Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 29 jun, 2020 13:25 pm
Berichten: 38
Woonplaats: Beek
Ziet er goed uit Bas.
Ik vraag me alleen af of het interieur nog geverfd wordt? En is dat niet lastig als dat al zo in elkaar zit?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 06 jan, 2021 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Jeroen Z, dank voor de felicitaties. Nu druk bezig met opruimen van zooi die zeker niet mee verhuisd hoeft te worden. :mrgreen:

Die tie downs voegen zeker wat toe. Helemaal mee eens.

@ andere Jeroen, ook dank. Het interieur wordt zeker nog geschilderd en inderdaad zal dat bij sommige onderdelen wat lastig zijn, maar heb het eerder gedaan, ik weet dus wat me te wachten staat. :lol:
Dat komt goed. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 jan, 2021 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
De Sherman V staat nu zo goed als in elkaar.

Het interieur zit in de romp en de koepel en ook de turret basket is gemaakt. De gun mount ook vastgelijmd in de koepel. Het enige dat er nog niet in zit, zijn de stoelen. Die doe ik altijd apart. Maar misschien bevestig ik die dit keer wel eerst en dat ik ze dan schilder. Normaal doe ik dat andersom, maar ik probeer elke keer wat anders qua werkvolgorde. Uitvinden wat uiteindelijk het beste bevalt.

De turret basket past prima op de turret. Eerst niet, maar ik bleek een foutje gemaakt te hebben en nadat die hersteld was, paste alles naadloos.

Op de koepel en de romp zitten bij de stowage en de tools inmiddels alle tie downs en straps. De tie downs bevestigen ging achteraf eenvoudiger dan ik gedacht had. Het aanbrengen van de straps, gemaakt van masking tape, kostte me juist meer moeite en soms ook wat frustratie. Maar het zit er allemaal op.

Aan de achterkant van de tank heb ik de sand shield strips verwijderd en vervangen door spatborden van PE. De tank in kwestie op de referentiefoto's heeft die ook. Eerst dacht ik dat ik die niet had (de kit bevat die niet), maar toen kwam ik ze van de week tegen toen ik met PE bezig was. Dus de strips verwijderd en de spatborden erop gefabriekt. :mrgreen: Meteen een beetje verbogen zodat ze een gebruikte aanblik aan de tank geven.

Hoewel de tank in kwestie geen spare road wheel aan de voorkant heeft, ik meen een foto te hebben waarop deze tank van de voorkant te zien is, heb ik er toch eentje bevestigd. De Britten hadden vaak aan de voorkant spare road wheels zitten, ik kon me dus niet helemaal inhouden om er zeker eentje te bevestigen. Op onderstaande foto lijkt deze tank de meest rechtse te zijn afgaande op de stand van de koepel en is te zien dat de tank twee rekken met spare tracks en een gun travel lock aan de voorkant heeft. De config die ik ook gebruikt heb.

photo 525231

photo 525229

Ik heb nog wel twee vragen. De tank lijkt een flinke klap gehad te hebben (zie de foto hierboven), want de stowagebox lijkt van de achterkant geblazen te zijn. Normaal ligt er een hamer op het motordek, maar is het nog realistisch als ik die bevestig?

Andere vraag is deze: de tank is geraakt door een Panzerfaust. Ik weet hoe een Panzerfaust eruit ziet, maar de precieze werking is weer een heel ander verhaal. Hoe kan ik schade overeenkomend met de inslag van een Panzerfaust creëren aan de achterzijde bij de motordeuren? Brandt een Panzerfaust een gat in de tank?

Hieronder de foto's van de vorderingen.

Het interieur:

photo 530791

photo 530790

photo 530789

photo 530784

photo 530783

photo 530781

photo 530779

photo 530778

photo 530782

Hier de tank op m'n werktafel. De werkende suspensie van Asuka is hier goed te zien:

photo 530780

De overige foto's:

photo 530788

photo 530787

photo 530786

photo 530785


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 maart, 2021 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
En met deze ook weer wat verder gekomen.

Een week of 2 geleden de ondergrond binnen gehad.

photo 533543

In de grijze primer gezet, dus echt verschil zie je niet :mrgreen:, maar de ondergrond kan nu wel opgebouwd worden:

photo 535071

De binnenkant van de tank, interieur van de romp en koepel, in de primer gezet, net als de figuurtjes.
Begonnen met het interieur van de romp te schilderen. Ben niet ontevreden, sommige stukken zien er goed uit, andere hebben nog wat werk nodig en sommige dingen moeten nog gedaan worden.
De rounds heb ik met Vallejo brass gedaan, maar koperkleur of Tamiya gold leaf past beter denk ik, maar de dop van mijn potje gold leaf zat muurvast. Omdat je de rounds straks niet ziet, denk ik dat ik ze zo laat.
Het zwart wat tussen een aantal rounds zit, heb ik aangebracht om diepte te creëren.

Dit interieurset van Resicast is een stuk uitgebreider dan die van Verlinden die ik eerder gebruikte en daardoor moeilijker te schilderen. Bij sommige stukken kun je niet of heel moeilijk bij, dat heb ik bij dit setje een beetje onderschat, achteraf gezien.

photo 535077

photo 535076

photo 535075

photo 535074

Ook begonnen met de figuurtjes te schilderen. Heb van Anne een gewonde Fallschirmjäger gehad van Adalbertus. Nogmaals dank Anne! Dat is het laatste figuurtje. Heb bij alle figuurtjes waar ik nu aan werk, met highlight flesh het oogwit gedaan. Zoals overduidelijk te zien is, moet de overtollige highlight flesh nog gecorrigeerd worden. Bij de figuurtjes moeten nog wat dingen afgewerkt worden qua basiskleur. Het begin is er in ieder geval.

De Brit:

photo 535073

photo 535072

En de Fallschirmjäger:

photo 535070

photo 535069


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 maart, 2021 5:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Gaaf zo het interieur. Ik hoop dat er snel een in plastic uit komt.
Verder mooie strakke bouw

Groet martin

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 maart, 2021 19:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bas, mooie voortgang zo. Ik hoop dat geen sadomasochisme is, maar fascinerend om steeds weer de Sherman op een net andere manier weliswaar maar met alle details en accessoires weer opgebouwd te zien worden. Top van figuur en figuren, mooi mat. Gebruik je ook “mat medium” van Vallejo of nog die van Tamiya? Officieel heeft de Falli denk ik een wijde springbroek en zou ie groen mogen, je kunt ook de zakken weghalen, maar ja. Groets, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2021 7:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
no leaf clover schreef:

photo 535069


Deze is trouwens wel heel mooi qua highlights op de jas.
Misschien helemaal onderaan een beetje meer schaduw maar top dit :)

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 apr, 2021 8:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Martin,

Bedankt nog voor je reply. Plastic interieur is een stuk goedkoper dan dit setje. :wink: :mrgreen:
Het is in ieder geval leuk om te bouwen.
Wat betreft het figuurtje, wat ik al appte, ik moet nog aan de gang met shading en highlights, maar heb nu door jouw reactie wel een mooi voorbeeld aan mijn eigen foto. :D

Jij ook bedankt Anne. Ben denk ik een beetje Sherman autistisch of gewoon Sherman verslaafd, jullie mogen het zeggen. :brouw:
Ik had me bij de kleuren van het figuurtje dat ik van jou gekregen heb, gebaseerd op onderstaande foto, maar ik geloof je meteen als je zegt dat de broek groen moet. Die kleur had de broek ook eerst.
Het matte van de verf is overigens puur Vallejo. Alleen voor de grijze koppen van de rounds heb ik wat Tamiya X21 flat base door de grijze Tamiya verf gemengd.

photo 510572

Naast het interieur van de romp ook begonnen met de onderdelen van de koepelmand op kleur te brengen. Ook de stoeltjes geprimed en begonnen met die te schilderen evenals nog wat losse interieurdelen die nog geplaatst worden.

photo 535203

Een tijdje terug vond ik nog een foto van de actie waarbij deze Sherman werd uitgeschakeld. Op zich best een aangrijpende foto, vind ik zelf. Niet in de laatste plaats vanwege het gesneuvelde crewlid die uit de koepel hangt. Ik zit erover denken om de gesneuvelde ook te doen. De aanblik komt best binnen, maar past wel bij de heftigheid van deze actie. En versterkt denk ik het verhaal in het dio. Zeker ook omdat de Brit die ik gebruik die de Duitsers afvoert goed boos kijkt. Volgens de bronnen die ik gelezen heb, was het gevecht verbeten en fel tussen de Britten en de Duitse Fallschirmjäger. Ik heb een “bail out” figurensetje van Verlinden in de stash, maar dat zijn Amerikanen. Van Martin weet ik inmiddels dat er geen Britse variant is. Kijken hoe ik dat ga oplossen.

Onderstaande foto geeft ook goed weer waar de markings op de tank komen.
Te zien is dat er op het motordek wat stowage ligt en er lijkt een dekzeil en een camouflagenet kapot te zijn. Kan ik weer in de weer met houtlijm, tissues en hydrofiele gaasjes. Nu al zin in.
Inmiddels weet ik ook hoe ik de schade van een Panzerfaust kan creëren, dus we kunnen de komende tijd vooruit.

De foto die ik als laatste tegen kwam:

photo 535210

En mijn versie, waarbij ik begonnen ben met het motordek op te bouwen qua stowage aan de hand van de foto hierboven:

photo 535204

Tot de volgende! :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2021 17:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1385
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
“kan ik schade overeenkomend met de inslag van een Panzerfaust creëren aan de achterzijde bij de motordeuren? Brandt een Panzerfaust een gat in de tank?”
Je bent me net voor, inderdaad moet je qua werking die kop van de panzerfaust andersom zien als een soort kegel, een vuurstraal can gesmolten koper die zich door het staal heen smelt. En tijdelijk dys even een hogere dichtheid heeft dan het staal zelf. Meer is het niet, maar minder ook niet, daar er heel veel hitte en stukjes pantser in de rondte gaat vliegen daar binnen...
Die foto is denk ik ingekleurd. En waar je niet bij kunt met schilderen, ook niet dmv washes etc. bij het interieur, zie je vaak ook gewoon niet.
Groet en succes nog even, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 apr, 2021 21:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Bedankt Anne voor de info.

Dit weekend benut om gas te geven met het verder op kleur brengen van het interieur en dat is behoorlijk gelukt. We zijn in ieder geval een stuk verder.

Wat precies welke kleur moet hebben is soms lastig te achterhalen, want foto’s van de binnenkant van een Sherman uit WOII zijn of zwart-wit of het zijn kleurenfoto’s van gerestaureerde voertuigen.

Hieronder de Britse radio en het voorbeeld dat ik gebruikt heb:

photo 510564

photo 535431

Dit is de binnenkant van de koepel:

photo 535430

photo 535429

photo 535428

De koepelmand:

photo 535426

photo 535425

photo 535424

De bad wheater hood voor op de rompluiken ook geschilderd en bevestigd in de romp, ook de stoelen verder afgewerkt en geplaatst:

photo 535427

photo 535421

Er moeten nog wel wat stukken afgewerkt worden qua schilderwerk, maar ik ben tot nu toe lekker opgeschoten en zeker niet ontevreden met het resultaat tot dusverre.

Een foto gevonden van een Sherman buiten gevecht gesteld door een Panzerfaust. Dat gebruikt ter voorbeeld en in de achterkant een gat geboord precies onder de plek waar de stowagebak normaal gesproken zat bij een Britse Sherman. Mijn Sherman heeft dubbel pech want ik heb aan de rechterzijkant nog een penetratie van een Panzerfaust gemaakt. Met de punt van een mesje de randen van de gaten gekarteld.

photo 535432

photo 535422

photo 535420


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 81 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement