Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 10:32 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 08 sep, 2020 22:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2809
Woonplaats: Dongen
De laatste paratrooper is binnen.

De pose is erg gaaf, maar ik schrok van het gietwerk. Duidelijk sporen van mallen die niet goed op elkaar aansloten. Heb hier en daar met een hobbymesje stukken echt bij moeten werken.
Toch is er, denk ik, wel wat van te maken.

De onderdelen:

photo 517384

De paratrooper:

photo 517383

photo 517385

photo 517386

photo 517387


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21 okt, 2020 22:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2809
Woonplaats: Dongen
De laatste paar dagen ook weer met deze verder. Van de drie projecten die nu lopen, is deze het meest ver. Deze wordt nu als eerste afgemaakt en dan zijn er nog 2 (grote) projecten over.

De laatste paratrooper staat bijna in de basiskleur. Als dat klaar is, laat ik dat uiteraard zien.

Nu bezig met de ondergrond. Ik heb de lijst zwart gemaakt. Gedaan met de kwast en in plaats van de lijst strak te schilderen, werd dat een miniprojectje. Ik wilde de lijst een beetje structuur geven en dat is gelukt.

Ook bezig geweest met het verweren van de Sherman. De gaafste fase vind ik van voertuigbouw. Tijdens het aanbrengen van de spetters op de M4A1 van het Village Fighting project heb ik deze ook mee gedaan. De bouw van deze Shermans liep behoorlijk synchroon.
Ik heb bij deze Sherman met twee kleuren modder spetters aangebracht. Met dezelfde lichte tint van Mig als bij de M4A1, maar ook met “dark mud” van Mig.

Nu weet ik, na een tip van Martin Visser, hoe ik in het vervolg kan voorkomen dat er spetters op delen komen waar ze niet moeten, nu moest ik ze wegwerken of zeer minimaliseren op de romp aan de zijkant boven de tracks. Dat heb ik gedaan door met US olive drab over de spetters heen te drybrushen. Dat had het gewenste resultaat en bijkomend voordeel is dat de zijkant lekker mat en dof wordt.

Het drybrushen met bruin en beige zoals gedaan bij de zijkant van de M4A1 nu gedaan tussen de bogies van deze Sherman, zoals Martin Visser bij het Village Fighting project aangaf.
Dat is nog niet klaar, maar het oogt tussen de bogies wel meteen een stuk vuiler dan bij de M4A1.

De zijkant na het drybrushen met de OD nu aan het bewerken met de streaking techniek met de oil brushes van Mig. Niet ontevreden over de aanblik, maar of het zo blijft weet ik niet.

Gezien de weersomstandigheden rond D-Day wil ik een behoorlijk bespetterd loopwerk. Dat is in ieder geval alvast goed gelukt.

En Bertus, voordat je weer de voltallige vakjury mobiliseert :lol:, was overigens bij de vorige Sherman best leuk :mrgreen:, dit is uiteraard work in full progress. :D
Om in de woorden van Jeroen Zuiderduin te spreken: “deze is natuurlijk nog niet af.”

Na dit lange stuk tekst ook een paar foto’s van de stand van zaken.
Ook een stuk track er improvisorisch opgelegd, maar die is ook overduidelijk full work in progress.

Zo was de Sherman na het spetteren:

photo 517586

Na het drybrushen en de streaking techniek:

photo 521159

photo 521163

photo 521158

En de ondergrond. Naast het rechtermuurtje nu ook begroeiing geplaatst:

photo 521161

photo 521160

photo 521162


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2020 12:03 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Dus ik neem aan dat de koepel nog niet gedaan is, vegen en voetstappen vand e bemanning nog neit zijn aangebracht, de modder onder de spatborden nog neit is aangebracht, de mannekes diee r naast hobbelen nog neit tot aan heun knietjes onder de modder zitten (en elleboogjes, mouwen en zitvlak)

Eerlijk gezegd zou ik dit in Verdun wel verwacht hebben maar niet in Normandië rond 6 juni, dat er wat zand meekomt op vanaf het strand, swa, maar dat is er na een paar km wel afgerammeld denk ik, ik vind de vervuilingseffecten veels te heftig

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2020 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2809
Woonplaats: Dongen
Ha Bert,

Dat ben ik toch niet met je eens. Als het droog weer geweest was destijds, dan zou je inderdaad zeggen dat het zand er na een paar kilometer wel afgetrild is.

Het is (algemeen) bekend dat in de twee dagen voor de invasie er een zware storm over het Kanaal raasde. De zwaarste sinds een jaar of 20 destijds, als ik het goed heb. Zo zwaar dat de invasie werd uitgesteld. Ook tijdens de eerste paar dagen na de invasie regende het regelmatig. De zandpaden/zandweggetjes moeten dus een drab geweest zijn. En als dan een Sherman in volle actie over dat soort weggetjes raast, komt er toch een aanzienlijke hoeveelheid modder op.

En inderdaad, de koepel moet nog en veel andere zaken moeten nog. Ben alleen met en tussen het loopwerk bezig geweest en de zijkant van de romp.

Net zoals bij de vorige Sherman, laten we maar even afwachten tot deze ook klaar is. Bij de vorige is het ook goedgekomen. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2020 19:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2506
Woonplaats: Den-Haag
Moet toch een beetje met Bert meegaan Bas,

Ik vond de vorige Sherman al een beetje te, zeker de voorkant, maar bij deze is het ook naar mijn mening wel erg veel.
Vind het niet mooi. Zonde, het komt de Sherman niet ten goede.
Is mijn smaak hoor, hang me er niet aan op hè.....
Ik zou het nog wat meer naar elkaar brengen zodat het “gespetter” wat af neemt
Of de volgende keer een andere kleur gebruiken, deze steekt wat erg af.
Of meerdere kleuren nemen om zo wat meer variatie in het kleur gebruik te krijgen.
Ga je met de tracks nog wat doen?

Je ondergrond vind ik daar in tegen wel goed.

Zou ook het figuurtje nog ff nakijken.
Ik denk niet dat hij het geweer zo lang kan beet houden. Zwaarte punt ligt denk ik wat meer naar achter of lijkt het maar zo?

Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 okt, 2020 20:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 25 aug, 2007 21:40 pm
Berichten: 1393
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel
Heyhoi Bas, mooi hoor hé. Doet je al je best die tekst “canonball” minder relevant te krijgen, krijg je dit :mrgreen: Ik denk inderdaad dat stof al, laat staan zand heel snel blijft hechten. Weet ik nog van mountainbiken op de Veluwe. Modder is relatiever en doet eigenlijk alleen iets op de carrosserie zogezegd, met hogere snelheden, net als zand, maar door modder kun je nu eenmaal niet hard rijden en door zand (moet je) wel:-)
En serieus dat geweer, waar hebben we het over, variabelen genoeg, inderdaad de tijdsduur, kracht van drager en vergeet niet dat metaal een stuk zwaarder is dan hout, echt een heel stuk.

Vriendelijke groets, Anne

_________________
-Opdat wij niet vergeten-

In de maak: 3 projectjes, in de planning:.. 4 ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 okt, 2020 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2809
Woonplaats: Dongen
Ha heren,

Dank voor jullie reacties.
Geen zorgen Peter, ieder zijn mening en zoals weer duidelijk wordt: zoveel bouwers, zoveel smaken.
Ik vind namelijk wel dat het de Sherman ten goede komt. Zoals gezegd, ik heb bij deze Sherman twee kleuren gebruikt. Licht en donker.

De tracks moet ik nog afwerken, dus daar gebeurt zeker nog wat mee. Die staan op het to do lijstje.
Wat betreft het figuurtje, daar kan ik niks aan veranderen. Het wapen zit in zijn hand gegoten.

Met de tracks probeer ik wat anders t.o.v. vorige projecten. Ik heb de tracks nu in de basiskleur staan en leg ze dan op de tank. Daarna werk ik ze pas helemaal af. Eens kijken hoe dat bevalt.

Wat je zegt Anne, dat merk ik ook tijdens het MTB’en.
Overigens een paar jaar geleden met vrienden naar Frankrijk geweest en een dag of vier met auto’s door de bossen gereden op zoek naar oorlogsplekken. Je had de auto’s toen eens moeten zien en toen was het nog relatief droog weer en we reden niet eens hard.

Vanochtend de Sherman op de base gezet en van een (kijk)afstandje op de foto gezet en dat is het plaatje dat ik voor ogen heb en dan vind ik het helemaal niet te zwaar aangezet. Sterker nog: het is een beetje hetzelfde als met zwaar inlijnen, dat valt ook veel weg op een normale kijkafstand. Weliswaar de foto’s genomen met een normale tafellamp erboven, maar toch.
Op deze weg ga ik verder.

photo 521221

photo 521220

photo 521219


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 okt, 2020 12:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 27 mei, 2005 13:27 pm
Berichten: 2506
Woonplaats: Den-Haag
Goed man, no problem.

Ik zag het net pas, met dat figuurtje en de hand op het geweer.
Daar kan je niet veel meer mee doen, je hebt gelijk.
Ik vind het er alleen vreemd uit zien, meer niet.
Zoals je de Sherman er nu zo bij ziet staan, op afstand, met die laatst foto's moet het wel kunnen, vind alleen de kleur op het onderstel vreemd.
Maar op de zijkant van de romp oogt het zo wel goed.

Succes verder, Peter.

_________________
Bekijk mijn nieuwe homepage:

http://peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 okt, 2020 22:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Had je de vorige foto's met flits genomen? (let wel op mijn disclaimer he? :) )

bij de laatste foto's komt het beter tot zijn recht, maar toch, ik weet het nog niet, maar goed, jij bent de bouwer, dus jij heb heb gelijk :) mensen twijfelden ook altijd aan mijn overdone verwering, maar ik vind dat g'woon mooi

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 okt, 2020 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2809
Woonplaats: Dongen
Ha Bertus,

Gezien je vraag snap ik nu de reactie van jou en Peter beter.
Had ik geen hele verhandeling over de weersomstandigheden hoeven geven. :mrgreen:
Ik heb de foto's waar jij en Peter op reageerden genomen vlak naast mijn bouwlamp en daar zit een flinke bak licht in, dat werkt behoorlijk effectversterkend.
Ach, een beetje discussie is ook niet erg tot op zekere hoogte.
Ben wel bezig met het hier en daar wat af te zwakken omdat tijdens het spetters aanbrengen een aantal terechtkwamen op plaatsen waar het niet hoort of niet zo heftig.
Ik ben van alles aan het proberen qua verweringstechnieken op m'n voertuigen, maar wel altijd vanuit een bepaald uitgangspunt. Soms zit ik daar niet altijd goed. Heb ook niet alle wijsheid in pacht, ik hoop in ieder geval een beetje. :wink: :mrgreen:

Ik hou ook altijd een beetje voor ogen wat ik nu aan het doen ben en hoe dat zich verhoudt tot wat ik eerder maakte, om het allemaal een beetje in context te houden.
En als ik dan zie dat ik onderstaande twee jaar geleden maakte en toen op de top van mijn kunnen zat en ik zie wat ik nu aan het doen ben, dan moet ik alleen daarom al enorm tevreden zijn.

photo 457042

Wat ik ook vooral niet uit het oog wil verliezen, is dat dit een uitlaatklep is om mijn hoofd leeg te krijgen, iets dat ik in deze tijd meer dan ooit nodig heb. Ben best gevoelig voor stress en werken in het onderwijs is er niet leuker op geworden door alle ontwikkelingen rond corona, maar dat geldt voor veel meer sectoren. Daarom ben ik blij dat ik hobby's heb die voor afleiding zorgen. En door een aantal voorvallen in de privésfeer van de afgelopen paar jaar ben ik anders naar dingen gaan kijken en werd goed duidelijk wat er echt belangrijk is in het leven.
Klinkt misschien allemaal wat zwaar, geen zorgen, het gaat goed met me, het geeft alleen aan waar ik nu sta en hoe ik tegen dingen aan kijk zoals hobby's. :D
Wat uiteraard niet wil zeggen dat mensen niet mogen reageren met kritische opmerkingen als ik iets laat zien. Want ik vind het leuk om te laten zien waar ik mee bezig ben, net zoals ik het leuk vind om te zien wat anderen aan het doen zijn.

Na bovenstaande gezegd hebbende, ook weer een update. De laatste paratrooper staat in de basiskleuren en ben begonnen aan de shading.
Had eerst zijn broek groen, maar hij leek meer een G.I. dan een para, dus zijn broek in dezelfde kleur verandert als zijn jasje. Ook de Duitse helm voorzien van een camouflagepatroon.
Wat ik zeker nog wil doen, zijn de groene beschermingsstukken nog valer maken. Ik heb ze geschilderd met camouflage olive green en daar een beetje basic skintone doorheen om ze lichter te krijgen, maar ze mogen denk ik nog wel lichter.

Met groene broek:

photo 521486

photo 521487

photo 521485

photo 521484

Met khaki broek:

photo 521488

photo 521490

photo 521491

photo 521489


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement