Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 2:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 maart, 2021 23:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Niet stil gezeten, maar met allerlei kleine dingetjes bezig geweest. Veel werk en schijnbaar weinig resultaat. Ik heb wel mijn spuitcabine terug én een nieuwe airbrush. Daarmee ga ik gelijk voor de hoofdprijs, namelijk aluminium bare metal. Ik kneep m wel een beetje. Onderaan deze update het resultaat daarvan.

Om te beginnen heb ik de figuren een slinger gegeven. De twee figuren uit de kit hebben, heel Amerikaans, een jack aan. Die bouw ik om naar overall. De nek van de monteur die een nieuw hoofd heeft had ook nog wat plamuur nodig. Het is wel een gedoe met die kleine figuurtjes.

photo 534008

Na het bijsnijden en in de vorm proberen te krijgen ging de verf erop. En als laatste een wash om de vormen wat beter uit te laten komen. Zo zijn ze wel klaar om in de dio gezet te worden.

photo 534010

En dan zijn er nog een berg props nodig in zo'n dio. Eerste poging was om een paperclip ombouwen tot stoel.

photo 534009

En daar hoort een tafel bij. Dat was makkelijker, want rechttoe rechtaan.

photo 534011

De losse cockpittrap die in de kit zat heb ik met wat evergreen omgebouwd tot een vrijstaande trap die je op veel foto's in hangars ziet.

photo 534012

Een planbord geknutseld van evergreen. Hier zit nog een verhaal achter, want het ging uiteindelijk met het vernissen fout. Ik had het planbord met van alles vol gepriegeld. En vervolgens loste de vernis de hele handel op :oops: . Het planbord staat nu op de nominatie om weggelaten te worden. Maar misschien dat ik hem nog afschuur en het nog eens probeer. Hangt van mijn bui af.

photo 534013

Dan staan de kist en de hydraulics-kar op externe power. Dat moet dan wel ergens vandaan komen. Dus daarvoor een kast met CEE-connectoren verzonnen.

photo 534014

In de F-16 bays staat aan de ene kant de kast met rolluiken die ik eerder al liet zien. Aan de andere kant staat een stellingkast, waar onder andere de voorraad stapelbakken op staat. Het zat in no time in elkaar.

photo 534015

In die kasten moet natuurlijk wel het een en ander komen te staan aan spullenboel. Om te beginnen een paar kartonnen dozen in elkaar geflanst. Gewoon een rechthoekje evergreen snijden. Dan de toplaag van een stuk golfkarton afgehaald en een reepje daarvan om het rechthoekje geplakt met secondelijm. Hoeken insnijden en de kleppen op lengte knippen of snijden.

photo 534016

En een hele lading aan snippers evergreen tot allerlei dingetjes voor in de kasten omgetoverd. Waaronder een brandblusser en houder met branddeken voor aan de CEE-connector-wand. En een computer voor op de tafel. Goed kijken want het is allemaal behoorlijk klein grut.

photo 534017

Bij de F-16 bays hangen draaibare armen met slanghaspels voor dampafzuiging aan de pilaren, zoals je ze ook in garages nogal eens ziet. Door wat staaf te verwarmen en te buigen en te combineren met twee ringetjes, een stukje hout en een veter, kom je aardig in de buurt. Alleen toen ik hem in de showcase hing was het gewoon teveel. Dus wel gemaakt, maar uiteindelijk valt ie af.

photo 534018

En toen was de airbrush aan de beurt. Man, wat een genot. Dat had ik veel eerder moeten doen. Zo'n H&S kost een arm en een been, maar dan heb je ook wat. Zelfs ik kan ermee werken. Ik heb het werkplateau gelijk aan een verfbeurt onderworpen. En dat met AK extreme metal. Was spannend want die had ik nog nooit gebruikt. Na een primerlaag eerst de black base erop en daarna de, in dit geval, white aluminium. Het was ook wel een vrij ingewikkelde vorm om te spuiten, met allemaal hoekjes en gaten. Maar ik ben zeker niet ontevreden over het resultaat. Het plateau zelf is van gecoate plaat. Op de foto bij kunstlicht ziet het er vrij licht bruin uit. Maar in werkelijkheid is het een stuk donkerder, meer zoals de platen die in de bouw voor de bekisting wordt gebruikt.

photo 534019
photo 534020

Dat was het weer. Het weer is niet veel zaaks dit weekend, dus wie weet kan ik straks nog wat meters maken.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 13:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
schol Jan je bent hier voortreffelijk bezig want ik denk dat het niet zo eenvoudig is om op zulke kleine schaal iets te maken he
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
coachke schreef:
schol Jan je bent hier voortreffelijk bezig want ik denk dat het niet zo eenvoudig is om op zulke kleine schaal iets te maken he
Marc


Hey Marc,

Nope, het is inderdaad gepriegel op de vierkante millimeter. Hoe mensen een schilderij op een rijstkorrel krijgen is me dan ook een raadsel.

Wat mij persoonlijk het meest tegenvalt is om de verhoudingen van de materialen een beetje in het gareel te houden. De railings van het werkplatform zijn een tikkie aan de dikke kant. En verder is het manipuleren van sommige materialen in dergelijke kleine omgevingen lastig. Zoals de koptelefoonsnoeren die ik erin gemaakt heb. Die zijn gemaakt van heel dun koperdraad. Maar dat wil alle kanten op, behalve de goeie. En om het er dan uit te laten zien als soepel snoer dat op de grond ligt is een hoop werk. En terwijl je dat snoer in bedwang brengt met secondenlijm, moet je ook nog oppassen dat de verflaag er niet helemaal afgekrast wordt door je pincet en andere gereedschappen.

Een ander probleem is om het allemaal een beetje recht te krijgen. Als je naar de kast kijkt, zie je dat de planken en handvatten niet allemaal recht genoeg zitten (naar mijn zin). Alleen het gaat dan om fracties van millimeters, die ik niet onder controle krijg, zonder gek te worden. Op een gegeven moment moet het er maar mee.

Dat gezegd hebbend, ben ik wel enorm opgeschoten dit weekend. En de boel is af!

Hieronder nog een laatste knutsel-update en de eindfoto's.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 16:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
In aansluiting op het spuiten van het werkplatform nog de zwengels van de poten eraan toegevoegd. En dan twee van de figuren erop gemonteerd.

photo 534156

En de kast is gespoten. De handvatten van de laden heb ik met de hand geschilderd. En dat viel niet mee en heeft wel wat uitschieters en missers ertussen.

photo 534155

En dan moeten alle prulletjes nog de kasten in.

photo 534157

Om de lege plekken die er nog waren verder op te vullen heb ik nog wat (gereedschaps)trolleys, een lekbak, een opstapje en het planbord (opnieuw) gemaakt. En de centrelinetank van de kit heb ik op één van die trolleys gezet.

photo 534158
photo 534159

De kast met de CEE-aansluitingen heb ik ook een branddeken en een brandblusser gegeven. Op de pilaar van de dakconstructie zit ook nog een kast waar een brandhaspel in zit (zie de eindfoto's).

photo 534160

Vervolgens moest alles in de showcase gebouwd. Eerst de kabels (power en koptelefoons). De computer heb ik ook wat snoeren gegeven. Kenners zullen zien dat de stroomkabels van de PC ontbreken. Om daar nog een stekkerblok en een kabel en stopcontact voor te maken vond ik niet genoeg toevoegen. Dus die heb ik weggelaten (dichterlijke vrijheid :) ). En de figuren zijn erin geplaatst.

photo 534161
photo 534162
photo 534163
photo 534164
photo 534165
photo 534166
photo 534168

En toen verklaarde ik het klaar. Er is nog wel één klusje die nog moet. Dat is de rand van de bodem, die moet nog gespoten worden. Dat heb ik even uitgesteld voor een volgende keer dat ik mijn airbrush vuil maak. Dus op de eindfoto's is het randje alleen primer. Dat wordt in de toekomst nog pruisisch blauw (de kleur in de staart van de F16).

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op ma 15 maart, 2021 0:22 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Eindfoto's! Met en zonder licht.

photo 534169
photo 534171
photo 534170
photo 534172
photo 534173
photo 534174
photo 534175
photo 534176
photo 534177
photo 534178
photo 534179
photo 534180
photo 534181

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 maart, 2021 19:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 22 okt, 2017 18:25 pm
Berichten: 556
Mooi uitgevoerd. Dit zijn van die projecten die je snel kunt bedenken, maar werkelijk maken is een tweede.

_________________
Groet, Martin.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart, 2021 0:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Aorntman schreef:
Mooi uitgevoerd. Dit zijn van die projecten die je snel kunt bedenken, maar werkelijk maken is een tweede.


Absoluut waar! Ik ben tegen allerlei zaken aangelopen, zoals de stroom naar de kap krijgen zonder lelijke kabeltjes. Die bedenk je niet van tevoren. Althans, ik niet. En dan heb je wel eens de neiging het bijltje er bij neer te gooien. Gelukkig was er Corona en dus meer tijd :D . Always look at the bright side of life!

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart, 2021 9:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Mooi om te zien en zeker als je de schaal in gedachten houdt waarin dit gebouwd is.

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 maart, 2021 22:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Prachtig resultaat, zeker omdat vrijwel alles scratch is! Geef deze een mooi plekje :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 maart, 2021 11:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 455
Hallo allemaal,

Dank voor de positieve reacties.

Ik kreeg in de draad van de kist (waar ik ook de links van twee foto's van de complete dio gepost heb om compleet te zijn) een vraag of ik ook foto's had van de complete showcase, dus niet alleen gefocust op de inhoud. Daar heb ik er een paar van gemaakt en die plaats ik hierbij. Een paar zonder, de meeste met kap en nog twee sfeerfoto's van de twee plekken waar de display case tot nu toe heeft gestaan.

Cheers,
Jan

photo 534308
photo 534306
photo 534307
photo 534311
photo 534310
photo 534309
photo 534315
photo 534314

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement