Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Recent (als in: midden 2020) heb ik het modelbouwen weer opgepakt. En ik zie de ene na de andere nieuwe forumdeelnemer zich aanmelden met dezelfde tekst: vroeger.... :lol:

Nu wil ik wel een stapje verder gaan dan het recht-uit-de-doos bouwen wat ik vroeger deed. En de tweede kit die ik uit de kast getrokken heb (en daar stond ie al heeel lang) vraagt om een omgeving. Maar het bouwen daarvan hoort meer hier thuis dan bij Militaire luchtvaart. Dus het bouwverslag van de kist staat daar en ik wil de diorama (als ik het zo mag noemen) hier gaan verslaan. Mocht je geïnteresseerd zijn, het brouwverslag van de kist is: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 26&start=0

Uiteraard heb ik eens rond zitten kijken in dit deel van het forum en ik ben van de ene verbazing in de andere gevallen. Bijvoorbeeld de Hotrod in garage van Esther vind ik wel heel geweldig. Daardoor durf ik aan de ene kant mijn gepruts haast niet te laten zien en aan de andere kant is het wel een enorme bron van inspiratie.

Het plan is om de F16A van de KLu in een onderhoudshangar te zetten. Dan moet je denken aan plaatjes als:
photo 527936
(Bron: still uit Youtube-film https://www.youtube.com/watch?v=ghPBmEkHfNU).
en
photo 527937
(Bron: oeps, niet opgeschreven, maar was een verhaal over toepassing Lean bij inrichting F16-dock op Woensdrecht)

Ik heb er al een dolly voor de motor voor gemaakt en een Hydrauliek-testkar.

photo 527849
photo 526813
photo 526814

En dat komt dan allemaal in een Master Tools display case (eigenlijk voor een 1:48 vliegtuig bedoeld). De bodemplaat daarvan is te hobbelig (je ziet de versterkingsribben onder de plaat door de krimp van het plastic). Daar komt een plaat stryreen overheen. die is dan wel glad genoeg om de gecoate hangarvloer te simuleren. En in de transparante kap komen bovenin constructiedelen van het dak, waarin verlichting is verwerkt. Die verlichting bestaat uit een aantal serie/parallel geschakelde smd-leds. In de kist is ook een lichtbalk verwerkt met een smd-led erin.

Goed, plannen genoeg dus. Nu nog even uitvoeren.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Laatst bijgewerkt door JJ@MB op zo 14 maart, 2021 16:57 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2020 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Voor een idee kun je ook eens kijken naar het verslag van Henk. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=44072

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 jan, 2021 15:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
fvdm schreef:
Voor een idee kun je ook eens kijken naar het verslag van Henk. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=44072


Goeie link, dankjewel. Ik heb er in ieder geval al één idee vandaan gehaald. Ik wilde de slang voor de computerkoeling van polystryreen staaf maken, zoals ik bij de huffer van mijn F8 gedaan heb. Maar hier vond ik het voorbeeld met een schoenveter. Dat heb ik inmiddels op die manier gemaakt en dat werkt wel stukken makkelijker. Dus nogmaals dank voor de link en Henk Koppelaar dank voor de inspiratie!

Dan vast wat foto's om te bewijzen dat ik er echt aan werk :wink: :
De monteur die ik de kit van het vliegtuig zit heeft een Hoera-houding. Dus ik heb één arm omgedraaid.

photo 528133

Ik wilde lui zijn en de handjes laten zoals ze zijn. Maar toen dacht ik aan het niveau dat ik in dit gedeelte zie. Dus ik zal dat nog corrigeren, want nu ziet het er wat koddig uit op de foto.

photo 528132

Ik heb ook al een kleine connector gemaakt voor de external powerkabel. De kabel is een stuk looddraad.

photo 528131

Dan komt er ook een slang van een put in de vloer van de werkplaats naar een aansluiting op de kist. Dat is een koelingsleiding voor de boordcomputers. Dit is dus de slang die ik met schoenveter gemaakt heb. Er zit dun koperdraad omheen, die nog zwart moet worden.

photo 528134

Tot zover.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2021 19:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Nu aan het echte werk begonnen. De show case is rondom transparant, behalve de bodem. Dat wil ik ook zo houden, zodat er van alle kanten in kan kijken. Maar alleen een bodem vullen geeft te weinig hangar-idee. Daarom ga ik in de kap een deel van de dakconstructie bouwen. De constructie heeft wel wat dichterlijke vrijheid. Normaal gesproken maak je hem niet helemaal van H-balken. Maar ik vond de "verantwoorde" constructie te iel worden, dus toch alles H.

photo 529679

In de F16 zit een led-lamp in de motorruimte. En daarom wil ik ook de werkplaats verlichten. Dus dat betekent TL-bakken aan de dakconstructie. Daar heb ik kleinere H-balken voor gebruikt. In elk armatuur komt één SMD-LED. Aan beide einden zit een draad gesoldeerd. De LED zit in de balk geklemd en daarna zijn de draden gefixeerd met houtlijm. Met transparant polystyreen sluit ik de bak af. Het transparante deel is aan de buitenkant geschuurd in de lengterichting om wat diffusie te bewerkstelligen. Aan het einde even een controle of alles netje werkt.

photo 529680

Er komt ook een hangloopkraan aan de dakconstructie. Ook dat is met dichterlijke vrijheid. Er zal bij de KLu vast een ander type hangen. Dat mag de pret niet drukken. Voor de haak heb ik een stuk sprue getrokken en in een bocht gelegd. Vervolgens de onderdelen voor de rijdende dragers en de loopkat met de katrol voor de haak gemaakt.

photo 529681

En toen was het verven geblazen. Dit heb ik ouderwets met de hand aangepakt. Alleen het geel en het blauw komt uit oude Humbrol-enamelpotjes. En als ik zeg oud, dan bedoel ik serieus oud. De blauwe kleur heb ik gekocht toen ik in een grijs verleden een International truck bouwde en dat is ergens vóór 1980 geweest. Het geel is iets recenter. De pot geel werkte prima, maar het blauw bleef plakkerig. De oude schilderstruc om de plakkerige verf met azijn alsnog te laten drogen hielp, maar nog niet helemaal. Daarna de föhn erop gezet en dat loste het probleem vervolgens helemaal op.

photo 529682

En tot slot de kabel van de haak gemaakt met zwart garen. Die heb ik met CA-lijm stijf gemaakt. Het is staalkabel, dus die krijgt na verder drogen nog een ander kleurtje.

photo 529683

De F16 heeft alle de benodigde slangen gekregen, dus die is klaar om ingebouwd te worden.

photo 529020

Dat was voor dit weekend.
Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2021 11:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
De verlichting aanbrengen in de dakspanten was een hele klus. Solderen en plastics combineert lastig. Met voorzichtig aan stap voor stap werken ben ik erin geslaagd om de boel in elkaar te krijgen zonder smeltplekken.

Ondertussen heb ik ook de vloer van de werkplaats aangepakt. Dat laatste met een plaat polystyreen van 2 mm dik. Lekker stevig. De werkplaats moet een gecoate betonvloer krijgen. Dus ik heb het met een heel licht grijze primer gespoten en die niet helemaal egaal laten worden, zodat je heel licht vleugen kleurverschil ziet die je van het betonvlinderen krijgt. Daarna een laagje vernis erover en dat geheel nat geschuurd met 2000-schuurpapier. En daar ga ik in de volgende stap de belijning op spuiten.

photo 530438

Ik ben nog volop op zoek hoe ik daar een beetje leven in kan krijgen. De vloeren in werkplaatsen zien er tegenwoordig wel een stuk netter uit dan vroeger met alle smeervlekken en troep. Voordeel is nu dat je een gevallen schroefje ook gewoon terug kan vinden. Maar mijn vloer is nu nog wel te clean, dus ik ben nog aan het verzinnen en experimenteren om er wat gebruikssporen op te krijgen, zonder door te schieten naar een rommeltje.

Dan de dakspanten. Ik heb de TL-balken op de spanten gezet met houtlijm en vervolgens de draden in de H-profielen weggewerkt.

photo 530439

En dan na afloop de test of alles nog werkt.

photo 530441

Vervolgens heb ik de loopkraan verder afgemaakt, met de rails voor de voedingsdraad naar de loopkat met de haak. De voedingskabel is gemaakt van looddraad die ik na montage zwart geverfd heb. De rails voor de draad zijn gesoldeerd van koperdraad, die ook nog een laagje enamelverf kleur staal heeft gekregen.

photo 530440

En tot slot heb ik alles met bluetack in de showcase gehangen om te kijken of het in de richting komt. En het valt me niet tegen.

photo 530442

Nu kan ik beginnen aan het vullen van de werkplaats.

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2021 14:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 24 aug, 2017 22:39 pm
Berichten: 291
Nou dat gaat voortvarend! Knap scratchwerk, de kraan is echt goed gelukt!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan, 2021 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Dat ziet er echt al gaaf uit zo op die laatste foto!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 12:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
Dankjewel, fijn om te horen dat het ook voor anderen wel uitziet.

Ik ben tegen een probleempje aangelopen, of meer een lastig punt. En hopelijk heeft een van jullie een gouden tip. Terwijl de kap met de spanten liggen te drogen heb ik de figuren, die ik in de diorama wil zetten, onder handen genomen. Allereerst alle gietranden en flashes verwijderen. Ik heb een set 1:72 groundcrew en piloten van Italieri gekocht. Nu is dat kunststof wel heel erg plastisch. Snijden en schuren is een verschrikking, want het is dan net kauwgum. De randjes komen niet netjes los, maar de boel rekt en blijft als rafelranden aan de figuren zitten. Is daar een nette oplossing voor?

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2021 23:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 195
Ik ga er van uit dat het om de set "NATO Pilots and Ground Crew" gaat. Dit is een klassieke set origineel van ESCI.
Figuren setjes zijn "meestal" van soft plastic en zijn enkel te snijden en niet te schuren.
Je zal echt met een scherp mesje door het plastic moeten snijden en niet schrapen.
Bij echt "mislukte" stukjes zijn er 3 trucjes welke ik gebruik:
1. met een heet metaal staafje het gerafelde stukje "platsmelten".
2. met een klein beetje 2 secondelijm het gehavende stuk opvullen.
3. een beetje "extra" verf doet wonderen.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 9:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 18 sep, 2020 17:33 pm
Berichten: 450
RN.VV schreef:
Ik ga er van uit dat het om de set "NATO Pilots and Ground Crew" gaat. Dit is een klassieke set origineel van ESCI.
Figuren setjes zijn "meestal" van soft plastic en zijn enkel te snijden en niet te schuren.
Je zal echt met een scherp mesje door het plastic moeten snijden en niet schrapen.
Bij echt "mislukte" stukjes zijn er 3 trucjes welke ik gebruik:
1. met een heet metaal staafje het gerafelde stukje "platsmelten".
2. met een klein beetje 2 secondelijm het gehavende stuk opvullen.
3. een beetje "extra" verf doet wonderen.

Groet,


Hallo @RN.VV,

Klopt, het is die set. Met een beetje aanpassen is die wel bruikbaar te maken. En ik vreesde al dat snijden de enige optie zou zijn. En zelfs dat lukt niet altijd lekker. Reuzebedankt voor de reparatietips, want die zijn wel nodig.

Cheers,
Jan

_________________
recent: Dornier Do-X met brandschade, Mirage IIIc, Eject! Eject!, Smit Rotterdam, Apollo 17, CL-415


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement