Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 4:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 23 okt, 2022 17:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Ook aan dit project met tussenpozen verder gewerkt.

Een hele tijd terug al begonnen aan het verweren van de Sherman.

Wat ik bij deze tank wil, is een flink vuile en gebruikte aanblik. Daar ben ik wel naar op weg.
Voor het eerst regenstrepen aangebracht en dat ging met horten en stoten.
De tank in verschillende stadia aan Martin laten zien en dankzij zijn eerlijke mening en kritiek de strepen een aantal keren aangepast. Het kan nog steeds beter, maar ik ben over de gedeeltes van de tank die ik nu gehad heb, behoorlijk tevreden.

De foto’s hieronder laten de tank zien in verschillende stadia van verweren.
Voor de regenstrepen heb ik dit spulletje gebruikt:

photo 558050

De tank zonder regenstrepen:

photo 565527

photo 565529

De tank na het een aantal keren aanpassen van de regenstrepen en nog een extra drybrush. Weet eigenlijk niet zo goed meer met welke kleur(en) :mrgreen::

photo 565530

Vandaag ook de twee figuurtjes voor op en in de tank in de primer gezet en bewerkt met putty, want hier en daar zaten behoorlijke gaten. Die kunnen nu geschilderd worden.

photo 566865


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2023 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Ook met dit project weer wat stappen gemaakt.

Verder gegaan met het weathering van de tank en het afwerken van de uitrusting. Dat gaat lekker. Eigenlijk alleen nog touwen over de stowage en wat modder op de bogies en dan is deze Sherman klaar. Foto’s volgen snel.

Ook begonnen met de ondergrond. Eerst even in de primer gezet, daarna de straat en rails zwart geschilderd. Nu bezig met alles op te bouwen qua kleur en begroeiing.
De straatstenen worden gedaan met een mix van olive brown en shadows flesh van Vallejo. Beetje water bij de verf en om de zoveel steentjes pak ik wat van beide kleuren. Door elkaar mengen en dun aanbrengen. Daardoor is niet elk steentje exact hetzelfde van kleur.

De kiezels gedaan met twee verschillende mixen van dark rubber en wit. De rails is geschilderd met dark rubber en de bielzen met German camouflage medium brown. Allemaal Vallejo. De kiezels wil ik nog een aantal drybrushen geven. O.a. met wit. De bielzen niet overal dekkend geschilderd zodat het zwart erdoorheen komt.

Verder met stukjes gras en onkruid gestart met de berm te vullen. Daar komt nog ground cover tussen te liggen. Als laatste maak ik het af met losse blaadjes.

Zo was de base:

photo 533541

En de base na het zwart schilderen en na de eerste ronde opbouwen:

photo 572298

photo 572300


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 19:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Dat ziet er al prima uit. Leuk als er ook spoor in een diorama zit. Bij dit spoor dien je er echter wel op te letten dat er ruimte moet zijn tussen de rails en de bestrating aan de binnenkant van de rails. Hier zitten de flenzen van de wielen.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 22:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Thanks Ferry. :)

Wat betreft het spoor en de ruimte tussen de rails en de bestrating klopt het wat je zegt. Het viel me ook op toen ik aan het schilderen ging. Ik heb de base niet gemaakt en aangezien ik denk dat het de base er niet beter op gaat worden als ik ga proberen die ruimte te creëren, laat ik het zo.

Inmiddels de stenen bij het spoor een drybrush met wit gegeven, dat zorgde al voor afwisseling en diepte, maar nog niet genoeg naar mijn zin. Dus daarna de stenen nog een zwarte wash gegeven. Dat oogt al heel erg zoals ik het voor ogen heb, maar toch nog wat te eentonig. Vandaag met het gezin de hele dag met de trein weggeweest, dus op de stations goed naar het spoor gekeken en gezien dat er ook bruintinten bij zitten. Dus dat doen we ook nog.
De bovenkant van de rails heb ik geschilderd met metallic grey van Tamiya, dat geeft een schone metaalkleur omdat daar de wielen overheen gaan.
Er zijn ook weer een stuk meer stenen van de bestrating geschilderd, dat is ergens deze week ook klaar.

Bij de tank bezig geweest met pigment op de tracks en bogies. Dat is voor 98% klaar. Ook touwen geschilderd en de MG op de koepel gedrybrushed. Als het laatste qua pigment gedaan is en de touwen zijn bevestigd, dan is de Sherman voor mij klaar. Dan is het nog een kwestie van de ondergrond afwerken, de vier figuurtjes afwerken qua schilderen en het eerste project van 2023 is af. :D

Hieronder de vorderingen sinds de foto’s van maandag en de tank enigzins in beeld. Betere foto’s van de tank hoop ik van de week te maken.

photo 572622

photo 572621


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 11:03 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 dec, 2022 11:12 am
Berichten: 220
Ik vind het er geweldig uitzien, ik doe het je alleszins niet na.
Mvg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 18:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Thanks!

Veel bouwen en oefenen en dan komt dat vanzelf. :D

De Sherman is af. Ik ben tevreden over de aanblik. De touwen zitten erop en hier en daar nog wat bij gewerkt.

photo 572751

photo 572755

photo 572752

photo 572753

photo 572754

photo 572756

photo 572757


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 18:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 12 dec, 2022 11:12 am
Berichten: 220
Top niveau, keep going


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Ik zou nog eens naar de rails en het ''ballast bed''' kijken wat de kleuren betreft.
In de praktijk is dat altijd roestbruin, ook de rails, alleen als er vaak op de lijn werd gereden
dan was de bovenkant van de rails metaalkleur.

En misschien als toevoeging twee ''Andreas kruizen'' plaatsen, de aanduiding voor een onbewaakte
overgang.

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 21:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Hey Gerhard,

Bedankt voor het meekijken. Wat jij aangeeft over de kleur van de rails en het ballast bed zag ik gisteren ook toen ik aan het treinen was. Toen begon ik te twijfelen aan de kleur die ik gekozen had. Toch nog even naar kijken.
Die Andreas kruizen zijn een leuke suggestie. Ook op mijn gemak eens even naar kijken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 jan, 2023 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2814
Woonplaats: Dongen
Inmiddels met de ondergrond een heel stuk verder.
De straatstenen zijn allemaal geschilderd en de hele berm is aangekleed met gras tufts en verschillende soorten ground cover.
Gras tufts met secondelijm vastgemaakt en de ground cover met witte houtlijm.
Nog wel even fixeren met haarlak.

Er is een setje van MiniArt onderweg waar twee Andreaskruizen inzitten. Goede aanvulling van Gerhard. Nogmaals dank.

Nu de stenen geschilderd zijn, twijfel ik eigenlijk of ik nog zand in de voegen moet doen. Dat was ik eigenlijk wel van plan. De eerste zwarte verflaag zorgt namelijk nu voor een hele gave dieptewerking.

Hieronder de base voor het diorama met en zonder tank:

photo 573514

photo 573513

photo 573515


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement