Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2022 13:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
We zijn ondertussen alweer een tijdje bezig met het volgende diorama.

Ik had al een tijdje in mijn hoofd om een diorama met de beruchte Porsche 911 van de Rijkspolitie te maken. Waarom vraag je je af, nou dit blijft een jongensdroom. Helaas zie je ze niet meer rondrijden op de snelweg.

Maar het moet een eenvoudig diorama worden.
Het word een stukje snelweg met 2 banen. Op de rechterbaan rijd een Citroën 2CV, die ik al eerder had gemaakt. En deze 2CV word ingehaald door de Porsche met werkend blauw zwaailicht.

Ik was 2 jaar geleden al begonnen met de Citroën. Deze staat ook al klaar (nog geen foto's van het eindresultaat) hieronder een paar foto's hoe deze is geworden. Inmiddels zit de vrouw ook al achter het stuur. Zoals jullie gewend zijn van mij ook met werkende verlichting voor het "wauw" effect van de diorama.

photo 559194
photo 559196

Voor de Porsche heb ik een oude Revell doos van de 911 targa gekocht via marktplaats, niet wetende dat Revell inmiddels een heroplage heeft uitgebracht. Misschien ga ik die ook nog aankopen voor een volgend project van deze iconische auto. Ben ook aan het boek "baas van de snelweg" gekomen via marktplaats. Hierin veel informatie en foto materiaal om de Porsche na te bouwen.

photo 559195

Het mooie van onze hobby is dat we tegenwoordig gebruik kunnen maken van de 3d printer.
Deze gebruik ik ook veelvuldig om items te printen die niet te koop zijn.
Hieronder wat aanpassingen met aangekochte en 3d geprinte onderdelen.

photo 559197
photo 559198

Het dashbord is inmiddels zo goed als klaar en de body in de grondlaag gespoten.
De binnenkant ook opgebouwd.

photo 559207
photo 559206
photo 559204
photo 559205
photo 559209

Na de grondlaag heb ik de de body voorzien van een laagje fluroriserende oranje op de plekken waar dit aangebracht moet worden.
Deze plekken daarna afgeplakt en de rest van de body wit gemaakt. Daarna tape verwijderd.
De bumpers heb ik apart gespoten en geverfd.

photo 559199
photo 559200
photo 559208
photo 559210
photo 559211
photo 559213
photo 559214

Even de body voorzien van de bumpers voor het geheel.

photo 559215
photo 559216

Omdat er geen politie figuren te krijgen zijn. Heb ik deze via de bekende downloadsites opgezocht en uit diversen onderdelen tot 1 gemaakt. De hoofden horen namelijk niet bij de lichamen.
Dit is een hoop gedoe geweest om alles in de juiste schaal en verhouding te printen. Hieronder de proef zit in de auto. Naar mij gevoel niks meer aan doen en nu nog de armen printen.

photo 559203
photo 559202

Het is geen gemakkelijk project. Zeker niet de striping van de Porsche in de bekende kleuren. En er zitten ook wel wat kleine schoonheidsfoutjes in. Maar ben wel tevreden over het resultaat.
Uiteraard moet de tekst "Rijkspolitie" nog op de neus en de grote cijfers op de motorkap voor het wagennummer.

Tot de volgende update.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 jun, 2022 15:00 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Gaaf, ik kom uit de buurt van Driebergen waar de KLPD zat met die witte muizen. Vaak gingen wij rond 1500 uur kijken want dan was het blijkbaar wisseling van de wacht en scheurde de Porsches via de S route de A12 op richting Arnhem. Volgens mij wisten die gasten dat ze publiek hadden en dat ze daarom net wat vlotter de oprit opvlogen. Wij vonden dat als 12 jarigen natuurlijk bloedgaaf

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 jun, 2022 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Leuk project. :brouw:

Die CV is een redelijke roestbak aan de verwering te zien. :D
Wellicht staat dat in verband met het thema van dit project?

Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jun, 2022 13:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1384
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Supervet, inderdaad jongensdroom (zowel 2CV, maar goed als) Porsche 911. Enige reden dat ik kon begrijpen dat jongens om mij heen ooit "politie" wilden worden.

Groetjes en succes!!

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2022 12:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
@no leaf clover: Valt toch wel mee,het is oppervlakkige roest :lol:

Iedereen bedankt voor de complimenten.

Het is nu te warm op zolder om verder te gaan. En ik heb een hele drukke agenda op mijn werk tot de zomervakantie. Iedereen wil zijn auto nog laten repareren en de storingen vliegen ook om me oren. Dus even op een laag pitje moeten zetten. Maar alles ligt klaar dus kan zomaar weer een paar uurtjes eraan werken als het kan.

Je ziet vanzelf de foto's weer voorbij komen.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2022 12:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Hey Jeroen,

Valt zeker mee die 2CV. :mrgreen:
Voor mij zou een civiel voertuig bouwen een enorme uitdaging zijn.
Vind het dashboard bij de Porsche goed gelukt.
Waar ik altijd benieuwd naar ben: de instrumentvensters, zijn dat decals? Ze zien er zo strak uit.

Ben benieuwd naar de verdere vorderingen.

Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2022 18:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Zo daar zijn we weer met een update van dit project. Tussen de drukke werkzaamheden heb ik niet stil gezeten.
De Porsche is klaar en we gaan nu beginnen aan het diorama. En er moesten wat onderdelen 3d geprint worden. Met mijn Anycubic 3d printer had ik steeds grote problemen en hij was te klein.
Heb een Elegoo Saturn 2 aangekocht. Deze had wat levertijd problemen. Maar inmiddels druk aan het printen geweest en tot op heden nog altijd zeer goede resultaten. Ik vind het een top printer.

Om even terug te komen op de vraag van Bas, de instrumenten zijn inderdaad decals. Daaroverheen leg ik een druppel still water van vallejo. Zo lijkt het of het echte instrumenten zijn achter glas.

Nou hierbij hoe de Porsche er nu bijstaat.
Uiteraard zie ook ik nog wel wat verbeterpunten. En dan met name het spuitwerk, dat mag nog wel iets strakker. Het was wel de eerste auto waarbij ik dingen heb moeten afplakken enz.
Dus ben eigenlijk zeer tevreden over het resultaat. En het is geen show auto maar komt keurig op een diorama te staan.

Zelf Decals gemaakt. Eerst op gewoon papier geprint om te passen en te meten.
photo 565901

photo 565902

De figuren geschilderd. Let op hier zijn ze nog nat en de gezichten nog niet gedaan. Inmiddels zijn ze mat.
photo 565900

De juiste velgen gevonden op google. En deze zelf 3d geprint
photo 565911

En het resultaat nadat alles in elkaar is gezet.
photo 565907

photo 565904

photo 565905

photo 565903

photo 565906


Hier een opzet voor de snelweg diorama
photo 565908

photo 565909

Zo op naar het volgende.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 okt, 2022 18:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Mooie Porsche. :brouw:

Gaat lekker volgens mij. Volgmodus nog steeds aan. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 dec, 2022 21:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Het heeft even geduurd maar dit diorama is klaar.

Ik heb het heel eenvoudig gehouden zodat de focus op de Porsche gericht is.

Heb niet veel meer toe te voegen, het was erg leuk om dit zo op deze manier te bouwen of aan te passen.
Dan hieronder maar de eindfoto's en het filmpje met licht en geluid.

photo 570523
photo 570524
photo 570525
photo 570526
photo 570527
photo 570529

Zet je geluid wat harder, dit valt een beetje weg.


Hopelijk vinden jullie het leuk. Uiteraard zie ik nog wel wat verbeterpunten maar die neem ik weer mee bij het volgende project, waar ik ook alweer mee bezig ben. Daarover binnenkort weer meer.

Fijne dagen gewenst,

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2022 18:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 07 jul, 2019 8:01 am
Berichten: 14
Dag Jeroen,
Mooi gebouwd zeg, gaaf filmpje ook. :!:
Ik kan wel raden waarom de (mooie!) lelijke eend aangehouden wordt (het zal niet de hoge snelheid zijn)
De 2CV hangt verdacht ver achterover, terwijl die normaal gesproken met het achterwerk omhoog hobbelt.
Het achterklepje zal even open moeten om te kijken wat daar voor zwaars achter ligt...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement