Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 7:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 13 nov, 2020 18:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2502
Woonplaats: Den-Haag
Kijk, dat bedoel ik nou, ziet er toch gelijk beter uit.

Detailfreaks, het juiste woord denk ik.
Daar gaat het toch een beetje om.
Net wat jij ook zegt, dan zie je een mooi voertuig op een diorama en de figuren “verpesten” het.
Vind dat altijd zo jammer.

Fijn weekend, Peter

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 nov, 2020 19:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Ja, dat roep ik al 15 jaar zowel op Twenot, als hier, en elke keer uitleggen dat iemand die een tank perfect kan wheateren, ook in staat moet zijn om een knap figuurtje te schilderen

Maar een beginner kan het ook heel goed leren, toch Bas?

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 nov, 2020 23:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
Ha Peter,

Yep, het ziet er zeker beter uit. Heb de tassen aan de stang ook aangepakt en de straps in khaki geschilderd.

photo 523008

Ja Bert, achteraf gaat het figuur schilderen me makkelijker af dan ik vooraf gedacht had.
Credits in die zin ook voor Martin die me met de figuurtjes door het vorige project geloodst heeft met zijn tips en aanwijzigingen. Het heeft me veel geleerd.

Ik ben het met jou en Peter zeker eens dat goed geschilderde figuurtjes bij een dio net zo belangrijk zijn als een mooi voertuig of gebouw. Ik ben blij dat ik nu de vaardigheden begin te ontwikkelen om dat voor elkaar te krijgen. :D
Overigens heb ik het idee dat als figuurtjes bij een project achterblijven vergeleken met bijvoorbeeld een voertuig het vaak meer een kwestie is van dat bouwers goede figuurtjes minder belangrijk vinden dan het niet kunnen schilderen ervan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2020 13:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
De afgelopen dagen bezig geweest met de gezichten van de paratroopers.
Het streven vooraf was om met dit project ook het niveau van de gezichten van mijn figuurtjes te verbeteren, maar of ik daar in ga slagen weet ik niet.

Ik krijg het allemaal nog niet op de gezichten zoals ik zou willen, ondanks alle hulp van Martin bijvoorbeeld.
Die kijkt kritisch naar de foto's die ik stuur, stuurt me foto's van zijn figuren, heeft me foto's van een boek over figuur schilderen gestuurd met voorbeelden en zelfs een geschilderde tanker waarvan ik het gezicht er nu elke keer bij hou als ik aan het schilderen ben. Maar het zelf op een gezicht krijgen is nog net wat anders. :?

Ook veel gekeken de afgelopen dagen naar de tankers van Peter en daar het idee opgepikt om met roodtinten in het gezicht te proberen wat expressie aan te brengen.

Het is niet dat ik ontevreden ben, maar misschien wil ik voor nu gewoon teveel tegelijkertijd. Ik ben met de roodtinten bezig, ik wil het oogwit goed krijgen en ik heb bij 2 paratroopers geprobeerd schaduw onder de ogen te creëren.

Oogwit gedaan met Vallejo highlight flesh en de schaduw onder de ogen gedaan door Vallejo shadows flesh te mengen met een beetje Vallejo highlight flesh. De schaduw zo smal mogelijk gemaakt door er met de Vallejo brown sand basiskleur overheen te schilderen.

Daarnaast ook de neus, bovenkant wangen en kin gedaan met een mix van Vallejo brown sand en een beetje highlight flesh.

Hieronder de stand van zaken nu. Bij paratrooper 3 ben ik twee keer bezig geweest met zijn gezicht en bij paratrooper 2 heb ik volgens mij nu net zoveel tijd aan zijn gezicht besteed als zijn totale uniform. Heb zijn ogen drie keer opnieuw gedaan. Voorlopig laat ik ze even zo.
Even niet op de handen letten hier en daar, heb met Vallejo shadows flesh de schaduw ingeschilderd, maar dat moet nog bij- en afgewerkt worden.

Paratrooper 1:

photo 523006

photo 523009

photo 523011

Paratrooper 2:

photo 523301

photo 523295

photo 523298

Paratrooper 3:

photo 523289

photo 523290

photo 523288

photo 523080


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2020 14:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2502
Woonplaats: Den-Haag
Gaat toch goed Bas.

Vind het er zeker niet slecht uit zien. De tweede kijkt wat vreemd, maar dat is nog wel te corrigeren.
Zeker de overgangen van kleur in het gezicht zijn minder hard als bij mij. Zien er goed uit.
Ogen is ook niet mijn ding hoor, heel moeilijk in deze schaal.
De ene keer gaat hij beter als de andere keer.
Zoals ik het probeer is na de flesh kleur het oog wit aanbrengen.
Daarna de pupil zetten, eventueel corrigeren met oog wit.
Daarna het oog uitlijnen door een donkere kleur toe te voegen aan flesh.
Daarna oplichten boven en onder de ogen, het te veel uitlijnen kan je dan corrigeren, dan de wenkbrauwen en daarboven weer oplichten.
Hoop geduld en veel oefenen, dat doe ik ook.
Pak er zo nu en dan gewoon een figuurtje bij om weer wat te oefenen en wat nieuwe technieken te proberen.
Het blijft wel gaaf om te doen, zeker als je zelf al ziet dat het steeds beter gaat.
Niet opgeven, lekker door gaan.

Leg hem eens in je hand, kijk er naar van een afstandje en dan zeg je vanzelf, wow, die zien er goed uit. En dan ben je een heel eind op weg denk ik....

Succes, Peter, die lekker op weg is met figuur 3 voor "At the embankment"

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2020 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
Ha Peter,

Dank voor je toffe reactie en je tips.
Op zich ben ik ook niet ontevreden, denk dat dit m’n beste figuurtjes tot nu toe zijn.
Misschien toch maar gewoon even tevreden zijn met hoever ik tot nu toe gekomen ben. :D

Klopt wel wat je zegt over hoe die tweede paratrooper kijkt. Hij kijkt nu een beetje vragend, de bedoeling was eigenlijk dat ‘ie een beetje dwingend zou kijken.

Ik blijf zeker doorgaan en oefenen.
Vond in het begin het figuurschilderen retespannend, maar nu heel tof.
De figuurtjes gaan er van leven, zijn het niet meer van die “poppetjes”.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2020 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
Vandaag een decalset binnen van het Amerikaanse leger.

De ranger en de paratroopers voorzien van een aantal decals.

Twee paratroopers bleken op hun arm ruimte te hebben voor markings van de 101st.
Eentje heeft markings van de 82nd AB.
Allemaal prima te verklaren deze twee eenheden in hetzelfde dio. In Normandië was het destijds niet anders door de chaotische landing van de twee divisies.

Figuurtjes worden er ook meteen een stuk beter van.
Niet letten op het gezicht van de ranger en de loop van het geweer van de para van de 82nd AB, allemaal punten die nog afgewerkt moeten worden.

Het decalsetje:

photo 524370

De ranger:

photo 524369

photo 524368

photo 524364

De paratroopers:

photo 524366

photo 524365

photo 524367

photo 524362

photo 524363

photo 524361

Ik heb voor dit project behalve een vervangend figuurtje voor de tankcommandant nog een figuurtje besteld. Dit keer een gesneuvelde Duitser. Dit omdat één van de paratroopers een Duitse helm vastheeft. Door de gesneuvelde is duidelijk waar die helm vandaan komt. Om de gesneuvelde heen kunnen dan de andere twee paratroopers geplaatst worden, terwijl de ranger aan komt lopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 dec, 2020 23:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 17 mei, 2013 9:04 am
Berichten: 1610
Staat erg goed, die unifrompatches. Ik ken het merk niet maar volgens mij is de kwaliteit erg goed.

Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 dec, 2020 22:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
Ha Jeroentje,

Ze staan goed inderdaad, dank je.
Kwaliteit lijkt inderdaad prima te zijn.

Tevens kleine update, het naamplaatje, inmiddels alweer enige tijd binnen:

photo 525681


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 dec, 2020 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2798
Woonplaats: Dongen
De gesneuvelde Duitser is binnen.

Het is nog wachten op de tanker voor in de koepel. Al zit er tussen de nieuwe figuurtjes wel een andere tanker die ik in elkaar gezet heb en die zou ook in de koepel kunnen.

De Duitser:

photo 526309

En een paar foto’s van hoe het dan uiteindelijk moet gaan worden.
Bij de bovenste twee foto’s was de tanker nog niet binnen.
Op de onderste foto niet elk figuurtje terug gezet. De drie foto’s moeten dus in gedachten in elkaar geschoven worden. :mrgreen:
Wellicht de middelste paratrooper meer naar de gesneuvelde Duitser toeschuiven.
De figuurtjes bleven niet overal even goed staan.

photo 526318

photo 526319

photo 526320


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement