Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 14:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 jul, 2020 21:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
En deze vakantie ook maar begonnen aan het laatste deel van het drieluik Normandië 1944.

Één van de hoofdrollen wordt gevormd door een Sherman. Ja, inderdaad een Sherman. Omdat ik die nog nooit gebouwd heb, zullen we maar zeggen. :wink: :mrgreen:

De titel verwijst naar het contact maken van de Amerikaanse 82nd Airborne Division en onderdelen van het Amerikaanse 70th Tank Bataillon die tijdens D-Day landden op Utah Beach en de dag erna met de 82nd Airborne Division vocht rond St. Mere Eglise.

Ik hink nog op 2 gedachtes. Één daarvan is om een dio te maken met als tafereel het echte contact maken, de andere gedachte is om de bovengenoemde gevechten als thema te nemen.

Qua figuurtjes heb ik nog niks gekocht. Ik heb nog Amerikaanse infanteristen over van de figurenset die ik aangeschaft heb voor deel 3 van het drieluik “Village Fighting”, even kijken of ik daar iets mee kan bij dit project. Het is sowieso het idee om 2 resin figuurtjes aan te schaffen om eens te kijken hoe dat schildert.
Ik wil één of 2 paratroopers in het dio hebben en ben op zoek naar schouderpatches van de 82nd AD. Mocht ik die van iemand over kunnen nemen of iemand weet waar ik ze kan krijgen, dan hoor ik het graag. :D

De grootte van dit deel zal vergelijkbaar zijn met de andere twee, maar misschien eerder wat kleiner.

De Sherman die ik dit keer gebruik, is de Sherman M4 75mm Normandy kit van Dragon. Daar heb ik een PE upgrade setje bij besteld van Eduard en in eerste instantie ook een setje Sherman luiken van Resicast. Omdat ik dit keer echter de luiken in de romp sluit, heb ik die achteraf gezien niet nodig. Wel is er nog een zelfde Sherman gun breech set onderweg van Resicast. Dit omdat de koepelluiken wel open staan. En dan vind ik het zelf mooi als de gun breech te zien is.
Hieronder foto’s van de boxart, sprues en het setje PE:

photo 512824

photo 512825

photo 512826

photo 512827

photo 512828

photo 512829

photo 512830

photo 512831

photo 512932

Het setje luiken dat ik wel besteld had, maar nu dus niet nodig heb:

photo 510433

En het gun breech setje dat onderweg is:

photo 510437

Om het bouwverslag wat compacter (lees: korter :mrgreen:) te maken, ben ik eerst met de bouw van de Sherman begonnen en heb daarna pas dit bouwverslag gestart. :wink:
Hieronder wat foto’s van tijdens de bouw en wat ik nu van de Sherman in elkaar heb staan.
De twee rompdelen zitten op elkaar na de binnenzijde met witte primer behandeld te hebben. Ook nu probeer ik weer waar het kan onderdelen uit de spare box mee op te werken.
Zo heb ik in de romp twee geschilderde canteens geplaatst en een fire wall. Je ziet er straks niks van, maar anders liggen die onderdelen hier ook maar.

photo 512924

photo 512925

photo 512926

photo 512927

photo 512928

photo 512929

photo 512931

photo 512934

photo 512935

photo 512936

Tot de volgende! :D


Laatst bijgewerkt door no leaf clover op di 09 maart, 2021 16:04 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jul, 2020 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
En we zijn weer wat verder. :D

De romp van de Sherman staat zo goed als in elkaar. Al het gereedschap zit erop, behalve de schep. Die moet nog. Upgradewerk aan het gereedschap gedaan met een PE setje van Eduard. Dragon levert ook PE mee voor het gereedschap, maar dat kreeg ik niet bevestigd. Dat was voor mij niet te doen.
De stowage zit op de romp. Op het achterdek komt er nog een kist met rantsoenen, dit staat in elkaar, maar die bevestig ik als de tank gespoten is. Dan plaats ik ook de touwen over de stowage.

Dragon levert bij deze kit twee setjes PE, maar verbazingwekkend zitten daar geen achterlichtbeschermers in, alleen koplampbeschermers. In plaats van de plastic versie daarvoor te gebruiken, heb ik de PE versie gebruikt uit het Eduard setje.

De sirene aan de voorkant heb ik vervangen door een sirene uit een Asuka set die ik over had. De PE voor de sirene die er in eerste instantie op zat, was gebroken en mijn gefixte versie was niet onaardig, maar week teveel af van wat het zou moeten zijn.

De .50 voor op de koepel in elkaar gezet en een beetje een upgrade gegeven met wat PE en een resin munitiekist uit de spare box.

Ook de tracks in de grijze primer gezet.

Met een proefstukje alvast de opening in de koepel aangepast op het nog onderweg zijnde setje van Resicast met de gun breech en de mantlet.

Inmiddels ben ik eruit qua setting van het dio. De setting wordt echt het contact maken tussen de paratroopers en de troepen komend van Utah Beach.
Daarvoor heb ik inmiddels een paar resin figuurtjes besteld. Ik heb de tankcommandant uit de M4A1 mid production kit voor het “Village Fighting” dio in elkaar gezet, maar ben eigenlijk niet echt onder de indruk. Asuka is beter in voertuigen dan in figuurtjes. Eens kijken wat ik daar mee ga doen.

Hieronder alle foto’s die horen bij het bovenstaande epistel. :brouw:

photo 514485

photo 514486

photo 514487

photo 514484

photo 514482

photo 514481

photo 514483

photo 514480

photo 514479

photo 514478

photo 514489

photo 514488


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jul, 2020 14:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Vanmiddag was het prime time.

De romp, binnenkant van de twee koepeldelen, de .50, twee stoeltjes en het Asuka figuurtje in de primer gezet.
De buitenkant van de koepel volgt als het kanon gemonteerd is.

Ik heb de zijkant, voor- en achterkant van de romp in de grijze primer gezet en de bovenkant in de witte. Misschien dat ik op die manier bij het spuiten al kleurverschil kan creëren.

Ik weet dat de schep er eigenlijk niet zo op hoort te liggen. Omdat ik het niet storend vind, laat ik het zo. Ook omdat die kant straks tegen de achterkant van het dio staat. Dat wordt een muurtje dat ik vandaag besteld heb.

photo 514544

photo 514542

photo 514543

photo 514545


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 jul, 2020 20:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ook deze Sherman staat in de basiskleur.

Peter, je vroeg bij het andere lopende project of deze nog in de primer stond, maar de romp had ik toen al gespoten, namelijk tegelijk met de Sherman M4A1.

Gisteren het pakketje van Resicast binnen gekregen met de gun breech erin. Meteen in elkaar gezet, het gun shield op maat geschuurd en vandaag in de witte primer gezet.
De opening in de koepel was wat te ruim dus bijgewerkt met Vallejo putty.

Nadat de gun breech goed droog was, deze geplaatst evenals de radio en toen de koepeldelen op elkaar gelijmd. Vervolgens de lijmnaden zo goed mogelijk weggewerkt en de koepel in de grijze primer gezet. Nadat die droog was, bleken de lijmnaden nog heel goed te zien dus de putty er weer bij gepakt en dat aangepast en toen de koepel gespoten. Ze zijn nu nog wel te zien, vooral aan de rechterkant, maar ik laat het om twee redenen zo: rond die plaats op de koepel zijn op foto’s van Sherman vaker naden te zien en die kant van de Sherman zit tegen de achterkant van het dio.

Achterop de koepel heb ik een stang bevestigd, waar bepakking aan hangt. Suggestie van Martin Visser en ook gezien op referentiefoto’s de afgelopen weken.
De komende tijd zal er niet veel gebeuren, want maandag parkeren we de caravan op een Zeeuwse camping. :D

Hieronder de foto’s van het bovenstaande. Ik besef goed dat er ook aan deze Sherman het één en ander mankeert qua spuiten. Ook hier heb ik geprobeerd kleurverschil te creëren. Wellicht is deze minder ‘uitgebeten’ om in Bert zijn termen te blijven. :wink: :mrgreen:
Er is nog genoeg te leren en dat kan ook niet anders, wetende dat dit het 7e model is dat ik gespoten heb en de 3e waarbij ik met oplichten bezig ben geweest.

Misschien overbodig om te zeggen: maar de bepakking, tracks, loopwielen en reserveloopwielen moeten allemaal nog handmatig in de juiste kleuren geschilderd worden.

photo 515086

photo 515084

photo 515085

photo 515088

photo 515087

photo 515107

photo 515108

photo 515109

photo 515110

photo 515111


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 8:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Hoi Bas,

Toen ik die foto’s zag dacht ik nog, die heeft niet veel geleerd na de vorige Sherman die je gespoten had, maar na het lezen van je verhaal snapte ik het.
Deze heeft het iets minder denk ik maar deze kan je nog wel herstellen m.b.t de lichte vlekken.
Ik zou hem eerst weer donkerder spuiten / gelijk trekken en daar op lichten langs de randen en op de hogere delen waar Bert het ook al over had in zijn commentaar op de andere Sherman.
Daar waar het licht en het weer de meeste invloed kan hebben op de kleur.

Peter.

P.S. mooie figuurtjes trouwens, weer een uitdaging.
Die twee para’s van Alpine staan ook op mijn to do lijstje.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 10:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Peet,

Ik ben echt heel blij met deze figuurtjes. Een uitdaging is het zeker. Ze zijn onderweg.
Qua houding vind ik die para met de Duitse helm in zijn hand heel gaaf. Dat is nou net zo’n detail dat iets aan een dio toevoegt. Ik zou er bijna een gesneuvelde Duitser bij gaan zoeken.

Wat betreft de Sherman, deze en de andere zijn echt gevalletjes van “trial and error”. De stoute schoenen aan getrokken en maar eens wat uitgeprobeerd. Ik kan wel 10 modellen lang het model in een egale basiskleur spuiten, maar met een AB kun je zoveel meer. Hoe langer ik dat uitstel, hoe hoger voor mij de drempel wordt, zo zit Bas nou eenmaal in elkaar. :mrgreen:
Heb bij de Sherman van het FSJ dio gewerkt op een manier die Martin Visser toepast, dat heeft ook nog verbetering nodig en bij deze twee een eigen manier geprobeerd. Zoals je bij de vorige Sherman al zei, je leert er altijd iets van. Op verweringsgebied inmiddels ook het één en ander geleerd, waardoor ik nu niet met m’n handen in het haar zit over hoe nu verder. :D :lol:
Zeker ook omdat ik beide Shermans ondanks de “fouten” iets vind hebben qua aanblik. Ik heb het idee dat de koepel van deze al meer in de richting gaat van wat het “zou moeten zijn”.
Dank voor het meekijken, dat wordt altijd gewaardeerd en ook dank voor de suggestie. De komende weken op vakantie maar eens op m’n gemak bekijken wat ik ga doen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 aug, 2020 13:33 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
Ben het met Peter eens.

Nu weet ik even niet meer of jij de zwart/wit methode al eens toegepast had

Hierbij spuit je over een witte primer de donkere zijdes zwart, dus onderzijde van de koepel en romp, het moet geen scherp randje worden dus overspray is geen probleem, met een felle lamp schuin van voren of van achter (afhankelijk hoe je de tank op een dio zet) zie je al snel waar je zwart moet spuiten, desnoods even emt een potlood kruisjes zetten waar de schaduw valt, dan in dunne lagen je basiskleur +10 % oplichting dus bij OD wat okergeel of flesh toevoegen en dan kijken hoe het eruitziet, dust een soort preshadings techniek. De opgelichte kleur geeft een betere visueel effect weer en door de verwering wordt deze wel donkerder, maaar blijft op de op te lichten vlakken dan toch wat lichter.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 aug, 2020 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Bedankt voor de suggestie. Deze methode heb ik nog niet toegepast. Dat is iets voor de komende projecten. Die gaan we proberen.

Omdat ikzelf tevreden ben over de aanblik van de Sherman en benieuwd ben hoe deze eruit ga zien als ik ga verweren, heb ik de eerste laag glanslak aangebracht. Ik heb onderstaande van Vallejo gebruikt en verdund met water.

photo 515104

Als laatste wapenfeit voor vertrek naar de camping vandaag bij Model Sale het pakketje gehaald voor de muur van MK35. Bestaande uit plaster delen en resin. Zie hieronder:

photo 515189

photo 515191

photo 515190


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 aug, 2020 22:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2791
Woonplaats: Dongen
Back to the front! :D

We zijn terug van een erg ontspannen vakantie.
En weer de eerste stappen gezet na de bouwvak. :mrgreen:

De decals bevestigd. Net zoals bij de “Village Fighting” Sherman niet alleen de sterren en de nummers aangebracht, maar ook de cartoons. Ben eigenlijk helemaal niet zo’n fan van cartoons op Shermans, maar kwam er bij de laatste projecten zoveel tegen op foto’s dat ik het bij deze twee Shermans toch maar een keer gedaan heb.
Ook van de groene sterren ben ik geen fan, maar de Amerikanen gebruikten die en deze tank heeft ze, dus heb ik ze maar gewoon eens een keer aangebracht.

De markings zitten niet symmetrisch op de tank. Dat heeft twee redenen. Toen ik het nummer aan de rechterkant aan het bevestigen was, vergat ik dat ik moest beginnen met “U.S.A.” Ook omdat de rechterkant twee applique armor platen heeft. Ook daarom heb ik aan de rechterkant de decals anders geplaatst.
Ik kwam op internet een artikel tegen over het feit dat in veel gevallen de markings op Shermans aan de linker- en rechterkant niet symmetrisch werden aangebracht. Kom ik daar weer mooi mee weg. :D

Van deze tank bestaan twee foto’s. Eentje van iedere kant, maar alleen op de foto van de linkerkant zijn de markings goed te zien. Heb daarom aan de rechterkant de decals ook een beetje naar eigen inzicht aangebracht.

Decals aangebracht met sol en daarna beide kanten en de koepel weer in de glanslak gezet.

Op vakantie een schets gemaakt van hoe het dio eruit moet gaan zien.

De foto’s die horen bij bovenstaande:

photo 516113

photo 516114

photo 516115

photo 516116

photo 516117


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 aug, 2020 19:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2499
Woonplaats: Den-Haag
Hey Bas,

Vakantie achter de rug? Lekker de hobby er weer bij pakken, heerlijk toch.
Ik ken het niet, die groene sterren.
Werden deze misschien later in de oorlog gebruikt omdat de Duitsers de witte sterren als mikpunt gebruiken?
Leuk extraatje zo die decals, staat er goed bij.

Succes verder, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement