Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 0:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2021 21:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Primen en daardoor verder kunnen met spuiten of meer figuurtjes schilderen zit er nog steeds niet in door het weer, maar in de stash nog een aantal gave kits.
De fout die je dan vooral niet moet maken is zo'n kit erbij pakken en "even" willen kijken wat er allemaal in zit, want voor je het weet zit je te bouwen. :wink: en is er weer een project gestart. :lol:

Dit keer een project rondom de Tamiya M1 Super Sherman kit. Deze heb ik een tijdje geleden van Martin Visser overgenomen, inclusief upgrademateriaal.
Zo zaten er onderdelen bij van de suspensie van de Tamiya M10 kit (beter gedetailleerd dan de suspensie in deze Tamiya kit), loopwielen van Asuka, een aluminiumloop van Aber, een Sherman PE set van Aber, de Tamiya tracks had Martin vervangen door Dragon tracks met Extended End Connectors en er zat een setje pioneer tools van Formations bij.

Als je dat fotografeert, dan krijg je dit:

photo 529240

photo 529239

photo 529238

photo 529237

photo 529231

photo 529232

photo 529234

photo 529235

photo 529236

photo 529866

De bouw van de Sherman is inmiddels afgerond. Ben daar een week of twee geleden aan begonnen. Echt tijd om lang achter elkaar aandachtig te bouwen heb ik door de geplande verhuizing en de daarvoor gaande zijnde voorbereidingen niet. Elke keer in een verloren uurtje of half uurtje een paar dingen doen en vanzelf kom je dan vooruit. Ik klaag niet hoor, want bouwen is nog steeds een erg welkome en leuke afleiding. :D

Voor het gereedschap het setje van Formations gebruikt, daarnaast een andere Tamiya koepel gebruikt die Martin er ook bij gedaan had. Die is qua detaillering beter dan de originele in de Super Sherman kit.
Uit m'n eigen spare box ook van alles gebruikt. Zo heb ik de transmission cover van Tamiya vervangen door een exemplaar van Dragon. Daar kon ik van Dragon onderdelen mooi onderaan zogenaamde "steps" op maken. Ook de travel lock en siren guard aan de voorkant zijn van Dragon. De meeste light guards en lifting rings zijn van Asuka. Het machinegeweer is van Asuka met een resin munitiekist uit de spare box.
Bij de loopwielen heb ik de door Martin meegeleverde pressed spoke road wheels vervangen door solid road wheels om de tank een late WW2 aanblik te geven. Om de tank een "in combat" look te geven heb ik 3 van deze solid road wheels vervangen door 2 pressed road wheels en 1 welded road wheel. Verder ook weer een paar spare road wheels op de Sherman gemaakt. Dat vind ik altijd een gaaf gezicht. Daarnaast kom ik om in de Sherman road wheels. 8) Geen idee hoe dat komt. :mrgreen:
Op de koepel aan weerszijden met stukjes ijzer uit een sluitstrip van vuilniszakken beugels gemaakt zoals te zien op Amerikaanse Shermans uit de Tweede Wereldoorlog en daar tassen en een dekzeil aan gehangen. Van masking tape straps gemaakt.
De stowage is afkomstig van de bekende Chinese website. Mooie gelegenheid om tegen die prijzen van alles uit te proberen op resingebied. Trouwens een hele gave stowageset.

Hoewel deze Tamiya M1 Super Sherman kit best wel gedetailleerd is, is het toch leuk om met alle spare parts dit model nog beter te maken.

Bij de tracks heb ik hier en daar een paar EEC's verwijderd. Die braken in de praktijk vaak af. Dat zie je op veel foto's van Shermans die tracks hebben met EEC's. Tijdens het bouwen er elke keer de Sherman Minutia website bij gehad en daar ook het idee gezien om de towing cable enigzins losjes op de romp te bevestigen.
Verder zitten de rompdelen al vast op elkaar. Doordat bijna alle luiken gesloten zijn, niet de moeite gedaan om de romp van binnen wit te spuiten. Dat doe ik wel met de binnenkant van de koepel denk ik. Wel heb ik in de romp een fire wall gebouwd die ik nog had liggen van een Sherman interieurset. Die lag toch niks te doen in de spare box.

De kit is eigenlijk bedoeld voor de Israëlische M1 Super Sherman, maar ik heb er een late uitvoering van een Amerikaanse M4A1(76) uit de Tweede Wereldoorlog van gemaakt. Voor zover de onderdelen dat toelieten.

Het idee is dat er voorop de tank een figuurtje komt te staan die praat met en de tankcommandant de weg wijst of de situatie iets verderop bespreekt en dat naast de tank een G.I. een Duitse POW onder schot houdt.
Op een paar van de onderstaande foto's staan de twee figuurtjes al op en in de tank.
Figuurtjes ook afkomstig van de bekende Chinese website. Zoals gezegd een mooie gelegenheid om allerlei soorten resin figuurtjes uit te proberen.

Het dio wordt gesitueerd rond het najaar 1944/begin 1945.

Dit zijn de figuurtjes die ik wil gaan gebruiken:

photo 530474

photo 530475

photo 530472

photo 530473

photo 530469

photo 530471

photo 530468

photo 530470

Het moet gek gaan wil dit niet de ondergrond worden:

photo 530491

Hieronder foto's van verschillende bouwfases:

photo 529527

photo 529526

photo 529863

photo 529864

photo 530374

photo 530375

photo 530376

photo 530379

photo 530454

photo 530455

photo 530456

photo 530457

photo 530458

photo 530459

photo 530460

photo 530492

photo 530493

Hoe en wanneer dit een vervolg krijgt, zien we vanzelf. Het begin is in ieder geval gemaakt en ik ben er tot nu toe behoorlijk tevreden over.


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op ma 14 aug, 2023 16:37 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: "Die Ami's!"
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 18:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 02 jan, 2019 15:59 pm
Berichten: 167
Hallo Bas,

Dit ziet er weer gaaf uit.
We gaan deze uiteraard ook weer volgen
Vooral jouw technieken hebben mijn aandacht en daar probeer ik vaak een stukje van te leren.

Succes

Jan Wim Buijk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: "Die Ami's!"
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 21:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt JW. :D

Het lijkt nu net of ik een heel scala aan technieken in huis heb, terwijl ik zelf het idee heb dat ik nog heel veel kan leren qua technieken. :lol:

Overigens kwam ik vandaag in de spare box nog twee gave tassen tegen die ik bevestigd heb aan de koepel en ook scheppen, waarvan ik er eentje bij de stowage aan de achterkant bevestigd heb.

photo 530792

photo 530793


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2021 22:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Van DioDump twee dio bases binnen gekregen. Eentje voor dit project en eentje voor een ander.

De Sherman erop gezet voor een eerste beeld. Zoals het er nu uitziet, komen de Duitse POW en de Amerikaanse GI op de voorgrond. De Duitse POW die aangelopen komt over de spoorwegovergang en de Amerikaanse GI die hem van naast de Sherman onder schot houdt.

photo 533539

photo 533541

photo 533540

photo 533542


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2021 16:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1391
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Wat er u uniek voertuig weer dit; en ieder geval weer een hoop te lezen. Vooral vanaf januari 1944 kleine hoeveelheden geleverd, maar vanaf inderdaad de tweede helft van dat jaar meer gevraagd. Leuk om hem toch in zo’n Fury-achtige setting te plaatsen, misschien nog idee om er inderdaad nog iets van een uitgeschakelde Panther-suggestie bij te doen? Bijvoorbeeld extra krijgsgevangenen, tracks of roadwheels? Grts, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2021 18:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Ik volg ook weer mee.

Succes met dit diorama.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 maart, 2021 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt heren voor de interesse weer. :D

Bedankt Anne voor de Panther suggestie. Eens kijken of ik er tijdens de bouw iets mee kan. Voorlopig houden we het op de Sherman en de figuurtjes. Bij dit project zitten vier figuurtjes. Dat op zich is al weer werk genoeg. :mrgreen:

Vandaag het The Link Up project afgerond. Deze week daar de eindfoto’s van maken en dan kunnen we verder met onder andere deze.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2021 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Dit project ook weer een klein beetje opgepakt.

Enige tijd geleden de Sherman in de primer gezet. Na nog twee large hatch Shermans gebouwd te hebben (die verschijnen tezijnertijd hier), zie ik nog wel wat dingen die een upgrade zouden kunnen gebruiken. Dan heb ik het over PE. Dat heb ik hier nog wat liggen. Dat pakken we de komende tijd nog aan.

De Sherman in de primer:

photo 535080

photo 535081

Ik was begonnen aan de plastic tracks in de verf te zetten, maar ben daar weer mee gestopt. Het rubber was ik aan het schilderen met Vallejo dark rubber en het staal met Tamiya dark iron met daar wat X21 doorheen gemengd.
Dat ziet er zo uit:

photo 535078

Ben daarmee gestopt omdat ik voor de Shermans in aanbouw of nog in de doos workable tracks van Bronco besteld heb. Voor deze Sherman heb ik er ook duckbills bij besteld. Begonnen om die in elkaar te zetten.
Het in elkaar zetten gaat voortvarend. Het zet soepel in elkaar. Je ziet nu alleen nog wel goed de punten waar de end connectors en de duckbills aan de sprue vastzaten, dat is heel moeilijk weg te halen. Tenminste dat ervaar ik nu, maar misschien zie ik wel iets over het hoofd. Als ik ga spuiten en verweren zal dat niet meer te zien zijn, verwacht ik. Als de track op de loopwielen en de sprockets gelegd worden vallen die contactpunten al bijna niet meer op, dus dat gaat straks wel goed komen denk ik.

De sets:

photo 546405

photo 546406

photo 546430

photo 546431

De track tot zover:

photo 546834

photo 546833


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 13:31 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Zou het echt nodig zijn om die duitser met zijn handen omhoog te laten staan en in aanvalshouding de brengun te richten, terwijl er boven op de koepel toch een stevig stukje, snel door te laden, apparaat staat. Okee, hij zal 5 meter verder komen, maar dan gaat die toch echt wel gestrekt, lijkt mij.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 09 nov, 2021 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha die Bert, hij is er nog. :D Ik begon je al te missen bij mijn laatste projecten. :lol:

Ik snap je punt wel. Zit ook iets in. Dat ik deze figuurtjes wil gebruiken, komt door de foto die de inspiratie voor dit project leverde. Die zit vol dynamiek en actie en dat wil ik in dit project ook verwerken.
Hopelijk krijg ik die foto teruggevonden, want in tegenstelling tot wat ik normaal doe, heb ik die foto niet opgeslagen. :?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 58 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement