar wilde ik eens wat ander mee doen wat camo betreft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat vinden jullie zover van de look van de voertuigen? Even los van details zoals de Ma Deuces, koplampen, stoelen, tracks van de Bren carrier & halftracks e.d wat allemaal nog gedaan moet worden?

Persoonlijk denk ik niet dat ik naast modder toevoegen veel meer moet proberen te doen. Het is 1:72 en de foto's zijn close up genomen. M.i. zijn ze "groen" genoeg, "stoffig/vies" genoeg en naast de details aanstippen en decals plakken, meer proberen niet veel meer toevoegt!? Canvas kleur klopt van geen kanten, maar ziet er anderzijds toch wel goed uit!? Kan ik het verkopen als een levering bestemd voor Afrika naar Europa gegaan per ongeluk :roll: :wink: ?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb, 2023 10:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 dec, 2022 11:12 am
Berichten: 220
Ik vind het fascinerend wat je tot nu toe gedaan hebt. Die mannier van "wheateren" is nieuw voor mij maar ziet er wel leuk uit. Soms is het moeilijk om de juiste kleur te vinden voor iets, maar ik vind, goh het blijft een hobby.
En ja, losse of zelfs vaste track vind ik ook altijd een merde, zelfs bij 1/35.
Doe zo verder, goed bezig
Mvg davy


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 maart, 2023 16:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 18 feb, 2007 2:55 am
Berichten: 213
Het plastic en de verf moeten even aan de kant in verband met een verjaardag :brouw: maar we kunnen gewoon door met het dio zelf. Eerste ingang van de spoortunnel, brug fundering gemaakt, nog wat met hout geklooit :wink: gips gegoten en rotswanden plakken. De twee delen waren even getrouwd met elkaar maar inmiddels ook al weer gescheiden, ging sneller dan married att first sight :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink: :wink: :wink: :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement