Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 13:49 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 06 aug, 2021 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
En ook weer bezig met Normandië. Eindelijk eens naar de Action geweest en de klei gehaald voor de zandzakken. Begonnen met zandzakken te maken.
Qua maten heb ik 0,90 bij 1,8 a 1,9 mm aangehouden.
Hieronder foto’s van de stappen. Voor de precieze werkwijze verwijs ik naar de link van david in een eerdere post hierboven. Die heb ik gevolgd bij het maken van de zakken.

Ik heb met een stukje verbandgaas er een jute structuur in gemaakt en een aantal neergelegd op de rand van de loopgraaf. Nu reageren ze wel met elkaar, dat is duidelijk te zien. Toch heb ik het idee dat het nog niet helemaal is wat het moet zijn.

photo 541731

photo 541732

photo 541730

Hier de paar zakken op de rand van de loopgraaf:

photo 541734

photo 541733

Nu ook bezig met het aanbrengen van het zand op het strand en het stuk duin. Daar volgt later een update over.

Als laatste van deze update een paar figuurtjes die ik een hele tijd geleden al aangeschaft heb voor dit project. Weet alleen niet of ik het granaatgooiend figuurtje ga gebruiken.

photo 541735

photo 541736

photo 541737

photo 541738

photo 541739


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 aug, 2021 10:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi!
Die zandzakken zijn prima hoor. Ik merk dat je al wat info hebt gezocht als het gaat om militaire zandzakken. Want die van Miniart zijn eigenlijk te groot. Die zijn denk ik 25 liter, zoals bij de bouwmarkt, terwijl militaire tussen de 10 en 15 liter liggen. Puur detail, maar je zou naast alle gedetailleerde figuren, ook een zakdoek kunnen gebruiken om structuur aan te brengen en in de gaten houden dat hoewel kleiner, ze wel helemaal afgevuld worden bij de landmacht en ze dan meer uitpuilen dan inzakken, of ze moeten geraakt zijn natuurlijk;)

Groet,

Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 aug, 2021 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Hoi Anne,

Dank nog voor het meekijken met de zandzakken. Ik meende al mijn zandzakken te plat waren.
Op het gemak nog eens proberen.

De afgelopen weken weer verder gewerkt aan dit project. Van alles gedaan, nog niks klaar, maar al wel weer een aantal stappen verder.

Om te beginnen de ondergrond. Een tijdje geleden alweer was ik begonnen met zand aanbrengen. In mijn enthousiasme begonnen met kinetisch zand te gebruiken, maar dat is vrij grof voor een strandsetting.
Omdat ik niet tevreden was over de toenmalige aanblik (het zand was te dik aangebracht), heb ik het dio een tijdje gelaten voor wat het was. Uiteindelijk besloten om het zand van het strandgedeelte te verwijderen. In de stukken duin heb ik het laten zitten waar ik het al aangebracht had.
Toen opnieuw begonnen met heel fijn wit zand dat ik had liggen. De loopgraaf bedekt met een bruin soort zand/pigment.
Om er daarna achter te komen dat odorf al in het begin me had gewezen op een manier om het zand aan te brengen. Totaal vergeten. Sorry odorf!

Verder begonnen met het schilderen van de palen waar prikkeldraad tussen komt. De basiskleur is old wood van Vallejo. Daar komt nog een wash van Vallejo dark rubber overheen. Sommige palen in de voorste rij vervangen door hogere palen. Het prikkeldraad moet straks ogen als ondoordringbaar en sommige palen in de voorste rij waren te laag. Alsof je er zo overheen kon stappen.

Bij de zelfgemaakte scherfmuur bij de bunker een denkfout gemaakt en momenteel aan het herstellen. De naden van de bekisting liggen op het beton, ik had ze erin gesneden. Met putty en een hobbymesje de randen opnieuw aan gaan brengen. Dat geeft tot nu toe het gewenste resultaat.
De bunker zelf opnieuw geschilderd. De bunker was veel te blauw. Daarom een mengsel gemaakt van Tamiya light grey, XF66 en Vallejo basic skintone om een lichtgrijze kleur te creëren en daarmee de bunker te schilderen. Ook dat oogt tot nu toe naar tevredenheid.
Het dak van de bunker niet helemaal geschilderd omdat die gedeeltelijk met zand bedekt wordt als het kanon klaar is en in de bunker kan. Dan kan ik het dak sluiten.

Op het strand en in de duinen een aantal granaattrechters gemaakt. Het strand en de bunkers werden immers voorafgaand aan de landing door de geallieerden beschoten.

Inmiddels is er materiaal onderweg om duinbegroeiing mee te maken.

Het strand en de duinen eerst:

photo 542454

En het strand, de bunker, stuk duin en de loopgraaf tot zover:

photo 542426

photo 542427

photo 542428

Begonnen met het verweren van het mortier en toebehoren. Het mortier heeft 1 drybrush sessie gehad, de munitiekist meerdere. Het mortier krijgt nog een wash en meer drybrushes.

photo 542437

Ook met de figuurtjes verder gekomen.
Bij de helft van de Duitse mortierploeg shading aangebracht met US dark green. Basiskleur uniform is German field grey. Het zwart van de riemen, banden en laarzen is een mengsel van Vallejo black en dark rubber. Alleen zwart geeft een gala-aanblik. Terwijl het zwart natuurlijk slijt. Highlights aangebracht met German field grey, lichter gemaakt met Vallejo basic skintone of medium skintone.
Daarnaast begonnen met inlijnen. Ook met Vallejo US dark green.
Met decals rangonderscheidingstekens en helm markeringen aangebracht. En helmbandjes van PE aangebracht uit de spare box.

photo 542436

photo 542435

photo 542434

photo 542433

photo 542432

Bij de Amerikanen ook begonnen met het aanbrengen van shading. Dit met een mix van Vallejo khaki en Vallejo olive brown. Ook de Amerikanen krijgen rangen en divisie patches.
De shading brengt de figuurtjes meteen een stuk tot leven.

photo 542438

photo 542429

photo 542430

photo 542431

De dichte munitiekisten die straks in de bunker gekomen geschilderd, voorzien van een wash en van decals. Basiskleur is Vallejo old wood, wash aangebracht met Vallejo dark rubber. Metaal geschilderd met Tamiya metallic grey XF65. Nu nog drybrushen.

photo 542458


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 aug, 2021 21:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Hoi, ziet er super uit, zo'n vlakte, zogezegd. Bij kleiner bouwen is het makkelijker om gemotiveerd te blijven om details aan te brengen in het landschap, maar zoals ik zei: kan het heel goed de moeite waard zijn.
Grts
Ps: dit komt trouwens van een film met een aparte insteek.
https://fb.watch/7x4NYoSPnY/

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 aug, 2021 10:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Inmiddels weer een stuk verder met de bunker en de duinen.

Bij de bunker verschillende tinten grijs geprobeerd en uiteindelijk had ik de goede tint, of in ieder geval de tint die ik voor ogen had. Die tint werd bereikt door grijze primer van DioDump en Vallejo wit met elkaar te mengen. Alleen de aanblik op de bunker beviel me niet, want beton is niet egaal grijs. Maar hoe dat effect te bereiken? Ik zat even vast op dat punt. Mijn vrouw komt uit de bouwwereld en die weet ook het één en ander van schilderen dus die advies gevraagd. Naar dat advies de bunker eerst donker geschilderd, dit met Vallejo dark rubber gedaan en daarna met de genoemde grijze mengkleur de bunker flink gedrybrushed. Omdat ik meerdere keren de genoemde mix moest maken en dat niet elke keer precies dezelfde samenstelling had, komt er nog meer kleurverschil. Nu wil ik nog met grijs pigment de bunker wat lichter krijgen omdat het een relatief nieuwe bunker is. Tenslotte waren de werkzaamheden aan de Atlantikwall in juni 1944 nog in volle gang.

Omdat er op de stranden en in de duinen in de maanden en weken voorafgaand aan de invasie nog flink gewerkt werd, beplant ik de duinen niet helemaal vol met gras, maar zoals op de foto’s verspreid dotjes gras. Er komen nog wat dotjes bij als al het schuim bedekt is met zand.

Komende week de PAK spuiten, dan kan de bunker gesloten worden en het dak afgewerkt worden.

De donkere bunker:

photo 542878

photo 542879

photo 542880

Na het drybrushen:

photo 542882

photo 542881


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 aug, 2021 18:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Ziet er goed uit, je zou nog wat extra tinten grijs lokaal aan kunnen brengen. Dan is het grijs wat minder eentonig.

Succes,


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 aug, 2021 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Ha D.J.,

Dank voor je feedback. Doel van het gebruiken van het grijze pigment is behalve het lichter maken van de bunker ook om nog wat meer kleurverschil te krijgen.
Maar zou ook kunnen proberen om met nog wat drybrushes meer kleurverschil te krijgen.
We gaan eens kijken. Tot zover in ieder geval blij met hoe de bunker oogt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2021 20:22 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 14 apr, 2019 12:51 pm
Berichten: 205
Ziet er tot zover weer top uit Bas.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 aug, 2021 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
Dank je Jeroen!

De afgelopen weken lekker opgeschoten met dit project.
Momenteel bezig met de PAK. Die is inmiddels gespoten en nu bezig met de details te schilderen.
Die laat ik bij de volgende update zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 sep, 2021 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2815
Woonplaats: Dongen
De PAK is gespoten.
Ik probeerde preshading te creëren door de PAK eerst zwart te spuiten en daarna te spuiten met dark yellow. Daar zie je alleen niet veel meer van. Te dekkend gespoten. Ik dacht tijdens het spuiten een paar keer dat het zwart er te sterk doorheen kwam en toen toch te lang doorgespoten, waardoor het effect wegging. Op een paar plaatsen lijkt het redelijk gelukt te zijn.

Details inmiddels ook geschilderd. En begonnen met chippen, dat is nog w.i.p. De washes en drybrushes komen nog.

De PAK in de primer:

photo 543105

De PAK in het zwart:

photo 543104

De PAK nu:

photo 543194

photo 543195

photo 543198

photo 543197

Ook begonnen met het maken van het prikkeldraad. Gemaakt van de ijzerdraadjes in de boterhamzaksluitingen en de vuilniszaksluitingen.

photo 543211


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement