Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 2:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 11:44 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Allereerst mijn complimenten voor de compositie van je vignette. Je gips werk is ook goed gelukt.

Ervan uitgaande dat de "2007" in je forum-naam je geboortejaar is wil ik ook nog zeggen dat ik het leuk vind om te zien dat er nog altijd jongeren bij komen op dit forum. Ik ben in 2010 lid geworden toen ik 13 jaar was. In de loop der jaren heb ik veel dingen hier kunnen leren maar vooral ook leuke contacten mogen leggen. (Ik voel me nu echt een boomer maar goed)

Succes met deze, je bent in ieder geval lekker bezig!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 15:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 maart, 2021 17:25 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Zeeland
Hoi, bedankt voor de reacties.
Deze is inmiddels al een tijdje af, maar had nog te weinig tijd gehad voor een update.
Met het dak ben ik niet echt tevreden, maar ik hoop het de volgende keer beter te doen.
Ik ben niet van plan om het helemaal opnieuw te gaan doen.
Dit zijn dan de eindfoto's:
photo 564503

photo 564502

photo 564501

En D.J., dat is inderdaad mijn geboortejaar, maar ik wil mijn forumnaam eigenlijk veranderen.
Kan dat?
Ik ben intussen al weer met 2 andere projecten bezig, maar die zijn voorlopig nog niet klaar.
Ik weet ook nog niet of ik die als verslag op dit forum ga zetten, ik verwacht van niet.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Christian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 20:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Ik vind het oprecht een mooi eindresultaat!

Om dan toch nog wat tips te geven:

- De randen zouden wel wat zwarter kunnen om een beter contrast te krijgen tussen de sokkel en het grondwerk etc. Dit is natuurlijk deels persoonlijke voorkeur maar er zit ook wel een modelbouw-technische reden achter. De zwarte randen steken meer af tegen de kleur van de aarde en benadrukken daardoor de contour van het vignette. Dit heeft als gevolg dat je het oog van de kijker wijst richting datgene waar het om draait.

- Sterk verdunde verf, beter bekent als wash, kan je gebruiken om kunstmatige schaduwen te creëren. De plooi in een jasje van een 1/35 figuur of een steen in dezelfde schaal kunnen onmogelijk zo veel schaduw creëren als dat ze in het echt doen. Indirect licht zorgt ervoor dat de kleinere details vanuit alle hoeken gewoon goed belicht worden. Door de afwezigheid van duidelijke schaduwen kunnen schaalmodellen al gauw wat plastic-achtig lijken. Om te compenseren voor de gebrekkige schaduw-werking op onze modellen is het dus goed om ze zelf aan te brengen. Een relatief makkelijke manier om dit te doen is met behulp van een verdunde verf (wash). Als je een donkere kleur neemt en je laat de verdunde verf in naadjes e.d. lopen kan je super eenvoudig de details die je modellen hebben naar voren brengen.

Dit is niet de enige techniek die je voor schaduwwerking kan gebruiken maar wel de eerste die ik mezelf heb aangeleerd en nog altijd erg waardeer. Ik zou je aanbevelen om gewoon eens op een oud model deze techniek te proberen. Je zal zien dat het echt best wel makkelijk is en dat het goede resultaten oplevert. Gewoon rustig aan op 1 detail wat wash aanbrengen en kijken wat het doet. Indien nodig bijwerken met wat water als je vef van revell of vallejo gebruikt of bijvoorbeeld wasbenzine als je een olieverf gebruikt.

Wat betreft je naam; ik denk dat je dan even een persoonlijk bericht (pb) moet sturen aan de beheerder.

Ik hoop binnenkort weer wat van je werk te mogen zien. Los van het feit dat het leuk is om een bouw te volgen is het ook leerzaam voor ons allemaal. Dus vooral bouwverslagen blijven posten!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1392
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Er gaat niets boven Groningen, maar leuk dat er in het Zuid-Westen ook nog wat gebeurd (owja, woon ik ook, maar dat bedoelde ik dus niet;-) Mooi uitgewerkt, je ziet duidelijk dat je tijd neemt voor alle facetten van het bouwen van een dio. En dat je juist daarin eigen keuzes maakt, is bijna niet te vermijden;-) Top, ga zo door!

Groet, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 12:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
[MOD EDIT]
Zie pb
[/MOD EDIT]

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 13:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Zeker niet onaardig dit vignette.

Ik denk dat je inderdaad door moet gaan met bouwen en wat Peter al schreef ergens, lees en bekijk wat hier gebouwd wordt en vraag vooral.
Je leert er zoveel van.
En als je bouwt zoals je nu al doet, dan wordt dat vanzelf beter. Dat moet wel. Je hebt er wel feeling voor. Dat is goed te zien.

En DJ: ik heb met interesse je uitleg gelezen. Heel helder.

Ga zo door.

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 19:15 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2503
Woonplaats: Den-Haag
Lekker bezig Christiaan.

Genoeg gezegd en geschreven over dit vignette.
Opslaan en meenemen naar je nieuwe uitdaging.
Zag dat je er niet naar uitkijkt om het hier te tonen maar dat zou ik juist wel doen.
Je leert er weer van, zo zijn we allemaal groot geworden.

Succes, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 21:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 maart, 2021 17:25 pm
Berichten: 129
Woonplaats: Zeeland
Thx voor de tips!
D.J., ik neem je tips zeker mee.
Een wash probeer ik wel eens, maar ik werk nu vaker met iets minser verdunde verf voor de shadows en highlights.
En over die randen, ik denk dat dat door het licht komt want in het echt is het contrast veel groter.
Ik pobeer zoveel mogelijk te leren van jullie werk, echt heel knap hoe jullie dat met PE enzo doen.
Christian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 23:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
ChrisB2007 schreef:
Een wash probeer ik wel eens, maar ik werk nu vaker met iets minser verdunde verf voor de shadows en highlights.

Dat is ook de betere techniek moet ik zeggen. Ik ben zelf totaal geen expert in het schilderen van figuren overigens maar het opbouwen van schaduwen met verf is een methode waarmee je veel meer kan dan alleen een wash. Mijn ervaring is dat wash goed werkt voor voertuigen en harde oppervlakken, voor stof en huid gebruik ik zelden wash en doe ik alles met normale verf.
ChrisB2007 schreef:
En over die randen, ik denk dat dat door het licht komt want in het echt is het contrast veel groter.

Ja dat vermoeden had ik al een beetje.

Keep it up!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2022 8:44 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Kan mij alleen maar aansluiten bij Sebastiaan en Peter.
Kijk eens in de projecten an Sebastiaan en zie welke leercurve hij heeft gemaakt, juist door het tonen van zijn vorderingen en de tips die hij kreeg, wel geldt het, laat zien dat je de tips gebruikt en wedden dat je er dan steeds meer krijgt. Pak ook de kritiek op, het is vaak gemeend en goed bedoeld. juist om het potentieel er uit te halen wat er nu al in zit

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement