Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2020 21:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2020 16:22 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Amersfoort
Ben nieuw hier op dit forum.
Door de corona uitbraak had ik ineens tijd genoeg om weer een keer met model bouw te beginnen.
In plaats van zoals vroeger een model te lijmen en te schilderen besloot ik om eens heel anders te gaan werken. Ik wilde een diorama gaan maken en heb als uitgangspunt gekozen voor een MINIART kit (Soviet Divisional Artillery en tevens de Soviet Villagers ook van MINIART) bij het zoeken op internet kwam ik maar een paar voorbeelden tegen van deze kit. Ik wil nu een dorpje maken waar de door paarden getrokken ZIS-3 met limber door rijdt. Een brug en een kleine water stroom moet de veldweg doorbreken. In de rechterboven hoek wil ik een IZBA of Dasja neer zetten. Alleen heb ik nog geen idee hoe groot en met welke afmetingen ik deze zal maken (geen ervaring met huizen schaal 1:35) Tips zijn dus van harte welkom.photo 514424

voorbeels IZBA photo 514428


photo 514425
photo 514422


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2020 23:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Wow! Wat leuk! Ben ook nieuw op dit forum en plan ook een diorama met een (halve) izbah er in. Heb het geluk gehad een aantal Oekraïense izbahs te mogen bezoeken. Deze huisjes of hutten werden van allerlei materialen gebouwd, vaak als 'blokhutten', dus van boomstammen (nooit van berkenhout), maar ook van steen, bakstenen of takken-vlechtwerk besmeerd met leem/klei. De daken konden gedekt zijn met planken, houten shingles, leien, stro of riet. Ondanks al de verschillende materialen en bouwwijzen hebben izbahs een paar gezamenlijke kenmerken.
De deuren bevinden zich altijd in de lage gevels, gewoonlijk een 'loopdeur' aan de kant van de straat en een 'hoofddeur' in de gevel die van de weg is afgekeerd. Beide deuren worden binnen verbonden door een gang die de izbah in tweeën verdeelt.
Het hart van het huis was reusachtige gemetselde Russische 'kachel', hij verwarmde het huis, je kon erop koken, in bakken en ... op slapen. Bovenop de kachel was een platform waar gewoonlijk 2 volwassenen en een paar kinderen een warm plekje konden vinden. De rookafvoer ging bijna nooit via een schoorsteen, maar via een kanaal naar de centrale 'gang' en trok dan naar de zolder om via twee gaten in de nok onder het dak naar buiten te worden afgevoerd. Dus ... een izbak had uiterst zelden een schoorsteen. Ik heb een aantal bouwpakketten van izbazhs bekeken, bijna allemaal met de deur in de hoge gevel en met een schoorsteen. Raar ...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2020 8:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Hoi,

Het idee ziet er levendig uit met de paarden en alle figuurtjes, burgers en soldaten.

Als ik je een tip mag geven: ik zou proberen om de gietnaden van de figuurtjes te verwijderen. Op één foto is er een behoorlijke te zien. Ik deed dat bij mijn eerste projecten ook niet, maar figuurtjes zien er veel beter uit zonder.
En ik zou de plaatjes onder de figuurtjes straks verwijderen als je ze op de ondergrond gaat plaatsen. Maar ik kan me voorstellen dat ze nu onder de figuurtjes zitten zodat ze blijven staan bij het maken van mogelijke opstellingen voor dit dio.

Wat betreft de Russische bebouwing, misschien heeft deze site iets voor je:
https://www.diodump.com/diorama-buildings

Daar staan twee Russische bouwwerken bij.

Succes!

Bas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2020 10:17 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 20 jul, 2020 11:40 am
Berichten: 101
Woonplaats: Groningen
Misschien is dit iets voor je?

https://enosha.ru/derevenskaya-izba-s-s ... y-kryshey/

De fabrikant heeft ook een Facebook pagina:

https://m.facebook.com/maketmix/posts


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2020 19:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2020 16:22 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Amersfoort
@HOEFNIX:
Bedankt voor de aanvulling op de IZBA, hoef ik me niet druk te maken over een schoorsteen. Geeft een mooie indicatie hoe ik denk de IZBA te gaan maken (een gedeelte ervan ) Ook bedankt voor de link naar de fabrikant ga ik zeker bekijken, al is het maar voor inspiratie.

@NO LEAF CLOVER
Dat van die gietnaadjes wist ik wel had de meeste al aangepast, maar deze dus duidelijk over het hoofd gezien (schrok van de foto) Bedankt voor het onder de aandacht brengen.
Alle figuren hebben geen plaatjes maar een dun ijzeren pin. De "plaatjes"op de foto is dubbelzijdig plakband, deze moet ik nog van een pin voorzien.

Leuk deze reacties heb ik niet het idee dat ik alleen zit te werken 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 11:34 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2020 16:22 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Amersfoort
Begonnen met de Izba, even zoeken naar de juiste verhoudingen.[img]photo 514686
[/img]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 jul, 2020 16:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 22 mei, 2015 15:38 pm
Berichten: 863
Gaaf man. Moet goed gaan komen zo.

Gr Luuk

_________________
"Als het dit niet is, was het wel wat anders"

In de werkplaats:

1:72 Mitsubishi Ki-46 DINAH (LS)
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... 84&t=53073


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2020 14:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
Leuk dat er steeds meer verschillende onderwerpen komen. En nieuwe brouwers!

Als ik kijk naar het begin van de izba heb ik het idee dat de verhoudingen niet echt kloppen.
Ik ben er van uit gegaan dat de man helemaal rechts op de foto 175 cm groot is, dat zijn 6 boomstammen op de foto. Dus 1 boomstam is iets minder dan 30 cm in doorsnee in het echt en dan 8,5 mm op schaal 1/35.
De izba is drie liggende mannetjes breed dus 525 cm breed dus weer op schaal 15 cm.

Op deze manier probeer ikzelf te schatten hoe groot iets moet zijn. Ik weet niet of je hier iets aan hebt.
Meestal als ik mijn man op deze manier iets probeer uit te leggen snapt hij er niks van. Ik weet alleen niet of dat aan mijn man ligt of dat vrouwen en mannen echt anders denken :lol: :lol:

Veel succes met de bouw!

Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 jul, 2020 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 jul, 2020 16:22 pm
Berichten: 23
Woonplaats: Amersfoort
Dank voor je opmerking Esther,

Ik denk dat de foto een iets vertekend beeld geeft van de Izba.
De berekening en inschatting over de lengte van de man heb ik ook gebruikt. De balken zijn van 8 mm balsa en de breedte is bij mij ook 15 cm. Ik had het aantal balken op de foto van de Izba geteld t.o.v. de staande man links. Dus de balken zijn wel iets kleiner dan 8,5 mm.
Leuk deze reacties, het is voor mij ook nieuw diorama's bouwen. Je leert heel veel nieuwe dingen op deze manier, onderzoek naar wat je wil weergeven (mensen, materiaal, huisvesting) maar ook nieuwe technieken. Dus veel hier op het forum kijken naar wat andere bouwen en welke technieken worden toegepast.photo 514853


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 jul, 2020 13:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 24 feb, 2018 21:05 pm
Berichten: 363
De foto gaf inderdaad een vertekend beeld zo met het mannetje ervoor ziet het er prima uit.

Blijf het volgen,
Esther


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement