Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 6:51 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2020 11:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
't Voelt een beetje raar om hier al een topic te starten over een project dat voor 99% nog alleen maar in mijn fantasie bestaat, maar aangezien ik mezelf als beginner beschouw, kan ik alle opmerkingen, aanwijzingen, kritiek, en wellicht aanmoediging gebruiken bij mijn eerste modelbouw project na bijna 50 jaar.

Mijn plan is een diorama te wijden aan het geheel vrouwelijke 46ste Nachtbommenwerper Regiment van het Rode Leger. Dit regiment was uitgerust met Polikarpov U-2/PO-2 lichte bommenwerpers. De dames werden niet alleen ingezet voor bombardementen, maar o.a. ook voor verkenning, contact met -en bevoorrading van- vooruit geschoven of omsingelde eenheden en partizanen en later ook voor wapendroppings voor het Poolse verzet tijdens de opstand van Warschau.

Inspiratie heb ik opgedaan van een aantal boeken, Russische films en tv series en foto's gevonden op het internet.

photo 514462

photo 514461

photo 514457

photo 514454

photo 514455

Het plan is een scene op een geïmproviseerd front-vliegveld, met een drietal U-2's in verschillende configuraties, daarmee samenhangende verschillende functies en verschillende toestand. De 'bevolking' van het diorama moet (vrijwel) geheel bestaan uit vrouwen figuren.

Het wordt in schaal 1:48, daarin zijn een redelijk aantal modellen te vinden van de U-2, plus wat rollend materieel dat op zo'n vliegveldje thuis hoort. Ook vond ik inmiddels een behoorlijk aantal figuurtjes van vrouwelijk Sovjet luchtmacht personeel. Veel heb ik inmiddels in huis, een aantal spullen zijn nog in bestelling.

Om te beginnen en een idee te krijgen van de benodigde ruimte heb ik plaatjes van e.e.a. op schaal uitgeprint, uitgeknipt en er op tafel mee zitten schuiven, met wat objecten eromheen bij wijze van scenery. De doos moet een izbah voorstellen, gebouwd op een hellinkje, de appels (fruit-)bomen.

photo 514506

Het verhaaltje: een partizanen liason toestel is beschoten en heeft een crash-landing gemaakt (losjes geïnspireerd op interviews met major Mariya Smirnova en senior lieutenant Zoya Parfyonova*). Piloot en navigator zijn gewond uit het wrak bevrijd en worden nu naar een U-2 ambulance toestel overgebracht voor vervoer naar een hospitaal. Een derde U-2 staat klaar voor vertrek met een lading goederen die bij partizanen achter de vijandelijke linies moeten worden gedropt.

photo 514463

photo 514456


* 1994: Noggle, Anne; A Dance with Death, Soviet Airwomen in World War II. Texas A&M University Press.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2020 14:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Sovjet spul valt buiten mijn interessegebied maar de opzet van het geheel lijkt me interessant genoeg om te volgen.
Ik ben heel benieuwd wat dit gaat worden.

Succes! :brouw:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2020 16:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Dank voor de aanmoediging!

Ben begonnen met iets wat me aardig simpel leek, nl. een Tamiya kitje van een GAZ-MM 1½ ton truck. Één van de onvolprezen werkpaarden van het rode leger.

photo 514508

photo 514509

photo 514510

Het spul is hier nog losjes in elkaar gezet, in afwachting van de chauffeur. Dit figuurtje is nogal klein in vergelijking met wat andere 1:48 figuurtjes die ik al in huis heb en heeft een bolle kop. Ik wil proberen er een vrouwtje van te maken. Met wat Tamiya putty heb ik er een haardos met paardestaartje aan toegevoegd. Al met al denk ik dat het zo wel kan doorgaan voor een (nogal plat) vrouwelijk luchtmacht sergeantje.

photo 514511

photo 514512


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jul, 2020 23:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11858
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Ik ken dit verhaal van een goeie comic, dat kan een mooi diorama worden.

photo 514517


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2020 7:30 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
"Nachthexen" zoals ze door de duitsers genoemd werden, die als de dood voor dit squadron waren


Ze zijn ook bezongen door Sabaton, een zweedse heavy metal groep song heet Nightwitches

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2020 8:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2802
Woonplaats: Dongen
Die hebben ook een nummer gemaakt over Verdun, WOI, maar dat is weer mijn ding. :)

Nu weer back on topic. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2020 9:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Ben nieuw hier en 'k weet niet of dit mag op dit forum, maar hier een paar linkjes naar YouTube video's over de Night Witches:

https://youtu.be/mKd2_GGtNRw

https://youtu.be/qiLY4ZkVroE

https://youtu.be/VR6Lo9bRrMc

https://youtu.be/-FkoDM9bFXU

https://youtu.be/6F_poSmlC7o

Moderator, vergeef me als dit de forum regels overtreedt en verwijder het dan maar.

[MOD modus} Ik keur het goed omdat dit referentiemateriaal bevat wat je gebruikt [/MOD modus]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2020 9:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
StevenVD schreef:
Ik ken dit verhaal van een goeie comic, dat kan een mooi diorama worden.

photo 514517



Dank je, ik ga mijn uiterste best doen er iets moois van te maken. Ben al jaren geboeid door de Polikarpov U2 en door de onvoorstelbare daden van de "Night Witches".

Die comics kende ik nog niet. Is het een serie van drie? Zouden die nog ergens te vinden zijn? Heb al even zitten googlen en vind nogal tegenstrijdige resultaten ... prijzen uiteenlopend van $2 tot $40 :shock:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2020 10:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
photo 514519

Wat ik tot nu toe aan vrouwelijk luchtmacht personeel heb weten te vinden in schaal 1:48. Nou ja, links boven zijn WAAF mechanics, maar die zijn wel om te bouwen tot Soviet dames, lijkt me.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2020 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2012 0:45 am
Berichten: 891
Woonplaats: Ossendrecht
Mooi verhaal achter deze dio, de figuren van aerobonus zijn top.....weet ik uit ervaring :mrgreen:
Succes.....volgmodus aan
Groetjes Ronald

_________________
ILLA PRAECEPTA SUNT NUNC AD REM


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement