Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 18:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Bedankt voor jullie complimenten Martin en Deef! :D
Leuk om te lezen. Dat inspireert om weer verder te gaan.

Wat betreft je vraag Deef: Martin en Bert zullen zeggen dat een wet pallet heel goed werkt bij figuurschilderen en voor het probleem waar je tegenaan loopt. Ik heb het tot nu toe nog niet gebruikt moet ik eerlijk zeggen.
De methode die ik eigenlijk altijd toepas, is om plooien in het gezicht eerst onverdund in te schilderen. Met Vallejo kan dat ook best. Om daarna met een flink verdunde basiskleur waarmee de huid gedaan is de zaak te blenden. Waardoor de overgangen mooi in elkaar overvloeien.
Bij plooien van kleding schilder ik diepe schaduwen onverdund en de ondiepere die verdun ik wel meteen. Altijd een beetje uitproberen.
Vallejo droogt snel, maar vele malen langzamer dan Tamiya dat ik eerst gebruikte.
Ik gebruik elke keer heel weinig verf en moet soms bij een schildersessie een paar keer verf bijpakken. Dat doe ik liever dan teveel verf pakken en weggooien, wat weer niet zou hoeven als je een wet pallet gebruikt. :mrgreen:
De mate van verdunnen is elke keer een beetje puzzelen. Is vaak ook een beetje afhankelijk van wat voor effect je wilt bereiken. Ik begin vaak heel voorzichtig met verdunnen, zodat ik altijd nog meer kan verdunnen. Heb ik toch teveel verdund dan voeg ik weer wat verf toe.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Succes!

Bas


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op di 21 dec, 2021 19:21 pm, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Thanks Bas,

Ja hier heb ik zeker wel wat aan.
Blijven puzzelen dus, maar dan weet ik in ieder geval dat ik niet iets fout doe.
Ik zal wat meer gaan spelen met de mate van verdunnen.

Bedankt voor je reactie!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 dec, 2021 22:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Graag gedaan Deef!

Fijn om te horen dat ik je verder kan helpen.
Figuurtjes schilderen is geen exacte wetenschap. Tenminste, dat is mijn ervaring. :mrgreen:
Bij elk nieuw figuurtje weer nadenken over met welke kleuren in te lijnen of de plooien te doen en weer puzzelen met verdunnen van de verf. Altijd weer leuk als dat lukt. :)

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 22:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Heb weer een gezicht van een lid van de Duitse mortier crew gedaan en vind deze misschien wel de beste van de vier.

Ook de laarzen van de leden van de mortier crew gedrybrushed want ze staan tenslotte in het zand. De laarzen hoeven niet galazwart te zijn. Dat gedaan met iraqi sand van Vallejo.

Ook de knietjes met die kleur gedrybrushed van de crewleden die met de knieën in het zand zitten. Zie de derde foto.

Op de laatste highlights na, waar Martin en Bert het overhadden en de rangonderscheidingstekens zijn deze figuurtjes voor het grootste gedeelte klaar.

De resultaten:

photo 549289

photo 549290

photo 549291

photo 549292

Dit zijn de gezichten van de andere twee crewleden:

photo 549298

photo 549297

photo 549296

photo 549295

photo 549294

photo 549293


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op do 23 dec, 2021 22:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 dec, 2021 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Ha(llo), nog even de loopgraven in voor de Kerst, goed bezig Bas. Wat (jij) Sebas bedoelt te zeggen met blenden dan ook is denk ik dat je met acrylverven in al dan niet meer of minder verdunde laagjes werkt, die eventueel onderling van kleur verschillen. Bij enamels zoals die van Humbrol en ook wel Revell Modelmaster en dergelijke verdunnen met oplosmiddelhoudende alcyd/harsverven. Dan vermeng ik met terpetine (white spirit tegenwoordig; voorkomt witte uitslag), terpetijn (puur of door de vorige) of gedestilleerd water. Over de snelheid van drogen kan ik niet zoveel zeggen, maar ik vind Vallejo supersnel drogen en doe het vaak op een omgekeerd Fa-deo dopje een beetje nat houden. En tegenwoordig een pietsie Vallejo Matt Medium erdoorheen.
Groetjes, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jan, 2022 21:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
En weer wat stapjes verder. Dit dio heeft momenteel voorrang met afronden, ten eerste omdat ik er het verst mee ben en en tweede door de grootte ervan kan ik niks meer kwijt op mijn werktafel en het Bridge Over… project met de Sherman Crab heeft dezelfde afmetingen. Als deze klaar is, kan ik beter verder met het Crab project.

De Duitse mortierploeg is klaar en geplaatst in het stukje duin. De laatste highlights geplaatst en de markeringen op de helmen en de uniformen geplaatst/geschilderd. Ik kleed hun positie nog verder aan met geweren en wat handgranaten die ik nog moet maken.

De mortier crew:

photo 549907

photo 549905

Ondertussen ook nog wat meer prikkeldraad geplaatst. De prikkeldraadversperring begint al ergens op te lijken. Nog veel prikkeldraad te gaan, dat zal uiteindelijk van alle werkzaamheden het meeste tijd gaan kosten. Dat doet het nu al. :mrgreen:
De duinbegroeiing neem ik nog verder onder handen. Ten eerste het nog wat minder open maken, minder kale plekken en ten tweede met losse grasvezeltjes de overgangen wat geleidelijker maken tussen de gebruikte kleuren.

photo 549906

Verder nog de Duitse gesneuvelde afgerond die in de deuropening van de bunker komt te liggen. Veel figuurtjes staan al in de basiskleur, die ga ik nu eerst afronden qua shading, highlights en de gezichten.

photo 549909

photo 549910

photo 549908

Dit was ‘em weer voor nu. Op naar de volgende.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 jan, 2022 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Allereerst iedereen hier de beste wensen voor 2022!

De eerste Amerikaanse G.I. is klaar.

Na een check bij Martin nog wat zaken bijgewerkt en ik ben blij met het eindresultaat.

Het inlijnen is gedaan met US dark green op het jasje. Bij de broek is de shading gedaan met US dark green en bij de lichtere schaduwen ben ik er met verdunde US olive drab overheen gegaan.
Shading jasje is gedaan met een mix van khaki en olive brown.
Highlights jasje zijn gedaan met een mix van khaki en highlight flesh. Highlights op de broek gedaan met een mix van US olive drab en medium skintone.
De schoenen, holster en verrekijkertas gedaan met leather brown. Highlights op de holster en verrekijkertas gedaan door leather brown te mixen met brown sand.
Schoenen en lage knie gedrybrushed met German camouflage beige vanwege het zand.
Het gezicht heeft brown sand als basis. Plooien en schaduwen onder en boven de ogen met shadows flesh gedaan. De zijkanten van het gezicht en een gedeelte van de hals geschilderd met een mix van shadows flesh en brown sand. Highlights in het gezicht gedaan met een mix van brown sand en highlight flesh. Oogwit gedaan met highlight flesh. Pupil gezet met olive brown.
Dat waren de belangrijkste kleuren wel. Dit zijn allemaal Vallejo tinten.
Verder nog een strap gemaakt van twee stukjes masking tape en die met khaki geschilderd. Uit de spare box van PE twee stukken strap voor de helm gepakt en bevestigd.
Als laatste een decal van de 29th ID op zijn mouw bevestigd en die na drogen licht gedrybrushed met khaki. Zo wordt die dof.

Zo begon het figuur als grijs plastic:

photo 519650

En wat het geworden is:

photo 550084

photo 550083

photo 550082

photo 550085

De planning is om deze week nog zeker één figuurtje af te ronden. Nog even gebruikmaken van het feit dat ik nog vakantie heb. :D Ik heb nog genoeg figuurtjes te gaan voor dit project. 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 jan, 2022 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Deze Duitser beschouw ik ook als af.
Ik was er al ver mee en vandaag deze afgerond. Decals op de helm bevestigd, hier en daar nog wat highlights en shading bijgewerkt en het gezicht geschilderd. Ook een strap voor aan het geweer gemaakt en bevestigd. Bij het bevestigen zag ik echter dat de strap een beetje aan de brede kant is. Het kan er naar mijn idee wel mee door.
Hoewel het gezicht niet helemaal geworden is wat ik ervan gehoopt had, ben ik er toch best blij mee, want het was best lastig schilderen met het geweer voor zijn gezicht.
Dit figuurtje is wellicht niet zo goed als de vorige afgeronde Duitsers van dit project of de Amerikaanse G.I., maar voor mij is deze goed genoeg. Deze schutter verdwijnt straks toch grotendeels in de loopgraaf, waardoor een flink deel aan het zicht onttrokken wordt.
Nu dit figuurtje ook klaar is, laat dat ruimte om er deze week nog ééntje af te ronden. Er zijn er nog een paar die al behoorlijk ver in de verf staan.

De Duitser in kwestie:

photo 550159

photo 550162

photo 550161

photo 550163

photo 550160


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jan, 2022 23:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Persoonlijk zou ik iets meer highlight gebruiken, beetje postshading

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jan, 2022 10:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Je opmerkingen zijn gebaseerd op je disclaimer toch hè. :mrgreen:
Zonder gekheid, ik heb op de bovenkant van de armen en schouders sterkere highlights aangebracht omdat bij de eindfoto’s dat het best te zien is van dit figuurtje.
Echter op de foto valt veel van het contrast weg. Daarom snap ik je opmerking heel goed.
De highlights heb ik al best sterk aangezet, omdat de basiskleur al behoorlijk donker is, de schaduwen nog donkerder, dus wil je wat leven in het uniform krijgen dan moeten de highlights behoorlijk sterk.
Nu verder met een Amerikaan. Als die klaar is, ben ik op de helft qua figuurtjes. :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 122 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement