Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 10:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 16 feb, 2021 8:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Schitterend werk zeg! Die trap is echt helemaal top!
En inventieve oplossing met die stapelbakjes, leuk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2021 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 03 dec, 2020 13:11 pm
Berichten: 19
gaaf gedaan met name dat staalwerk met lampen
ik wil dat zelf nog gaan doen in 1/35 met een tiger met volledig interieur
jou creatie brengt mij een mooi voorbeeld


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 feb, 2021 0:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Heb me even ingelezen, maar wat ben je lekker bezig. Ziet er leuk uit die combi. Ik hoop wel dat je die hand van die monteur nog omdraait, want nu lijkt het zo'n 'walk like an egyptian' danser.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2021 20:55 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 454
Dank allen,

Het werk vordert heel langzaam. Druk met van alles, behalve modelbouw. En, @René, goed nieuws, die handjes zijn al omgedraaid. Alleen denk ik dat ik nog wel wat meer correctiewerk op die figuur ga loslaten. Maar eerst mijn spuitcabine maar terughalen, want dan kan ik de figuren primen en de andere scratchspullen een kleurtje geven. Ik heb een nieuwe airbrush besteld. Dit keer een bovenlader, want met die onderlader van me moet ik veel druk geven om de verf opgezogen te krijgen en dat werkt met die sneldrogende acryl niet zo lekker (understatement).

Als oplossing voor de lijmravage bovenin de kap heb ik gekozen om boven de spanten een streep verf buitenop te zetten. Alle pogingen om het van binnenuit netjes te krijgen waren op zijn best matig te noemen. Dus daarom maar voor operation cover-up gekozen. De maskeertape zit er nog op want ik wil nog een laagje vernis erop zetten. Dus foto's komen later.

Ik heb de vloer ook 'gecoat' en er de belijning op gezet. Nu moet ik dat nog een beetje verouderen. Maar ik ben er nog niet uit hoe. Ik neig naar drybrush, om het voorzichtig op te bouwen. Is er iemand met slimme adviezen daarvoor?

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 2021 0:01 am 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 454
Eindelijk weer eens wat tijd gemaakt. Ik zat wel tegen een paar dingetjes aan te hikken. Er is onder de showcase weinig ruimte. En alle batterijhouders zijn veel te dik. Ook voor een schakelaar is niet veel ruimte. Gelukkig vond ik mijn oude rommel nog een schakelaartje dat net plat genoeg is (onder het motto: wie wat bewaard, heeft wat). En ander ding was dat de vloer een klein tikkie vuil geven voelde als een drempel. En tot slot was de aansluiting van de lampen in de kap op de batterijen onder de vloer een raar probleem om te tackelen. De kap van de showcase loopt naar boven toe schuin naar binnen. Dus een punt ergens in de kap recht verbinden met een punt op de vloer was wel een uitdaging. Je kunt niet makkelijk in de kap meten. En als je van buiten gaat meten kom je op allemaal kettingmaten, waardoor je onnauwkeurigheid flink toeneemt. Kortom ik had heel wat redenen om druk te zijn met andere dingen. Maar goed nu moest het maar eens gebeuren....

Eerst het lijmdrama in de kap. Als het fout gaat ben ik niet zo fanatiek in het maken van foto's. De twee plaatjes hieronder geven misschien een indruk hoe het er uitzag.

photo 533210

Zoals ik al schreef heb ik van alles geprobeerd om er nog wat van te maken, maar het werd allemaal niet beter. Uiteindelijk besloten om de kap boven de dakconstructie in de kleur van de balken te verven op het gedeelte waar de lijm zichtbaar was. Dus maskeertape erop en daarna een aantal dunne lagen grijs en een paar voorzichtige laagjes gloss vernis.

photo 533212

De elektrische verbinding tussen de dakconstructie en de onderkant heb ik gemaakt door bovenop de pilaar twee kleine veren van messing te buigen en die met twee lakdraden te verbinden, die naar beneden lopen in het profiel van de pilaar. Aan de balk van de dakconstructie zitten twee contactplaatjes van messing, waar de veren van de pilaar tegen moeten komen als de kap erop geschoven wordt. Met veel proberen (de pilaar met bluetack vastgezet en een batterij met de draden tussen knijper) had ik de boel werkend. Maar de pilaar recht krijgen lukt niet echt. Uiteindelijk ging er een lichtje branden onder het genot van een glas scotch. Gewoon ouderwets een schietlood gebruiken. Stukje garen en een paperclip en het lek is boven.

photo 533211

Vervolgens ben ik aan de vloer begonnen. Eerst wat lijnen erop.

photo 533213

En daarna het luik in de vloer en de aansluiting van de airco-lucht gemaakt. En tot slot de stoute schoenen maar aangetrokken en met drybrushen de nodige vuile vegen gemaakt en wat panelliner laten opdrogen als olievlekken. De moeilijkheid daarbij vind ik meestal het juiste moment vinden om te stoppen. Maar uiteindelijk ben ik niet ontevreden over het resultaat.

photo 533214

De vloer moest eerst af, om aan de aansluiting van alle elektriciteit te kunnen beginnen. Want om de werklamp in de F16 aan te kunnen sluiten moet de kist op zijn plek in de dio vastgemaakt worden om dan de als hydrauliekleidingen vermomde aansluitingen door de vloer te kunnen leiden. Maar eerst heb ik zelf een simpele batterijhouder in elkaar geflanst met wat Evergreen-spul. De schuif van de schakelaar kun precies onder de rand van de kap door, dus ik moest alleen in rand van de bodemplaat wat zagen.

photo 533215

Om de rest daarna aan te sluiten moest eerst de F16 gemonteerd, waarbij ik ook de chocks heb aangebracht. Met een stukje zwart garen heb ik ook de touwen van de chocks gemaakt. Maar die staan niet op de foto. Maar voor jullie gaan roepen dat die erbij horen, die zitten er dus al op. En toen kwam het moment dat ik de bodemplaat op zijn kop moest draaien met de F16 eraan. Da's best spannend. En wel zo spannend dat ik toch voor de zekerheid nog maar een stukje tape over zijn rug geplakt heb.

photo 533216

De draden aan de kist en de pilaar waren te kort, omdat ik achteraf besloten heb om de hydrauliekkar aan de andere kant te zetten. Daardoor kwamen de draden verder uit elkaar te zitten. Dat heb ik opgelost door een soort "bus" te maken van een dik stuk koperdraad. Nu zitten de draden van de pilaar en van de werklamp elk aan een kant van de dikke draad en kon ik de aansluiting van de batterij in het midden solderen. Dat is toch makkelijker dan alle draden bij elkaar. Nu kon ik op elke plek rustig solderen, zonder bang te zijn dat de andere aansluiting weer los gaat.

photo 533217

En dan de proof of the pudding! Alles werkte. Kap erop en schakelaar om en voilá!

photo 533218

Dat was het voor dit weekend.
groet,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 2021 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Hartstikke mooi werk man! En die laatste foto ziet er al heel gaaf uit!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 2021 19:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 09 maart, 2014 11:54 am
Berichten: 4392
Woonplaats: Aartselaar
Slik ja ik moest even slikken zo knap dat verdient al zeker een bravo
Marc


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 maart, 2021 23:47 pm 
Online
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 454
Toch nog tijd gevonden om een paar dingetjes toe te voegen. Maar eerst even het bewijs dat ik de touwen van de chocks echt heb gemaakt :wink: .

photo 533317

Wat ik al een tijd wilde doen was de afscherming van de static dischargers.

photo 533319

En als gimmick is aan één vleugel de middelste hoes van de discharger af geschoten. En ook een tag aan de pitotbuis gehangen. Maar die zint me toch niet helemaal, nu ik hem op de foto zie.

photo 533318

En de hydraulics-kar zit nu op zijn plek, waardoor ik alle leidingen ook vast kon maken.

photo 533320

Dat was alles.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 maart, 2021 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Altijd knap als je in zo'n vrij grote set-up toch nog voor de details weet te gaan!
Puik werk!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 maart, 2021 21:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Eén woord: GAAF

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement