Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2020 13:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
StevenVD schreef:

Comics kan je kopen als issue, die dunne boekjes doorspekt met reclame die je voor 3 euro koopt, als TPB voor zo'n 10 euro en als hardcover, wat soms op meer uitkomt. Maar 40 euro is teveel, daar verwacht ik al een groot formaat hardcover voor. Van Belgische stripwinkels ken ik vooral Pinceel en Mekanik, van Nederland misschien Archonia en Cheap-Comics.



photo 515985

photo 515986

Gevonden ... gewoon bij Amazon.nl, 3 verhalen in een fraai semi-hardcover, €21,60 .... Vind ik het wel waard :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 13:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
De GAZ-67b is voorlopig klaar ... ook hier wacht ik met verder vervuiling en weatheren tot ik wat definitieve besluiten heb genomen over locatie en jaargetijde van het diorama.

photo 516352

photo 516353

photo 516354


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 aug, 2020 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Het volgende projectje wordt deze kleine refueler van UniModels, de BZ-42 gebaseerd op (alweer) de GAZ-AA truck.

Bouwverslag komt hier: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =2&t=53235

photo 516355


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Mooi idee, ik blijf deze volgen ben erg benieuwd hoe dit er uit gaat zien.
Het Boek "a dance with death" heeft trouwens mij ook geïnspireerd om een PO-2 te bouwen van de nachtheksen.
Misschien heb je wat aan het verslag. klik

Grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 0:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Dank je Arjan! Ben zelf ook heel benieuwd hoe het gaat uitpakken.

Zeker heb ik jouw bouwverslag van je prachtige Polikarpov U2/PO2 bestudeerd. Sterker nog, jouw verslag was voor mij aanleiding me bij dit forum aan te melden.

Met mijn huidige modelbouw skills mag ik blij zijn als mijn modellen in de schaduw mogen staan van de jouwe.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 9:20 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een interessant onderwerp is dit! Heb ooit het stripboek gelezen met die prachtige tekeningen. Mooi dat je ook voertuigen toevoegt. Succes!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 12:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Trajanus schreef:
Wat een interessant onderwerp is dit! Heb ooit het stripboek gelezen met die prachtige tekeningen. Mooi dat je ook voertuigen toevoegt. Succes!

Jan



Dank voor de aanmoediging Jan.
Zelf heb ik al jaren een fascinatie voor de Polikarpov U2/PO2, vooral vanwege de veelzijdige inzetbaarheid en het ongelooflijke aantal varianten die er van dit toestel bestaan hebben, uiteenlopend van les-vliegtuig, landbouw sproeier, tot nacht-bommenwerper en lucht-ambulance*

Het verhaal van de vrouwelijke nachtbommenwerpers heb ik eigenlijk pas later ontdekt, maar is minstens zo fascinerend (en schokkend). Wat die meiden hebben meegemaakt en doorstaan is ongelooflijk.

Haast net zo schokkend is het feit dat ze er na de oorlog niet over mochten praten. Ze mochten ook niet deelnemen aan het grote overwiningsdefilé in Moskou, onder het mom dat hun vliegtuigen er te traag voor waren.

Thuisgekomen werden de vrouwelijke strijders, ondanks hun vele onderscheidingen, vaak ontvangen als 'soldaten-hoeren' en werd hun verblijf aan het front door hun familie (als ze die nog hadden) veelal verborgen en geheim gehouden.

Vanwege hun totale fysieke en mentale uitputting werden ze vrijwel allemaal afgekeurd als piloot voor de burgerluchtvaart, ze konden zich in de burgermaatschappij vaak maar moeilijk staande houden.

De journaliste Svetlana Alexievich schreef in 1985 het fantastische en kippenvel-gevende boek 'The Unwomanly Face of War'** gebaseerd op gesprekken met vele vrouwelijke Sovjet strijdsters, maar het kwam toen niet door de censuur en ze mocht het niet publiceren. Pas na Gorbatsjov's perestrojka werd het uitgegeven. In 2015 ontving zij de Nobelprijs voor Literatuur.

* zie o.a.: http://www.tinlib.ru/transport_i_aviaci ... _05/p6.php
m.b.v. de automatische vertaalfunctie van Google is dit stuk redelijk leesbaar.

** Alexievich, Svetlana (1985, 2017) The Unwomanly Face of War. Penguin Classics, UK


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 13:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Ondertussen worstel ik met de tijd waarin ik mijn diorama zal situeren. Dit zal vooral gedicteerd worden door de beschikbare figuurtjes van vrouwelijk Sovjet luchtmacht personeel.
De pilootjes die ik heb kunnen vinden zijn vrijwel allemaal gekleed in dikke overalls met bontkraag terwijl het grondpersoneel juist allemaal tamelijk zomers gekleed is (rok, tuniek, gewone werkoverall). Dus het seizoen moet aan de grond redelijk warm zijn, maar in de (nacht-)lucht koud.
Bovendien dragen de pilootjes bijna allemaal een parachute. Dat betekent dat het diorama in 1944 of'45 gesitueerd moet zijn (voordien vlogen ze zonder parachute).
De tijdlijn brengt me dan in voorjaar of nazomer 1944, of late voorjaar 1945.

- In voorjaar 1944 gaven ze luchtsteun bij de amfibische Kerch–Eltigen Operaties en het Krim-Offensief rond Sebastopol, dus dat zou wellicht kunnen.
- In juni 1944 vochten ze in Wit-Rusland, dat zou ook nog wel passen (denk ik).
- In zomer en najaar 1944 opereerden ze in Polen, bij de campagnes rond Augustów, Warschau en Ostrołęka.
- En in mei 1945 namen ze deel aan de slag om Berlijn.

Aangezien ik graag een izbah in mijn diorama wil opnemen en ik vooral gecharmeerd ben van de (West-)Oekrainse huisjes die ik gezien heb, zit ik een beetje klem met de historie.

photo 514440


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 13:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
photo 516482

Nog zo'n schoonheid ... dat is toch fantastisch?

Deze huisjes heb ik gefotografeerd in de omgeving van Lviv, in West-Oekraïne, niet zo ver van de Pools grens, maar ligt dus eigenlijk té zuidelijk voor de tijdlijn.
Wat te doen? De historische correctheid aan m'n laars lappen, of een ander type huisje kiezen?
'k Voel eigenlijk het meest voor het eerste ... het hele verhaal is toch fantasie ... wat zou hebben kùnnen gebeuren, maar niet werkelijk gebeurd is ...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 aug, 2020 14:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Volg je hart Hoefnix! En zo'n huisje: dat heeft nou eens niemand gemaakt!
En wat de historische correctheid betreft: wat niet weet wat niet deert. toch?
Zelf smokkel ik ook wel eens :lol:

Succes, Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement